2023-10-09, 23:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejstefan
Redan första dagen kunde man se filmer på flyende människor från ravefestivalen. Man hörde skott i bakgrunden, men jag utgick ifrån att dom bara sköt över huvudet på dom flyende för att skrämma iväg dom. Men att över 250 personer mördades och många våldtogs är ju helt sjukt. Hur kan folk öppet supporta Hamas och hur tänkte Hamas att detta skulle uppfattas av omvärlden? Hade dom tagit ”IS-droger” och blivit tokiga lr är det deras riktiga jag att mörda och våldta oskyldiga civila?

De är stolta över att visa det, och de fick ju stöd av muslimer t.o.m. i Sverige. Det är deras riktiga jag tyvärr. De har gjort det samma i 1400 år. Skillnaden är bara att de nuförtiden kan filma det.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Frågan är hur. Ska Israel gå in med marktrupper som antytts kommer IDF att riskera strid i bebyggelse med förluster som följd. Ska de dessutom försöka hålla området ockuperat med trupper kommer dessa att mötas av våld som de amerikanska trupperna fick känna på i Irak.
Ur ett israeliskt perspektiv vore efter en invasion hitta någon form av samarbetspartner hos palestinierna som står för den polisiära säkerheten. Men frågan är om det är möjligt. Hamas och liknande organisationer dominerar Gaza. PLO vet jag inte om de ens existerar där. Ett annat alternativ är att låta privata aktörer typ Wagner (egentligen inte privat, men är med som exempel på delvis fristående enhet) och Blackwater som till delar bestående av främmande legosoldater ansvara för säkerheten. Förluster av sådana förband kan Israel lätt ta.

Ja det blir svårt att erövra Gaza City men jämfört med Irak tror jag de har mycket färre vapen och kan inte få in nya. Samt att hela Gaza är väldigt litet rent geografiskt. Det är bara en liten platt kustremsa.
Citera
2023-10-09, 23:58
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Var ju nån i tråden som trodde Iran kunde sänka ett amerikanskt hangarfartyg 😅

Fullt möjligt, men att Lindsey Graham skulle stå vid rodret är otänkbart
Citera
Medlem
Så de israelska fittor har stängt in palestierna i den sk västra banken och därmed i Gaza låter det som. Palestinierna ville ha en humanitär korridor så att de åtminstone fick humanitär hjälp men judarna bombar dessa platser. Det måste vara den västerländska civiliserade världen vi ser nu. Att totalförstöra Gaza sedan 2 dgr tillbaka med Västs approval, blä Usa och dess allierade visar sina färger än en gång. Är inget fan av muslimer men hoppas att fler länder ansluter sig till fighten mot Israel (och Usa om de går in). Libanon verkar just nu ha gett sig in i matchen lite grann.

Citat:
The Israelis have effectively blockaded all entrances to the West bank, Palestinians are not allowed to leave or anybody else to came in. People are worried about what could happen next while watching the footage of the Gaza bombardments.
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/33951
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
De får fly till västbanken.
Inget annat land vill ha dem..minst av alla några arabländer.
Palestinier är paria överallt,
Arabvärldens zigenare.

Men Västbanken är ju redan rätt fylld, både med palestinier och israeliska bosättningar som hela tiden expanderar. Tror du att dessa bosätter vill leva tillsammans med Gazaborna? Du tror heller inte att detta bara skulle flytta problemt från Gaza, till Västbanken. Jag menar att det skulle bli mycket värre för Israel att ha uppretade Gazabor utspridda över Västbanken, närmare Jerusalem och Tel Aviv än instängda på Gazaremsan.

Om tex Putin erövrade Sverige och slängde ut oss ur vårt land och vi hänvisades att bo i läger kanske vi också skulle bli Europas nya "zigenare".
Citera
Medlem
Citat:
Redan första dagen kunde man se filmer på flyende människor från ravefestivalen.
Man hörde skott i bakgrunden, men jag utgick ifrån att dom bara sköt över huvudet på dom flyende för att skrämma iväg dom.
Men att över 250 personer mördades och många våldtogs är ju helt sjukt.
Hur kan folk öppet supporta Hamas och hur tänkte Hamas att detta skulle uppfattas av omvärlden?
Hade dom tagit ”IS-droger” och blivit tokiga lr är det deras riktiga jag att mörda och våldta oskyldiga civila?

Var dina källor gällande Hamas soldater har våldtagit kvinnor? Kanske Gaza medborgare men dem representanter inte Hamas.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
https://twitter.com/realwillgoren/st...701674181?s=46

Gisslan avrättade utav hamas, oklart om det är därifrån dock.

Allt annat hade varit en stor överraskning. Gisslan var tyvärr redan körd från första sekunden.
Citera
2023-10-09, 23:59
Medlem
Citat:

Med tanke på att dom har suddat ut symbolen nere till höger så gissar jag att detta INTE kommer från hamas. men ja gisslan lär dö endå.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Hade förväntat mig kniv och skära halsen. Men det kanske var sånt ISIS höll på med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ganska osmart drag av Hamas. Nu är det öppet fält för Israel att bomba loss.

Det skall utnyttjas fullt ut.
Bättre läge att i lugn och ro rensa ut bland Palestinierna på ett ordentligt sätt kan dröja länge,
Det är bara att köra på.
Hamas gjorde i det blå skåpet.Nu får de betala ett pris de inte klarar av.
Citera
Medlem
Citat:
Redan första dagen kunde man se filmer på flyende människor från ravefestivalen.
Man hörde skott i bakgrunden, men jag utgick ifrån att dom bara sköt över huvudet på dom flyende för att skrämma iväg dom.
Men att över 250 personer mördades och många våldtogs är ju helt sjukt.
Hur kan folk öppet supporta Hamas och hur tänkte Hamas att detta skulle uppfattas av omvärlden?
Hade dom tagit ”IS-droger” och blivit tokiga lr är det deras riktiga jag att mörda och våldta oskyldiga civila?

Vart står det nånstans att offren blev våldtagna?
Citera
2023-10-10, 00:00
Medlem
Flaklypans avatar
Så hur kommer det sig att en (1) räknas som Svensk men inte hennes syster eller mamma?

Saxat från Aftonbladet

"En 4-årig flicka som är svensk medborgare ska ha dödats i attackerna i Gaza, enligt uppgifter till den arabiskspråkiga svenska tidningen Alkompis.

Tidningen har pratat med flickans farbror som berättar att flickan, hennes syster och deras mamma dött i ett israeliskt luftangrepp under måndagen."
Citera
2023-10-10, 00:00
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag har skrivit en rätt lång post där jag siar i framtiden. Kolla in den. Om jag själv får säga är det ett kvalitativt inlägg

Men kort sammanfattning: mest troligt så byggs enorma flyktingläger i Egypten på UNHCR:s bekostnad.
Sen blir det en ny rejäl soppa för världssamfundet att hantera i det långa loppet.

Ja det lär det bli.

Men vi ska inte kalla det för UNHCR:s bekostnad utan länder som Sverige, Norge och andra liknande länders bekostnad. Har jag som svensk skattebetalare lust att vara med att finansiera detta? Nej det har jag verkligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in