Citat:
Redan första dagen kunde man se filmer på flyende människor från ravefestivalen. Man hörde skott i bakgrunden, men jag utgick ifrån att dom bara sköt över huvudet på dom flyende för att skrämma iväg dom. Men att över 250 personer mördades och många våldtogs är ju helt sjukt. Hur kan folk öppet supporta Hamas och hur tänkte Hamas att detta skulle uppfattas av omvärlden? Hade dom tagit ”IS-droger” och blivit tokiga lr är det deras riktiga jag att mörda och våldta oskyldiga civila?
De är stolta över att visa det, och de fick ju stöd av muslimer t.o.m. i Sverige. Det är deras riktiga jag tyvärr. De har gjort det samma i 1400 år. Skillnaden är bara att de nuförtiden kan filma det.
Citat:
Frågan är hur. Ska Israel gå in med marktrupper som antytts kommer IDF att riskera strid i bebyggelse med förluster som följd. Ska de dessutom försöka hålla området ockuperat med trupper kommer dessa att mötas av våld som de amerikanska trupperna fick känna på i Irak.
Ur ett israeliskt perspektiv vore efter en invasion hitta någon form av samarbetspartner hos palestinierna som står för den polisiära säkerheten. Men frågan är om det är möjligt. Hamas och liknande organisationer dominerar Gaza. PLO vet jag inte om de ens existerar där. Ett annat alternativ är att låta privata aktörer typ Wagner (egentligen inte privat, men är med som exempel på delvis fristående enhet) och Blackwater som till delar bestående av främmande legosoldater ansvara för säkerheten. Förluster av sådana förband kan Israel lätt ta.
Ur ett israeliskt perspektiv vore efter en invasion hitta någon form av samarbetspartner hos palestinierna som står för den polisiära säkerheten. Men frågan är om det är möjligt. Hamas och liknande organisationer dominerar Gaza. PLO vet jag inte om de ens existerar där. Ett annat alternativ är att låta privata aktörer typ Wagner (egentligen inte privat, men är med som exempel på delvis fristående enhet) och Blackwater som till delar bestående av främmande legosoldater ansvara för säkerheten. Förluster av sådana förband kan Israel lätt ta.
Ja det blir svårt att erövra Gaza City men jämfört med Irak tror jag de har mycket färre vapen och kan inte få in nya. Samt att hela Gaza är väldigt litet rent geografiskt. Det är bara en liten platt kustremsa.