2023-10-13, 16:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jahapp då skjutes det raketer in mot Israel från Libanesiskt håll och Israel skjuter in med Artilleriet mot motsatt håll, Kommer bli en intressant afton/natt då nere mot Gaza verkar Israel redo gå in med sina stridsvagnar för skjuta verkanseld mot fria mål inne i Gaza!
Har du någon lämplig källa? Youtube eller annat?
Citera
2023-10-13, 16:56
Medlem
Incel-pelle90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Detta är om något snömos. Det existerar inga existentiella militära hot mot Israel. De har en av världens starkaste militärer och de är ovillkorligt uppbackade av världens största militärmakt.

Ja, men nu har de inte den militära kapaciteten. Så du jämför ett fullständigt orealistiskt scenario med vad som vi faktiskt ser hända idag och sedan kallar du mig infantil? Men absolut, hade situationen varit den omvända att Israels militära beväpning var gamla AK47 och Hamas hade tillgång till alla typer av moderna vapen och Hamas hade hotat Israel med utplåning så hade jag 100 procent ställt mig på Israels sida.
Om inte alla världens extrema muslimer (400 miljoner), Hamas, Hezbollah, Iran med flera länder som öppet talar om att utplåna Israel så finns det väl inget som heter existensiellt hot isåfall?
Ja, sen har Israel som tur är goda vänner.

Oavsett så har Israel all rätt att försöka utplåna Hamas. Lite som att säga att de allierade använde övervåld när de skulle krossa nazismen. Det är väl tidstypiskt att se dagens krig och konflikter genom rosa moln, handhjärtan och moraliska kompasser.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du någon lämplig källa? Youtube eller annat?
https://www.youtube.com/watch?v=7xdhkTNrqVM
Givetvis sitter och kollar på denna YT kanal!
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det var aldrig ett problem för IS att mörda muslimer. Dessa var ju "inga riktiga muslimer" eftersom att de var emot IS. Antar att det kommer att köras ungefär samma retorik här.

Ja de kan hitta på en ursäkt att mörda vem som helst. De säger säkert att de är förrädare för att de bor i Israel.
Citera
2023-10-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Detta är om något snömos. Det existerar inga existentiella militära hot mot Israel. De har en av världens starkaste militärer och de är ovillkorligt uppbackade av världens största militärmakt.

Ja, men nu har de inte den militära kapaciteten. Så du jämför ett fullständigt orealistiskt scenario med vad som vi faktiskt ser hända idag och sedan kallar du mig infantil? Men absolut, hade situationen varit den omvända att Israels militära beväpning var gamla AK47 och Hamas hade tillgång till alla typer av moderna vapen och Hamas hade hotat Israel med utplåning så hade jag 100 procent ställt mig på Israels sida.
Det du säger är ju precis det jag säger, Israel är återhållsam. De hade kunna göra som sin fiende hade gjort. Men de gör inte det, där ligger den stora skillnaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Naturligtvis kommer nya dåd om 2 eller 20 år som kommer att motiveras av hat som genererats denna vecka. Det är därför man aldrig kan få fred i regionen, båda länderna är hämnd-styrda klan-länder och saknar folkvett som finns i Västeuropa och de borde läsa Nya testamentet "vända andra kinden till". Världens bästa råd för ett fungerande land.

Jag spekulerar nu i att Israel kommer att bomba bort all credd de fått i världen som oskyldiga offer. Eftersom de inte läser Nya testamentet.

Tror inte två dåliga religoner hjälper om dom läser en tredje dålig religon. Är ju fan samma grundreligion egentligen.

Nä, bort med religon helt så slipper vi väldigt mkt skit redan där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Självklart finns det. Det var Hamas.

Citat:
Det finns massvis. Tror du är förvirrad.

Citat:
Bevisen finns. Det är upp till dig att motbevisa.

Citat:
Du har fel.

Citat:
Finns gott om bevis.

Du får gärna redovisa bevisen snarare än att upprepa samma meningslösa oneliner 10 gånger. Det får dig bara att framstå som okunnig och lite dum. Dina påståenden blir inte mer trovärdiga för att du repeterar dem.
Citera
2023-10-13, 17:01
Medlem
Sötnos lär mig inte om handel, det är mitt civila jobb

Qatar kommer fortsätta att sälja

De har tom sålt gas till Israel under bordet

Du glömmer att USA kommer aldrig tillåta en olje embargo sötnos

67 och 73 försökte dina bröder, Israel vek inte sötnos... Sinai var fortfarande i Israeliska händer tills Egypten gav upp sina barbariska tendeser 1977 och till slut 1982.

Jordanien fick aldrig tillbaka västbanken och Syrien fick aldrig Golan

Så håll inte andan

Vad du inte förstår min lilla Hamas kramare är att gulf staterna skiter i Pallarna

Har Kronprins Bin Salman fördömt bestämt? svar nej

Qatar kommer få press av USA då amerikanska medborgare dog och inbilla aldrig att de tror Kina/Ryssen kommer hjälpa de...

Du är otroligt naiv ser jag

I slutändan min sötnos aå måste du lära dig att varje nation är sig själv närmast

Om KSA får ett nytt kärnkraftverk av USA , troe du på fullaste allvar de kommer gnälla om pallarna?? samt Qatar....deras ekonomi är deras prio...

hoppas du och squid nu har lärt lite om handel och " green comes first"

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast slå ihop arabvärlden, Kina, Ryssland när det gäller oljeproduktionen så har du defintivit ett block som har "leverage" mot Väst.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast slå ihop arabvärlden, Kina, Ryssland när det gäller oljeproduktionen så har du defintivit ett block som har "leverage" mot Väst.

Nej, de har inte det. Länderna du rabblar upp är alla länder som västvärlden har leverage mot. De är alla helt beroende av att sälja det de har till oss. Vi är inte lika beroende av dem. De har dessutom ingen hjälp av varandra - hur ska arabvärlden och Ryssland avlasta varandra i händelse av ett handelskrig, liksom? Ryssland har ju inget behov av arabisk olja, och araberna har inget behov av rysk olja. Och Kina som för närvarande har en skitekonomi eftersom västvärlden inte längre köper vad deras industrier producerar, och vars byggsektor tvärstannat, har inget behov av att köpa olja från vare sig Ryssland eller arabvärlden i någon högre utsträckning. De dumpar redan oljan de köper från Ryssland i sina oljereserver i väntan på bättre tider.
Senast redigerad av fluff995 2023-10-13 kl. 17:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vad snackar du om? Britterna gav land till Israel, ”Palestina” var under brittiskt styre tills 1948.

Men ja, du är väl inte kapabel att förstå situationen.

Gav och gav, dom tvingade till sig landet i stort sett med påtvingad immigration och terrordåd.
Citera
2023-10-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Unicef: 447 barn har dödats i Gaza sedan i lördags

https://www.svt.se/nyheter/hamas-att...36801991703099

Vidriga Israel är. Detta har de gjort i otaliga år.

Frihet och rättvisa till Palestina.

Sjukt att palestinier vägrar sätta sina barn i säkerhet, ett resultat av livslång indoktrinering?

Inte undra på att närliggande muslimska länder gör allt för att slippa härbärgera dessa kackerlackor.
Citera
2023-10-13, 17:02
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Israel använde vit fosfor mot militära mål, även i civila områden, vid invasionen av Libanon 2006.

Israel använde det även mot Gaza 2009, samma Gaza som idag. Man besköt då bl.a. FN-kontoret i Gaza city. Först förnekade IDF att man alls använt vit fosfor. Sedan fick man medge att man använt det, men bara i obebyggt område och bara som rök. Till slut fick man medge att man beskjutit också Gaza city och FN-kontoret med vit fosfor, men att det varit mot IDFs gällande riktlinjer. Två brigadchefer fick formella reprimander för det.

Det är alltså inte så att man i HRW eller andra NGOs eller FN är obekant med hur det ser ut när IDF skjuter med vit fosfor, de har sett det förut eftersom IDF gjort det förut, de har till och med sett det just i Gaza förut.

Nyttan av att beskjuta byggnader i Gaza city med vit fosfor i syfte att lägga rök för att skymma sikten för Hamas krypskyttar flera dagar innan någon marktrupp är på plats faller på sin egen orimlighet. Skjuter man med vit fosfor i detta läge så gör man det för att starta bränder. Du vet att även byggnader som är byggda av annat än trä kan brinna? Du vet, inredning, stommar innerväggar m.m.

Nu vet jag inte om IDF skjuter med vit fosfor mot Gaza men jag vet att de gjort det flera gånger förut och på de få bilder jag sett ser det onekligen ut som vit fosfor-am.
Så länge det är lagligt med vit fosfor för att lägga ut rök så verkar det ju meningslöst att klaga på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in