Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Tack för att du förtydligar!
Tack. Håll till godo. Jag lade till lite på slutet nyss.
Det hör också till saken att belastningen på en punkt av leran i termer av tyngd (som riskmoment) sammanhänger med att leran sällan ligger överst, i dagen, utan under ett ytskikt av jord, som äger tyngd i sig självt. Därför kan skred utlösas redan av att saltet i leran lakats ur, som jag förstår det. Och en faktor är därmed att leran (i dess fasta och föreliggande form) inte längre klarar av att bära upp jordlagret ovanför (vilket med nödvändighet kommer att inträda på en viss punkt före andra punkter). Och; att fylla på jordmassor ovanpå jordlagret kommer därmed att i sig självt kunna utlösa skred. För den molekylära gitterstrukturen som håller ihop lermassornas (relativa) kontinuum kommer att kollapsa, med början i en punkt. Som jag förstår det.
(Jord och grus och sand och andra jordarter är inte en enda plastisk enhet, utan kommer först falla samman i enlighet med deras minsta beståndsdelar: sandkorn, flinga, etc — men lerlagret kollapsar för att den kollapsar på molekylär nivå, när strukturen från årtusenden inte orkar hålla emot.)