Ser att DN skrivit som så, men det är nog inte omöjligt att individuella stämningsansökningar inkommer så småningom, eller att det uppstår senare i utredningen, men jag vet faktiskt inte. Staffrätt känns mest angeläget att indela sådana stämningar i, men det kan finnas juridiska komplikationer.
Det är hintat om att utredningen framöver kommer ta enorm tid trots denna brottsmisstanke som nu råder, och inget kommer stå klart förrän Haverikommissionen är klara.
Tid för tillägg finns alltså, och det kan vara för tidigt ännu att kunna räkna på kvarstad.
Utredningsledaren Ulf Andreasson hos Polisen berättade att det är ett nystartat regionalt team för brott mot "
infrastruktur och samhällsviktig verksamhet" som utreder detta, och det kan vara så att resurser med olika discipliner inom detta team varierar och räkenskaper inte finns på plats ännu.
Utläser att prio är att ha reda i skuldfråga inom utredningen först, och att man är lite mer än halvvägs.
Har själv grunnat på hur man juridiskt skall betrakta omfattning vs ansvar av detta. Det är ur omfattningssynpunkt en av landets kanske mer omfattande påverkanshändelser någonsin, därtill nu unikt nog med specifik brottsmisstanke.
Jag kan faktiskt inte komma på någon händelse annat än olycka som påverkat/skadat i denna magnitud, någonsin... Detta saknar totalt sett idag motstycke.
Inte bara det som direkt fastnat och förstörts i raset, men hela trafikomledningen med allt vad det innebär i besvär för berörda, trafikanter/transporter såväl som boende längs omledningsvägarna. Miljöpåverkan, snabba ombyggnationer av vägknutar, slitage på omledningar som framkallat mer underhåll, och sedan då hela apparaten med att försöka återställa skadan efter raset.
Alla instanser och företag som lägger arbetstid på detta, och alla andra personers tidsspillan pga omledning, och såklart en hel radda fler kostnader/skador som uppstått till följd av raset.
Det enda jag efter seriös eftertanke kommer på som motsats, är en pizzeria längs väg 650 som såklart gör guld på detta.
Bara som ett sandkorn i öken, Svenskt Näringsliv:
https://www.svensktnaringsliv.se/sak...d_1204073.html
Det totala går liksom inte att måtta - Det är i sådant perspektiv helt ogreppbart gigantiskt vilken ekonomisk och geografisk röra dessa personer ställt till med för så otroligt många människor, bara för att själva tjäna pengar på schaktmassor, och jag sitter själv på en lutande känsla att dom bör hållas direkt ansvariga om dom döms skyldiga.
Men jag ser inte hur man på ett juridiskt vis räkna fram skadestånden om allt ovanstående råder.