Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-28, 11:17
Medlem
Krigge92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
I mitt minne försvann dom uppgifterna samma morgon som Privatbostäder raderade bort Hammars företagspark från sin sida.

I förlängningen kan det vara intressant att få in uppgifter i dom andra pågående projekten med bostadsrättsföreningar i Ucklum, Lanesund mfl, om verksamheten pågår "som vanligt här"?

Om Orust schakt och PB satt detta i system kan flera av deras tidigare jobb ligga i farozonen för framtida ras. Hade varit väldigt nervös i detta läget om jag bott på sådan mark.
Citera
2023-09-28, 11:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Markarbetet på industriparken vid skredsdrabbade E6 har saknat kommunal tillsyn.
https://sverigesradio.se/artikel/dok...gjordes-aldrig
Citat:
”I huvudregel ska man enligt Plan- och bygglagen ha en kontrollansvarig när kommunen ger bygglov eller marklov”, säger Theodora Schwalbe, jurist på Boverket.

Nu har jag lite grann noterat att både Sveriges Radio och tidigare TV4 gått rätt hårt på Stenungsunds kommun i intervjuer.
Senast redigerad av rotesau 2023-09-28 kl. 11:24.
Citera
2023-09-28, 11:50
Medlem
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/dok...gjordes-aldrig

Nu har jag lite grann noterat att både Sveriges Radio och tidigare TV4 gått rätt hårt på Stenungsunds kommun i intervjuer.

Skulle inte alls förvåna mig om det finns personliga kopplingar mellan de som hanterat ärendet hos kommunen och Badhustorget Bostäder / Orust Schakt.

En revision av Orust Schakts fakturor till kommunen skulle med största sannolikhet ge utdelning. Markarbeten på privat mark som skattebetalarna sedan har fått stå för.
Senast redigerad av Ambulocetus 2023-09-28 kl. 12:03.
Citera
2023-09-28, 12:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UseMe
Tjena tjena. Nu är det lite senare i veckan och jag bara undrar var dessa köer är som du nämnde skulle bara så långa över jordfallsbron och i Uddevalla?
Samt den tunga trafiken du sa skulle gå över e45 fast som fortfarande går över 650.

Du ska nog sluta vara så kaxig när du inte förstår och kan lyssna på andra.

https://sverigesradio.se/artikel/van...nare-an-vantat
Citat:
Väntade kaoset har uteblivit: ”Lugnare än väntat”

Grattis, du allvetande & ödmjuke.
I förstapris vinner du en bal toapapper.
Citera
2023-09-28, 12:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De listade är de som fått betalt eller köpt massor från västlänken. Det är dock underentreprenörerna som har kontakt med dessa så det är delvis bara information som Trafikverket får från underleverantörer. Trafikverket har ingen övervakning av merparten av transporterna.

Massoptimering vet jag tar mycket av borrkax för att använda vid markoptimering vilket innebär att man gödslar jordbruksmark med lera och borrkax för att höja mineralvärden mm.

I gårdagens pappersupplaga och eventuellt även bakom betalvägg av STT skall det tydligen framgå att det är schaktmassor från Borealis site som är aktuella på Hammar.

Uppföljning följer.
Citera
2023-09-28, 12:16
Medlem
Vid södra infarten till Stenungsund ser man klart och tydligt att dom fyllt upp rejält med schaktmassor, åtminstone på marken som huseras av Västkustens Husbilscenter AB? (Syns från google maps streetview för den som inte tror mig.)

Ni som har kunskap att kolla upp, hade vart intressant höra er åsikt.
Det kanske finns rasrisk där som missats kollats upp vid slutbesiktning.
Citera
2023-09-28, 12:19
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambulocetus
Orust Schakt har haft försäljning av grus på Hammar företagspark.
Även dessa sidor är bortplockade från deras websida.

Grusförsäljning Hammar

Hammar Företagspark

Även här så verkar man i ren panik plocka bort information från hemsidan.
Konstigt - man säljer allt. Utom fylle. Undrar varför?
Citera
2023-09-28, 12:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Håll till godo. Jag lade till lite på slutet nyss.

Det hör också till saken att belastningen på en punkt av leran i termer av tyngd (som riskmoment) sammanhänger med att leran sällan ligger överst, i dagen, utan under ett ytskikt av jord, som äger tyngd i sig självt. Därför kan skred utlösas redan av att saltet i leran lakats ur, som jag förstår det. Och en faktor är därmed att leran (i dess fasta och föreliggande form) inte längre klarar av att bära upp jordlagret ovanför (vilket med nödvändighet kommer att inträda på en viss punkt före andra punkter). Och; att fylla på jordmassor ovanpå jordlagret kommer därmed att i sig självt kunna utlösa skred. För den molekylära gitterstrukturen som håller ihop lermassornas (relativa) kontinuum kommer att kollapsa, med början i en punkt. Som jag förstår det.

(Jord och grus och sand och andra jordarter är inte en enda plastisk enhet, utan kommer först falla samman i enlighet med deras minsta beståndsdelar: sandkorn, flinga, etc — men lerlagret kollapsar för att den kollapsar på molekylär nivå, när strukturen från årtusenden inte orkar hålla emot.)

…och, ja, för att vända på resonemanget ett halvt varv: både ökande vattenmängd i jordlagret ovanpå (tyngd) och ökad vattenhalt i själva leran (minskande salthalt) bör innebära tilltagande belastning på lerskiktets molekylära gitterstruktur; vilket borde samspela med förhållandet att skred startar lågt i terräng (och lerskikt) relativt hur nederbörd (och dagvatten o motsvarande) avrinner — och kollapsar därifrån och ut (bakåt uppåt).
Citera
2023-09-28, 13:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
I gårdagens pappersupplaga och eventuellt även bakom betalvägg av STT skall det tydligen framgå att det är schaktmassor från Borealis site som är aktuella på Hammar.

Uppföljning följer.

Det är den officiella versionen. Men det är inte fullt så enkelt eftersom olika typer av massor används på olika sätt och man blandar också olika sorters massor. Det innebär t.ex. att matjord inte används som deponi utan blandas t.ex. med borrkax och rötade avloppsmassor (gödsel) för att bli bra växtjord och läggs som ytlager där det skall planeras gräsmattor etc.

Stenmassor från Borealis används nog inte till utfyllnad i deponi, utan som råvara till betong, grus etc. Som utfyllnad är det främst sämre bergmassor från t.ex. medicinareberget och västlänksbygget som används. Man har tillfälliga deponier för dessa bergsmassor som man tar av.
Citera
2023-09-28, 13:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är den officiella versionen. Men det är inte fullt så enkelt eftersom olika typer av massor används på olika sätt och man blandar också olika sorters massor. Det innebär t.ex. att matjord inte används som deponi utan blandas t.ex. med borrkax och rötade avloppsmassor (gödsel) för att bli bra växtjord och läggs som ytlager där det skall planeras gräsmattor etc.

Stenmassor från Borealis används nog inte till utfyllnad i deponi, utan som råvara till betong, grus etc. Som utfyllnad är det främst sämre bergmassor från t.ex. medicinareberget och västlänksbygget som används. Man har tillfälliga deponier för dessa bergsmassor som man tar av.

Se detta inlägg:

Jag kan tillägga att Borealis site är gigantisk, vilket framgår av kartbilder för den som söker.
Är benägen att tro att rubbet av detta blöta kommer från St Gategård.
För en entreprenör är det mkt kort transportsträcka därtill (jämfört med Västlänken), varför jag är benägen att tro på uppgifterna.
Citera
2023-09-28, 13:13
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Tror inte att någon kommer att kunna anklagas för att ha orsakat detta skred. Det är säkert många samverkande faktorer. Skred händer då och då på västkusten, och detta var bara ännu ett av dem.
Det kommer att ge mycket arbete till PEAB, SKANSKA och NCC några månader framöver. Bra för sysselsättningen i en just nu lite ansträngd byggsektor.
Frågan är väl om PEAB redan fått i uppgift att bygga något för så här skrev de på sin linkedin-sida.

"Vårt huvudsakliga fokus har varit på trafikhantering: avstängningar, omskyltningar och förberedelser av den nya omledningsvägen som kommer att användas medan E6:an är tillfälligt avstängd. "]Vårt huvudsakliga fokus har varit på trafikhantering: avstängningar, omskyltningar och förberedelser av den nya omledningsvägen som kommer att användas medan E6:an är tillfälligt avstängd."
Senast redigerad av sonicguide 2023-09-28 kl. 14:08.
Citera
2023-09-28, 13:22
Medlem
Citat:
I mitt minne försvann dom uppgifterna samma morgon som Privatbostäder raderade bort Hammars företagspark från sin sida.

I förlängningen kan det vara intressant att få in uppgifter i dom andra pågående projekten med bostadsrättsföreningar i Ucklum, Lanesund mfl, om verksamheten pågår "som vanligt här"?

Tror inte de var inblandade i villabebyggelsen i Lanesund, men Överbyhöjd bredvid vet jag att de gjorde.
Oavsett är ju dessa båda områden byggda på berg, så där tror jag nog de kan känna sig trygga, åtminstone vad beträffar rasrisken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in