2023-09-26, 20:01
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Skredet har troligen börjat vid ”vallen” men då mothållande material försvinner så rasar marken ner även högre upp. Se på norska filmen som ligger en bit upp här

Okay, jag ska kolla in den norska filmen ännu en gång. Tack för tipset.
Rissa eller Gjerdrum.
Jag ska kolla båda

Rissa:
https://www.youtube.com/watch?v=26hooxzCGkY

Gjerdrum:
https://www.youtube.com/watch?v=pd6goYLB3Gs
Citera
2023-09-26, 20:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Jag har bara kollat kartan med ögonmått och skjutit från höften men kör man över Trollhättan tvåfiligt hela vägen till torp genom alla rondeller + trafikljus med alla inbromsningar, stopp och alla accelerationer det innebär på denna ca: 2,5 mil längre sträcka så bedömer jag en ökad bränsleförbrukning på ungefär 15-30 l diesel extra för den riktigt tunga trafiken mot om man tar gamla E6.

Samt givetvis en tidsförlust som skall betalas som lön till chauffören och även extra slitage på fordonets bromsar växellådor med mera.

Så det blir ansenligt högre kostnader för transporter för alla transportörer som berörs.

Ja det blir en helvetes merkostnad särskilt för dom som kör skytteltrafik (det är många).
Det är skit detta, och det finns inget bra alternativ.
Där lite grann att lägga i vågskål mot att en olycka sker på v.650 eller annan enfilig väg och så kan blåljus inte ens komma fram eftersom det är för mkt lastbilar i vägen som inte har någon väggren att gå ut på.

Jag må övertänka, men jag ser sådana risker med mkt tung trafik på små vägar.
Citera
2023-09-26, 20:04
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Noterar att Trafikverket kände till att E6 flyttat sig 15 cm innan skredet, och nu inte vill uttala sig.

https://sverigesradio.se/artikel/sat...-innan-skredet

Jag avundas inte de som ska reda ut denna soppa...
15 cm över sju år.
Jag kan tänka mig att detta är ganska naturligt då hela Sverige rör sig 2-3 cm per år och det gör även stora delar av Europa. Det är väl jordskorpan runt röda havet som verkar styra detta vad jag kan se lite snabbt på googling.
Citera
2023-09-26, 20:07
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det finns något som heter likgiltighetsuppsåt som kanske kan vara applicerbart här.

Man inser vilka negativa följder en viss handling skulle kunna få, men företar den ändå.
Oaktsamhet är det som gäller för miljöbrott har jag hört. Man måste alltså känna till vad som gäller för miljöbrott.
Allmänfarlig ödeläggelse däremot lär väl kräva ett uppsåt av nåt slag.
Jag vill minnas att det fanns bra beskrivningar av det tidigt i tråden.
Citera
2023-09-26, 20:11
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag tittade på en bild från SVT för en stund sedan.

Ny bildserie före och efter skredet: Här rasade slänten vid E6:an i Stenungsund
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bilderna-visar

Speciellt denna bilden:
https://www.svtstatic.se/image/cinem...75?format=auto

Förstärkt bild av mig:
https://imgur.com/a/WnrSXZi

För mig som är amatör så ser det ju ut som att raset började högre upp.

Rätta mig om jag har fel...
Ser ut? Är det inte naturligt att det som ligger ovanför något som faller också faller nedåt eller i detta fall också "utåt" när stadgan utanför försvinner.
Citera
2023-09-26, 20:13
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Nu har polisen börjat med hastighetsmätningar/kontroller på omvägarna. Fick själv 3600 kr i böter idag, de vill hålla farten nere nu på de småvägarna. Kan räkna med att det kommer vara mycket kontroller ett bra tag där nu.

Var en HEL del fordon som hade stoppats, precis när skylten byter om mot 50 skylt ifrån 70 och på nerförsbacken.
Det är bra. Det vi minst av allt behöver är en massa idioter som beter sig och skapar olyckor. Jag tror att polisen vill redan nu stävja sådana tendenser inför vintern när det kommer att bli än viktigare att folk inte ställer till med olyckor för då kommer de att stoppa upp allt.
Citera
2023-09-26, 20:23
Medlem
Är det någon norsk som fällts för raset i Gjerdrum.
Är det någon som fällts för Scandinavian Star eller Estonia.
Nej. Det är oerhört svårt att utkräva ansvar för olyckor/katastrofer i straffrätt. Beviskraven är för höga. Det man kan göra är stämma i civil domstol. Där är kraven lägre.
Citera
2023-09-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja det blir en helvetes merkostnad särskilt för dom som kör skytteltrafik (det är många).
Det är skit detta, och det finns inget bra alternativ.
Där lite grann att lägga i vågskål mot att en olycka sker på v.650 eller annan enfilig väg och så kan blåljus inte ens komma fram eftersom det är för mkt lastbilar i vägen som inte har någon väggren att gå ut på.

Jag må övertänka, men jag ser sådana risker med mkt tung trafik på små vägar.

Jag tror på en delad trafiklösning. Tung trafik=Trollhättan. All annan trafik=dödens väg/650.
Citera
2023-09-26, 20:29
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Ser ut? Är det inte naturligt att det som ligger ovanför något som faller också faller nedåt eller i detta fall också "utåt" när stadgan utanför försvinner.

Inte alltid blir det så.

Ibland blir det tvärtom.

Det som faller först drar med sig det som ligger högre upp.
Ibland blir det så att det som faller högre upp drar med sig de som ligger längre ner.
Citera
2023-09-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Inte alltid blir det så.

Ibland blir det tvärtom.

Det som faller först drar med sig det som ligger högre upp.
Ibland blir det så att det som faller högre upp drar med sig de som ligger längre ner.

E6 ser ut som ett tillbakabildande ras. Regn, tung trafik har underminerat sluttningen som ger vika och drar med sig bygget/grushögen 50 meter upp.
Citera
2023-09-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det går att se hur massor har "försvunnit" precis som raset i Norge vid Ask.
Kvickleran blir flytande som lervälling när den blir instabil.
Det är därför det inte är så mycket jord och massor där E6:an låg.
Så var det i Norge och jag förundrades över vart stor del av massorna tagit vägen men de flöt iväg.

Se den här filmen från Norge / Ask
Där ser man att en hel del "bara försvunnit" Marken rann bort

Om det bara varit ett ras hade massorna funnits kvar lite längre ned men de är mer eller mindre borta. Se filmen till slut.
Det är enorma mängder som runnit bort. Typisk kvicklera.

OBS kvicklera är inte samma som vanligt lera utan kommer från havsbotten med saltvatten och det är saltet i leran som håller ihop den. Med landhöjningen har tidigare havsbotten kommit bli land och då med kvicklera. Vanlig lera kommer från områden med sötvatten och har inte alls samma egenskaper.

https://www.youtube.com/watch?v=pd6g...norreFuglesang

Säger inte att det inte är kvicklera. Men det är nog svårt att ta in via bilder hur mycket jord som finns i släntens nedre del. Och hur mycket marken har hävt sig.

Det finns ingen brant sluttning i andra ledden eller vattendrag där massorna "flutit iväg".

En stor tom grop blir det efter ett "vanligt" skred också.
Citera
2023-09-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Är det någon norsk som fällts för raset i Gjerdrum.
Är det någon som fällts för Scandinavian Star eller Estonia.
Nej. Det är oerhört svårt att utkräva ansvar för olyckor/katastrofer i straffrätt. Beviskraven är för höga. Det man kan göra är stämma i civil domstol. Där är kraven lägre.

Gjerdrum var speciellt. Det var naturens krafter som eroderade en bäck. Så där är ingen skyldig för själva orsaken. Däremot kan det tvistas om ansvaret över att det kunde tillåtas ske/inte åtgärdades.

I Stenungsund går det säkert att tydligt visa att minst en part gjorde fel. Sen blir det säkert väldigt svårt att bestämma hur skulden ska delas upp/rangordnas i olika grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in