Citat:
Ursprungligen postat av
53....so what
Du pratar skit.
Bara för att värdena ser bra ut behöver det inte vara indikation på att inget händer runt ett sprängområde. Om en gammal kakelugn står på ett gammalt golv som kanske är skevt kan den spricka, då p.g.a. två faktorer. Likt förbannat är det den utlösande faktorn som är orsaken.
Utan sprängningar hade den kanske stått i 200 år till.
Sitter själv 350 m från ett bygge som spränger flera gånger dagligen, i tätbebyggt område, inga stora laddningar men skakningarna känns. Mitt hus står på berg i kuperad terräng. Jag bryr mig inte.
Men folk som upplever och ser sättningar m.m. vet vad den utlösande faktor är.
Att spränga i områden där lerlagren ligger på sluttande berg eller andra sedimentlager är inte så klokt, vibrationer har säkert en betydlig påverkan.
Jag killgissar att det som utlöste skredet är massor och sprängningar i kombination med allt regn. Regnet kan ändra skjuvhållfastheten i kvickleran/jorden nere vid marken, som ger vika.
För att kunna utvärdera situationen behöver man läsa den geotekniska undersökningen som utförts tidigare. Nu har ju givetvis alla inblandade sagt att allt såg så fint ut men det återstår att se vilka antaganden och bedömningar man gjort i grunden, som är beslutsunderlag inför projektering.