2024-01-27, 01:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Det är rena skådespeleriet och teater från politiker och även juristers sida. Först trodde man att det kunde begränsas genom vanlig lag, sen skulle det absolut inte gå om inte grundlagen ändrades. GDPR kom, men konstigt nog så anses plötsligt dessa sidor som "journalister" och därför fick vara kvar. Plötsligt kom ett annat beslut från HD och nu Malmö tingsrätt. Vad är det som händer kan man undra. GDPR har funnits i 6 år och lexbase i 10 år och varken GDPR eller svenska lagen har ändrats på sistone gällande detta område. Jag tror nog speciellt GDPRWARRIORs stämning har gjort de skitnödiga, då han inte verkar vilja gå med på en förlikning och är beredd att gå hela vägen till EU-domstol.
För att förtydliga: man kan inte dra ett mål inför EU-domstolen. Vad man kan göra är att be den svenska domstolen begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen.

Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Vad jag håller på med?

Måste jag veta vad jag håller på med?
Vi har yttrandefrihet på Flashback

Jag ställer frågor, dels stresstestar jag GDPRwarrior och ser hur mycket han tål och om han är verkligen av det rätta virket, dels belyser jag andra perspektiv. Han lär väl ha barn antagligen och lär väl ha förlorat mycket inkomster om han stått utanför arbetsmarknaden under 10-15 år pga Verifiera.

Då är det nog JÄVLIGT attraktivt att få ägande i Verifiera AB och begära % av omsättning eller whatever. Skitsamma om det framstår som "orealistiskt" - det där går alltid att förhandla fram.

Han skulle ju sedan rapportera löpande här hur det går för honom i förhandlingarna, uppdatera oss med popcorn i högsta hugg.

Skål

Nu verkar GDPRwarrior dock ha en jävligt intakt moralisk kompass, men det är intressant att se vid vilken pengagräns den går att köpa

Och det verkar som att dessa databastjänster ändå lä försvinna inom högst 1 år. Det är alltför många parallella processer involverade, GDPRwarrior, nu i Malmö, en grundlagsutredning..

Medans.. så njuter jag av detta spektakel och den intellektuella exercis det involverar att diskutera detta mycket stimulerande och fascinerande ämne med alla andra här.
Men snälla människa, tror du att han kommer erbjudas delägarskap eller procent av omsättningen vid en förlikning?
Citera
2024-01-27, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Brottsdomar gallras visst.

"Äldre brottmål gallras fem år efter att målet vunnit laga kraft. Efter gallring går det inte längre att hitta ett mål genom att söka på person-/organisationsnummer. För att kunna hitta ett äldre brottmål behövs uppgift om målnummer och/eller domsdatum. "

Källa: https://www.domstol.se/stockholms-ti...er%20domsdatum.

Alltså, precis som jag skrev gallras domarna efter en tid och hamnar i arkivet. I arkivet behöver man målnumret för att få fram domen. Du har rätt med att domarna aldrig gallras helt egentligen, men de blir omöjliga att hitta när de hamnar i arkivet då ingen HR personal kommer ha tillgång till målnumret.
Det är intressant att du lyckades omvandla diskussionen om HR-personalens enkla och snabba tillgång till domstolshandlingar utan rättsdatabasernas hjälp, till en diskussion om att gallring sker efter fem år.
Citera
2024-01-27, 08:12
Medlem
Citat:
Tror nog detta är ett positivt beslut för GDPRWARRIORs mål. Han kan nu även hänvisa till Malmö tingsrätts beslut som dessutom är signerad av högsta chefen. De har tydligt hänvisat till GDPR och även uppgett att Sverige är bunden att underordna sig förordningar och praxis satta av EU. Det är ju exakt detta han hela tiden framfört i rätten att EUs lag ska stå över svenska lagar. Nu får han medhåll.

Ratsit borde väl också påverkas om beslut fattas att databaser inte är journalistisk ändamål. Hur man ens kan uppfatta Ratsit mfl som journalistiska är för mig bara tramsigt. Lite som att jag ska kalla mina skoluppsatser för vetenskaplig fakta

Instämmer, jag skickade ett meddelande till GDPRWARRIOR och rekommenderade honom att hänvisa till det ärende som har varit i Malmö tingsrätt.
Citera
2024-01-27, 17:50
Medlem
Caltherions avatar
Citat:
Tror nog detta är ett positivt beslut för GDPRWARRIORs mål. Han kan nu även hänvisa till Malmö tingsrätts beslut som dessutom är signerad av högsta chefen. De har tydligt hänvisat till GDPR och även uppgett att Sverige är bunden att underordna sig förordningar och praxis satta av EU. Det är ju exakt detta han hela tiden framfört i rätten att EUs lag ska stå över svenska lagar. Nu får han medhåll.

Ratsit borde väl också påverkas om beslut fattas att databaser inte är journalistisk ändamål. Hur man ens kan uppfatta Ratsit mfl som journalistiska är för mig bara tramsigt. Lite som att jag ska kalla mina skoluppsatser för vetenskaplig fakta

Acta Publica kommer behöva strukturera om sin affärsmodell
Som idag går ut på att skapa databaser över privatpersoner
Citera
2024-01-27, 21:46
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
För att förtydliga: man kan inte dra ett mål inför EU-domstolen. Vad man kan göra är att be den svenska domstolen begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen.

Men snälla människa, tror du att han kommer erbjudas delägarskap eller procent av omsättningen vid en förlikning?

Nej, det var en idé
Jag har i tidigare inlägg skrivit X antal miljoner.

Allt är en förhandlingsfråga.

Dessa databasers tid är ändå snart på fallrepet..
Ingen pallar med dem.
Citera
2024-01-27, 22:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej, det var en idé
Jag har i tidigare inlägg skrivit X antal miljoner.

Allt är en förhandlingsfråga.

Dessa databasers tid är ändå snart på fallrepet..
Ingen pallar med dem.
Det lär inte blir några miljoner heller.
Citera
2024-01-28, 01:45
Medlem
Citat:
Vad jag håller på med? Jag ställer frågor, dels stresstestar jag GDPRwarrior och ser hur mycket han tål och om han är verkligen av det rätta virket, dels belyser jag andra perspektiv.
Nu verkar GDPRwarrior dock ha en jävligt intakt moralisk kompass, men det är intressant att se vid vilken pengagräns den går att köpa

Och det verkar som att dessa databastjänster ändå lä försvinna inom högst 1 år. Det är alltför många parallella processer involverade, GDPRwarrior, nu i Malmö, en grundlagsutredning..
Nej, det är inte "en tidsfråga" innan sajterna försvinner och att "alla inte orkar med dem". Du är delusional. Det pågår en ständig dragkamp mellan användarna av dessa databaser (sadistiska högermänniskor, journalister, "yttrandefrihetsexperter", chefer) och subjekten i dessa databaser.

Det enda vi har att luta oss mot just nu är det potentiella förhandsavgörande som kanske kommer att tas upp av EU-domstolen. Lagförslaget som du nämnde kommer inte att gå igenom eftersom krafter inom riksdagspartierna är starkt på hugget att behålla dessa databaser.

Även de beslut som fattats i skånska tingsrätter nyligen om att inte lämna ut FUP är tandlösa eftersom många andra myndigheter fortsätter att lämna ut allmänna handlingar och offentlighetsprincipen är fortfarande olämpligt stark.

Så just nu är det GDPRWarriors förfrågan om förhandsavgörande till EU-domstolen som är på tapeten, och därför är det i vårt bästa intresse att inte skriva en massa sjukt till honom som ”du kanske borde förlika dig?”. Det är också i vårt bästa intresse att inte attackera honom.
Citera
2024-01-28, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Talan om ogiltigförklaring kan en enskild väcka direkt i EU-domstolen.
Citera
2024-01-28, 05:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajvargubben
Talan om ogiltigförklaring kan en enskild väcka direkt i EU-domstolen.
En sån talan gäller EU:s rättsakter, inte nationell lagstiftning.
Citera
2024-01-28, 12:46
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Nej, det är inte "en tidsfråga" innan sajterna försvinner och att "alla inte orkar med dem". Du är delusional. Det pågår en ständig dragkamp mellan användarna av dessa databaser (sadistiska högermänniskor, journalister, "yttrandefrihetsexperter", chefer) och subjekten i dessa databaser.

Det enda vi har att luta oss mot just nu är det potentiella förhandsavgörande som kanske kommer att tas upp av EU-domstolen. Lagförslaget som du nämnde kommer inte att gå igenom eftersom krafter inom riksdagspartierna är starkt på hugget att behålla dessa databaser.

Även de beslut som fattats i skånska tingsrätter nyligen om att inte lämna ut FUP är tandlösa eftersom många andra myndigheter fortsätter att lämna ut allmänna handlingar och offentlighetsprincipen är fortfarande olämpligt stark.

Så just nu är det GDPRWarriors förfrågan om förhandsavgörande till EU-domstolen som är på tapeten, och därför är det i vårt bästa intresse att inte skriva en massa sjukt till honom som ”du kanske borde förlika dig?”. Det är också i vårt bästa intresse att inte attackera honom.

Stopp, det är I DITT bästa intresse att han vinner.
Du har ingen aning vad han har gått igenom de senaste 10-15 åren, om han nu varit utanför arbetsmarknaden.

Det är bara rimligt att UNDERSÖKA möjligheten till X antal miljoners förlikningar, att majoriteten av er är alltför korkade att inte INSE att det är en förhandlingsfråga är en totalt annan diskussion. Särskilt om snubben har barn.

Vad är sannolikheten att han vinner X antal miljoner om han stämmer den svenska staten?
Väg det mot ett förlikande med Verifiera där omsättningen ökar kontinuerligt hos dem som bolag.

Malmö-domen, om den inte överklagas vinner laga kraft inom 3 veckor.
Då blir det betydligt lättare för GDPR-warrior men även andra mål att hänvisa till den domen och få mer på kött på benen och således lyckas vinna deras processande.

Det är flertalet parallella processer nu som pågår, Verifiera/Lexbase är på fallrepet.
Inom 1-2 år är de borta, INKLUDERAT RATSIT.

Givetvis är jag ur en allmän synpunkt intresserad att många av dessa databaser försvinner, då de verkar ju bevisligen sätta hela rättssäkerheten på spel, men jag är också en praktisk realist.

Livet tänker fan inte på dig, livet är inte snällt - alla tänker på sig själva, och det bör GDPR-warrior också göra.
Han är inte skyldig någon något. Ifall han fortsätter o bestämma sig för o processa, är det bara starkt av honom.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2024-01-28 kl. 12:49.
Citera
2024-01-28, 14:05
Medlem
Citat:
Stopp, det är I DITT bästa intresse att han vinner.
Du har ingen aning vad han har gått igenom de senaste 10-15 åren, om han nu varit utanför arbetsmarknaden.

Det är bara rimligt att UNDERSÖKA möjligheten till X antal miljoners förlikningar, att majoriteten av er är alltför korkade att inte INSE att det är en förhandlingsfråga är en totalt annan diskussion. Särskilt om snubben har barn.

Vad är sannolikheten att han vinner X antal miljoner om han stämmer den svenska staten?
Väg det mot ett förlikande med Verifiera där omsättningen ökar kontinuerligt hos dem som bolag.

Malmö-domen, om den inte överklagas vinner laga kraft inom 3 veckor.
Då blir det betydligt lättare för GDPR-warrior men även andra mål att hänvisa till den domen och få mer på kött på benen och således lyckas vinna deras processande.

Det är flertalet parallella processer nu som pågår, Verifiera/Lexbase är på fallrepet.
Inom 1-2 år är de borta, INKLUDERAT RATSIT.

Givetvis är jag ur en allmän synpunkt intresserad att många av dessa databaser försvinner, då de verkar ju bevisligen sätta hela rättssäkerheten på spel, men jag är också en praktisk realist.

Livet tänker fan inte på dig, livet är inte snällt - alla tänker på sig själva, och det bör GDPR-warrior också göra.
Han är inte skyldig någon något. Ifall han fortsätter o bestämma sig för o processa, är det bara starkt av honom.

Gdprwarriror gör nog inte detta för välgörenhet eller som det verkar för pengars skull. Han är nog lika påverkar som alla andra som förekommer på dessa sidor. Jag personligen hade inte gett mig, utan kört tills jag ser dessa jävlar falla. Hur än frestande det är när man väl har en stor summa framför än, är iallafall jag säker på att jag hade nekat erbjudande om förlikning. Dessa har förstört mångas liv, och jag vet vilket helvete jag gått igenom pga dessa sidor.
Fördelen med att köra hela vägen för honom är att om beslut slår mot dessa sidor, så är uthängningen över med säkerhet. Glöm inte att det inte är bara lexbase som finns på marknaden. Vad händer om en annan större aktör dyker upp? Jo då är han uthängd igen.

Du måste tänka snäppet längre. Vinner han dessutom får han sannolikt ett skadeståndsbelopp.
Citera
2024-01-28, 14:09
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Gdprwarriror gör nog inte detta för välgörenhet eller som det verkar för pengars skull. Han är nog lika påverkar som alla andra som förekommer på dessa sidor. Jag personligen hade inte gett mig, utan kört tills jag ser dessa jävlar falla. Hur än frestande det är när man väl har en stor summa framför än, är iallafall jag säker på att jag hade nekat erbjudande om förlikning. Dessa har förstört mångas liv, och jag vet vilket helvete jag gått igenom pga dessa sidor.
Fördelen med att köra hela vägen för honom är att om beslut slår mot dessa sidor, så är uthängningen över med säkerhet. Glöm inte att det inte är bara lexbase som finns på marknaden. Vad händer om en annan större aktör dyker upp? Jo då är han uthängd igen.

Du måste tänka snäppet längre. Vinner han dessutom får han sannolikt ett skadeståndsbelopp.

Jo, absolut jag håller med i sak att han BÖR vinna.
Men hur stort är det förväntade skadeståndet ifall han vinner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in