2024-01-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
https://www.sydsvenskan.se/2023-10-1...nnande-lasning

De nya rutinerna har gett tingsrättens mejlkorg lugnet åter. Att fysiskt ta sig till tinget för att läsa handlingar, eller få dem skickade per post mot en kostnad har inte varit lika intressant.
– Sedan vi införde det är det faktiskt bara en som har velat gå vidare och betala för handlingarna, säger Fredrik Löndahl.
Han tror att det kanske inte bara handlat om nyfiken allmänhet som velat kolla upp en ny kille, eller behövt något nytt på nattygsbordet.
Vår teori är att rätt många faktiskt inte var privatpersoner utan jobbade med att bygga upp kommersialiserade databaser där man kan få tillgång till förundersökningar. För det handlade till ganska stor del om gamla mål.
Att kunna tillhandahålla offentliga handlingar är viktigt för domstolen, poängterar Fredrik Löndahl. Han lägger heller ingen värdering i varför man vill ta del av rättens material. Men han har uppmärksammat ett större samhällsintresse för brott.

Fast det där rör sig om förundersökningsprotokoll (FUP) från polismyndigheten. Skillnaden mellan en FUP och en dom är att FUP:ar innehåller bilder, förhör och en mängd annan information medan domen är mer "kultiverad" trots sin integritetskränkande natur.

Citat:
Håller med dig i sak givetvis, men menar på att det ändå kraftigt minskar intresset då tjänsterna tjänar på detta just pga lättillgängligheten.
Eh, nej. Arbetsgivare och dylikt kommer fortfarande vilja kolla domar och andra allmänna handlingar från olika myndigheter innan de ska anlita dig. Om Lexbase, Verifiera, osv tas bort så kommer arbetsgivarna istället börja mejla myndigheterna direkt. Därifrån kan de begäras ut under mycket, mycket lång tid. När det kommer till tingsrättsdomar så är de äldsta domarna i tingsrätternas arkiv från 1992. Därefter förflyttas de till Riksarkivet där de kommer att kunna begäras ut så länge du lever.
Senast redigerad av goodasstimes 2024-01-26 kl. 23:35.
Citera
2024-01-26, 23:22
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Fast det där rör sig om förundersökningsprotokoll (FUP) från polismyndigheten. Skillnaden mellan en FUP och en dom är att FUP:ar innehåller bilder, förhör och en mängd annan information medan domen är mer "kultiverad" trots sin integritetskränkande natur.

Eh, nej. Arbetsgivare och dylikt kommer fortfarande vilja kolla domar och andra allmänna handlingar från olika myndigheter innan de ska anlita dig. Om Lexbase, Verifiera, osv tas bort så kommer arbetsgivarna istället börja mejla myndigheterna direkt. Därifrån kan de begäras ut under mycket, mycket lång tid. När det kommer till tingsrättsdomar så är de äldsta domarna från 1992. Därefter förflyttas de till Riksarkivet där de kommer att kunna begäras ut så länge du lever.

Ja, givetvis kommer de göra det.

Men det kommer inte vara samma system idag där man direkt vid CV inskick får en röd-lampa som lyser till ifall man är flaggad som "förekommande".
Citera
2024-01-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ja, givetvis kommer de göra det.

Men det kommer inte vara samma system idag där man direkt vid CV inskick får en röd-lampa som lyser till ifall man är flaggad som "förekommande".
Du kommer fortfarande inte få jobbet i slutändan ändå trots lyckat CV-inskick eftersom det kommer att "lysa rött" senare i rekryteringsprocessen. Har du inte fattat?

Citat:
GDPRWarrior, fortfarande inte funderat om du ska förlika och kräva aktieägarandelar i Verifieras bolag?
Jag menar, detta lär ju ändå sluta med att det blir förbjudet ändå så som det rör sig.
Får jag fråga vad fan det är du håller du på med...? SLUTA.
Citera
2024-01-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Möjligtvis har de sett de lite mer framgångsrika stämningar som gjorts, först från mrkoll-fallet och nu GDPRWARRIORs och plötsligt känner en press att hinna ikapp för att inte EU-domstolen ska skriva om lagen för oss
Det är mycket möjligt att dessa mycket sena ingripanden kommer i samband med att förhindra mer radikala ingrepp i offentlighetsprincipen. Om så är fallet, hoppas jag verkligen att EU-domstolen hinner ikapp och skriver om lagen för oss.
Citera
2024-01-26, 23:35
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Vad händer om det uppstår en marknad för svarthandel?
Ointressant eftersom det är offentliga handlingar.
Det handlar om att begränsa spridningen av information, som det är nu.
Göra det lite mer krångligt så att det inte blir så lättillgängligt.

Vill någon få ut en dom eller inkomstuppgifter, så ska de kanske behöva använda bank-id eller liknande flaskhals. Det ska inte gå att samla all offentlig information i en databas som nu, oavsett för att tjäna pengar eller missbruka offentlighetsprincipen.

https://www.regeringen.se/sa-styrs-s...hetsprincipen/
Citera
2024-01-26, 23:36
Medlem
Citat:
Du kommer fortfarande inte få jobbet i slutändan ändå trots lyckat CV-inskick eftersom det kommer att "lysa rött" senare i rekryteringsprocessen. Har du inte fattat?

Förutom att begära handlingar från myndigheter oftast brukar ta flera dagar. Anledningen till att företag idag kan sålla bort kandidater är just på grund av att man kan koppla upp rekryteringstjänster till dessa databaser vilket gör hela processen extremt enkel. Utan dessa databaser skulle i alla fall några % av företagen inte kolla register. Sedan gallrar även myndigheter domar efter ett par år, dessa domar arkiveras då och kan endast hittas med målnummer, viket såklart ingen kommer ha tillgång till.
Citera
2024-01-26, 23:40
Medlem
Citat:
Givetvis har du rätt, skulle lägga till en edit om det men jag sprang och käkade middag. Har influensa.

Ja, man undrar ju om denna dom (om HR inte tar upp det) får någon inverkan för GDPR-warriors mål.
GDPR-warrior, vart är du?

Vad har du för kommentarer?

Fortfarande inte funderat om du ska förlika och kräva aktieägarandelar i Verifieras bolag?
Jag menar, detta lär ju ändå sluta med att det blir förbjudet ändå så som det rör sig.

EDIT: Hur fan kommer Ratsit påverkas av detta?

Tror nog detta är ett positivt beslut för GDPRWARRIORs mål. Han kan nu även hänvisa till Malmö tingsrätts beslut som dessutom är signerad av högsta chefen. De har tydligt hänvisat till GDPR och även uppgett att Sverige är bunden att underordna sig förordningar och praxis satta av EU. Det är ju exakt detta han hela tiden framfört i rätten att EUs lag ska stå över svenska lagar. Nu får han medhåll.

Ratsit borde väl också påverkas om beslut fattas att databaser inte är journalistisk ändamål. Hur man ens kan uppfatta Ratsit mfl som journalistiska är för mig bara tramsigt. Lite som att jag ska kalla mina skoluppsatser för vetenskaplig fakta
Citera
2024-01-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Förutom att begära handlingar från myndigheter oftast brukar ta flera dagar.
Nej, det tar inte flera dagar. Vad pratar du om ens? Tingsrättsdomar får du ut samma dag om du mejlar de innan 16:00. Kronofogden-anmärkningar och skulder i UC, samma dag. Skit från Skatteverket, samma dag (direkt faktiskt, via telefon).
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Utan dessa databaser skulle i alla fall några % av företagen inte kolla register. Sedan gallrar även myndigheter domar efter ett par år, dessa domar arkiveras då och kan endast hittas med målnummer, viket såklart ingen kommer ha tillgång till.
Företagens HR-personal som är anlitade just för att kolla upp dig kommer inte strunta i att kolla upp dig bara för att det blir mindre busenkelt.
Nej, inte alla myndigheter gallrar handlingar. Brotts- och förvaltningsdomar exempelvis gallras aldrig.
Senast redigerad av goodasstimes 2024-01-26 kl. 23:47.
Citera
2024-01-26, 23:48
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Det kommer ske SENARE, antagligen SIST i rekryteringsprocessen, inte redan vid det tidigaste stadiet där rekryterare kollar CVn och skiter i att avgöra om det är ett brottmål eller civilmål.

Är du senare i en process och är en slutkandidat där bakgrundsundersökning sker så kommer du inte bli utsållad för ett tvistemål.

Tidigt i en process - ja möjligen, för det finns hundratals kandidater att välja o vraka på. Då skiter man i o kolla, så länge man är "förekommande2
Citera
2024-01-26, 23:55
Medlem
Citat:
Nej, det tar inte flera dagar. Vad pratar du om ens? Tingsrättsdomar får du ut samma dag om du mejlar de innan 16:00. Kronofogden-anmärkningar och skulder i UC, samma dag. Skit från Skatteverket, samma dag (direkt faktiskt, via telefon).Företagens HR-personal som är anlitade just för att kolla upp dig kommer inte strunta i att kolla upp dig bara för att det blir mindre busenkelt.
Nej, inte alla myndigheter gallrar handlingar. Brotts- och förvaltningsdomar exempelvis gallras aldrig.

Brottsdomar gallras visst.

"Äldre brottmål gallras fem år efter att målet vunnit laga kraft. Efter gallring går det inte längre att hitta ett mål genom att söka på person-/organisationsnummer. För att kunna hitta ett äldre brottmål behövs uppgift om målnummer och/eller domsdatum. "

Källa: https://www.domstol.se/stockholms-ti...er%20domsdatum.

Alltså, precis som jag skrev gallras domarna efter en tid och hamnar i arkivet. I arkivet behöver man målnumret för att få fram domen. Du har rätt med att domarna aldrig gallras helt egentligen, men de blir omöjliga att hitta när de hamnar i arkivet då ingen HR personal kommer ha tillgång till målnumret.
Citera
2024-01-27, 00:03
Medlem
Citat:
Det är mycket möjligt att dessa mycket sena ingripanden kommer i samband med att förhindra mer radikala ingrepp i offentlighetsprincipen. Om så är fallet, hoppas jag verkligen att EU-domstolen hinner ikapp och skriver om lagen för oss.

Det är rena skådespeleriet och teater från politiker och även juristers sida. Först trodde man att det kunde begränsas genom vanlig lag, sen skulle det absolut inte gå om inte grundlagen ändrades. GDPR kom, men konstigt nog så anses plötsligt dessa sidor som "journalister" och därför fick vara kvar. Plötsligt kom ett annat beslut från HD och nu Malmö tingsrätt. Vad är det som händer kan man undra. GDPR har funnits i 6 år och lexbase i 10 år och varken GDPR eller svenska lagen har ändrats på sistone gällande detta område. Jag tror nog speciellt GDPRWARRIORs stämning har gjort de skitnödiga, då han inte verkar vilja gå med på en förlikning och är beredd att gå hela vägen till EU-domstol.
Citera
2024-01-27, 00:43
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Vad jag håller på med?

Måste jag veta vad jag håller på med?
Vi har yttrandefrihet på Flashback

Jag ställer frågor, dels stresstestar jag GDPRwarrior och ser hur mycket han tål och om han är verkligen av det rätta virket, dels belyser jag andra perspektiv. Han lär väl ha barn antagligen och lär väl ha förlorat mycket inkomster om han stått utanför arbetsmarknaden under 10-15 år pga Verifiera.

Då är det nog JÄVLIGT attraktivt att få ägande i Verifiera AB och begära % av omsättning eller whatever. Skitsamma om det framstår som "orealistiskt" - det där går alltid att förhandla fram.

Han skulle ju sedan rapportera löpande här hur det går för honom i förhandlingarna, uppdatera oss med popcorn i högsta hugg.

Skål

Nu verkar GDPRwarrior dock ha en jävligt intakt moralisk kompass, men det är intressant att se vid vilken pengagräns den går att köpa

Och det verkar som att dessa databastjänster ändå lä försvinna inom högst 1 år. Det är alltför många parallella processer involverade, GDPRwarrior, nu i Malmö, en grundlagsutredning..

Medans.. så njuter jag av detta spektakel och den intellektuella exercis det involverar att diskutera detta mycket stimulerande och fascinerande ämne med alla andra här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in