2025-01-02, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Vad gäller hårfästet så ser jag inga problem i det. Alla är unika och tycker att det inte är något som behövs åtgärdas.

Men vad gäller skulderna... om hon nu ska börja plugga till neosköterska, så lär hon ju behöva ta studielån... kan man verkligen få ta studielån när man redan har sådana skulder? Är vårt system verkligen så uppfuckat?

Det finns ingen möjlighet att hon pluggar usk via vuxenutbildning som samarbete och därmed slipper lån?
Citera
2025-01-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Ja man kan få CSN trots skulder, men om skulderna innefattar tidigare obetalda CSN-lån så är det väldigt kinkigt.
Det finns också olika andra sätt (bidrag) att finansiera studier, minns inte vad de heter, men när jag studerade var det en del i kursen som hade det.

Tack för svar! Alltså, herre min.... systemet i Sverige är verkligen uppbyggt för att undvika ansvar. Skulder på fler skulder...🤦‍♂️ De ska nog vara tacksamma för att de bor i naiva Sverige, för i andra länder hade det inte gått.
Citera
2025-01-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbelgum18
Det finns ingen möjlighet att hon pluggar usk via vuxenutbildning som samarbete och därmed slipper lån?

Låter ju ännu bättre för alla skattebetalare då... 😱
Citera
2025-01-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxlaxen
Nej.
Så då följer du inte henne eftersom du inte gillar bilder på döda spädisar?
Citera
2025-01-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbelgum18

Hon ville väl bli ssk inte usk?
Citera
2025-01-02, 23:57
Medlem
Citat:
Tack för svar! Alltså, herre min.... systemet i Sverige är verkligen uppbyggt för att undvika ansvar. Skulder på fler skulder...🤦‍♂️ De ska nog vara tacksamma för att de bor i naiva Sverige, för i andra länder hade det inte gått.

Du ska ju också kunna betala dina CSN skulder annars kopplas Kronofogden in
Citera
2025-01-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Du ska ju också kunna betala dina CSN skulder annars kopplas Kronofogden in

Men återbetalning kommer ju ej vara aktuellt förrän avslutade studier. Och då läggs ju CSN skulden på hög med de andra skulderna som Kronofogden redan nu inte lyckas få återbetalat.
Citera
2025-01-03, 00:49
Medlem
Citat:
Vad gäller hårfästet så ser jag inga problem i det. Alla är unika och tycker att det inte är något som behövs åtgärdas.

Men vad gäller skulderna... om hon nu ska börja plugga till neosköterska, så lär hon ju behöva ta studielån... kan man verkligen få ta studielån när man redan har sådana skulder? Är vårt system verkligen så uppfuckat?

Du kan faktiskt ta studielån trots att du misskött betalningen tidigare. Men du får bara en chans och behöver skriva ett tårdrypande personligt brev till CSN och berätta varför du inte tillfälligt kunde betala och hur viktigt studierna är för just dig (jag känner flera som gjort precis så).

För Pannans del är det nog tvärkört då hon systematiskt vägrar betala trots bra inkomst. Så hennes studieplaner kommer nog aldrig bli av. Även om hon klarar sig utan lån så kommer hon ändå aldrig palla studera.
Citera
2025-01-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Du kan faktiskt ta studielån trots att du misskött betalningen tidigare. Men du får bara en chans och behöver skriva ett tårdrypande personligt brev till CSN och berätta varför du inte tillfälligt kunde betala och hur viktigt studierna är för just dig (jag känner flera som gjort precis så).

För Pannans del är det nog tvärkört då hon systematiskt vägrar betala trots bra inkomst. Så hennes studieplaner kommer nog aldrig bli av. Även om hon klarar sig utan lån så kommer hon ändå aldrig palla studera.

Dina analyser har ju visat sig stämma otroligt många gånger. Viljan är stark men diciplin och arbetsmoral obefintlig.
Citera
2025-01-03, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Hon ville väl bli ssk inte usk?

Vill hon säkert. Nu tror jag inte det kommer bli så ändå.
Citera
2025-01-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil

Fast hon drar väl bara dött-barn-kortet och hänvisar till sin instagram så har hon en tårdrypande berättelse om varför hon inte kunnat betala sina lån.
Citera
2025-01-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolini
Fast hon drar väl bara dött-barn-kortet och hänvisar till sin instagram så har hon en tårdrypande berättelse om varför hon inte kunnat betala sina lån.

Pannan har inte betalt sitt CSN på fem år så det blir svårt att bortförklara hur många döda barn eller följare man nu än har 😬
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in