2024-05-26, 17:05
Citat:
Ursprungligen postat av Barajagintedu
Det är sant! Men vad kan värdet vara i en spjälsäng? De har väl en barnvagn som är värd ett x antal tusenlappar som de borde ha tagit också isf tycker jag!
En spjälsäng från stokke kostar ganska många tusen, jämför det med ikea eller marketplace där du kan få en spjälsäng för någon hundralapp. En spjälsäng är just en spjälsäng - det finns inget som motiverar ett köp för flera tusen vad gäller den produkten (om man inte har pengar då, vilket P och J inte har).

En barnvagn kommer KF aldrig utmäta, inte om personen bara har en att tillgå (det ställer jag mig dock mycket tveksam till, att det bara är en vagn de har). Det beror på att det är att anse som en nödvändighet, vilket Kronofogden inte utmäter.

Sen gällande deras nya säng och soffa, det kan Kronofogden utmäta. Det beror på att det anses vara en exklusiv soffa (eftersom den kostar mer än den behöver göra så att säga). Det är inte en nödvändighet att ha en soffa för mer än 20 000 kr. De kan lika gärna köpa en begagnad soffa för 500 kr och trycka in familjen tycoon i
Citera
2024-05-26, 17:39
Medlem
Det finns en regel om att ett barn måste ha en säng kf kommer aldrig ta sängen
Citera
2024-05-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olgiz
Jag fattar inte hur spjälsängen kan vara mer värd än denna "vaggsängen" oavsett så vaknar de inte nu lär det aldrig hända!
Så hemskt när de tar barnens saker.
Fattar inte varför grillen fick va kvar.
Vaggsängen kostar ca 7.200 såg jag när jag tittade lite på nätet.
Sen om dom har fått/ lånat den av någon vet man inte.
Senast redigerad av tindraninni 2024-05-26 kl. 18:01.
Citera
2024-05-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstalen21
Som jag misstänkte tog kronofogden Patricia och Joakims stokkesäng. Ebba ligger i vaggan på ställning i vardagsrummet.

Tyckte att jag såg Stokkesängen kvar.
Citera
2024-05-26, 18:28
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Oj, ja märkligt. Undra vad för barnvagga de hade som kronofogden anser vara värd 10 000 kr?? De borde ju kunna utmäta antingen stokkesängen eller vaggan på ställning då eller?
Citera
2024-05-26, 18:28
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Eller kan det vara den där moseskorgen hon hade förut?
Citera
2024-05-26, 18:37
Medlem
Citat:
Eller kan det vara den där moseskorgen hon hade förut?

Eller så är det gamla inspelningar.
Eller så är det en annan säng de hade ståendes. Detta parasiter kanske glömde bort att låsa förrådet när KF kom, även om de hann göra sig av med soffan och vänta med att ta in nya sängen.
Citera
2024-05-26, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Eller så är det gamla inspelningar.
Eller så är det en annan säng de hade ståendes. Detta parasiter kanske glömde bort att låsa förrådet när KF kom, även om de hann göra sig av med soffan och vänta med att ta in nya sängen.

Vart kom infon att de tagit något?
Citera
2024-05-26, 18:54
Medlem
Citat:
En spjälsäng från stokke kostar ganska många tusen, jämför det med ikea eller marketplace där du kan få en spjälsäng för någon hundralapp. En spjälsäng är just en spjälsäng - det finns inget som motiverar ett köp för flera tusen vad gäller den produkten (om man inte har pengar då, vilket P och J inte har).

En barnvagn kommer KF aldrig utmäta, inte om personen bara har en att tillgå (det ställer jag mig dock mycket tveksam till, att det bara är en vagn de har). Det beror på att det är att anse som en nödvändighet, vilket Kronofogden inte utmäter.

Sen gällande deras nya säng och soffa, det kan Kronofogden utmäta. Det beror på att det anses vara en exklusiv soffa (eftersom den kostar mer än den behöver göra så att säga). Det är inte en nödvändighet att ha en soffa för mer än 20 000 kr. De kan lika gärna köpa en begagnad soffa för 500 kr och trycka in familjen tycoon i

Tycker bara att det är konstigt om KFM tar en spjälsäng men inte en vagn värd ett x antal tusenlappar. Ett barn har ju behov av en säng precis som en vagn. Inget av dessa behöver kosta så mycket som deras har gjort.
Citera
2024-05-26, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Jag tror man får behålla det mest nödvändiga, tex har du två sängar till samma barn så ryker den ena. De kanske bara har en vagn och då får de tyvärr behålla den.

Så är det säkert! Men konstigt isf att de fick behålla vaggsängen. Inget hon kan ha lika länge som en vanlig spjälsäng🤔. Så om några månader så står det en ny stokkesäng där igen😉
Citera
2024-05-26, 18:57
Medlem
Citat:
Som jag misstänkte tog kronofogden Patricia och Joakims stokkesäng. Ebba ligger i vaggan på ställning i vardagsrummet.

Har du varit inne hos P och J för att notera att spjälsängen i sovrummet inte är kvar?
Vaggan har dom ju haft hela tiden.. dumt med spekulationer tagna ur tomma intet!
Citera
2024-05-26, 19:02
Medlem
Sådär nu finns en video där man ser spjälsängen😂.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in