Citat:
Ursprungligen postat av
Barajagintedu
Det är sant! Men vad kan värdet vara i en spjälsäng? De har väl en barnvagn som är värd ett x antal tusenlappar som de borde ha tagit också isf tycker jag!
En spjälsäng från stokke kostar ganska många tusen, jämför det med ikea eller marketplace där du kan få en spjälsäng för någon hundralapp. En spjälsäng är just en spjälsäng - det finns inget som motiverar ett köp för flera tusen vad gäller den produkten (om man inte har pengar då, vilket P och J inte har).
En barnvagn kommer KF aldrig utmäta, inte om personen bara har en att tillgå (det ställer jag mig dock mycket tveksam till, att det bara är en vagn de har). Det beror på att det är att anse som en nödvändighet, vilket Kronofogden inte utmäter.
Sen gällande deras nya säng och soffa, det kan Kronofogden utmäta. Det beror på att det anses vara en exklusiv soffa (eftersom den kostar mer än den behöver göra så att säga). Det är inte en nödvändighet att ha en soffa för mer än 20 000 kr. De kan lika gärna köpa en begagnad soffa för 500 kr och trycka in familjen tycoon i