2024-05-21, 19:40
Medlem
"Du bör undvika att dricka alkohol när du ammar. Enligt forskning innebär det inga medicinska risker för barnet så länge du dricker måttliga mängder. Med det menas ett till två glas vin eller motsvarande en till två gånger i veckan.

Däremot har studier kunnat visa att det finns risker om barnet får i sig mer alkohol än så. Barnets utveckling kan påverkas, bröstmjölksproduktionen minska och barnets sömn kan bli störd. Det är inte klarlagt exakt vid vilka mängder skadorna kan uppstå. Därför är rådet att avstå helt från alkohol när du ammar."

https://www.1177.se/Blekinge/barn--g...-nar-du-ammar/

Av det jag har hittat så går visst alkoholen över i bröstmjölken. Och jag hade inte ens riskerat det, med en prematur som nyss kämpat för sitt liv. Vore liksom inte värt det dära glaset med vin.
Citera
2024-05-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
"Du bör undvika att dricka alkohol när du ammar. Enligt forskning innebär det inga medicinska risker för barnet så länge du dricker måttliga mängder. Med det menas ett till två glas vin eller motsvarande en till två gånger i veckan.

Däremot har studier kunnat visa att det finns risker om barnet får i sig mer alkohol än så. Barnets utveckling kan påverkas, bröstmjölksproduktionen minska och barnets sömn kan bli störd. Det är inte klarlagt exakt vid vilka mängder skadorna kan uppstå. Därför är rådet att avstå helt från alkohol när du ammar."

https://www.1177.se/Blekinge/barn--g...-nar-du-ammar/

Av det jag har hittat så går visst alkoholen över i bröstmjölken. Och jag hade inte ens riskerat det, med en prematur som nyss kämpat för sitt liv. Vore liksom inte värt det dära glaset med vin.

Helt korrekt, är man inte alkis så fixar man faktiskt att skippa de där glas vin varje kväll (spelar ingen roll om ni grillar eller bara dricker efter kl 17).

Jag brukar alltid tänka att OM något händer ungarna och man måste åka akut till sjukhus, då funkar det inte att ingen kan köra pga alkoholintag.

Men, denna familj är ju lite finare än alla andra så de kör på helikopter eller ambulans så ingen behöver vara nykter.
Citera
2024-05-21, 20:43
Medlem
Ja men exakt det är ju det jag menar. En av dem kan ju dricka men inte båda när de har ett barn i kritiskt tillstånd
Citera
2024-05-21, 22:35
Medlem
Undra vad P har för försvar gällande hennes glas så fort E kom hem.
Värt och fira, ja?
Fira genom att ta ett glas rött ? Nja inte så lämpligt. Tycker hon på riktigt det är rimligt?
Vissa behöver konsekvenser för att bryta sitt beteende mönster. Tur att E mår bra men inte för hennes ego för nu kan hon göra som hon vill så kanske det blir att E blir inlagd. Vem vet.
Citera
2024-05-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valle123
Värt och fira, ja?
Fira genom att ta ett glas rött ? Nja inte så lämpligt. Tycker hon på riktigt det är rimligt?
Vissa behöver konsekvenser för att bryta sitt beteende mönster. Tur att E mår bra men inte för hennes ego för nu kan hon göra som hon vill så kanske det blir att E blir inlagd. Vem vet.

Vi pratar inte små glas heller här.
När jag precis varit gravid och ammade så skulle jag blivit rätt påverkad av ett par såna stora glas, för jag får hoppas att Pannan inte har någon direkt alkoholtolerans (?!).

Men men.. får bara hoppas att de numera kör ensamfester istället för att bjuda in massa fyllon (gäster) så att Ebbisen slipper bli sjuk på en gång igen och igen..
Citera
2024-05-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valle123
Värt och fira, ja?

Hon har inte haft tid att försvara sig hon har haft fullt upp med attt skriva en bok om Sig själv
Citera
2024-05-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Hon har inte haft tid att försvara sig hon har haft fullt upp med attt skriva en bok om Sig själv

Haha ja just det ja. Very busy att skriva om sig själv.
Men är inte en sådan bok lite roligare hur man var som barn osv än att veta om sin mamma?
Visst, hade varit kul och veta min mammas tankar kring allt när man var en plutt men då vill man ju också även ha pappas perspektiv om det finns med i rollen vilket det gör i P fall.
Citera
2024-05-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis

Narcissistiska Pannan kan såklart inte låta bli att låta allt handla om henne henne och henne 🤮
Citera
2024-05-22, 10:03
Medlem
Alkohol går över till bröstmjölk och blir exakt samma nivå som nivån modern har i blodet.

Det vill säga, en salongsberusad mamma med 1 promille i blodet har en bröstmjölk med 1 promille. Märk väl att jag säger promille, inte procent. Det är enorm skillnad att äta ett livsmedel med 1 promille i jämfört med att själv ha 1 promille i blodet. 1 promille är det till exempel i filmjölk, jämfört med 4,5 procent som i en cider.

Med andra ord, även om modern i princip är död i alkoholförgiftning får bebisen i sig mindre än en alkoholfri ciders nivå. Jag har uppfattat det som att rekommendationen helt och hållet handlar om hur man hanterar ett spädbarn när man druckit och att man absolut ska avstå helt när man tar hand om bebisen. Samt aspekten kring ifall man behöver köra bil förstås. Däremot tror jag inte man behöver vara rädd att t.ex pumpa ut mjölk och mata med i flaska bara för att man druckit.

Edit: om det kan finnas andra risker med alkoholintag under amning vet jag dock inte.
Senast redigerad av kryptogen 2024-05-22 kl. 10:09.
Citera
2024-05-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHOWILLIBE
Nej. Man kan vara stupfull 24 timmar om dygnet i månader men bebis kommer aldrig att påverkas utav alkoholen. Anledningen till att det finns rekommendationer är för att man inte ska hantera en bebis i onyktert tillstånd.

Har inte sagt att babyn blir påverkad av alkoholen. Jag svarade på ett inlägg där det stod att alkoholen inte går ut i mjölken.
Citera
2024-05-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Pannan älskar vin i alla dess former. Så fort hon kommer innanför dörren i deras 19 000:- andrahandsradhus så behöver hon minst en 1.0 promille för att stå ut med alla ungar samt inkasso/kronofogdebrev som väntar innanför dörren.
Det enda jag inte skuldlägger Pannan för, hade också varit full dygnet runt om mitt liv såg lika dystert ut, utanför instagramfilter.

Varför kallas hon pannan?
Citera
2024-05-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skridskorkillen
Varför kallas hon pannan?

Hon har ju enorm panna 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto