Citat:
Ursprungligen postat av
Somosdoslocos
Jag tror såhär. Beroenden kommer i alla former.
Somliga äter sig feta. Andra dricker sig halvt till döds. En annan grupp spelar bort miljoner.
Och sen finns det ett fåtal, en väldigt liten grupp i samhället - vars beroende är att vara mamma/föda barn.
Beroenden vi utvecklar som tonåringar/vuxna härstammar oftast från uppväxten. Människor med trasiga uppväxter och frånvarande föräldrar (vare sig fysiskt eller psykiskt) har lättare att utveckla beroenden.
I Patricias fall är det inte svårt att sammankoppla två saker. Hon växte upp med en alkoholiserad pappa och en frånvarande mamma (som enligt, henne själv; verkar ha valt en annan man framför sina egna barn). Säga vad man vill men sådant sätter oftast spår hos ett barn. Djupa sådana. Man vill då läka såren, fylla tomrummen, lappa igen trauman, i hennes fall genom att skaffa fler barn än vad man egentligen ”behöver” eller vill ha, så försöker man fylla detta tomrum inom sig i hopp om att det ska kännas bättre, att man ska läka det trasiga inom sig.
Detta är vad jag tror. Alltså kan jag inte säga att det är så för henne, jag känner inte henne personligen. Men att till varje pris vilja föda barn - oavsett vad för negativt som kommer med det, är ett tecken på ett beroende.
Jag tror att barnen är hennes sätt att försöka fylla sina tomma hål och läka sig själv, vare sig hon vet om det innerst inne eller inte.
Men oavsett - som förälder vill man (om man är frisk i huvudet) att ens barn ska lyckas bättre än en själv, må bättre och komma längre i livet än vad man själv gjort, och detta borde Jocke snarast börja tänka på när han aktivt och medvetet väljer bort ett fullt levande barn för att ta hand om någon annans, vilket kan resultera i många negativa känslor hos ett barn (övergivenhet bland annat) som senare kan utvecklas till diverse beroenden/dåligt mående hos barnet, precis som Patricia borde tänka på att även om hennes barn inte har en mamma eller pappa som är frånvarande fysiskt, betyder inte det att hon har verktyg och tid nog att finnas till för alla psykiskt, vilket kan sätta lika djupa sår som dom hon verkar ha kantats med hela livet.
Det är my take on it.
Tror också att vara gravid och föda barn är Ps beroende för hon är beredd att utsätta barnet hon bär på för livsvarig sjukdom/död och sina andra levande barn för risken att förlora ett syskon igen/förlora sin mamma. Allt för att få bära och föda ännu ett barn.
Det J utsätter lilla T för kan ge pojken livsvariga trauman som du skriver och risken är stor att Lill T aldrig kommer att förlåta sin pappa som valde bort honom för P och hennes barn och inte bara hans syskon. Det J gör mot lilla T är psykisk misshandel och man får hoppas att Js familj är vettiga nog att ta avstånd från J och P men istället finns där för Js ex och lilla T som J lämnat i skiten!!
Barn kräver mer än ett instagram vänligt hem. Ett hem där KF kan knacka på dörren när som helst och där mamma ska ha nya bebisar hela tiden och varje gång riskerar att dö/hamna länge på sjukhus är inte tryggt.