2022-11-16, 09:57
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Du har fel.
Alla delar för att bygga coupe finns att köpa.
Att regga som coupe sedan är inget problem.
Finns bilar i sverige med just sådan ombyggnad.

Ok verkar som grunduppgiften här att den är en cab är fel med. Måste vara ett krångel bygga om cab till coupe dock men allt är väl möjligt. Jag vet dock att ursprungskontrollen brukar vara väldigt noggrann och besiktningen med.
Citera
2022-11-16, 09:59
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Workman
Att JG har använt bilar och hävdat är sina när de i själva verket ägs av RC är inget nytt. På Kinekulle Ring så gick en bromsskiva sönder och slog sönder fälg/däck på JG's bil för ett antal år sen, bilen vänder sig och går in med vänster bak i muren. När JG kommer tillbaks i depån så möts hon av RC som skriker rakt ut om hur jävla dum i huvudet hon var som satte hans bil i muren och hur jävla många hundratusen det skulle kosta att reparera. Ingen analys av vad som faktiskt orsakat smällen, hur hon mådde eller att hon stod och grät framför honom gjordes.

Alltid tråkigt att åka av, därför ska man aldrig låna något man inte har råd att köpa. Vet flera som blivit ägare i samma veva som de satte den lånade bilen i räcket.

Nu har inte jag följt JG i detalj, men reagerade på att när hon körde på bana så hade hon noll koll på vart hon satte händerna, och hon släppte ofta greppet och lät ratten rulla. Tänkte inte ge en körlektion här, men det är viktigt att veta vart "rakt fram" är när du får sladd i hög hastighet och du ska parera sladden. De flesta överlever första sladden, men inte returen.

Har hon satt snabba tider? Ja! Men någonstans tror jag att det är pilen och inte indianen som varit mest bidragande.
Citera
2022-11-16, 10:00
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Det lär vara plockat från taxeringen

Vi vet alltså inte?

När du blir förhörd, även för ett simpelt brott som fortkörning, så ställer de nämligen frågan och skriver bara ner vad den misstänkte säger.
Citera
2022-11-16, 10:01
Medlem
Citat:
Om man kan påvisa att delar från den stulna porschen satt kvar under bilen vid lackeringen så är det ett starkt indicium att karossen är från den stulna porschen.
I bilkretsar (bygg/race/entusiast) är det inte ovanligt att man kan köpa en hög med avplockade delar från en bil, det är således ingen orimlig förklaring RC kommer med.

Problemet med häleri är att det måste bevisas att RC förstod att det rörde sig om stulna delar. Jag kan tänka mig att detta kommer bli snårigt att bevisa, RC tror säkert att god tro räcker långt och att han kan motivera eventuella bra affärer genom att han trodde allt var i sin ordning.
Det kommer bli väldigt spännande att följa detta!

Jag tycker utredningen är svag eftersom inget tyder på att man grävt betydligt djupare kring RCs affärer. T.ex. borde det finnas utdrag från hemliga tvångsmedel och kontoutdrag som visar att man försökt bevisa inblandning i systematisk handel med stulna bilar/delar.

Jo jag vet, tycker själv den här tråden är en av dom intressantaste ever.

Delar även din syn på hur stulna delar fladdrar omkring och till slut kan leta sig in i garage hos folk som anses hyfsat seriösa och ärliga.

Dock är väl hela det där med "god tro" portplockat sedan några år. Heter det inte nu för tiden att man som köpare måste försäkra sig om att det man köper inte är stöldgods?

Jag kanske är lite morgontrött men jag hänger fortfarande inte med på bromsrörens betydelse? Det går ju inte att styrka deras ursprung? (utgår jag från)
Citera
2022-11-16, 10:03
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Läggas ned? Ett åtal som gått till rätten kan inte läggas ned.

Detta fall kan jämföras med alla andra fall där folk tagits med tjuvgods och åkt dit.
Det finns inte längre god tro i lagen som många klarade sig på förr.
Det hjälper liksom inte att säga att man själv inte har stulit grejerna. Man slipper bli dömd för stöld men åker dit ändå för att man haft stöldgods.

Nej detta kommer inte läggas ner, detta kommer gå till åtal och prövas! 100%!

Häleri måste ändå bevisas, att det funnits fog för RC att förstå att det rör sig om stulna delar. Eller värre (om han nu hanterat stulna bilar).
Jag är lite ambivalent till hur jag tror detta kommer sluta i rätten men i min bok talar mycket för att RC åtminstone borde förstått att det kunde varit stulna delar och då ska han öven dömas för det tycker jag.
Oavsett kommer han lida en hygglig ekonomisk skada av detta och ryktet är skamfilat för lång tid framöver (utöver det han själv åsamkat med sin personlighet), så någon form av straff får han ju hur det än går.

Som man bäddar får man ligga, det räcker för mig
Citera
2022-11-16, 10:03
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ett sidospår, PLC Invest verkar vara med på väldigt många hörn. Är det någon som vet mer om detta bolaget?

Platinum Cars, precis norr om Norrköping. Svårt att missa om man kör söderöver, då det ligger på högra sidan. Är väl värt en tråd i sig. Det positiva är att det är ett Gasellföretag.
Citera
2022-11-16, 10:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Vi vet alltså inte?

När du blir förhörd, även för ett simpelt brott som fortkörning, så ställer de nämligen frågan och skriver bara ner vad den misstänkte säger.

I rätten tar de fram rätt uppgifter via SKV.
Så, dagsböter kan fastställas korrekt.
Citera
2022-11-16, 10:10
Medlem
Citat:
Problemet med häleri är att det måste bevisas att RC förstod att det rörde sig om stulna delar. Jag kan tänka mig att detta kommer bli snårigt att bevisa, RC tror säkert att god tro räcker långt och att han kan motivera eventuella bra affärer genom att han trodde allt var i sin ordning.
Det kommer bli väldigt spännande att följa detta!

Jag tycker utredningen är svag eftersom inget tyder på att man grävt betydligt djupare kring RCs affärer. T.ex. borde det finnas utdrag från hemliga tvångsmedel och kontoutdrag som visar att man försökt bevisa inblandning i systematisk handel med stulna bilar/delar.

Nej, det behöver inte bevisas att han förstod att delarna var stulna. God tro finns inte längre.

FU-ledaren bedömer vad de lägger tid på och när de ska sluta leta.
Fokus är att uppnå rimliga bevis för att få den åtalade fälld för så grovt brott som möjligt.

Problemet att jaga vidare är att det ändå inte kommer att leda till högre straff eftersom flera brott konsumeras av mängdrabatterna.

De bedömer alltså att det är så pass säkert att han åker dit på alla stulna delar att de struntar i resten.

I nästa läge kan dock SKV och ekobrott intressera sig för skattebrott, penningtvätt och annat. Men det är en annan sak
Citera
2022-11-16, 10:16
Medlem
Citat:

Häleri måste ändå bevisas, att det funnits fog för RC att förstå att det rör sig om stulna delar. Eller värre (om han nu hanterat stulna bilar).
Jag är lite ambivalent till hur jag tror detta kommer sluta i rätten men i min bok talar mycket för att RC åtminstone borde förstått att det kunde varit stulna delar och då ska han öven dömas för det tycker jag.
Oavsett kommer han lida en hygglig ekonomisk skada av detta och ryktet är skamfilat för lång tid framöver (utöver det han själv åsamkat med sin personlighet), så någon form av straff får han ju hur det än går.

Det har redan väckts åtal och kommer att prövas i rätten! Ett datum för huvudförhandling kommer komma ut i sinom tid.
Citera
2022-11-16, 10:17
Medlem
Alwaysrights avatar
Tycker fu-ledaren är onödigt omständig!

500 Sidor!

Hade räckt med
- stulna delar
- inga kvitton

Klappat o klart!
Citera
2022-11-16, 10:18
Medlem
Citat:

God tro finns inte längre.
Det är RC som varit skyldig att försäkra sig om att delarna inte är stulna.

Det finns exempel på folk som klarat sig.men då har de haft tydliga bevis i form av kvitton och leg på säljaren och kopia på Blocketannons etc.
Och då har säljaren såklart varit den som åkt dit för häleri och den siste köparen klarat sig genom att gjort allt han kan för att försöka förstå om det kan ha varit stöldgods,

Men om köparen inte tydligt kan påvisa en säljare så är man rökt.
I detta fall har han inte på någon punkt trovärdigt lyckats påvisa identitet på de påstådda säljarna.

Han är tvärkörd
Citera
2022-11-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Rätten struntar i eventuella motstridigheter i detaljer. Som i vissa fall kommer att redas ut i rätten.
Exemplet om cab eller coupe är ju helt ointressant ändå.
Det är bevisligen en GT3.

De tittar efter mönster. Hur MGM ljuger och försöker fabricera kvitton säger betydligt mer om helheten.
Men det viktiga är summan av stulna delar som bevisligen finns.
Det är omöjligt att klara sig undan helt.

Rätten kommer att fälla honom för något

Ja men om inte Larmtjänst begriper att en cab har helt andra förstärkningar än en coupé och missar saker som folk ser direkt via enbart bilder på Internet, trots att dom haft bilen i veckor, hur ska då en akademiker i rätten som knappt klarar av att ladda sin elbil själv kunna hänga med när eventuellt duktig advokat i samråd med MGM bombar hål i det dom presenterar?

Sen är ju tråden väldigt svart-vit å ena sidan Svana som är beredd att försvara vad som helst för att bara få lukta lite på dom där svarta spetstrosorna + ett fåtal till, sen målar majoriteten upp allt väldigt nattsvart och drar igång telefonkedjor till Audi osv. Det är ju bara ett fåtal som håller på mittenspåret som mycket väl kan vara det mest sannolika. Att det smugit sig in lite delar med tvivelaktig bakgrund. Men som inte är jätte mycket mer än så. Sen ska det bevisas också och ställas "utom all rimlig tvivel".

Jag skiter i vilket och vill varken lukta på Jessicas trosor (jag såg att hon hade för fula fötter) eller att hon ska få sparken och är helt opartisk men att det här skulle vara så vattentätt och tvärsäkert som du påstår är jag skeptisk till.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-16 kl. 10:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in