2022-11-16, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikikarn
Läser man om bilen från Dubai är det en så sjuk scam. Betala 25k euro och ”betala 35k när du är på återbesök i Tyskland för inreggning… vem sjutton går ens med på en sån deal som säljare? Solklart att det är ett upplägg för att sälja papper.

Är dessa 25k euro verifierat betalda? En sak jag funderade på rörande den biten, låter inte ca 300.000 sek ganska dyrt för enbart en identitet?

Citat:
Ursprungligen postat av uffe8
Skulle inte förvåna mig om de aldrig tänkt att registrera in den utan istället bara ha den som ren banbil och därmed tro att de aldrig skulle bli upptäckta med att det var en stulen GT3 RS från början...

Fast lägger man då så mycket pengar på en identitet då. Han tävlade väl mest i en klass där man får modifiera hej vilt, då kunde han väl i så fall köpt en billigare identitet från en dussin-porsche och hävdat att han byggt om hela karossen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Här är många omständigheter som talar emot RC men allt från att han har haft vetskap om att det varit stulet till att bevisa inblandning är lite svårt tror jag.
Hade varit intressant med en underifrån-bild ifrån lackeringen huruvida alla bromsrör under bilen var bortplockade eller ej. På de bilder som finns i FUP så var de borta men man såg inte undertill.
För min personliga uppfattniing så lägger jag en viss vikt vid det, om bromsrören under bilen satt kvar vid lackering och indikerade att de kom från den stulna porschen samt all underredsmassa kvar (ser man på bild) så ser jag det som högst sannolikt att karossen är från den stulna. Har allt varit avplockat, ja då är svårt att säga.
Allting handlar om sannolikheter här, det är bara rena serienummer och inkodningar som är obestridbara.

Hur tänker du runt bromsrören? Kanske är uppenbart men jag hänger inte med på vad skillnaden skulle vara i skuldfrågan om dom satt där eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Han blir dömd utan tvekan.

Det krävs ju dock att få folket i rätten att hänga med på alla turer. Om inte ens Larmtjänst själva förstår skillnaden på en coupé och en cab kan det ju bli lite rörigt.
Citera
2022-11-16, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe8
Finns en video på supramannes youtubekanal där han kör en Svart 911 på bana som är döpt till "991 GT2 R" enligt videon. Högst troligen den numera beslagtagna svarta Porsche 911 med "okänd" identitet.. Har även upptäckt att det är tydligt att även J*ssica använt denna bil så hon är knappast oskyldig...

Kikar man på inredningen så ser man att den har silverfärgade "straps" som dörrhandtag, något som bara finns på 911 bilar av RS modell. Dessa kan man välja färg på vid beställning och brukar oftast matcha färgen på bilens lack. Även resterande inredning ser identisk ut med den stulna silverfärgade 911 GT3 RS med reg nr YFN344..https://www.bildtagg.se/uploads/2022...jft8rdgvwy.png

Några reflektioner angående detta.

Paret vill uppenbarligen ha exklusiva och ovanliga detaljer på sina bilar. De som lägger märke till såna detaljer är märkeskunniga Porsche entusiaster, för bilentusiaster som mig som tänker "snygg Porsche" när jag ser nån av parets bilar så betyder dessa detaljer inget. Vad man då gör är att signalera status mot den typ av personer som snabbast skulle fatta misstankar om att saker inte stod rätt till.

Fåfängt och korkat på samma gång...

Att JG har använt bilar och hävdat är sina när de i själva verket ägs av RC är inget nytt. På Kinekulle Ring så gick en bromsskiva sönder och slog sönder fälg/däck på JG's bil för ett antal år sen, bilen vänder sig och går in med vänster bak i muren. När JG kommer tillbaks i depån så möts hon av RC som skriker rakt ut om hur jävla dum i huvudet hon var som satte hans bil i muren och hur jävla många hundratusen det skulle kosta att reparera. Ingen analys av vad som faktiskt orsakat smällen, hur hon mådde eller att hon stod och grät framför honom gjordes.

En riktig gentleman....
Citera
2022-11-16, 09:31
Medlem
Alwaysrights avatar
Det var ganska spektakulära ”dubbelstölder” av privatägda bilar och ”råa” slakter. Har tjuvarna väl fått korn på en bil släpper de likt en vargflock inte taget.
Vilka kan det varit?
- Stavsnäs hjuldemontering
- Din bil Östermalm
- Slakten i garaget
Citera
2022-11-16, 09:36
Medlem
Jag tror att det här kommer att läggas ner. Det är så ofta det rättsliga bara kostar och ger inget resultat.

Det ska ju bevisas vem som gjort allt också, och vem som lurat eller blåst vem.
Det lär vara MÅNGA namn inblandade runt R, och det är nog inte buslätt med bevis om vem som gjort vad och när och varför.

R är kanske är lika lurad själv kring Dubai bilen? Nån som blåst han?
Citera
2022-11-16, 09:41
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Jag tror att det här kommer att läggas ner. Det är så ofta det rättsliga bara kostar och ger inget resultat.

Det lär vara MÅNGA namn inblandade runt R, och det är nog inte buslätt med bevis om vem som gjort vad och när och varför.

Häleri är ganska lätt att bevisa och de är rejält insnodda!

Hade de ställt sig vid sidan av bilen och ”ingen aning” hade det kunnat gå bättre…
Citera
2022-11-16, 09:42
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
...

Hur tänker du runt bromsrören? Kanske är uppenbart men jag hänger inte med på vad skillnaden skulle vara i skuldfrågan om dom satt där eller inte.

...

Om man kan påvisa att delar från den stulna porschen satt kvar under bilen vid lackeringen så är det ett starkt indicium att karossen är från den stulna porschen.
I bilkretsar (bygg/race/entusiast) är det inte ovanligt att man kan köpa en hög med avplockade delar från en bil, det är således ingen orimlig förklaring RC kommer med.

Problemet med häleri är att det måste bevisas att RC förstod att det rörde sig om stulna delar. Jag kan tänka mig att detta kommer bli snårigt att bevisa, RC tror säkert att god tro räcker långt och att han kan motivera eventuella bra affärer genom att han trodde allt var i sin ordning.
Det kommer bli väldigt spännande att följa detta!

Jag tycker utredningen är svag eftersom inget tyder på att man grävt betydligt djupare kring RCs affärer. T.ex. borde det finnas utdrag från hemliga tvångsmedel och kontoutdrag som visar att man försökt bevisa inblandning i systematisk handel med stulna bilar/delar.
Citera
2022-11-16, 09:49
Medlem
Separatistens avatar
Som bilintresserad har jag ju följt RC sedan Zatzy-tiden, vi pratar pre-2000. Han blev ofta "bannad" på forumet, gissar att det kanske var de italienska rötterna som gjorde att propparna rök och vi andra var väl inte sena med att reta honom och utnyttja det. Men privat var han ju trevlig och snarare blyg, tills han hamnade bakom ett tangentbord.

Under åren har det ju funnits mängder med intressanta historier.
Jag minns en "Nordic Gold" (en sorts guldfärg) Porsche som gick av vägen ut mot Kungsängen-Bro. Undrar vad som hände med den? Och alla andra bilar som mystiskt försvunnit under åren, och hittats eldade? Därmed inte sagt att RC varit inblandad.

Några saker som förvånat mig under åren. RCs och JGs förhållande - trots att det typ är välkänt att de bor ihop är det ingen som riktigt kan bekräfta det. Men någon tar ju bilderna på henne på olika semestrar osv., och det är ingen proffsfotograf.
Sen är det väl märkligt att man är skriven i Tobo när man jobbar i Stockholm?

En snackis under många år har ju varit hur man kan trimma kundbilar utan F-skatt? Det betyder ju att slutkunden själv ska betala in skatten, om jag inte missförstått reglerna?

Jag är väl inte jätteförvånad över att Porscharna är ett ihopkok, som rejsbilar brukar vara. Att köpa chassinummer diskuterades ju redan för 15-20 år sedan.

Det som däremot skulle förvåna mig är att RC skulle vara en "biltjuv" i den meningen att han själv åker runt och snor lämpliga bilar. Han är en duglig mekaniker och inköpare/prylletare, men han har också hjälp av andra meckar, svetsare och mappare som aldrig skulle få för sig att kliva fram (därmed inte sagt att de är kriminella).

Här får man nog leta andra förklaringar till att folk blivit av med sina bilar. RC har knappast åkt runt och snott dessa, utan de har nog kommit till honom i ena eller andra formen. Eller tänker jag fel?
Citera
2022-11-16, 09:50
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Vet inte hur jag missade den men näst sist i FUP är Personalian...
Taxerad inkomst 2021 är 402900:-
Skulder 300000:-

Men är det siffror RC själv uppgett eller fakta?
Citera
2022-11-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Det krävs ju dock att få folket i rätten att hänga med på alla turer. Om inte ens Larmtjänst själva förstår skillnaden på en coupé och en cab kan det ju bli lite rörigt.

Rätten struntar i eventuella motstridigheter i detaljer. Som i vissa fall kommer att redas ut i rätten.
Exemplet om cab eller coupe är ju helt ointressant ändå.
Det är bevisligen en GT3.

De tittar efter mönster. Hur MGM ljuger och försöker fabricera kvitton säger betydligt mer om helheten.
Men det viktiga är summan av stulna delar som bevisligen finns.
Det är omöjligt att klara sig undan helt.

Rätten kommer att fälla honom för något
Citera
2022-11-16, 09:52
Medlem
Lian.Vendls avatar
Ett sidospår, PLC Invest verkar vara med på väldigt många hörn. Är det någon som vet mer om detta bolaget?
Citera
2022-11-16, 09:53
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Men är det siffror RC själv uppgett eller fakta?

Det lär vara plockat från taxeringen
Citera
2022-11-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana

Läggas ned? Ett åtal som gått till rätten kan inte läggas ned.

Detta fall kan jämföras med alla andra fall där folk tagits med tjuvgods och åkt dit.
Det finns inte längre god tro i lagen som många klarade sig på förr.
Det hjälper liksom inte att säga att man själv inte har stulit grejerna. Man slipper bli dömd för stöld men åker dit ändå för att man haft stöldgods.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in