2022-11-16, 10:21
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Briljerande inlägg nu på slutet.
Och håller med om incitamentet till varför de tänkt ha bilen som banbil och aldrig registrera den.
Antagligen lär väl svenska rättssystemet haverera i vanlig ordning så det blir ingenting utav det.
Men kanske om F-bolagen med mycket pengar bakom sig och bra jurister tar tag i det i form av en stämning eller dylikt kanske det blir svettigt för biltjuvarna.

Jag kan med 100% säkerhet säga att OM han mot ALL förmodan skulle bli friad i rätten så kommer bolagen som du säger DIREKT begära bilen i kvarstad och sätta igång en civilrättslig process med anledning av vad som det heter : bättre rätt. Jag har sett det scenariot många gånger där utgångsläget har varit betydligt bättre vad gäller god tros förvärv för den åtalade än vad det är i detta fall. Bolagen kör allt som oftast saker till sista instans just p.g.a att dom har råd och kostnaderna är dessutom avdragsgilla.
Citera
2022-11-16, 10:23
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja men om inte Larmtjänst begriper att en cab har helt andra förstärkningar än en coupé och missar saker som folk ser direkt via enbart bilder på Internet, trots att dom haft bilen i veckor, hur ska då en akademiker i rätten som knappt klarar av att ladda sin elbil själv kunna hänga med när eventuellt duktig advokat i samråd med MGM bombar hål i det dom presenterar?

Sen är ju tråden väldigt svart-vit å ena sidan Svana som är beredd att försvara vad som helst för att bara få lukta lite på dom där svarta spetstrosorna + ett fåtal till, sen målar majoriteten upp allt väldigt nattsvart och drar igång telefonkedjor till Audi osv. Det är ju bara ett fåtal som håller på mittenspåret som mycket väl kan vara det mest sannolika. Att det smugit sig in lite delar med tvivelaktig bakgrund. Men som inte är jätte mycket mer än så. Sen ska det bevisas också och ställas "utom all rimlig tvivel".

Det är stora pengar - 4 bilar x 1-3 MSEk=
5-10 MSEk.
Citera
2022-11-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Tycker fu-ledaren är onödigt omständig!

500 Sidor!

Hade räckt med
- stulna delar
- inga kvitton

Klappat o klart!

I princip har du rätt.
Men det känns som försäkringsbolagen, poliser och åklagare är ganska upprörda över att någon uppenbarligen under så många år försörjt sig på kriminell verksamhet så de har tagit i från tårna för att vara säkra på att sätta dit honom och få stopp för denna del av marknaden.

Larmtjönst lär ha forskat och utrett detta ett bra tag och kommunicerat med polisen som haft span under längre tid. Sen får de Bingo när bilen kör ut på gatan de står. Bara att tacka och ta emot och stoppa bilen
Citera
2022-11-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Jag kan med 100% säkerhet säga att OM han mot ALL förmodan skulle bli friad i rätten så kommer bolagen som du säger DIREKT begära bilen i kvarstad och sätta igång en civilrättslig process med anledning av vad som det heter : bättre rätt. Jag har sett det scenariot många gånger där utgångsläget har varit betydligt bättre vad gäller god tros förvärv för den åtalade än vad det är i detta fall. Bolagen kör allt som oftast saker till sista instans just p.g.a att dom har råd och kostnaderna är dessutom avdragsgilla.

Oavsett om han blir friad eller inte kommer de plocka allt som är identifierat som stöldgods. Han kan mycket väl bli friad för häleri-delen, även om det är egenskrivna kvitton, märkliga historier m.m. Men delarna kommer han aldrig få tillbaka alldeles oavsett
Citera
2022-11-16, 10:30
Medlem
Citat:
Det är stora pengar - 4 bilar x 1-3 MSEk=
5-10 MSEk.

Tänk lite logiskt hade han slaktat alla dom på egen hand hade dom plockat ner allt vad sociala medier heter då, när polisen var dom i hasorna. Han lät allt ligga öppet och plockade bort allt först nu. Han är alltså inte rädd för mer snokande från polisen utan vill skydda sig från folkstormen.

Jag börjar nog luta åt att det skenar i väg lite i tråden.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-16 kl. 10:33.
Citera
2022-11-16, 10:31
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Jag tror att det här kommer att läggas ner. Det är så ofta det rättsliga bara kostar och ger inget resultat.

Det ska ju bevisas vem som gjort allt också, och vem som lurat eller blåst vem.
Det lär vara MÅNGA namn inblandade runt R, och det är nog inte buslätt med bevis om vem som gjort vad och när och varför.

R är kanske är lika lurad själv kring Dubai bilen? Nån som blåst han?

Det här läggs inte ner , förundersökningen är avslutad/slutförd - inte nedlagd och det har gått till åtal. Nu ligger det i systemet för att sättas ut till datum för huvudförhandling/rättegång.
Citera
2022-11-16, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang

Exakt. De kommer att jaga honom till världens ände med oändliga resurser.
Alla bilar och delar samt hans halva hus kommer att ryka.
Citera
2022-11-16, 10:37
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Tänk lite logiskt hade han slaktat alla dom på egen hand hade dom plockat ner allt vad sociala medier heter då, när polisen var dom i hasorna. Han lät allt ligga öppet och plockade bort allt först nu. Han är alltså inte rädd för mer snokande från polisen utan vill skydda sig från folkstormen.

Jag börjar nog luta åt att det skenar i väg lite i tråden.

RC är en del av ett eko system som vållar stor ekonomisk skada!
Citera
2022-11-16, 10:43
Medlem
Citat:
RC är en del av ett eko system som vållar stor ekonomisk skada!

Det vet vi inte än, det finns allt från folk som ska elda upp sina bilar eller köra ner dom i ett kalkbrott för att få försäkringspengar och någon som i stället erbjuder sig att ta hand om saken åt dom, till rena bilstölder, i den där svängen, där han likaväl kan vara 3 eller 4 led, snäppet innan dom "hederliga" själva gör "en bra affär" på blocket.
Citera
2022-11-16, 10:47
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Han blir dömd utan tvekan. Det finns inte en chans att RC går fri från någon form av påföljd för summan av de här sakerna som tas upp i FUP.
Skadestånden är redan preciserade från alla försäkringsbolag och de kommer att få sina skadestånd.
Bil och delar förverkas och återlämnas till försäkringsbolagen.

RCs halva av huset tas i kvarstad om inte böter och skadestånd betalas på annat sätt.

J är inte åtalad och kommer inte att bli det. F ö är det inget brott att köra, åka eller bli fotad i någon annans bil som det hävdas här. Att man själv kallar det en ”egen” bil gör det inte till en egen bil. Audi kan heller inte avskeda någon för att ha en relation med en brottsling eller för att ha blivit fotad med en stulen bil.

Med det enorma jobb som polis och åklagare gjort hittills är det otänkbart att de kommer att gå längre tillbaka i tiden eller titta på andra bilar än de som nu framkommit.

Däremot finns viss möjlighet att SKV och ekobrott kommer att titta på den enskilda firmans bokföring, momsredovisning och redovisade kostnader och intäkter. Men inte ens det är säkert för de har massor av andra som hanterat mycket mer pengar än dessa futtiga miljoner

Men slutsatsen blir att RC kommer att åka dit så det sjunger om det.
Men allas förhoppning hör att J ska åka dit för något och bli av med jobbet kommer inte att uppfyllas

Att bli dömd och att faktiskt få ett värdigt straff är två skilda saker.
Speciellt i det sistnämnda som våran rättsprocess havererar.

Givetvis är det inte olagligt att köra en bil som någon annan har byggt ihop av stöldgods. Och att hon skall förlora jobbet över det är ju fåfängt.
Men hade hon verkligen ingen aning?
Det kommer vi aldrig få veta, vi kan enbart spekulera i hennes vetskap.
Citera
2022-11-16, 10:48
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Jo jag vet, tycker själv den här tråden är en av dom intressantaste ever.

Delar även din syn på hur stulna delar fladdrar omkring och till slut kan leta sig in i garage hos folk som anses hyfsat seriösa och ärliga.

Dock är väl hela det där med "god tro" portplockat sedan några år. Heter det inte nu för tiden att man som köpare måste försäkra sig om att det man köper inte är stöldgods?

Jag kanske är lite morgontrött men jag hänger fortfarande inte med på bromsrörens betydelse? Det går ju inte att styrka deras ursprung? (utgår jag från)

Om bilens undersida är orörd med bromsrör och ev andra delar, plastkåpor, värmesköldar, vad det nu kan vara vid blästring/omlackering så skulle det tala för att det är delar som satt på karossen redan från början. Och kan vissa av dessa delar knytas till den stulna porschen men avskrivas från dubai-porschen så blir det försvårande enligt min mening.
Tillsammans med andra punkter, t.ex. fästplattor till bur och modifierad balk med chassinr som i olika mån kan tala för att karossen har mer gemensamt med den stulna bilens än med dubai-porschens. Ja då närmar vi oss en indicie-kedja som pekar på att karossen är från den stulna porschen och detta går ändå lite stick i stäv med RCs förklaringar och uppfattningar. Då blir det genast betydligt knepigare för honom som jag ser det!
Då skulle man ev kunna styrka att han köpt en stulen lyxbil samt försökt dölja detta vilket borde rendera i ett hyggligt straff för grovt häleri!
Citera
2022-11-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ja men om inte Larmtjänst begriper att en cab har helt andra förstärkningar än en coupé och missar saker som folk ser direkt via enbart bilder på Internet, trots att dom haft bilen i veckor, hur ska då en akademiker i rätten som knappt klarar av att ladda sin elbil själv kunna hänga med när eventuellt duktig advokat i samråd med MGM bombar hål i det dom presenterar?

Sen är ju tråden väldigt svart-vit å ena sidan Svana som är beredd att försvara vad som helst för att bara få lukta lite på dom där svarta spetstrosorna + ett fåtal till, sen målar majoriteten upp allt väldigt nattsvart och drar igång telefonkedjor till Audi osv. Det är ju bara ett fåtal som håller på mittenspåret som mycket väl kan vara det mest sannolika. Att det smugit sig in lite delar med tvivelaktig bakgrund. Men som inte är jätte mycket mer än så. Sen ska det bevisas också och ställas "utom all rimlig tvivel".

Jag skiter i vilket och vill varken lukta på Jessicas trosor (jag såg att hon hade för fula fötter) eller att hon ska få sparken och är helt opartisk men att det här skulle vara så vattentätt och tvärsäkert som du påstår är jag skeptisk till.

Om det är en cab eller coupe är ju helt ointressant. Det är i vart fall inte en 911 Turbo utan en GT3. Således inte den fejkbil som skulle köpts i Dubai.

Det hans advokat behöver fokusera på är att ta fram trovärdiga uppgifter på säljarna av den GT3 an och alla stulna delar.
Handskrivna kvitton från anonyma personer kan inte ens rättens ledamöter tro är äkta.

Så många olika delar som ”smyger sig in” i verksamheten bildar ett mönster.
Man ska vara extremt naiv om man tror något annat än att denna verksamhet i alla år har baserats på stulna delar och svartjobb.

Det där med ”utom allt rimligt tvivel” tyder på att du sett lite för mycket filmer och tillbringat mindre tid i rättssalar.

Att tråden till 75% handlar om hans tjej är däremot helt skruvat och måste ha att göra med hennes silikonbröst. Rent juridiskt är hon vit som snö i jämförelse. Och hur tror folk att de ska kunna få Audi att sparka henne p g a fel pojkvän? LAS har ingen saklig grund för en sådan uppsägning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in