Citat:
Ursprungligen postat av
oceandrive
Om jag minns rätt från hennes insta så blev deras förra båt Sea Ray 240/260 Sundancer stulen men sen återfunnen. Kanske försäkringsbolaget sa nej. Sen blev hennes vattenskoter trailer stulen i somras eller förra sommaren. Antingen är det så illa ställt i Sverige att alla drabbas en eller två gånger eller så har hon bara haft otur. Utöver Supran då förstås.
Haha herregud, är det sant?!
Det förklarar ju en hel del! Jag är omgiven av skoteråkare, båtfolk och hojnördar. Ingen jag känner har blivit av med något, förutom några få frågetecken när vi var yngre, som med all sannolikhet var försäkringsbedrägerier. Någon som känner någon har blivit av med en utombordsmotor på sin höjd.
"Konstigt" att det nästan bara händer dem som kör på bana med bil eller hoj och kör hårt med grejerna, posar, spelar in film etc, eller försökt sälja men inte får såld på månader, men slutar i stöld.
När ska folk lära sig skillnad på "vill ha" och "vill ha, men måste betala för det också". Detta är ju helt sanslöst. Och metodiskt utnyttjande av systemet som pågått i många år. Hoppas utredare från polis och försäkringsbolag utvidgar detta och kartlägger hela deras krets och tidigare förehavanden. Att man samtidigt står och posar med oärliga grejer är som att servera allt på ett fat till myndigheter.
Det är synd att varken båtar eller skotrar har registreringsbevis som bilar eller som förr i tiden registreringsnummer, köp/sälj baseras på köpekontrakt, försäkringsbevis eller ev kvitto från handlare, kanske blir deras nya nisch nu framöver.
Enl undersökning från båtliv:
"Vad gjorde du för att säkerställa ett tryggt köp när du senast köpte segel- eller motorbåt?
Skrev köpekontrakt: 49%
Bad att få se säljarens id-handling: 28%
Bad om att få se ägarbevis såsom försäkringshandlingar: 26%
Bad att få se servicehistorik: 24%
Kontrollerade att båten inte är belånad: 20%
Kontrollerade skrov/motornummer för att utesluta stöldgods: 19%
Bad om att få se/ta över originalkvitto: 18%
Begärde en besiktning av en auktoriserad besiktningsman: 13%
Inget av ovanstående: 15%
Minns ej: 13% "