2022-11-13, 10:01
Medlem
Alwaysrights avatar
Om jag blev av med em Porsche för ~ 2 mille skulle jag bli helt galen och leta efter den tills Eldkvarn brinner igen.

Detta är en liten värld ( Stockholm) så stulna bilar måste bli ”stulna” med ägarens medgivande!
Citera
2022-11-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Men det nämndes i tråden om hennes vita Supra och det påminde mig om just den, var det inte en lång tråd på Garaget.org om den?
Lustigt att liknande saker alltid händer samma människa och inte någon annan, nästan misstänksamt lustigt.

Det fanns en tråd på Zatzy om den bilen och den händelsen. Men ut i från vad som framgick i den tråden var det inte helt enkelt att dra några slutsatser. Det fanns framförallt en ganska trovärdig kommentar från en postare som tydde på försäkringsbedrägeri. Men han var å andra sidan nyreggad med enbart ett inlägg. Sen hade den bilen olika dyra modifieringar, tex hel uppsättning nya lättare rutor som ett vanligt försäkringsbolag aldrig ersätter så att göra försäkringsbedrägeri på just den bilen hade varit en sämre affär än att göra det på en helt vanlig originalbil i stället.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Tråkigt när sådant folk som fejkar ett bilintresse förstör för oss riktigt bilintresserade. För nu ska vi vara ärliga här - slaktar man sin bil för att få ut på försäkringen är man i grund och botten knappast intresserad, man gör det bara för pengarna.

Generellt har det väl snarare med moral, värderingar och ekonomiska förutsättningar att göra än hur stort intresset för bilar är.

Man kan lika gärna vända på ditt resonemang och säga att deras intresse och passion för bilar och racing är så stort att dom tom är beredda att bryta mot lagen och begå brott för att kunna finansiera det.
Citera
2022-11-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Om jag blev av med em Porsche för ~ 2 mille skulle jag bli helt galen och leta efter den tills Eldkvarn brinner igen.

Detta är en liten värld ( Stockholm) så stulna bilar måste bli ”stulna” med ägarens medgivande!

Där har du ju en poäng när man diskuterar moralbegreppet. Vid slakt av bilar och köp/sälj av delar är det ju inte alltid helt enkelt att utröna vems moral det är som är sämst.

Fast du drar det väl lite väl långt när du säger att ägarna "måste" gett sitt medgivande.

Citat:
En bil värd ~ 2 mille borde ha stöldskydd som är jättebra -> försäkringsbedrägeri speciellt om det sker på hösten!

Det som förvånar mig i det aktuella fallet och specifikt för porsche är att man valt att sätta chassinumret på en del av karossen som är ganska liten, som sitter fast med nitar och är som gjord för att ha i handbaget från Dubai. Det har jag aldrig sett på någon annan nyare bil. Speciellt inte i den här klassen.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-13 kl. 10:30.
Citera
2022-11-13, 10:24
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det fanns en tråd på Zatzy om den bilen och den händelsen. Men ut i från vad som framgick i den tråden var det inte helt enkelt att dra några slutsatser. Det fanns framförallt en ganska trovärdig kommentar från en postare som tydde på försäkringsbedrägeri. Men han var å andra sidan nyreggad med enbart ett inlägg. Sen hade den bilen olika dyra modifieringar, tex hel uppsättning nya lättare rutor som ett vanligt försäkringsbolag aldrig ersätter så att göra försäkringsbedrägeri på just den bilen hade varit en sämre affär än att göra det på en helt vanlig originalbil i stället.

Generellt har det väl snarare med moral, värderingar och ekonomiska förutsättningar att göra än hur stort intresset för bilar är.

Man kan lika gärna vända på ditt resonemang och säga att deras intresse och passion för bilar och racing är så stort att dom tom är beredda att bryta mot lagen och begå brott för att kunna finansiera det.

Aha, var nog Zatzy, det är så länge sedan så svårt att minnas.

Deras lagbrytande (om det nu är så) är tyvärr något som förstör för alla oss andra.
Men egocentriska människor skiter ju i alla andra och Jezzicas narcissism lyser i hennes inlägg på både FB och övriga sociala medier.
Men samtidigt så är det väl inte så konstigt att man blir nascissist när man får så mycket uppmärksamhet inom bilvärlden. Hon får väl mer uppmärksamhet på en timme än vad jag fått på ett år så det är ju omöjligt för mig att ens kunna förstå.
Citera
2022-11-13, 10:25
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:

Marknaden för stulna Porschar är större än Sverige.
Hur ska man hitta en bil som fraktas till Polen för slakt?
Citera
2022-11-13, 10:42
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Marknaden för stulna Porschar är större än Sverige.
Hur ska man hitta en bil som fraktas till Polen för slakt?
Det var stockholmsstulna bilar som flöt upp i Åkersberga. Känns som en för liten ankdamm. Jag tror alla har koll på vem som gör vad! Lite husisar hos RC och Jessicas kompisar tillsammans med larmtjänst skulle nog ge en hel del!
Citera
2022-11-13, 11:17
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Det var stockholmsstulna bilar som flöt upp i Åkersberga. Känns som en för liten ankdamm. Jag tror alla har koll på vem som gör vad! Lite husisar hos RC och Jessicas kompisar tillsammans med larmtjänst skulle nog ge en hel del!

Hur stor utredning kan polisen göra?
Kan den omfatta tidigare bilar som har byggts om?

Om parets affärsidé har varit att stjäla och slakta bilar så borde inte den här bilen vara den första.
Rimligtvis så skulle alla bilar som paret ha ägt genomgå någon slags analys för att kolla upp hur mycket av delarna som hör till bilens originalidentitet.
Citera
2022-11-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tänkte också på det. Det är ju trots allt en lite extra ordinär insats att börja kolla chassinummer vid en vanlig rutinåtgärd.

Speciellt när rutinåtgärden består i att säga till någon som är 10 meter från där bilen ska parkeras att den har glömt att slå på ljuset.
Jaa, de står dessutom inspektör? Annars brukar det väl stå aspirant eller assistent? Eller är jag helt ute å cyklar. De jag vill säga är att ingripandepoliser i radiobil sällan kallas för inspektör i dom fup ja läst tidigare. Verkar ju som de är kriminalinspektör som fått tips eller dyl
Citera
2022-11-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Hur stor utredning kan polisen göra?
Kan den omfatta tidigare bilar som har byggts om?

Om parets affärsidé har varit att stjäla och slakta bilar så borde inte den här bilen vara den första.
Rimligtvis så skulle alla bilar som paret ha ägt genomgå någon slags analys för att kolla upp hur mycket av delarna som hör till bilens originalidentitet.

Det där är garanterat inte första med tanke på dels polisens engagemang från start och nivån på modifieringar och bilmodell. Man börjar inte chopchoppa lyxbilar som steg 1, det är längre ner på vägen så att säga.

Med tanke på allt skit man läst på bl.a. Zatzy på den gamla goda tiden som då bortviftandes som avundsjuka så är man ändå rätt glad att verkligheten har kommit ikapp.

Hur smart & snygg du än tror att du är så kommer verkligheten alltid ikapp förr eller senare. När lögnerna avlöser varandra och börjar låta som kvalificerat skitsnack så borde dom ha fattat, men icke…
Citera
2022-11-13, 12:59
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Dom 150 000 kr i kontanter som motor/vxl låda ska ha betalats med[...].

Att åberopa sina egna sakkunniga vittnen med är amatörmässigt på hög nivå , dom blir per automatik jäviga vilket innebär i storlek noll bevisvärde.

Motorn kostar mellan 250-300, växellådan 100-150 så redan där är man helt ute och vandrar.
Priser i USA är lägre och där kostar motorn $28k, växellådan $12k.

Det tillhör normal processföring att man kalla egna expertvittnen, sakkunniga. Ibland är Polisen/åklagare helt ointresserade av att ha en saklig sakkunnig, de vill bara ha sitt svar för att kunna gå vidare. Ett bra exempel i bilsvängen är den Mustang som sedermera krossades. Det första utlåtandet av deras egen sakkunnige var så dåligt att valfri motorintresserad 16-åring hade utfört ett bättre arbete.
Citera
2022-11-13, 13:08
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer
Motorn kostar mellan 250-300, växellådan 100-150 så redan där är man helt ute och vandrar.

Det tillhör normal processföring att man kalla egna expertvittnen, sakkunniga. Ibland är Polisen/åklagare helt ointresserade av att ha en saklig sakkunnig, de vill bara ha sitt svar för att kunna gå vidare. Ett bra exempel i bilsvängen är den Mustang som sedermera krossades. Det första utlåtandet av deras egen sakkunnige var så dåligt att valfri motorintresserad 16-åring hade utfört ett bättre arbete.

Jag hade kallat in ett neutralt sakkunnigt vittne tillsammans med åklagarsidan typ valfri person på Porsche center , inte en polare från racing sammanhang. Blir ju liksom ingen ryggrad i det hela när en "vän" ska ta den rollen.
Citera
2022-11-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer

Sjukt naivt och klåparaktigt att byta motorn från en stulen bil ifrån Sverige, samt som någon sa, bultarna i balken för helburen …

Men antagligen finns det ju tillräckligt med bevis i protokollet varifrån alla delar kommer som inte går att trixa bort, alla dessa delar är tillräckligt unika för att de inte ska gå att försvinna… ä
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in