2022-11-11, 23:22
Medlem
Skulle vara humor om man beställde en ny key fob till stulna YFN344 och det då gick starta bilen med den 😅
Tänkte på den ”borttappade” nyckeln
Citera
2022-11-11, 23:22
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Läs FUP i dess helhet så kommer du inse att han går fri.
Larmtjänst fuckade upp det totalt om man läser noga, kabel piskan till databoxen är en del av de avgörande bevisen som försvaret borde och kommer använda sig av.
Där finns nyckeln till allt.

Bevisat stulen motor och vxl låda ,div bevisat stulen interiör och en del övriga komponenter , kvittot utan id på säljaren eller kontaktuppgifter. Adressen angiven på kvittot ofullständig och ingen med det namnet har kunnat hittas med anknytning till adressen. Karossen som är köpt som krockad uppvisar inga som helst tecken på att varit reparerad. Stulna delar identifierade från 3 (TRE) olika bilar. Dom 150 000 kr i kontanter som motor/vxl låda ska ha betalats med backas inte upp av vare sig Platinum Cars eller den person som dom påstår ska ha köpt bilen , han vill inte ens medverka i förhör , varför ? Jo han vill inte begå mened. Detta är bara ett axplock. Omständigheten med förklaringen besiktning Tyskland o.s.v förstör trovärdigheten ytterligare. Moralen att köra falskskyltat om än enligt förklaring bara "runt hörnet" sänker även den trovärdigheten. Sen har lagen om godtrosförvärv skärpts på senare år , undersökningsplikten har utökats/skärpts. Att åberopa sina egna sakkunniga vittnen med är amatörmässigt på hög nivå , dom blir per automatik jäviga vilket innebär i storlek noll bevisvärde.
Senast redigerad av KonstapelKlang 2022-11-12 kl. 00:10.
Citera
2022-11-11, 23:34
Medlem
Det försvann ju ett gäng Audi rs som dök upp ibland i närheten av Åkersberga , samma gäng eller bara blattar?
Spännande tråd!
Citera
2022-11-11, 23:36
Medlem
Vad tyst J blev efter att FUP dök upp till allmänheten.
Citera
2022-11-11, 23:58
Medlem
Zorzarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Välskrivet inlägg! Jag ska inte gå till personangrepp men den "sociala fallhöjden" du nämnder för dessa två är enligt mitt tycke högst begränsad , deras utspel på sociala medier framstår som någon exhibitionistisk / skrävlar ådra otroligt pinsamt. Personligen gapskrattade jag när jag såg garaget profilen. Fallhöjden består väl i att gemene man kanske inte lämnar sin bil till en verkstad där man riskerar få nyckeln kopierad eller andra efterkommande problem typ stöld av bilen eller delar av oseriösa personer.

När jag för första gången reggade mig på Supramannens forum med min USA importerade MK4 Supra och kom med med lite frågor angående single turbo kit till min Supra och fick diverse svar från Rickard så önskade jag genast den människan alla världens obehag i framtiden. Maken till dryg människa har jag aldrig skådat.
Citera
2022-11-12, 00:20
Medlem
Jag har plöjt igenom hela FUP nu, en sjukt massa om RC har eller inte har köpt delar men det är en sak jag inte fattar.

Det påstås att diverse delar på bilen kommer från olika stulna bilar, men jag ser inte att de lägger fram några konkreta bevis på hur de ser att delarna kommer specifikt från de stulna bilarna?

Eller missar jag något?
Citera
2022-11-12, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cscs
Jag har plöjt igenom hela FUP nu, en sjukt massa om RC har eller inte har köpt delar men det är en sak jag inte fattar.

Det påstås att diverse delar på bilen kommer från olika stulna bilar, men jag ser inte att de lägger fram några konkreta bevis på hur de ser att delarna kommer specifikt från de stulna bilarna?

Eller missar jag något?
s. 46-47

Citat:
Fhl: Kan du säga något mer om de här delarna. Du kunde utläsa saker på de här som gemene
man inte kan utläsa?
NA sade ja.
Fhl: Och de här grejerna och det är företagshemligheten som gör att du inte kan berätta exakt?
NA sade ja. ... Det här gör att när bilen produceras på
tillverkningslinan, där den sammansätts, så kommer det delar från olika underleverantörer till
fabriken. De delarna skall sättas i rätt kaross. Exempelvis vore det tråkigt om det blir en svart
stol och inte en beställd vit. Man lägger upp ett schema för vilka delar som skall komma, när de skall komma till fabriken, när skall de sättas in i fordonet och i vilket fordon skall de sättas
in. Därav märks enheterna
långt innan så att man kan se att de går ihop. Det är de
märkningarna vi pratar om.
Fhl: De märks redan hos underleverantören då?
NA sade ja

s. 50
Citat:
Fhl: Då har du sagt att det inte är brukligt att berätta hur märkningarna sitter och hur de ser ut
och att det är en företagshemlighet?
NA sade ja och att han själv har fått ta del av i det här syftet att spåra godset. Huvudsaken är
att man inte kan avslöja dem. För då finns det de som i nästa steg som kommer att utnyttja
informationen och ta bort märkningarna.
Citera
2022-11-12, 00:42
Medlem
oceandrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Bevisat stulen motor och vxl låda ,div bevisat stulen interiör och en del övriga komponenter , kvittot utan id på säljaren eller kontaktuppgifter. Adressen angiven på kvittot ofullständig och ingen med det namnet har kunnat hittas med anknytning till adressen. Karossen som är köpt som krockad uppvisar inga som helst tecken på att varit reparerad. Stulna delar identifierade från 3 (TRE) olika bilar. Dom 150 000 kr i kontanter som motor/vxl låda ska ha betalats med backas inte upp av vare sig Platinum Cars eller den person som dom påstår ska ha köpt bilen , han vill inte ens medverka i förhör , varför ? Jo han vill inte begå mened. Detta är bara ett axplock. Omständigheten med förklaringen besiktning Tyskland o.s.v förstör trovärdigheten ytterligare. Moralen att köra falskskyltat om än enligt förklaring bara "runt hörnet" sänker även den trovärdigheten. Sen har lagen om godtrosförvärv skärpts på senare år , undersökningsplikten har utökats/skärpts. Att åberopa sina egna sakkunniga vittnen med är amatörmässigt på hög nivå , dom blir per automatik jäviga vilket innebär i storlek noll bevisvärde.

Köparen betalar Jessica 700K i handpenning för bilen och sen 260K till Platinum Cars. Sen tar köparen ett lån på 700K som går till Platinum Cars som ska gå till Jessica men Jessica vill att dom ska betalas ut till köparen. Så pratar vi medveten pengatvätt här med Platinum Cars?
Citera
2022-11-12, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baori
Fhl: Kan du säga något mer om de här delarna. Du kunde utläsa saker på de här som gemene
man inte kan utläsa?
NA sade ja.
Fhl: Och de här grejerna och det är företagshemligheten som gör att du inte kan berätta exakt?
NA sade ja. ... Det här gör att när bilen produceras på
tillverkningslinan, där den sammansätts, så kommer det delar från olika underleverantörer till
fabriken. De delarna skall sättas i rätt kaross. Exempelvis vore det tråkigt om det blir en svart
stol och inte en beställd vit. Man lägger upp ett schema för vilka delar som skall komma, när de skall komma till fabriken, när skall de sättas in i fordonet och i vilket fordon skall de sättas
in. Därav märks enheterna långt innan så att man kan se att de går ihop. Det är de
märkningarna vi pratar om.
Fhl: De märks redan hos underleverantören då?
NA sade ja

Jo, jag ser att NA säger så. Men han har även påstått ett antal andra saker som visat sig inte stämma. Det är just därför man behöver lägga fram bevis och jag ser inga bevis för att delarna kommer från de stulna bilarna.
Citera
2022-11-12, 02:19
Medlem
https://ibb.co/R6wt2Rs

Bokstavligen talat

Varför blev jessica så tyst när FUP kom fram?
Citera
2022-11-12, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricEldsvoda
hittat en lista på hennes bilar hon haft, någon porschekunnig som kan avgöra om någon av dessa är den som polisen tagit?

https://www.garaget.org/PorscheJezzica/cars/

Stämmer, svarta bilen på profilbilden
Citera
2022-11-12, 03:03
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cscs
Jo, jag ser att NA säger så. Men han har även påstått ett antal andra saker som visat sig inte stämma. Det är just därför man behöver lägga fram bevis och jag ser inga bevis för att delarna kommer från de stulna bilarna.

Låt mig gissa;
""Under sensommaren kommer en osannolik historia till Motormagasinets kännedom om när en Porsche 911 GT3 RS blev stulen två gånger på två dygn. Först stjäls hjulen i på en parkering vid Stavsnäs i Stockholms ytterskärgård. Ägaren ringer en bärgare som säger åt honom att lägga nycklarna i handskfacket. (1) Lägg denna detalj på minnet. När bärgaren kommer är bilen borta. Den återfinns dagen efter i södra Stockholm utan bakvinge men står på originalfälgarna. Då bärgas bilen till en Porsche-verkstad i centrala Stockholm för reparation. Där stjäls den igen och återfinns aldrig."

(2) "Sedan om det kom med handskfack och en airbag från Niklas eller om Rickard fick med sig
dem från bilen (fhl. anm VIN -51) kunde Rickard inte svara på.
Fhl: Så du vet egentligen inte om handskfacket kommer från Niklas Berg, det kan du inte
komma ihåg? Rickard sade att det kunde han inte svara på. Det kan ha suttit i bilen (fhl. anm
VIN -51) när han köpte den.
Fhl: Men du vet inte att du skall ha köpt det av någon annan? Rickard hade inget kvitto på
det. ""

Kan man tänka sig att polisen hittat en viss nyckel i handskfacket, eller att det rentav är den nyckeln som används i RaCe bilen?

ref;

(1) https://webcache.googleusercontent.c...&client=ubuntu

(2) FUP

Tillägg; detta är ju väldigt intressant, vad är det som sker här, en betalning för väl utfört arbete möjligen?

"Fhl: Ägarbytet (GT2) till PLC Invest och Åstrand sker den 2019-05-06. Daniel Mihaltan, PLC
Invest. Enligt hans förhör: Det som Daniel tolkade av affären var att Mattias hade haft pengar
och inte ville låsa pengarna. Han har betalt bilen till Jessica. De känner varandra sedan
tidigare. Sedan har Mattias fört över 260.000 kr till PLC via banköverföring och sedan lånat
700.000 för bilen. När PLC gjorde inköpsavtalet vill Jessica att pengarna skulle betalas till
Mattias

På fråga sade Daniel att det inte var några kontanter inblandade och att de inte heller
tar kontanter? Rickard sade att de var ju inte ens med i affären. Han (fhl.anm. Mattias
Åstrand) köpte bilen av oss ( fhl. anm. Jessica och Rickard). Sedan finansierade han bilen hos
dem (fhl. anm. Platinum Cars). För han lade nog ut pengar själv, köpte bilen och sedan
finansierade han nog upp den hos dem. Då fick ju han pengarna sedan. Rickard sade att han
hade ju skickat in sms-historiken när Mattias Åstrand kom till Rickard och hämtade bilen.
Hur de (fhl. anm. Mattias Åstrand och Platinum Cars) har dribblat den här affären. Vi
(fhl.anm Jessica och Rickard) sålde bilen för 850.000 kr. 700.000 kr insättning och 150.000
kr kontant. Sedan om de har fifflat eller grejat med finanser hit och dit visste inte Rickard och
Jessica"
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2022-11-12 kl. 03:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in