2022-11-13, 01:58
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Jessica deklarerar inte ens i närheten för att täcka kostnaden för försäkringen på en bil.
Hur ser skatteverket på det ?

Jag betalar 14’ per år för min 997 turbo. Du är nog lite snett ute.
Citera
2022-11-13, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Snyggt gräv. Äntligen någon som vet något om vad det handlar om. Hatten av!

Vad menar du med det? Det är väl ganska många som bidragit med intressanta inlägg i tråden.

Men jag håller med dig om att inlägget du syftar på verkligen var ett av dom.

Överlag tycker jag inte Larmtjänst utredning är så förtroendeingivande.
Citera
2022-11-13, 04:55
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotron
Ok, så RC hävdar att den beslagtagna bilen är byggd på karossen från den krockskadade turbon från Dubai. Och Polisen vill får det till att det i själva verket är GT3 RS med reg nr YFN344 som man hittat i Rc's ägo.

Sakknunnig PE har förvisso rätt i att 991 Turbo, 991 GT3 RS och 991 GT2 RS delar samma breda kaross med luftintag i bakskärmarna, men han missar, alternativt undanhåller, en liten detalj. Precis som nämns på flera ställen i FUP så anpassas vissa delar efter hur kunden beställer bilen. Så även karossen. Både GT3 RS och GT2 RS såldes i Europa nästan uteslutande med Clubsport-paketet som standard. I Clubsport-paketet ingår bla en sk halvbur. Dvs en bur med huvudbåge strax bakom förar- och passagerarstol, med stöttor som sträcker sig bakåt. I USA var detta inte ett option. I Europa tror jag att det var ett no-cost option att slippa bur. På bilderna då YFN344 hittades i enskede, efter stölden i Stavsnäs hamn, syns att bilen har halvbur. Vi kan således anta att YFN344, precis som de flesta andra 991 GT3 RS, levererades med Clubsport-paketet.

Det fina med med tillvalet av Clubsport-paket är att det också går att köpa till en främre del till buren från Porsche Motorsport. Det här kan man göra antingen i samband med beställning av bilen, eller i efterhand. Beställs den tillsammans med bilen leveras den dock omonterad från fabrik. Montering görs antingen av handlare eller av dig själv. Det här innebär att alla bilar som levereras med Clubsport-paket från fabrik också är förberedda för montering ev den främre delen. GT3 och GT3 RS som levereras utan Clubsport-paket förbereds inte för främre bur och saknar därmed fästen för denna.

Nu är ju inte jag sakkunnig, men på bilden på sid 378 i FUP så tycker jag mig se de tre bultarna med muttrar för att fästa främre burstaget mot golvet. Och mig veterligen var Clubsport aldrig ett tillval på 991 Turbo/Turbo S, så de fästena torde inte finnas där om bilderna nu föreställer den bil från Dubai som RC påstår att det är. Faktum är att jag tycker mig se fästen även för huvudbågen på bilderna från lackeraren. Dock lite osäker när det gäller den biten då jag aldrig skruvat ut den delen av min bur, och därmed inte heller vet hur det ser ut under mattan.

Så min bedömning som icke sakkunnig är att bilderna inte föreställer en 991 Turbo S, utan snarare en GT-bil. Men vad vet jag, jag kan ha fel, jag är som sagt inte sakkunnig.

Mycket informativt inlägg , nog bra om denna info kommer Larmtjänst och åklagaren/utredaren tillhanda!

Porsche tjuvarna i Sverige ligger inte på latsidan i.a.f :https://www.larmtjanst.se/Efterlysta...sonbil/921956/
Citera
2022-11-13, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur det är i det här aktuella fallet har jag svårt att få grepp om. Å ena sidan florerar det ju rykten som ger en känsla av att det här har varit en systematisk verksamhet som genererat betydande belopp. Å andra sidan finns det ju faktiskt lite kvitton, dokument etc som kan ge en bild av att man "bara" slirat lite i kurvorna. Att huvuddelen är schysst och ärligt men sen har man fuskat med någon kabelstam, lite inredningsdetaljer osv. Det är naturligtvis inte ok i vare sig juridisk mening eller ut i från dom flestas moral men det finns en skillnad på antalet grader i helvetet och har man ett samhälle som innehåller allt mer mygel och fusk styr så klart samma mekanismer människor som är involverade i den här hobbyn. I sak är ju inte det man hittat här och det man kan leda i bevis så jätte enormt häpnadsväckande.

Så att stjäla en bil för 2,5 miljoner, och sen kanske lägga ut 500k på den genom att få den att se ut som en annan bil är att slira lite i kurvorna? Det är ju inte bara en kabelstam man bytt, kabelstammen är original till karossen som använts....den stulna bilen
Citera
2022-11-13, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Absolut, kriminellt pack

Man spelar Allan på socialamedier, sen i själva verket är man pissluffare som stulit andras saker, precis som du säger, kriminellt pack,

Det som skulle vara intressant i detta är ju att kolla Jessicas Porsche som hon inte äger längre, vad sitter det för grejer på den,
Citera
2022-11-13, 07:08
Medlem
Mullrets avatar
Någon som har koll på när det blir huvudförhandling i Tingsrätten?

Nästan så man vill överhöra de krystade förklaringarna.
Citera
2022-11-13, 07:50
Medlem
Citat:
Försäkringen på det bilar hon påstår sej äga är den dubbla mot det du anger, minst.

Nej det gör dom inte. Sluta ljug. Jag har själv ägt lika bil i sthlm. Försäkring 25k om året på länsförsäkringar.

Men säg att den skulle va 50k om året. Det är 4k i månaden och bilen är säkert avställd mer än halva året pga sommarbil. Har man en schysst inkomst är det inga problem alls.
Senast redigerad av mrspike 2022-11-13 kl. 08:21.
Citera
2022-11-13, 08:52
Medlem
Facades avatar
Följer med spänning.
Alltid tyckt att denna ”Jezzica” är en generellt rätt oskön typ som bara suktar efter uppmärksamhet. Tyvärr får hon nog mycket av det också då bilvärlden är en enda stor korvfest.
Men det nämndes i tråden om hennes vita Supra och det påminde mig om just den, var det inte en lång tråd på Garaget.org om den?
Lustigt att liknande saker alltid händer samma människa och inte någon annan, nästan misstänksamt lustigt.
Tråkigt när sådant folk som fejkar ett bilintresse förstör för oss riktigt bilintresserade. För nu ska vi vara ärliga här - slaktar man sin bil för att få ut på försäkringen är man i grund och botten knappast intresserad, man gör det bara för pengarna.
Skulle aldrig förmå mig att slakta någon av mina blir för att få ut på försäkringen.
Och åka runt i en Porsche byggd på stulna bilar… snyggt är väl enda ordet man kan säga.
Citera
2022-11-13, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotron
Ok, så RC hävdar att den beslagtagna bilen är byggd på karossen från den krockskadade turbon från Dubai. Och Polisen vill får det till att det i själva verket är GT3 RS med reg nr YFN344 som man hittat i Rc's ägo.

Sakknunnig PE har förvisso rätt i att 991 Turbo, 991 GT3 RS och 991 GT2 RS delar samma breda kaross med luftintag i bakskärmarna, men han missar, alternativt undanhåller, en liten detalj. Precis som nämns på flera ställen i FUP så anpassas vissa delar efter hur kunden beställer bilen. Så även karossen. Både GT3 RS och GT2 RS såldes i Europa nästan uteslutande med Clubsport-paketet som standard. I Clubsport-paketet ingår bla en sk halvbur. Dvs en bur med huvudbåge strax bakom förar- och passagerarstol, med stöttor som sträcker sig bakåt. I USA var detta inte ett option. I Europa tror jag att det var ett no-cost option att slippa bur. På bilderna då YFN344 hittades i enskede, efter stölden i Stavsnäs hamn, syns att bilen har halvbur. Vi kan således anta att YFN344, precis som de flesta andra 991 GT3 RS, levererades med Clubsport-paketet.

Det fina med med tillvalet av Clubsport-paket är att det också går att köpa till en främre del till buren från Porsche Motorsport. Det här kan man göra antingen i samband med beställning av bilen, eller i efterhand. Beställs den tillsammans med bilen leveras den dock omonterad från fabrik. Montering görs antingen av handlare eller av dig själv. Det här innebär att alla bilar som levereras med Clubsport-paket från fabrik också är förberedda för montering ev den främre delen. GT3 och GT3 RS som levereras utan Clubsport-paket förbereds inte för främre bur och saknar därmed fästen för denna.

Nu är ju inte jag sakkunnig, men på bilden på sid 378 i FUP så tycker jag mig se de tre bultarna med muttrar för att fästa främre burstaget mot golvet. Och mig veterligen var Clubsport aldrig ett tillval på 991 Turbo/Turbo S, så de fästena torde inte finnas där om bilderna nu föreställer den bil från Dubai som RC påstår att det är. Faktum är att jag tycker mig se fästen även för huvudbågen på bilderna från lackeraren. Dock lite osäker när det gäller den biten då jag aldrig skruvat ut den delen av min bur, och därmed inte heller vet hur det ser ut under mattan.

Så min bedömning som icke sakkunnig är att bilderna inte föreställer en 991 Turbo S, utan snarare en GT-bil. Men vad vet jag, jag kan ha fel, jag är som sagt inte sakkunnig.
Sådana här inlägg ger mig ståpäls! Kudos! MGM tror alla andra än dem är mindre kompetenta på att förstå vad de håller på med eftersom ingen (förutom de själva) kan se eller kolla skillnaden på en Porsche mot en annan Porsche. MGM och vissa andra rejsare har stulit, slaktat och försäkringsfuskat i flera år. Skönt att de åker dit och jag hoppas de gör det ordentligt, skvallrar och drar med sig några andra.
Citera
2022-11-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painthriller
Så att stjäla en bil för 2,5 miljoner, och sen kanske lägga ut 500k på den genom att få den att se ut som en annan bil är att slira lite i kurvorna? Det är ju inte bara en kabelstam man bytt, kabelstammen är original till karossen som använts....den stulna bilen

Nej Einstein, då kickar det andra alternativet in, att brottsligheten är allvarlig och mer av systematisk karaktär.

Hur som helst är det inte så speciellt vanligt, vilket var vad frågan gällde.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-13 kl. 10:28.
Citera
2022-11-13, 09:49
Medlem
Citat:
Jessica deklarerar inte ens i närheten för att täcka kostnaden för försäkringen på en bil.
Hur ser skatteverket på det ?

2021 deklarerade hon 1,2 bara logga in på ratsit och kolla.

Den Porschen hon ägde sist kostar en helförsäkring 3100:- per mån på henne hos ett bolag jag kollade precis bara knappa in regnr samt hennes persnr på valfri försäkringsbolags hemsida så ser du
Citera
2022-11-13, 09:50
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Någon som har koll på när det blir huvudförhandling i Tingsrätten?

Nästan så man vill överhöra de krystade förklaringarna.
Det publiceras varje vecka ett schema över mål vid Attinda tingsrätt. Målet kommer inte upp nästa vecka men jag skall försöka bevaka när det skall avgöras.

Kan bli mycket intressant!

En bil värd ~ 2 mille borde ha stöldskydd som är jättebra -> försäkringsbedrägeri speciellt om det sker på hösten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in