2023-01-27, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoW-liksom
Om jag förstår dig rätt så trodde RC att du var jag och kontaktade dig? Stor humor!

Får jag fråga vad han skrev? Om du inte vill skriva i tråden så får du gärna skicka PM.

Jag hoppas verkligen att RC överklagar så att vi får mer underhållning! Det vore tråkigt om tråden skulle dö ut.

Jag hoppas också att Larmtjänst i så fall får möjlighet att undersöka bilen mer än vad de fått göra hittills, så att vi kanske kan få bevisat att det är YZN344 som är beslagtagen.

När en dom vunnit laga kraft (oavsett om det blir tingsrätt eller hovrätt) hoppas jag att de utreder RC för ekonomiska brott. Att bedriva verksamhet utan F-skatt i många år borde kunna ha hyfsat straffvärde. Staten brukar se allvarligt på om man försöker undvika att betala det man ska.

En vanlig missuppfattning att F-skatten är ett krav för att driva firma, men så är det inte.
Men du får eg inte sälja tjänster utan F-skatt. Eller, får och får.. du får göra det också, men då ska kunden dra av och betala in skatt för dig = kryphål för vissa...dokumentation!? Tja, det är då det vanligtvis börjar brinna på kontoret och allt gick upp i rök
Citera
2023-01-27, 11:54
Medlem
Om larmtjänst får i uppdrag att kolla om bilen är yfn344 tex med att göra en nyckel kan skadeståndet öka och bilen tillfalla if?

Eller är dömt är dömt?

Kan IF inkomma med bevis att det är deras bil och därmed förhindra att polisen får en busbil att jaga buset med?

Ser jätterisk att överklaga!
Senast redigerad av Justice9mm. 2023-01-27 kl. 11:57.
Citera
2023-01-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
En vanlig missuppfattning att F-skatten är ett krav för att driva firma, men så är det inte.
Men du får eg inte sälja tjänster utan F-skatt. Eller, får och får.. du får göra det också, men då ska kunden dra av och betala in skatt för dig = kryphål för vissa...dokumentation!? Tja, det är då det vanligtvis börjar brinna på kontoret och allt gick upp i rök

Lite risig formulering av mig. Jag syftar på att RC monterat alla delar han sålt till kundbilar han haft i verkstaden. Och därmed borde haft F-skatt.

Hur var det? Blev han av med F-skattsedeln eller sa han upp den? För den är avregistrerad sedan 2012-03-22.
Citera
2023-01-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice9mm.
Om larmtjänst får i uppdrag att kolla om bilen är yfn344 tex med att göra en nyckel kan skadeståndet öka och bilen tillfalla if?

Eller är dömt är dömt?

Kan IF inkomma med bevis att det är deras bil och därmed förhindra att polisen får en busbil att jaga buset med?

Ser jätterisk att överklaga!

Skulle vara till hovrätten isf
Citera
2023-01-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Nej så fungerar det inte, däremot kan du bli skyldig att lämna bilen till den rättmätiga ägaren även o du köpt i god tro.

LL
Jo, så funkar det visst, vilket universitet pluggade du juridik på?
Man kan åka på böter eller straff. Som köpare har man undersökningsplikt.
Citera
2023-01-28, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10

Vad borde Björck ha gjort (som han inte gjort) för att fullborda sin undersökningsplikt?
Citera
2023-01-28, 15:17
Medlem
Bil som är förverkad kan ju säljas i delar - men det här är ju så infekterat att det kan bli risk för ytterligare stölder att sätta delarna på så det kan bli ren skrot.

Kommer Jezz o Richard att fortätta vara ihop?
Citera
2023-01-28, 15:30
Medlem
LagomLats avatar
Citat:

Sällan! Anser domstolen att en person varit i god tro blir vederbörande aldrig dömd för häleri.

Däremot anser domstolar ofta att personer som säger sig ha handlat i god tro inte varit det, och då blir de dömda för häleri, men det är en annan sak.

LL
Citera
2023-01-28, 15:32
Medlem
Är det blattar vi pratar om nu igen ???
Citera
2023-01-28, 17:06
Medlem
Citat:

Köparen har undersökningsplikt. Finns kvitto från erkänt identifierbar säljare och man t ex har försökt med carfax och annat så har man uppfyllt sin undersökningsplikt.
Man undgår därmed straffansvar om rättsystemet anser att den är uppfylld.

Häleriet faller då på säljaren som i sin tur har haft undersökningsplikt o s v.

Det innebär däremot INTE att man får behålla biilen som det kunde bli förr.

Så man får lämna ifrån sig sin bil och försöka stämma säljaren i civilmål.
Citera
2023-01-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är det blattar vi pratar om nu igen ???

Du är nog i fel tråd nu. Det finns rätt många andra trådar på Flashback där ni kan föra debatt om invandring.
Citera
2023-01-29, 12:14
Medlem
Alwaysrights avatar
Jag försökte läsa på om villkorlig dom men hur hanteras det i praktiken?
Om RC kommer upp i rätten inom två år rivs hela bestraffningsdelen upp och det blir 10 mån fängelse även för mindre brott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in