Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-20, 20:20
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Snarare lägre. Nästan allt som driver inflationen har gått ner i pris. Oljepriset har fallit 50% från förra årets top till exempel. Dröjer ett tag innan det slår i alla led, men sen skulle det inte vara förvånande om vi har deflation redan i höst som följs av räntesänkningar. De som binder nu i panik kommer betala dyrt för det.

Diesel är fortfarande över 20 kr/l. Bensinen några kronor billigare. Visst, det är inte 28 kr/l men det är knappast några 50% som syns vid pumpen.
Citera
2023-03-20, 20:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Snarare lägre. Nästan allt som driver inflationen har gått ner i pris. Oljepriset har fallit 50% från förra årets top till exempel. Dröjer ett tag innan det slår i alla led, men sen skulle det inte vara förvånande om vi har deflation redan i höst som följs av räntesänkningar. De som binder nu i panik kommer betala dyrt för det.
Forecast från Nordea och RB. https://corporate.nordea.com/api/research/image/182676
KPIF-XE är nere under 2% om ett år, enligt Nordea.

Och när det händer går det inte ha några höga räntor för RB.

Ett år kan man ju binda om man vill betala ett premium för att slippa uppåtrisken. Men senaste veckans händelser indikerar att räntesänkningarna kommer ganska snart.
Citera
2023-03-20, 20:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Glöm inte att OL3 i Finland har kommit igång (kör provdrift just nu i dagsläget faktiskt) samt lär vi få en kraftig utbyggnad av vindkraft i Sverige och Finland de närmaste åren. Om vi ovanpå det också får en betydande konjunktursättning lär elpriserna sjunka rätt så betydligt är min hypotes.
Håller med. Båda dessa kommer bidra till lägre elpriser. Och en lättnad för villa-hushållen.
Citera
2023-03-20, 20:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Samma meningslösa dravel som alltid, om räntemarknaden flödas med pengar som legat i aktier så kan de som vill ge ut obligationslån betala mindre, långräntorna faller.
Som sagt så saknas data som ger stöd för det.

Men du är ju som vanligt helt frikopplad från verkligheten, och struntar fullständigt i att dina påståenden saknar grund.
Citera
2023-03-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Forecast från Nordea och RB. https://corporate.nordea.com/api/research/image/182676
KPIF-XE är nere under 2% om ett år, enligt Nordea.

Och när det händer går det inte ha några höga räntor för RB.

Ett år kan man ju binda om man vill betala ett premium för att slippa uppåtrisken. Men senaste veckans händelser indikerar att räntesänkningarna kommer ganska snart.

Nordea tror att styrräntan ligger fast på 3.75% hela 2023
https://www.nordea.com/sv/nyhet/boranteprognos-riksbanken-hojer-75-punkter-till

SEB tror att det dröjer ända till slutet av 2024 innan räntesänkningar
https://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/bolanerantor/boranteradet
Citera
2023-03-20, 21:11
Medlem
Mina föräldrar har en gård med runt 10-20 hektar skog.

Det vill sälja den nu men de tror att den kommer att sjunka. Fast de man köper är alltså även skogsmark eller vad det heter och inte enbart gården.

Ett lesbisk par från Litauen vill köpa det för 1 500 000 kr så därmed kan man utgå att huset kanske säljs för 2 000 000. Vad tror ni?
Citera
2023-03-20, 21:17
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Det händer inte. Då är det ju bara att plocka fram det jag skrev. Och det sker inte.

Och det har jag skrivit, så det skulle jag aldrig förneka.

Det är däremot dina fantasier och har exakt inget att göra med vad jag skrivit.
Du har redan fått detta klargjort för dig, men klarar inte av att ta in informationen.
Du har samma katastrofala defekter som Ronkmonken. Ni båda repeterar ett ihopfantiserat påstående om andra som ni inte klarar av visa är sant. Ni är bara diskussions-sabotörer.

Vi tar det igen. Du har uttryckligen skrivit att realräntan blir 0%. Det betyder därmed att du tror på en styrränta uppåt 10%.

Jag märker att du försöker antyda att du tror på sjunkande räntor framgent. Det är totalt nonsens i närtid så det kan vi bortse från. Det är bara ett sätt från din sida att försöka tramsa bort din förutsägelse om 10% styrränta.
Citera
2023-03-20, 21:23
Medlem
Shine_s avatar
Från att ha varit lite mer fart på visningar i feb och början av mars så tycker jag att det dött igen, någon som noterat detta eller är det lokal företeelse? Mycket osålt igen trots flertalet visningar och det som säljs ha enstaka budgivare.
Citera
2023-03-20, 21:48
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Från att ha varit lite mer fart på visningar i feb och början av mars så tycker jag att det dött igen, någon som noterat detta eller är det lokal företeelse? Mycket osålt igen trots flertalet visningar och det som säljs ha enstaka budgivare.

Har samma bild, samt följer några BR på skoj i Sthlm-förort, typ radhus, de har samtliga dragit över 150 dagar nu, en har prissänkts men fortf ingen action. Ser ut att krävas ytterligare sänkningar. Månadsavgiften tillsammans med lån blir uppenbarligen ett alldeles för högt belopp.
Citera
2023-03-20, 22:29
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Inflationen drivs nu också av räntehöjningarna, tills dess att det blir recession. Företagen knuffar över sina kapitalkostnader på konsumenten så länge de kan. Som Christine Lagarde sa - we have a long way to go.

Ja, så borde det rimligtvis fungera. Butiker höjer sina priser för deras kostnader, delvis drivna av räntan går upp…
Citera
2023-03-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_

Man kan titta volymen på husmask.se T.ex. verkar det säljas mindre än vanligt så här års i Stockholms innerstad.
Citera
2023-03-20, 22:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Som sagt så saknas data som ger stöd för det.

Men du är ju som vanligt helt frikopplad från verkligheten, och struntar fullständigt i att dina påståenden saknar grund.
Samma trolltrams som alltid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in