Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jag har haft jobb med månadslön på 20 000 och även jobb med månadslön på 80 000.

De allra flesta kan förmodligen hitta ett nytt jobb som ger dem 20 000 i månaden men att hitta ett nytt som ger 80 000, pyramiden är helt enkelt brantare ju högre upp man är.

Det som förvånar mig är att folk med höga inkomster likt mig själv belånar sig så mycket. Att ta max lån man blir beviljad om man har en månadsinkomst på 20 000 kr är en sak men att göra det när man har riktigt hög lön är en helt annan.

Varför skulle dom inte menar du? Är du arab eller? Med den lönen har man ju bra utrymme för att spara och investera och skaffa sig diverse krockkuddar. Jag ser inte bekymret som du målar upp.

Det finns väl en anledning varför vissa områden är mer populära/dyrare än andra. Och typiskt sett så diffar inte inkomsterna särdeles mycket om du kikar i områden där folk vill bo. Det kan vara pensionärerna som drar ner snittet men lika barn leka bäst.
Citera
2023-06-25, 23:18
Avslutad
Någon som vet hur mycket bostadspriser gått ner de senaste 3 åren, if any? Och hur mycket mer nedgång kan man gissa på om man förutspår högre inflation och räntor de kommande 3 åren?
Citera
2023-06-25, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Någon som vet hur mycket bostadspriser gått ner de senaste 3 åren, if any? Och hur mycket mer nedgång kan man gissa på om man förutspår högre inflation och räntor de kommande 3 åren?

Slår man ut det på 36 månader i mitt område (10 minuter från större svensk stad) har priserna gått ned 1.2% enligt Booli. Runt 16-17 om man kollar över 12 månader.
Citera
2023-06-26, 00:31
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Sker till hösten. Inflationen kommer tvärnita så det bara skriker om det.
Jag misstänker också att så blir fallet. Förväntar mig också ett ganska rejält prisras på bostadsmarknaden som resultat av att allt fler vaknar upp till den nya verkligheten. Hitills har räntehöjningarna endast fungerat som signalpolitik till de med bundna lån.
Citera
2023-06-26, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Senaste 3 åren är nog det mesta upp i nominella termer. Självklart ned i reala termer, dock, så beroende på vad du egentligen frågar efter.

Om du använder Stockholm som jämförelse var de nominella priserna högre för 6 år sedan, däremot var de lägre för 3 år sedan. 2017 års priser har bara passerats en kort stund under covid-hetsen.

Din fråga om kommande år beror helt och hållet på om du frågar nominellt eller realt. Tittar du bakåt dessa år har kronan förlorat massivt i värde samtidigt som vi även har haft hög inflation. Stillastående priser i SEK innebär alltså ett enormt ras. Om vi har samma utveckling kommande 3 år - att kronan rasar i värde - kommer självklart de nominella priserna öka. När en krona blir mindre värd behövs fler kronor för att köpa en bostad, det är inte svårare än så (det presenteras svårare för att du inte ska fatta vad som händer med dina svenska pengar och svenska tillgångar).
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-06-26 kl. 00:43.
Citera
2023-06-26, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag misstänker också att så blir fallet. Förväntar mig också ett ganska rejält prisras på bostadsmarknaden som resultat av att allt fler vaknar upp till den nya verkligheten. Hitills har räntehöjningarna endast fungerat som signalpolitik till de med bundna lån.

Något större ras än det som redan skett ska du nog inte förvänta dig. Möjligtvis på nybildade bostadsrättsföreningar. Men något ytterligare ras kommer du nog inte se. Ska du köpa, är det läge att göra det nu. Inte imorgon.
Citera
2023-06-26, 01:16
Medlem
Teus avatar
Citat:
Något större ras än det som redan skett ska du nog inte förvänta dig. Möjligtvis på nybildade bostadsrättsföreningar. Men något ytterligare ras kommer du nog inte se. Ska du köpa, är det läge att göra det nu. Inte imorgon.
Värdet kanske inte sjunker som så men allt fler kommer ta till sig budskapet nu när dom vaknar upp i den nya verkligheten. Det är fortsatt trögt på bostadsmarknaden och många vill ha vad grannen fick vid pristoppen eller till och med mer vilket innebär att det finns fortfarande väldigt många objekt som ligger ute med en orealistisk prissättning. Att ingen kommer på visningar eller att objektet legat ute på marknaden över ett år tycks inte ha gjort någon skillnad så detta är kanske vad dom behöver.
Citera
2023-06-26, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Värdet kanske inte sjunker som så men allt fler kommer ta till sig budskapet nu när dom vaknar upp i den nya verkligheten. Det är fortsatt trögt på bostadsmarknaden och många vill ha vad grannen fick vid pristoppen eller till och med mer vilket innebär att det finns fortfarande väldigt många objekt som ligger ute med en orealistisk prissättning. Att ingen kommer på visningar eller att objektet legat ute på marknaden över ett år tycks inte ha gjort någon skillnad så detta är kanske vad dom behöver.

Oavsett, så kommer en lägre prisbild locka till sig fler spekulanter, potentiella köpare och intressenter. Kan/vill fler köpa, så börjar också dom hetsiga budgivningarna. Då åker det uppåt igen.

Tro mig, när rädslan för räntan är över. Och det nya normala är här, kommer det dra iväg igen.
Citera
2023-06-26, 01:47
Medlem
Citat:
Ska du bo i bostaden i minst 5-10 år efter köpet, och ligger någorlunda bra geografiskt kan du slå till utan problem. Det enda jag skulle akta mig för, är nyproducerade BR/nya BRF med höga lån. Dom kommer få det väldigt kämpigt om inte räntan går ner under 2024 och deras lån löper ut snart. Är dom dock högt belånade, men har låst sina låga räntor (om lånen togs när styrräntan låg på 0) flera år framöver så skulle jag inte vara särskilt orolig.

Har sett flera föreningar, som sitter med skyhöga lån, men som också haft en jävla tur att binda sina räntor fram till 2026/2027 och nu ligger kvar på 0.96%-1.4% för sina lån tack vare bindandet. Där slår det inte hårt.

Men, välskötta och lågt belånade äldre föreningar kommer istället bli mer eftertraktade och gå uppåt igen när räntan blivit stabiliserad, eller sjunker. Det är jag övertygad om.

Man måste också se vad belåningen innefattar. Är det löpande underhåll av trädgårsarbete,gemensamma utomhusgym, swimmingpool etc så är det helt ok. Är det högt belånat utan några som helst ”nymodigheter” så är det en fet varning.
Citera
2023-06-26, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Man måste också se vad belåningen innefattar. Är det löpande underhåll av trädgårsarbete,gemensamma utomhusgym, swimmingpool etc så är det helt ok. Är det högt belånat utan några som helst ”nymodigheter” så är det en fet varning.

Så är det ja.
Citera
2023-06-26, 07:00
Medlem
Teus avatar
Citat:
Oavsett, så kommer en lägre prisbild locka till sig fler spekulanter, potentiella köpare och intressenter. Kan/vill fler köpa, så börjar också dom hetsiga budgivningarna. Då åker det uppåt igen.

Tro mig, när rädslan för räntan är över. Och det nya normala är här, kommer det dra iväg igen.
Jag orkar egentligen inte skriva någon längre uppsats med kvalifikationer men när jag analyserar det ekonomiska läget kommer jag hela tiden till slutsatsen att nästan samtliga kostnader på nödvändiga poster har ökat markant och att Svensson helt enkelt inte har råd att betala det kvadratmeterpris som begärs av marknaden i dagsläget.

Vidare så konstaterar jag att allt färre ser fastigheter och bostäder som en riskfri investering med de nya ränte- och energikostnaderna på näthinnan vilket bidrar till att allt färre väljer att stoppa sina pengar i fastigheter och betala ett, på vissa ställen, kraftigt överpris på bostadsmarknaden.

Min slutsats är helt enkelt att priserna ska ner en bra bit till innan vi är tillbaka på samma omsättning som tidigare. Den enda dark horse jag kan se till att detta skulle förändras är om det kommer in mycket kapital från utlandet men då tänker jag nog nästan uteslutande på danskar som kan tänka sig att bo i Skåne eller arbetskraft som flyttar upp till arbeten i norra Sverige. Stockholm och Göteborg är helt enkelt för dyrt för vad man får för pengarna och vårt rykte som ett säkert och behagligt land att bo i har fått sig en rejäl törn av de numera nästan dagliga skjutningarna.
Citera
2023-06-26, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, tittar man på Mäklarstatistik så är det ett tapp för BR i Skellefteå på ca 30 % från toppen.
Inte alls lika mycket för villor. Och för Fritidshus är man på toppen. De har tvärtom stigit i pris.

Det kan man ju undra lite över varför det blir så.
När fritidshusen stiger i pris så lär folk inte ha ekonomiska bekymmer iaf.

Men jag ser att det är en hel del nyproduktion av BR. Och det ökade utbudet lär ju pressa ned priserna.
Tanken var nog att de skulle sväljas av inflyttade som börjar jobba på Northvolt. Varför det inte sker kan man ju undra. För nog har väl folkmängden ökat?

Att köpa fritidshus att bo i året om fungerar kanske i Skåne, men inte i Skellefteå. Så den förklaringsalternativet kan vi nog skippa.

Det kan ändå leda till en stor inlåsningseffekt för de som köpt på toppen. I detta fall en etta så det är troligt att det är ett singelhushåll. Måste alltså ha en 73,5 % uppgång (innan mäklar & flyttavgifter) för att åter nå toppnivåer.. Detta fallet är väl mer åt extremen, men många i årskull -21 & 22 måste upp 40 % + för att gå break even från dagens nivå i Skellefteå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in