Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-11, 14:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Immelman svarade givetvis inte när jag frågade honom om källa. Så jag kollade upp det här med ekonomen som svt refererade till och han skickade över data från SCB.

Han konfirmerade att det är 72 % av totalen. En stor andel av BLTs kommer alltså få sina räntekostnader chockhöjda i år.

3 534 miljarder handlar det om som skall omförhandlas. Vad blir det ungefär totalt i ökade räntekostnader?
Nja, de som har "rörligt" har ju fått räntan höjd successivt. Och de står för ca 50% av bostadslånen. Så där blir det inga chocker. (Källa: graf över fördelningen hos en större bank).

De som har bundet i ett år eller mer som fick ny ränta under Jan-Feb fick ju rejält höjd ränta. Men de som har ett år budet och får ny ränta i Dec lär inte åka på så mycket mer.
Citera
2023-03-11, 14:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Jag har vid ett flertal tillfällen visat brister i ditt resonemang och orimligheten i din verklighetsbild. Detta har resulterat i att du byter ämne eller helt enkelt inte svarar. Ditt finns flera exempel på det i denna tråd och föregångaren samt även i tråden om korruption inom riksbanken . se nedan

(FB) Är Riksbanken och dess ledamöter mer genomkorrupt än tidigare känt.

Det finns en problematik i att du återkommande visar på stora brister i dina resonemang men detta är sekundärt. Den primära problematiken finns att du fullständigt saknar förmåga att ta till dig feedback/kritik för att istället ägna dig åt patetiska härskartekniker(exempelvis som här ovan då du använder dig av "guilt by association" när du skriver till mig men blandar in skribenten DViking mfl) eller försöka leda diskussion ifrån det ursprungliga ämnet. Oavsett vad detta beror på(kanske någon slags diagnos?) så var det till en början möjligen något roande men har sedan gått över till att vara irriterande för många skribenter/läsare av denna tråd.
Att jag inte svarar stämmer väl inte. Folk klagar ju på att jag svarar för bra.
Däremot så finns det ju ingen anledning för mig att repetera ett svar som den jag skriver till inte klarar av att ta in. Det vore meningslöst. Hoppas att alla håller med mig här.

Var den tråden så lyckat av dig att lyfta fram. De som händer där är:
1. vasaboy28 påstår att RB ledningen ger stöd (skänker pengar) till företag de har aktier i.
2. Jag ställer frågan: "Vilka beslut är det som de här personerna tagit ang stöd till enskilda företag?"
3. vasaboy28 säger till mig att googla fram svaret.
4. Jag invänder och menar att det måste väl finnas fakta till stöd för trådstarten.
5. vasaboy28 kommer då med det tunga svaret: "Tar ni aldrig helg på Sveavägen 68..."

Således: vasaboy28 kommer med påståenden i trådstarten. Jag synar. Det var tomt på fakta.

Hur blev nu detta ett exempel på där jag far med osanningar?

----------
Nej, att DViking nämndes beror på DViking. Guilt by association är bara dina fantasier.
DViking skriv nyligen personangrepp där jag anklagades för falsarier. Men naturligtvis utan att visa någon giltighet för det. Så DViking blandade in sig själv.
Citera
2023-03-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att jag inte svarar stämmer väl inte. Folk klagar ju på att jag svarar för bra.
Däremot så finns det ju ingen anledning för mig att repetera ett svar som den jag skriver till inte klarar av att ta in. Det vore meningslöst. Hoppas att alla håller med mig här.

Var den tråden så lyckat av dig att lyfta fram. De som händer där är:
1. vasaboy28 påstår att RB ledningen ger stöd (skänker pengar) till företag de har aktier i.
2. Jag ställer frågan: "Vilka beslut är det som de här personerna tagit ang stöd till enskilda företag?"
3. vasaboy28 säger till mig att googla fram svaret.
4. Jag invänder och menar att det måste väl finnas fakta till stöd för trådstarten.
5. vasaboy28 kommer då med det tunga svaret: "Tar ni aldrig helg på Sveavägen 68..."

Således: vasaboy28 kommer med påståenden i trådstarten. Jag synar. Det var tomt på fakta.

Hur blev nu detta ett exempel på där jag far med osanningar?

----------
Nej, att DViking nämndes beror på DViking. Guilt by association är bara dina fantasier.
DViking skriv nyligen personangrepp där jag anklagades för falsarier. Men naturligtvis utan att visa någon giltighet för det. Så DViking blandade in sig själv.

Ok.

Du bekräftar problematiken som jag just beskrev....
Citera
2023-03-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
"Argumentera inte med en idiot. Han drar dig ner till sin nivå och slår dig med erfarenhet."

Om flertalet i denna tråd slutade att svara liksom-fb skulle tråden bli så mycket bättre och mer läsvärd. Tyvärr upptar en stor del av trådens inlägg av liksom-fb och alla som envisas med att svara puckot.

Ja , du har helt klart en poäng. Samtidigt bör rena felaktigheter som skrivs belysas (detta oavsett vem som skriver dom)

Edit:se exempel nedan
Senast redigerad av vasaboy28 2023-03-11 kl. 14:35.
Citera
2023-03-11, 14:34
Medlem
Citat:
Hm, när i ett byggprojekt gör elektrikerna sina insatser?
Det som är kvar när dom gjort sitt är väl ungefär ytskikt och urstädning.

Det borde vara ca 95% gjort när elektrikerna gör sitt jobb.

Eller hur långt har projektet kommit när elektrikerna gör sitt jobb skulle du säga?

Inköp av byggrätterna sker i början. Markberedningen kanske vid 50%.
Vi kan väl vara överens om att jobbet väsentligen utförs efter markberedning iaf.

Elektriker (montörer,konstruktörer mfl) är aktiva under hela byggtiden(från handling till sammordnad-provning/besiktning). Att de primärt skulle vara inblandad i slutfasen av projektet är ett mycket märkligt påstående. Att du gör det är dock förståeligt då du vid många tillfällen visat att du har mycket ringa kunskaper inom entreprenadförfarande
Citera
2023-03-11, 14:34
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Hm, när i ett byggprojekt gör elektrikerna sina insatser?
Det som är kvar när dom gjort sitt är väl ungefär ytskikt och urstädning.

Det borde vara ca 95% gjort när elektrikerna gör sitt jobb.

Eller hur långt har projektet kommit när elektrikerna gör sitt jobb skulle du säga?

Inköp av byggrätterna sker i början. Markberedningen kanske vid 50%.
Vi kan väl vara överens om att jobbet väsentligen utförs efter markberedning iaf.
Klockren analys. Självklart kommer de dit och sågar hål i väggarna och monterar ner innertaken, plockar ur köket, river kaklet och sedan drar de sina rör. Sen är det bara ytskikt och urstädning kvar.

Edit. Ja de gräver ju även fram kabeln och bilar bort betongen också. Eftersom de endast är där på slutet. 😂
Senast redigerad av Lugnochro 2023-03-11 kl. 14:53.
Citera
2023-03-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Ja , du har helt klart en poäng. Samtidigt bör rena felaktigheter som skrivs belysas (detta oavsett vem som skriver dom)
Svårt just med den byfåne vi diskuterar.
Han förnekar det han själv skrivit och försöker istället trycka ner den som upptäcker hans lögner med att man ska vara okunnig m.m.
Tur för en sån person att han aldrig haft ett jobb, skulle fått en käftsmäll av alla sina arbetskamrater redan första veckan.
Citera
2023-03-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ta det då som ett nytt inlägg istället för att gå i polemik med trollet, det är vad det lever för och önskar få ut av sitt svammel. Du kan ju knappast tycka att de senaste sidornas tjafs har gjort någon nytta?

Det brukade tuggas om att låna upp för att nolla amorteringen, nu ska det tydligen även lånas för att täcka räntan
Ja har väl aldrig hört nåt så korkat förut.
Citera
2023-03-11, 16:03
Medlem
Citat:
Jag skulle dock tro att dagens data ses som att risken för 50 punkter från FED minskat.

Du trodde fel. Nu är det 68% sannolikhet enligt marknaden för 50p, jämfört med 28% för en vecka sedan: https://www.cmegroup.com/markets/interest-rates/cme-fedwatch-tool.html?redirect=/trading/interest-rates/countdown-to-fomc.html

Hoppas det efter gårdagens "diskussion" nu klarnar för dig hur kortsiktig allokering av risktillgångar påverkar bond yields. I höginflationsmiljöer är det positiv kovarians.

Idag hittar du även artiklar på lekmannamässig liksom-eb nivå som förklarar detta för dig:
https://www.barrons.com/articles/treasury-yields-bond-market-svb-stock-d88c2fb6
https://www.cnbc.com/2023/03/10/us-treasury-yields-investors-await-key-jobs-data.html
https://www.marketwatch.com/story/bond-yields-slip-ahead-of-key-jobs-report-1f55b933

Kontext
Citat:
Så var det den här lilla detaljen med verklighetsförankring som jag brukat tjata om.

Om nu investerare säljer av och placerar om i räntebärande papper borde då inte börsen falla?
Idag (när räntorna rasat) så har S&P500 stigit med 0.01%. Hur mycket skulle ni som anser er begripa något säga att aktieägarna sålt av netto när börsen stiger?

(Förstår inte riktigt varför folk uttalar sig utan att tänka det minsta lilla).

-----------
Sedan är det som så, att om marknadsräntorna avviker från FED Funds så finns arbitrage att göra. Och arbitragehandlare kommer ta positioner tills avvikelsen eliminerats.
Så nej dom kommer inte avvika från förväntade nivåer.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-03-11 kl. 16:47.
Citera
2023-03-11, 16:08
Medlem
”Chockökning av bostäder att hyra: ”Exceptionellt”

Antalet andrahandsbostäder har exploderat det senaste året – och de som letar inneboende har nära fördubblats.
”Detta är en direkt effekt av inflationen och att människor behöver finansiera sina ökade kostnader”, säger Fredrik Strömsten, talesperson för Blocket Bostad.”

https://www.di.se/nyheter/chockokning-av-bostader-att-hyra-exceptionellt/

Ingen panik här inte. Allt är lugnt för bolånetorsken.

För varje vecka som går så blir läget bara värre på svensk bostadsmarknad. Men enligt Bagdad-bob, jag menar bolånetorskarna (barf, flanders, liksom-idiot) så ska priserna mot nya ATH innan året är slut.

To the moooooon!
Citera
2023-03-11, 16:17
Medlem
En av de största bankerna föll igår i USA. Räntorna ska fortsatt upp vilket ökar risken för att än fler banker ska åka omkull.

Men allt är luuuugnt. Enligt idioterna (barf, flanders och liksom-idiot) så är allt coooool luuuuuuugnt. Nya ATH snart.

Ju högre räntorna blir och desto längre de hålls på en hög nivå ju högre är risken för totalkollaps av svensk bostadsmarknad.

Priserna ska ner minst 20 % till innan året är slut.
Citera
2023-03-11, 16:23
Medlem
Det finns ingen anledning att köpa i den här marknadsmiljön.

Bättre att vänta 6 månader. Den ekonomiska osäkerheten är för stor.

Låt räntor och inflation göra jobbet. Bostadspriserna ska ner minst 20 % till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in