Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag har inte hävdat att Sverige är kommunistiskt för att det finns amorteringskrav. Du missuppfattade.

Sen är det inte statens, eller någon annans angelägenhet om folk amorterar eller inte. Det ska var och en få avgöra själv i samråd med banken som tillhandahåller krediterna.
Alla kan bli lidande av att för många tar korkade ekonomiska beslut. Det måste ju blivit helt uppenbart för dig. Alla har ju sina pengar på banken och sällan i madrassen.

Er nyliberala logik är så efterbliven. Du hade lika gärna kunnat säga att alla borde få tända eld på sin lägenhet så länge man är i samförstånd med sin hyresvärd. Att familjen nedanför brinner upp är helt ok. Vi är i samförstånd. Lagar vad är det
Citera
2023-03-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Alla kan bli lidande av att för många tar korkade ekonomiska beslut. Det måste ju blivit helt uppenbart för dig. Alla har ju sina pengar på banken och sällan i madrassen.

Er nyliberala logik är så efterbliven. Du hade lika gärna kunnat säga att alla borde få tända eld på sin lägenhet så länge man är i samförstånd med sin hyresvärd. Att familjen nedanför brinner upp är helt ok. Vi är i samförstånd. Lagar vad är det

Kass jämförelse, och det vet du om.
Citera
2023-03-29, 22:13
Medlem
Citat:
Kass jämförelse, och det vet du om.
Nej det är exakt samma egoistiska och nyliberala princip i grunden. Och det vet du om.
Citera
2023-03-29, 22:15
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Jag har inte hävdat att Sverige är kommunistiskt för att det finns amorteringskrav. Du missuppfattade.

Sen är det inte statens, eller någon annans angelägenhet om folk amorterar eller inte. Det ska var och en få avgöra själv i samråd med banken som tillhandahåller krediterna.

Det är därför jag frågade vilka länder som har slappade amorteringskrav. Med all respekt men det där låter som MUF anno 1991.

Det finns en anledning att länder har amorteringskrav och som du förhoppningsvis vet är det hårdare krav hos i princip alla civiliserade länder. Länder och ekonomier kan inte styras av Ayn Rands teorier.
Citera
2023-03-29, 22:15
Medlem
Citat:
Nej det är exakt samma egoistiska och nyliberala princip i grunden. Och det vet du om.

Vad angår det dig om individer kraschar sin privatekonomi?
Citera
2023-03-29, 22:17
Avslutad
Citat:

Vad angår det dig om jag krashar min bil? Vad angår det dig om jag förstör min trädgård runt mitt hus?
Citera
2023-03-29, 22:18
Medlem
Citat:
Läste du vad jag skrev verkligen?

Att "individer" kraschar sin privatekonomi kan givetvis angå mig om de är tillräckligt många. Du förstår väl att man inte bara drar ett sträck på ett papper utan att det faktiskt har konsekvenser.
Citera
2023-03-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Vad angår det dig om jag krashar min bil? Vad angår det dig om jag förstör min trädgård runt mitt hus?

Inget alls. Förstör du din trädgård, kommer inte förlora en sekund sömn över det.
Citera
2023-03-29, 22:20
Avslutad
Citat:
Inget alls. Förstör du din trädgård, kommer inte förlora en sekund sömn över det.

Men om jag är din granne? Och alla grannar gör likadant runt ditt hus. Hur tror du det påverkar ditt huspris? Du är trög va?
Citera
2023-03-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ett enkelt exempel är ju att om fler skulle krascha sin bil så skulle de bli högre kostnader för försäkringsbolagen som skulle höja din premie för att täcka dem. Det borde MR. Free market ha koll på.
Citera
2023-03-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Men om jag är din granne? Och alla grannar gör likadant runt ditt hus. Hur tror du det påverkar ditt huspris? Du är trög va?

Jag bor inte med WT-grannar så det är lugnt för min del.

Varken du eller någon annan har rätt att bestämma hur andra ska sköta sin privatekonomi. På samma sätt som du vill sköta ditt egna liv utan att någon annan säger åt dig att göra si och så, din lilla WT.
Citera
2023-03-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ett enkelt exempel är ju att om fler skulle krascha sin bil så skulle de bli högre kostnader för försäkringsbolagen som skulle höja din premie för att täcka dem. Det borde MR. Free market ha koll på.

Varför skulle folk börja krascha sina bilar eller privatekonomi med avsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in