Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-20, 17:50
Medlem
https://cornucopia.se/2014/01/8000-sek-per-m2-for-en-lagenhet-pa/

Långt före min tid men intressant läsning; Bland annat ett ras på 40 % på en enskild lägenhet i Östermalm från -89 till -93 samt en BRF som såldes i en normalstor stad för 12 SEK/m2.
Citera
2023-03-20, 18:07
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Håller med. Hushållen har gjort mycket och en hel del elförbrukande uppvärmning är utbytt till mindre elslukande varianter.

Samtidigt faller LNG stadigt och är på sin lägsta nivå sedan 1.5 år. Kostar ca 40 öre/kWh. Hade det funnits tillräckligt med gasturbiner och LNG lager hade vi i stort sett haft ett pristak på el på 50 öre/kWh.

Och nästa år skall väl förhoppningsvis inte R4 vara trasigt hela vintern. Men man vet ju inte. Gamla kärnkraftverk är ju trasiga ofta. Men denna vinter borde vara något slags rekord.

Borde bli klart lägre elpriser nästa vinter.

Glöm inte att OL3 i Finland har kommit igång (kör provdrift just nu i dagsläget faktiskt) samt lär vi få en kraftig utbyggnad av vindkraft i Sverige och Finland de närmaste åren. Om vi ovanpå det också får en betydande konjunktursättning lär elpriserna sjunka rätt så betydligt är min hypotes.
Citera
2023-03-20, 18:15
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://cornucopia.se/2014/01/8000-sek-per-m2-for-en-lagenhet-pa/

Långt före min tid men intressant läsning; Bland annat ett ras på 40 % på en enskild lägenhet i Östermalm från -89 till -93 samt en BRF som såldes i en normalstor stad för 12 SEK/m2.

Jag köpte en lägenhet i Stockholm på 90-talet. Betalade nästan 50% under utropspris. Två olika säljare bjöd under varandra. Det var goda tider.
Men hade 8% ränta på lånet så det var inte så kul.
Citera
2023-03-20, 18:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ränta kan inte vara "normal". Den är beroende av så mycket annat. Den verkar inte i ett vacuum.
Nej det gör den inte, den bör ge en real avkastning, är inflationen 1 % så kan räntan ligga på 1,25%, är inflationen 10 % så bör räntan ligga på 11-12 %.
Citera
2023-03-20, 18:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu går pengar ingenstans utan är fordringar på bankinstitut som på sin höjd byter ägare.

Om det vore så att folk säljer av aktier och köper obligationer så skulle vi se en betydande nedgång på börsen givet det stora fallet i ränta. Det stora börsraset saknas.
Dvs påståendet är falsifierat.

Räntefallet handlar bara om att marknaden förväntar sig lägre räntor framöver och så blir obligationerna bara omvärderade. Det är bara en förändring i värde.
Samma meningslösa dravel som alltid, om räntemarknaden flödas med pengar som legat i aktier så kan de som vill ge ut obligationslån betala mindre, långräntorna faller.
Stillas oron och riskaptiten återvänder och pengarna flödar till aktier istället så blir det svårare hitta någon som vill låna ut till nuvarande ränta, räntan måste höjas för att attrahera kapital, långräntorna stiger.
Citera
2023-03-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag köpte en lägenhet i Stockholm på 90-talet. Betalade nästan 50% under utropspris. Två olika säljare bjöd under varandra. Det var goda tider.
Men hade 8% ränta på lånet så det var inte så kul.

Låter fint ändå!
Hade mycket hellre haft lägre priser och högre ränta..
Citera
2023-03-20, 18:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Glöm inte att OL3 i Finland har kommit igång (kör provdrift just nu i dagsläget faktiskt) samt lär vi få en kraftig utbyggnad av vindkraft i Sverige och Finland de närmaste åren. Om vi ovanpå det också får en betydande konjunktursättning lär elpriserna sjunka rätt så betydligt är min hypotes.
Vindkraft är helt meningslöst när det är kallt och vindstilla, skaffa grundläggande kunskaper i fysik.
Citera
2023-03-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det gör den inte, den bör ge en real avkastning, är inflationen 1 % så kan räntan ligga på 1,25%, är inflationen 10 % så bör räntan ligga på 11-12 %.

Inflationen är snart nere runt 0% igen. Kan bli minus också om energipriserna vänder ner.
Citera
2023-03-20, 18:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Inflationen är snart nere runt 0% igen. Kan bli minus också om energipriserna vänder ner.
Kärninflationen sjunker inte, varken i USA, EU eller Sverige.
Citera
2023-03-20, 18:48
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Inflationen drivs nu också av räntehöjningarna, tills dess att det blir recession. Företagen knuffar över sina kapitalkostnader på konsumenten så länge de kan. Som Christine Lagarde sa - we have a long way to go.
Citera
2023-03-20, 20:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Håller med. Du säger något och förnekar sen att du sa det.
Det händer inte. Då är det ju bara att plocka fram det jag skrev. Och det sker inte.

Citat:
Som du kunde se citerade jag dig där du skrev att realräntan skulle gå mot 0.
Och det har jag skrivit, så det skulle jag aldrig förneka.

Citat:
Du tror därmed på styrränta uppåt 10%.
Det är däremot dina fantasier och har exakt inget att göra med vad jag skrivit.
Du har redan fått detta klargjort för dig, men klarar inte av att ta in informationen.
Du har samma katastrofala defekter som Ronkmonken. Ni båda repeterar ett ihopfantiserat påstående om andra som ni inte klarar av visa är sant. Ni är bara diskussions-sabotörer.
Citera
2023-03-20, 20:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Värmepumpar behöver el de med
De innebär en reduktion av elförbrukning för uppvärmning och vv med 60-70%.

Förbrukningsminskningen gör att effektbehovet minskar och därmed priser.

Och därmed lättar belastningen för villaägarnas ekonomi. Och det kommer leda till prisökningar på villor.

Citat:
Solceller är rent lappri som enbart gör systemet mer instabilt desto mer av skiten som installeras.
Solceller har en långsamt varierande effekt och reducerar förbrukningen. Dvs minskar distributionen till hushållen. Det är rena antitesen mot instabilitet.

Detta minskar också effektbehovet, men är en tveksam investering för villaägare. Det kan öka priserna på villor till priset av att tidigare ägare inte får igen investeringen.

Citat:
Färre stora generatorer ger ett stabilare elsystem än många små.
Stora åbäkiga kärnreaktorer kostar skjortan att lösa N-1 för. Det är det sista vi behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in