2024-10-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Jag ser ingen comeback alls ifrån din sida. Givetvis kommer jag rätta dig om det är påkallat.

Det vet jag väl? Det är därför jag skrev 513 och inte 518 som du gjorde haha. Du försöker nu ta min kritik och få det att se ut som att du upplyser mig. Hur oärlig får man bli?

Du gillar bara att diskutera när du kommer undan med att säga en massa dumheter. Det är inte lika roligt längre när ''big dog'' dyker upp.

Det man kan se i studien är att många kvinnor inte hade skyddat sig ordentligt och själviska skäl var rätt vanliga i enkätundersökningen.

Det du gör är att faktiskt ''fly'' ifrån det du har sagt.

Jag har fortfarande inte fått något svar så jag tar det igen:

Vissa män skulle kunna säga: En icke-försumbar andel av dessa 440 män ville behålla barnet men män har lågt inflytande över kvinnor så det gick inte att undvika abort. Det är oerhört svårt att påverka gravida kvinnor.

Varför är ditt resonemang mer troligt än detta resonemang?

I studien ingår det 518 informanter. Alla 518 informanter har inte svarat på samtliga frågor. 513 av 518 har svarat på orsaken till aborten. 515 av 518 svarade på frågan vilken relation de hade till den de pratat med inför abortbeslutet. 510 av 518 har svarat kring vilket p-metod de använt det senaste året. Och så vidare. Men faktum kvarstår: 518 informanter har besvarat frågeformuläret. Men vissa har hoppat vissa frågor.

Det är du som nu skriver dumheter. Läs studien.

Jag ser dig mer som en dryg person som mer gillar att racka ner på andra i tron att du vet bättre. Ingen "big dog" precis. utan snarare en ettrig liten "dog".

Vad är det för själviskt med abort? Vad är det för själviskt med att tex. vilja ha jobb och kunna försörja sitt barn, innan man får barn? vad är det för själviskt med att känna at man är för ung? Graviditeten var oönskad. Ett barn har rätt att födas önskad och älskad till en familj som förmår att ta hand om barnet.

En gravid kvinna är som sagt lätt att påverka till att vilja föda barnet hon bär på. Så hade männen velat att deras kvinnor skulle föda avkomman, hade det varit en lätt match. Som jag redan skrivit flera gånger.
Citera
2024-10-16, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I studien ingår det 518 informanter. Alla 518 informanter har inte svarat på samtliga frågor. 513 av 518 har svarat på orsaken till aborten. 515 av 518 svarade på frågan vilken relation de hade till den de pratat med inför abortbeslutet. 510 av 518 har svarat kring vilket p-metod de använt det senaste året. Och så vidare. Men faktum kvarstår: 518 informanter har besvarat frågeformuläret. Men vissa har hoppat vissa frågor.

Det är du som nu skriver dumheter. Läs studien.

Jag ser dig mer som en dryg person som mer gillar att racka ner på andra i tron att du vet bättre. Ingen "big dog" precis. utan snarare en ettrig liten "dog".

Vad är det för själviskt med abort? Vad är det för själviskt med att tex. vilja ha jobb och kunna försörja sitt barn, innan man får barn? vad är det för själviskt med att känna at man är för ung? Graviditeten var oönskad. Ett barn har rätt att födas önskad och älskad till en familj som förmår att ta hand om barnet.

En gravid kvinna är som sagt lätt att påverka till att vilja föda barnet hon bär på. Så hade männen velat att deras kvinnor skulle föda avkomman, hade det varit en lätt match. Som jag redan skrivit flera gånger.

Nej, jag har inte skrivit några dumheter.

Du skrev ifrån början: ''Av dessa 518...'', det är högst missvisande eftersom alla dessa 518 inte slutförde delen om skälen. Det korrekta är alltså att säga ''av dessa 513...''. Jag rättade dig på detta och nu försöker du låtsas som att det är jag som inte förstår min egen kritik fast det är du som begick misstaget ?

Att upprepa min kritik efter att du har blivit rättad är inget som ger dig några pluspoäng vettu. Du behöver inte tala om min kritik för mig, det är jag som har rättat dig, inte tvärtom.

Du har klankat ner på Joaquin eller hur hans namn nu stavas här i tråden rejält och du har i princip insinuerat att han inte kan läsa men nu kan alla se att det var du som inte kunde läsa.

OK, så nu vill du att jag svarar på dina frågor fast du vägrar svara på mina? Som sagt, du bryr dig verkligen inte om logisk konsekvens. Du kan inte begära saker av andra som du själv vägrar göra.

Ja, det är jättejobbigt att bli rättad på ett sakligt plan av en man. Jag förstår det.

Dina efterkonstruktioner håller inte.

Det är bara att läsa innantill:

Citat:
Nej, det verkar inte vara så enkelt för dig.

1) Nepp, inte 518 kvinnor, det rätta svaret är 513. Du blandar ihop ''response rate'' med ''completion rate''. Det är olämpligt att nämna 518 siffran i det här avseendet av uppenbara skäl.

2) Du har skrivit dit fel siffror delvis för listan om skäl. Gör om och gör rätt.

Fel igen. Det framgår med önskvärd tydlighet. Du kan läsa resultatdelen i studien eller läsa tabell I.

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

''Results. The response rate was 88% (n=518). As many as 43%, among daily smokers 53%, had experienced one or more previous legal abortions.''

Och? 64 % siffran är inte den relevanta siffran/måttet för att spekulera kring huruvida P-medel är bra/dåliga eller inte.

440 män ville göra abort skriver du för annars hade de ju enkelt kunnat påverka kvinnan till att inte göra abort.

Kan du ge ett starkt argument för varför vi ska godta detta resonemang? Varför är det helt uteslutet och orimligt att tänka sig att vissa av dessa män inte ville ha abort men att deras kvinnliga partners ändå gjorde abort? Detta är ju bara något som du har hittat på för att få män att se dåliga ut. Inte någonstans i studien går det att utläsa vad dessa män egentligen ville.

Vi kan applicera omvänd logik här för att snabbt ta ner dig på jorden. Vissa män skulle kunna säga: En icke-försumbar andel av dessa 440 män ville behålla barnet men män har lågt inflytande över kvinnor så det gick inte att undvika abort. Det är oerhört svårt att påverka gravida kvinnor.

Varför är ditt resonemang mer troligt än det resonemang jag skrev som bygger på omvänd logik? Det går inte att kritisera det jag nyss skrev som spekulativt och påhitt för då är du logiskt inkonsekvent för det är precis vad ditt uttalande är - spekulativt och påhittat.

Det finns fler saker jag kan kritisera men jag orkar inte ta upp allt. Men du diskuterar inte föga förvånande på ett oärligt sätt.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-16 kl. 17:45.
Citera
2024-10-16, 17:52
Medlem
Citat:
Du skrev ifrån början: ''Av dessa 518...'', det är högst missvisande eftersom alla dessa 518 inte slutförde delen om skälen. Det korrekta är alltså att säga ''av dessa 513...''. Jag rättade dig på detta och nu försöker du låtsas som att det är jag som inte förstår min egen kritik fast det är du som begick misstaget ?

Att upprepa min kritik efter att du har blivit rättad är inget som ger dig några pluspoäng vettu. Du behöver inte tala om min kritik för mig, det är jag som har rättat dig, inte tvärtom.

Du kan även passa på att erkänna att du hade fel om de tidigare legala aborter... där bommade du, rejält.

Nu har du duckat min fråga två gånger. Du har alltså inget bra svar? Är det kul att hitta på saker för att få män att se dåliga ut?

Du har klankat ner på Joaquin eller hur hans namn nu stavas här i tråden rejält och du har i princip insinuerat att han inte kan läsa men nu kan alla se att det var du som inte kunde läsa.

OK, så nu vill du att jag svarar på dina frågor fast du vägrar svara på mina? Som sagt, du bryr dig verkligen inte om logisk konsekvens. Du kan inte begära saker av andra som du själv vägrar göra.

Om jag är en liten dog, så är jag ändå större än vad du är eftersom jag har rättat dig, eller hur? Rent sakligt, så leder jag här. Du kan kalla mig vad du vill, jag hade rätt och du hade fel.

Vart vill du komma? Studien är länkad. Den som är intresserad av att läsa den, hade klart och tydligt sett att det "endast" var 513 av 518 som svarat på frågan kring vilket skäl de hade till aborten. Men fortfarande så är det 518 informanter i studien, bara att 5 har valt att inte svara på just den delen av frågeformuläret. Dock är dessa 5 personer med i studien och därav är det korrekt att skriva att tex. 69 av 518 uppger att de är singlar som skäl till sin abort. För det är 69 av 518 informanter som har svarat så.

"Fel om tidigare legala aborter"? Vad svamlar du om?

Det är abortmotståndarna som klankar ner på kvinnor som gör abort. Trots att det givetvis i regel är ett gemensamt beslut att göra abort, taget av både mannen och kvinnan. På vilket vis är det att "klanka på män" att påtala detta uppenbara? Hade mannen velat ha avkomman, så hade en kvinna med graviditetshormoner som susar omkring, inte varit svår att övertala... Inte för honom iaf.!

Ibland frågar jag om folks läsförmåga. När jag märker att någon inte läst ordentligt vad jag skrivit. En fråga i all välmening och absolut inte att klanka ner.

Har du något vettigt att tillföra debatten? Alltså själva abortfrågan.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-16 kl. 17:56.
Citera
2024-10-16, 18:14
Avstängd
Citat:
"Fel om tidigare legala aborter"? Vad svamlar du om?

Jag syftar på att du hade fel när du sa att det inte framgick i studien om kvinnorna hade gjort abort tidigare.

Se nedanför:

Citat:
En sak är säker, kvinnorna i studien var 518 stycken. Ja-svaren på frågorna gör att varje kvinna i snitt skulle ha kunnat svara ja på mellan 2-3 av orsakerna. Och det var vad jag gjorde exempel över. Läs mitt inlägg igen, så kanske du förstår det.

Framgår inte av studien om kvinnorna gjort abort tidigare....

Detta påpekade jag i mitt första inlägg i den här tråden:

Citat:
Fel igen. Det framgår med önskvärd tydlighet. Du kan läsa resultatdelen i studien eller läsa tabell I.

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

''Results. The response rate was 88% (n=518). As many as 43%, among daily smokers 53%, had experienced one or more previous legal abortions.''

Citat:
Jag skrev orsakerna kring varför de 518 kvinnorna hade gjort abort..

Att skriva 518 på det här sättet i det här sammanget är högst missvisande och jag har redan förklarat varför. Jag tänker inte upprepa mig en enda gång till. Det gäller att skilja på response rate och completion rate, som jag tidigare redan har nämnt.

Jag orkar inte fortsätta älta detta. Du har tänkt galet ännu fler gånger i den här tråden men jag kan inte sitta och påpeka allt för då skulle jag inte ha tid till något annat.

Vad finns det att diskutera menar du? Om du inte har en god debattetik så är det omöjligt att diskutera.

God debattetik betyder följande:
1) Man erkänner när man har fel.
2) Man bygger inte medvetna halmgubbar av vad andra säger.
3) Man är villig att försvara sina påståenden.
4) Man frågar inte andra frågor samtidigt som man själv inte vill svara på frågor.
5) Man hittar inte på saker för att få det andra könet att se dåligt ut.

Du uppfyller inte vissa av dessa grundläggande kriterier vilket gör det svårt.

Men låt oss fortsätta framåt. Alla kan se dina misstag ändå så det finns ingen anledning att fortsätta älta det.

Du har skrivit i tråden att om ett barn är oönskat och oälskat så är abort helt rätt om jag inte minns fel, ja/nej?
Citera
2024-10-16, 20:04
Medlem
Citat:
Jag syftar på att du hade fel när du sa att det inte framgick i studien om kvinnorna hade gjort abort tidigare.

Se nedanför:

Detta påpekade jag i mitt första inlägg i den här tråden:

Att skriva 518 på det här sättet i det här sammanget är högst missvisande och jag har redan förklarat varför. Jag tänker inte upprepa mig en enda gång till. Det gäller att skilja på response rate och completion rate, som jag tidigare redan har nämnt.

Jag orkar inte fortsätta älta detta. Du har tänkt galet ännu fler gånger i den här tråden men jag kan inte sitta och påpeka allt för då skulle jag inte ha tid till något annat.

Vad finns det att diskutera menar du? Om du inte har en god debattetik så är det omöjligt att diskutera.

God debattetik betyder följande:
1) Man erkänner när man har fel.
2) Man bygger inte medvetna halmgubbar av vad andra säger.
3) Man är villig att försvara sina påståenden.
4) Man frågar inte andra frågor samtidigt som man själv inte vill svara på frågor.
5) Man hittar inte på saker för att få det andra könet att se dåligt ut.

Du uppfyller inte vissa av dessa grundläggande kriterier vilket gör det svårt.

Men låt oss fortsätta framåt. Alla kan se dina misstag ändå så det finns ingen anledning att fortsätta älta det.

Du har skrivit i tråden att om ett barn är oönskat och oälskat så är abort helt rätt om jag inte minns fel, ja/nej?

Att inte vilja föda barn är en utmärkt anledning till att inte föda barn.
Citera
2024-10-16, 20:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Att inte vilja föda barn är en utmärkt anledning till att inte föda barn.

Det är inget argument dock för varför det är eftersträvansvärt med abort etc.

Om jag säger: ''Att vilja mörda en vuxen människa är en utmärkt anledning till att mörda en vuxen människa'', så är det inget argument som i sig stödjer varför mord är eftersträvansvärt eller något att stötta.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-16 kl. 20:29.
Citera
2024-10-16, 20:32
Medlem
Citat:
Det är inget argument dock för varför det är eftersträvansvärt med abort etc.

Om jag säger: ''Att vilja mörda en vuxen människa är en utmärkt anledning till att mörda en vuxen människa'', så är det inget argument som i sig stödjer varför mord är eftersträvansvärt eller något att stötta''.

Vad bra, eftersom jag inte argumenterar för att det skulle vara eftersträvansvärt. Kan knappt komma på något medicinskt eller kirurgiskt ingrepp som är eftersträvansvärt men jag är glad att de finns när folk behöver de.
Citera
2024-10-16, 20:41
Avstängd
Citat:
Vad bra, eftersom jag inte argumenterar för att det skulle vara eftersträvansvärt. Kan knappt komma på något medicinskt eller kirurgiskt ingrepp som är eftersträvansvärt men jag är glad att de finns när folk behöver de.

Din kommentar går inte att angripa riktigt för det är inget argument. Presentera ett argument istället annars behöver du inte replikera på mina kommentarer.
Citera
2024-10-16, 20:57
Medlem
Citat:
Din kommentar går inte att angripa riktigt för det är inget argument. Presentera ett argument istället annars behöver du inte replikera på mina kommentarer.

Jag replikerar som jag behagar. Det är ett öppet forum. Vill du skriva privat med någon så finns det en PM funktion.

Det jag skrev var en kommentar på din fråga i inlägget. "Du har skrivit i tråden att om ett barn är oönskat och oälskat så är abort helt rätt om jag inte minns fel, ja/nej?"

Jag menar på att om man inte vill föda barn så är det skäl nog att inte föda barn.
Citera
2024-10-16, 21:01
Medlem
Citat:

Fint. Nu börjar debatten.

Barn har rätt att få födas önskade och älskade. Få en bra start i livet.

Inte födas för att mamman tvingats att vara gravid mot sin vilja (med alla risker för komplikationer och graviditetsbesvär det kan innebära) och tvingats föda mot sin vilja (med alla risker och smärta etc. det innebär). Hur blir det barnets liv?

Ett foster på 6-9 veckor är extremt outvecklat och har inget medvetande och kan inte känna smärta.

Ett barn som föds in oälskat och oönskad, har medvetande och kommer känna smärta. Både fysiskt och psykiskt av att vara född oönskad och oälskad. Risken är att det kommer dö/vilja dö och plågas länge pga. hur det har det. Och vill det sig riktigt illa så kanske föräldrarna kommer kommer bete sig illa mot det på olika vis. Ha det inlåst i en skrubb? Få frysa? Misshandlas? Utsättas för grov misshandel/mordförsök och få men för livet? Kallas för "Det"? Kallas för "möget"? Vem vet?

Vad är mes humant mot fostret?
Att det blir aborterat vid 6-9 veckor, då det inte har medvetande och inte känner smärta. Eller att födas oönskad och oälskad och risker att plågas rejält av det, kanske för resten av sitt liv.

Jag vet vad jag anser. Känner sig kvinnan/paret nödgade till abort. Låt dem göra det. Bäst för samtliga involverade. Bättre folk får barn när de vill få barn och förmår att ge barn en fin, bra och kärleksfull uppväxt där de kan tillgodose barnets behov av omsorg.

Men vissa abortmotståndare anser att kvinnan (inte mannen) ska straffas för sin "oansvarighet" och tvingas föda ett barn hon/paret inte vill ha. Dessa abortmotståndare skiter fullständigt i det levande födda barnets liv och hur det kommer att bli... Det enda de bryr sig om är att få straffa kvinnan.
Citera
2024-10-16, 21:17
Avstängd
Citat:
Jag replikerar som jag behagar. Det är ett öppet forum. Vill du skriva privat med någon så finns det en PM funktion.

Det jag skrev var en kommentar på din fråga i inlägget. "Du har skrivit i tråden att om ett barn är oönskat och oälskat så är abort helt rätt om jag inte minns fel, ja/nej?"

Jag menar på att om man inte vill föda barn så är det skäl nog att inte föda barn.

OK, 1 barn ska födas om ett par dagar, är du för abort? Kvinnan vill inte föda barnet längre. Hon har ändrat sig.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-16 kl. 21:20.
Citera
2024-10-16, 21:18
Avstängd
Citat:
Fint. Nu börjar debatten.

Barn har rätt att få födas önskade och älskade. Få en bra start i livet.

OK, 1 barn kommer att födas om ett par dagar men kommer varken få en bra start i livet eller bli älskad och önskad. Är du för att döda det ofödda barnet?
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-16 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in