Jo, det jag säger stämmer, absolut. Du kan inte hävda att du har rätt om du inte är villig att försvara dina tidigare påståenden. Vad är det för dumheter? Du har bevisbörda för dina påståenden.
64 % siffran representerar inte ett korrekt räknesätt att använda när man talar om säkerhet av p-medel. Det är det som är hela poängen. Jag tar olika scenarion för att hjälpa en logiskt handikappad person som du förstå varför du resonerar felaktigt. Men det verkar du inte fatta. Det går inte in.
Pearl Index ger stöd för att du har tänkt fel. Jag behöver inte Pearl Index för att förstå korrekt statistiskt resonerande dock.
Om du gör ett positivt påstående så har du bevisbörda, fattar du?
Jo, jag kan tänka mig att svara på dina frågor men nu är det såhär att jag har inte gjort ett specifikt ställningstagande för jag är ny här i tråden. Du däremot har gjort en massa kommentarer här i tråden, för dem har du bevisbörda. Vad är det för något du inte fattar?
Du vågar inte försvara det du står för, precis som Tomatkungen. Helt obegripligt.
Detta är vad du har skrivit:
Du har alltså skrivit att 64 % siffran betyder att preventivmedel inte är tillräckligt säkra. Om 64 % inte är säkert nog för dig så följer det logiskt att du givetvis tycker att 100 % inte är säkert alls för det är det maximala värdet.
För att du ska förstå hur fel du tänker så vill jag att du tänker dig in i följande scenario:
Låt oss säga att 100 % av alla kvinnor i ett samhälle som kan få barn använder P-medel frekvent och på ett korrekt sätt och är sexuellt aktiva. Detta P-medel är så effektivt att risken att bli gravid om man tar det är väldigt låg. Men eftersom risken inte är 0 % så kommer vi se kvinnor som blir gravida.
Ett par år innan så använde 0 % av dessa kvinnor P-medel och då såg vi många graviditeter och aborter. Ett par år senare när 100 % av kvinnorna använder P-medel så visar det sig att P-medel minskar risken relativt för att bli gravid med 99,99 %. En relativ minskning på 99,99 % betyder att P-medlena är exceptionellt säkra.
Ett par utländska forskare är dock ovetandes om att 100 % av dessa kvinnor tar P-medel och vill nu ta reda på varför kvinnor i samhället som tillhör denna grupp begår abort så de beger sig till olika sjukhus och skickar ut enkäter. Utöver detta ställer de även frågan:
''Hur många av er använde P-medel''?
Det visar sig att 100 % av de kvinnor som gjorde abort på sjukhusen efter att de blev gravida tog p-medel (obviously, eftersom exponeringsgraden var 100 %).
Kan vi nu dra slutsatsen att P-medlena är totalt osäkra eftersom 100 % av de som gjorde abort på sjukhusen använde p-medel? Givetvis inte. Räknesättet är fullständigt felaktigt för att ta reda på den frågan och detta exempel visar hur felaktigt man landar när man tänker fel. Jag har applicerat din logik (Nils). Det hade inte spelat någon roll om exponeringsgraden var 90 % eller 60 % heller, det är fortfarande ett felaktigt räknesätt. Punkt slut. Vi vet att P-medel är säkert i detta scenario tack vare den relativa effekten på 99,99 %. Men med din logik, så hade detta P-medel med en relativ effekt på 99,99 % varit värdelöst eftersom 100 % av de som gjorde abort på sjukhusen använde p-medel, en siffra högre än 64 %. Du har tänkt fel.... jag har applicerat din logik.
Ser du nu hur knasigt du tänker?
Förvirringen ligger delvis i att du inte förstår att man inte bara kan titta på de som blev gravida i ett vakuum, man måste ju även titta på de som inte blev gravida... samt jämföra med något. Det finns en del annat att anmärka på men extremexemplet ovan visar tydligt och tillräckligt bra nog hur fel man hamnar när man inte tänker logiskt riktigt.
Arrogansen i dina kommentarer är helt slående. Du pratar med en person som har stora statistiska kunskaper. Dags att bli lite mer ödmjuk för nu kan alla se att du inte vet vad du talar om

.
Jag har stor förståelse kring olika statistiska räknesätt. Tog mig bara ett par sekunder för att inse att du var ute och cyklade.
Men själv är du okvalificerad men bräkar högst i tråden? Som sagt, oförtjänad arrogans är inte vackert.