2024-10-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
I så fall vill jag slösa skattebetalarnas pengar genom nya socialbidragstagare
Ja det är en smaksak. Själv betalar jag hellre några tusenlappar för aborter för att slippa några miljoner i socialbidrag.
Citera
2024-10-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja det är en smaksak. Själv betalar jag hellre några tusenlappar för aborter för att slippa några miljoner i socialbidrag.
Då skulle man kunna avstå från det för det finns andra personer som kan betala för det.
Om man någon gång skulle göra en kvinna gravid eller någon kvinna som blir gravid och vill göra en abort så får man betala för det ifall man valt bort att betala för aborter genom skatten.
Citera
2024-10-15, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Då har ni valt att man ska kunna klaga på det.
Citera
2024-10-15, 21:58
Medlem
Citat:
Då skulle man kunna avstå från det för det finns andra personer som kan betala för det.
Om man någon gång skulle göra en kvinna gravid eller någon kvinna som blir gravid och vill göra en abort så får man betala för det ifall man valt bort att betala för aborter genom skatten.
Va? Ja de flesta har råd att betala för det själv. Det är en överkomlig kostnad för de flesta.

Problemet är fortfarande de som inte har råd att göra aborten och därför föder ännu fler socialbidragstagare som kostar skattebetalarna miljoner istället för de tusenlappar aborten skulle ha kostat. Men jag förstår att du trots att du hela tiden fokuserar på kostnaderna för skattebetalarna hellre betalar miljonerna i socialbidrag men inte varför.
Citera
2024-10-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Du har rätten att ha sex med andra samtyckande, vuxna individer. Du har däremot inte rätten att kräva sex av någon som inte vill ligga med dig. Förstår du skillnaden?

Du har rätten att röra på dig men du har inte rätten att gå in i någon annans hem utan deras tillstånd.
Rätten finns inte garanterad i all evighet.
Jämför det med att köpa något från en butik, erbjudandet kan tas bort mot din vilja.
Rättigheten handlar inte om att ha sex utan bara att det finns en möjlighet just då, som kan ändras till sin nackdel.
Citera
2024-10-15, 22:53
Medlem
Jag är fast övertygad om att män som brinner för att kvinnor enbart ska ha sex i reproduktivt syfte eller bör vara väldigt selektiv med vilka hon ligger med, inte har särskilt mycket sex själva och därmed inte har något att förlora på ett personligt plan genom att ha den åsikten.
Citera
2024-10-15, 23:05
Medlem
Citat:
Rätten finns inte garanterad i all evighet.
Jämför det med att köpa något från en butik, erbjudandet kan tas bort mot din vilja.
Rättigheten handlar inte om att ha sex utan bara att det finns en möjlighet just då, som kan ändras till sin nackdel.

Du har inte rätt att ha sex med någon som inte vill ha sex med dig men din rätt att ha sex med samtycke består. Vill du kalla det för nåt annat så står det upp till dig.
Citera
2024-10-15, 23:22
Medlem
Citat:
Det finns inga förbud att någon har mindre sex ifall abortlagstiftningen skulle ändras.
Det anses vara ett behov att få röra på sig, däremot inte att ha sex.

Och det finns inga förbud mot att gå ut i kylan utan broddar om man skulle göra det olagligt att gipsa ben heller. Vad är din poäng?
Citera
2024-10-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag är fast övertygad om att män som brinner för att kvinnor enbart ska ha sex i reproduktivt syfte eller bör vara väldigt selektiv med vilka hon ligger med, inte har särskilt mycket sex själva och därmed inte har något att förlora på ett personligt plan genom att ha den åsikten.
Det handlar om att om de inte får ha sex ska andra inte heller få ha det.
Citera
2024-10-16, 09:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jo, du har uppenbarligen problem med din läsförmåga eller så har du slarvat när du läste mitt tidigare inlägg. Så, här har du det igen:

Men du vill alltså veta orsakerna till varför dessa 518 kvinnor gjorde abort?
Enkelt, så här många kvinnor svarade "ja" på de olika orsakerna (samma kvinna kan ha svarat "ja" på flera olika saker). Här har du orsakerna:

Dålig ekonomi: 166 kvinnor.
Vill studera innan barn: 122 kvinnor.
För ung: 117 tjejer/kvinnor.
Har redan de barn familjen vill ha: 116 kvinnor.
För tidigt i förhållandet: 107 kvinnor.
Vill jobba först: 100 kvinnor.
Osäker på relationen till partnern: 99 kvinnor.
Singel: endast 69 kvinnor.
Avstånd i ålder mellan redan födda barn och fostret: 59 kvinnor.
Vill inte ha några barn: 54 kvinnor.
Olämpligt: 51 tjejer/kvinnor.
För gammal: 40 kvinnor.
Hälsoskäl: 39 kvinnor.
Hälsoskäl som kan påverka fostret negativt: 33 kvinnor.
Rädd för att föda barn: 33 tjejer/kvinnor.
Vill gifta sig först: 25 kvinnor.
Vill inte sätta barn till denna värld: 21 kvinnor.
Föräldrarna vill inte att tjejen ska ha barn: 11 tjejer/kvinnor.
Offer för våld i hemmet: 7 tjejer/kvinnor.

Studiens resultat stämmer överens med tidigare gjorda studier.

Minst 85% av kvinnorna/tjejerna i studien var i fast förhållande. Och 64% hade använt sig av p-medel/p-metod vid befruktningstillfället.

Nej, det verkar inte vara så enkelt för dig.

1) Nepp, inte 518 kvinnor, det rätta svaret är 513. Du blandar ihop ''response rate'' med ''completion rate''. Det är olämpligt att nämna 518 siffran i det här avseendet av uppenbara skäl.

2) Du har skrivit dit fel siffror delvis för listan om skäl. Gör om och gör rätt.

Citat:
En sak är säker, kvinnorna i studien var 518 stycken. Ja-svaren på frågorna gör att varje kvinna i snitt skulle ha kunnat svara ja på mellan 2-3 av orsakerna. Och det var vad jag gjorde exempel över. Läs mitt inlägg igen, så kanske du förstår det.

Framgår inte av studien om kvinnorna gjort abort tidigare. Däremot framgår det att majoriteten upplevde abortbeslutet som mycket svårt eller svårt. Och att 91% efter aborten vill använda p-medel, gärna effektiva sådana.

Fel igen. Det framgår med önskvärd tydlighet. Du kan läsa resultatdelen i studien eller läsa tabell I.

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

''Results. The response rate was 88% (n=518). As many as 43%, among daily smokers 53%, had experienced one or more previous legal abortions.''

Citat:
Tillägg: 64% av kvinnorna i studien hade skyddat sig mot graviditet genom p-metod eller p-medel.

Och? 64 % siffran är inte den relevanta siffran/måttet för att spekulera kring huruvida P-medel är bra/dåliga eller inte.

Citat:
Ja, det var 10.7% som angav det som skäl för sin abort. Förmodligen ville alla de 440 männen att abort skulle ske (annars hade de ju påverkat sina damer i annan riktning, ganska enkel match med en gravid dam som är hormonellt påverkad att vilja skydda fostret), men det var endast 55 av kvinnorna som uppgav det som skäl för aborten.

440 män ville göra abort skriver du för annars hade de ju enkelt kunnat påverka kvinnan till att inte göra abort.

Kan du ge ett starkt argument för varför vi ska godta detta resonemang? Varför är det helt uteslutet och orimligt att tänka sig att vissa av dessa män inte ville ha abort men att deras kvinnliga partners ändå gjorde abort? Detta är ju bara något som du har hittat på för att få män att se dåliga ut. Inte någonstans i studien går det att utläsa vad dessa män egentligen ville.

Vi kan applicera omvänd logik här för att snabbt ta ner dig på jorden. Vissa män skulle kunna säga: En icke-försumbar andel av dessa 440 män ville behålla barnet men män har lågt inflytande över kvinnor så det gick inte att undvika abort. Det är oerhört svårt att påverka gravida kvinnor.

Varför är ditt resonemang mer troligt än det resonemang jag skrev som bygger på omvänd logik? Det går inte att kritisera det jag nyss skrev som spekulativt och påhitt för då är du logiskt inkonsekvent för det är precis vad ditt uttalande är - spekulativt och påhittat.

Det finns fler saker jag kan kritisera men jag orkar inte ta upp allt. Men du diskuterar inte föga förvånande på ett oärligt sätt.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-16 kl. 10:34.
Citera
2024-10-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Nej, det verkar inte vara så enkelt för dig.

1) Nepp, inte 518 kvinnor, det rätta svaret är 513. Du blandar ihop ''response rate'' med ''completion rate''. Det är olämpligt att nämna 518 siffran i det här avseendet av uppenbara skäl.

2) Du har skrivit dit fel siffror delvis för listan om skäl. Gör om och gör rätt.

Fel igen. Det framgår med önskvärd tydlighet. Du kan läsa resultatdelen i studien eller läsa tabell I.

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

''Results. The response rate was 88% (n=518). As many as 43%, among daily smokers 53%, had experienced one or more previous legal abortions.''

Och? 64 % siffran är inte den relevanta siffran/måttet för att spekulera kring huruvida P-medel är bra/dåliga eller inte.

440 män ville göra abort skriver du för annars hade de ju enkelt kunnat påverka kvinnan till att inte göra abort.

Kan du ge ett starkt argument för varför vi ska godta detta resonemang? Varför är det helt uteslutet och orimligt att tänka sig att vissa av dessa män inte ville ha abort men att deras kvinnliga partners ändå gjorde abort? Detta är ju bara något som du har hittat på för att få män att se dåliga ut. Inte någonstans i studien går det att utläsa vad dessa män egentligen ville.

Vi kan applicera omvänd logik här för att snabbt ta ner dig på jorden. Vissa män skulle kunna säga: En icke-försumbar andel av dessa 440 män ville behålla barnet men män har lågt inflytande över kvinnor så det gick inte att undvika abort. Det är oerhört svårt att påverka gravida kvinnor.

Varför är ditt resonemang mer troligt än det resonemang jag skrev som bygger på omvänd logik? Det går inte att kritisera det jag nyss skrev som spekulativt och påhitt för då är du logiskt inkonsekvent för det är precis vad ditt uttalande är - spekulativt och påhittat.

Det finns fler saker jag kan kritisera men jag orkar inte ta upp allt. Men du diskuterar inte föga förvånande på ett oärligt sätt.

Du är som vanligt endast här för att kritisera saker och ting. Du vet att detta är ett debattforum och inte ett jobb/inte en opponering på examensarbete va? Jag har givit länken så att alla kan läsa studien. 518 kvinnor deltog i studien, men alla 518 har inte svarat vid varje tabell. Som du själv kan se i studien så är det olika svarsfrekvens vid varje svarstabell.

Som jag redan har skrivit: hormonomställningen påverkar kvinnan redan tidigt under graviditeten. Hon är känslomässigt och fysiskt påverkad av graviditeten. För henne är tillståndet mer verkligt. Hormonomställningen gör henne inställd på att skydda avkomman, inte döda den. Har hon en bra relation till mannen och han vill vara med henne och ha avkomman, är det svårt för henne att avstå från att föda avkomman.

Det är om mannen är ambivalent till barn/han inte vill ha barn eller om hon har en dålig relation/ingen relation alls till mannen, som det är mycket troligare att kvinnan finner sina egna argument/skäl till abort.

I övrigt kan du ju se detta:
https://www.varldenidag.se/nyheter/s...tbeslut/219537

Just snyggt att det är i USA också... Där aborträtten har inskränkts.
Citera
2024-10-16, 15:53
Avstängd
Citat:
Du är som vanligt endast här för att kritisera saker och ting. Du vet att detta är ett debattforum och inte ett jobb/inte en opponering på examensarbete va? Jag har givit länken så att alla kan läsa studien. 518 kvinnor deltog i studien, men alla 518 har inte svarat vid varje tabell. Som du själv kan se i studien så är det olika svarsfrekvens vid varje svarstabell.

Som jag redan har skrivit: hormonomställningen påverkar kvinnan redan tidigt under graviditeten. Hon är känslomässigt och fysiskt påverkad av graviditeten. För henne är tillståndet mer verkligt. Hormonomställningen gör henne inställd på att skydda avkomman, inte döda den. Har hon en bra relation till mannen och han vill vara med henne och ha avkomman, är det svårt för henne att avstå från att föda avkomman.

Det är om mannen är ambivalent till barn/han inte vill ha barn eller om hon har en dålig relation/ingen relation alls till mannen, som det är mycket troligare att kvinnan finner sina egna argument/skäl till abort.

I övrigt kan du ju se detta:
https://www.varldenidag.se/nyheter/s...tbeslut/219537

Just snyggt att det är i USA också... Där aborträtten har inskränkts.

Jag ser ingen comeback alls ifrån din sida. Givetvis kommer jag rätta dig om det är påkallat.

Det vet jag väl? Det är därför jag skrev 513 och inte 518 som du gjorde haha. Du försöker nu ta min kritik och få det att se ut som att du upplyser mig. Hur oärlig får man bli?

Du gillar bara att diskutera när du kommer undan med att säga en massa dumheter. Det är inte lika roligt längre när ''big dog'' dyker upp.

Det man kan se i studien är att många kvinnor inte hade skyddat sig ordentligt och själviska skäl var rätt vanliga i enkätundersökningen.

Det du gör är att faktiskt ''fly'' ifrån det du har sagt.

Jag har fortfarande inte fått något svar så jag tar det igen:

Vissa män skulle kunna säga: En icke-försumbar andel av dessa 440 män ville behålla barnet men män har lågt inflytande över kvinnor så det gick inte att undvika abort. Det är oerhört svårt att påverka gravida kvinnor.

Varför är ditt resonemang mer troligt än detta resonemang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in