Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Barn behöver vuxna som det kan lita på. Inte folk som blir dömda att fortsätta sin graviditet.
Samma sak kan hända vid en sent upptäckt graviditet och då finns inte valet heller.
Citat:
Jag har lärt mig att ta ansvar och skulle göra en abort om det behövs.
Som bekant ser jag ett antal legitima situationer för abort, men bekvämlighet är inte ett.
Citat:
Finns ingen garanti att det blir en människa, 30% embryon kastas. Mycket presumtivt.
Det är stor skillnad på att något "händer" och att något görs. Uppsåtet och den aktiva hadlingen spelar moralisk roll.
Citat:
På 50talet när jag började skolan, så växte mina klasskamrater och gifte sig, det visade sig 30 år senare att hälften av dem var skilda.
Då var det mamma pappa barn som gällde. Men skämsfaktorn för skilsmässa hade försvunnit, (tackolov)
Jag började skolan betydligt senare, men då var alla klasskamraters föräldrar gifta utom en. Det faktum att människor skiljer sig, betyder inte att det är något eftersträvansvärt. Givetvis måste det finnas en skämsfaktor för att inte klara av viktiga relationer. Relationer och andra människor är inte förbrukningsartiklar.