2024-09-26, 20:36
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vems är huvudansvaret för att se till att kvinnan inte blir gravid om hon inte vill bli gravid.
Mannen kanske vill att hon ska bli gravid.
Har man inte huvudansvaret för sig själv när man är myndig?

Om kvinnan inte vill bli förälder är det hennes ansvar att vidta åtgärder för att inte bli gravid. Liksom det är mannens ansvar om han inte vill bli förälder.

"Stealthing" heter det när en man gör en kvinna gravid mot hennes vilja:

https://www.webmd.com/sex/what-is-stealthing

Jo man har ansvar för sig själv när man är myndig. Sen är det ju stor skillnad mellan en 18 åring och en 30 åring.
Citera
2024-09-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, det kan man inte kalla det för.
Preventivmedel är något som förebygger graviditet.
Abort förebygger inte graviditet, abort avbryter en redan påbörjad graviditet.
Stor skillnad.
Vad ska man få kalla det om en kvinna struntar i preventivmedel och har sex och syftet är att hon ska göra en abort ifall hon blir gravid pågrund av sexet?!
Citera
2024-09-26, 20:46
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
I Sverige har ungefär 40 procent av kvinnorna som genomgår en abort tidigare gjort en eller flera aborter. Jag har aldrig sagt att jag tycker abort ska förbjudas men jag tycker definitivt att det görs alldeles för många aborter. Det ska inte användas som ett preventivmedel.
Då är det alltså potentiellt upp till 60% som inte kan tänka sig att göra en ny abort? Rätt många isf.

Nu bevisar ju anekdoter inte så mycket om statistik, men jag har varit med två tjejer som gjort abort och sa till mig att de inte kommer göra en till. Det var bra att veta.
Citera
2024-09-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Vad ska man få kalla det om en kvinna struntar i preventivmedel och har sex och syftet är att hon ska göra en abort ifall hon blir gravid pågrund av sexet?!

Syftet med sexet är njutning. Inte att göra abort.

Du kanske har druckit sprit någon gång. Syftet var att bli full och ha kul. Inte att bli bakfull.

Folk gör saker ibland, tar risker. Och får då också ta smällen om det blir oönskad graviditet eller baksmälla etc.

Men jag kommer inte klaga på dig för att du drack och blev bakis. Varför ska du då klaga på en kvinna som har sex (för njutningens skull) och blir oönskad gravid och därmed måste gå igenom en jobbig abort. Baksmällan är din huvudvärk. Aborten är kvinnans huvudvärk.
Citera
2024-09-26, 21:08
Medlem
Citat:

Du kanske har druckit sprit någon gång. Syftet var att bli full och ha kul. Inte att bli bakfull.

Folk gör saker ibland, tar risker. Och får då också ta smällen om det blir oönskad graviditet eller baksmälla etc.

Men jag kommer inte klaga på dig för att du drack och blev bakis. Varför ska du då klaga på en kvinna som har sex (för njutningens skull) och blir oönskad gravid och därmed måste gå igenom en jobbig abort. Baksmällan är din huvudvärk. Aborten är kvinnans huvudvärk.
Syftet när någon använder preventivmedel så handlar det även allra oftast om sexuell njutning.
Du får jämföra bakfyllan med att man skulle avstå från något skydd som gör att man kan dricka mycket utan större risk för en bakfylla.
Om man är full så kan man även dömas för brott även om det berodde på att man var full och inte kunde tänka ordentligt. Bakfyllan är inte en förmildrande orsak exempelvis om någon behöver vara hemma från jobbet för de kan inte arbeta just då.
Du lägger inte skulden på kvinnan ifall hon blir ofriviligt gravid, inte att hon skulle ha avstått från sex.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-09-26 kl. 21:19.
Citera
2024-09-26, 21:11
Medlem
Citat:

Biologiska syftet med sex är fortplantning och vad det kan helt klart handla om.
Dessutom för män kan sex alltid innebära att de får barn mot sin vilja.

Syftet blir ju att man väljer att gå igenom en abort ifall man använder aborter som ett sätt för att inte få barn istället för preventivmedel.

Sex och alkohol går inte helt att jämföra med.
Det är lagligt att köpa öl men det är inte lagligt att köpa sex. Sex handlar om en annan människa medan alkohol är en sak.
Man kan inte äga en människa men det är lagligt att äga en burk med alkohol i.
Vid sex så kan inte någon dömas ifall den andra lurar en exempelvis till att bli förälder.
Vid köp av alkohol finns det lagar och regler som reglerar handel och kvalite på ölen/hur ölen förvaras.
Sex är allstå ingen vara eller tjänst med konsumentskydd.
Vid sex behöver man ta mer ansvar allstå än varor som man köpt
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-09-26 kl. 21:51. Anledning: Uppdatering....
Citera
2024-09-26, 21:23
Medlem
Citat:

Om en ofrivilig gravid är så dåligt så borde det innebära att man avstår från det som gjorde en gravid vanligtvis.
En kvinna som inte vill vara gravid behöver gå igenom en graviditet under en viss tid och en abort om hon självförvållat en ofrivillig graviditet genom att ha sex eller sex utan preventivmedel
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-09-26 kl. 21:24. Anledning: Uppdatering
Citera
2024-09-26, 21:31
Medlem
Citat:

Om sex inte ska handla om graviditeter så skulle man kunna påstå att aborter handlar inte om att slippa graviditeter.
Man skriver inte på några avtal att man ska slippa barn eller få barn när man har sex eller inte och när man utför en abort eller man avstår från en abort.
Sex ska inte handla om att man vill bestämma över sin kropp och man vill få barn medan en abort ska handla om att bestämma över sin kropp.
Teoretiskt så skulle någon kvinna vilja få barn men hon går ändå igenom en abort eller att en kvinna vill inte få barn men hon går igenom graviditeten ändå och föder och blir mamma.

Vad avsikten ska handla om när man gör olika saker är eran tolkning och man skulle kunna som sagt påstå att man samtycker till en graviditet om en kvinna har sex frivilligt.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-09-26 kl. 21:53. Anledning: Uppdatering.
Citera
2024-09-26, 21:38
Medlem
Citat:

Man behöver inte vänta till vecka 17 för att åtgärda sitt misstag.
Aborter kan vara lagliga men veckogränsen kan sänkas
Citera
2024-09-26, 21:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Om kvinnan inte vill bli förälder är det hennes ansvar att vidta åtgärder för att inte bli gravid. Liksom det är mannens ansvar om han inte vill bli förälder.

"Stealthing" heter det när en man gör en kvinna gravid mot hennes vilja:

https://www.webmd.com/sex/what-is-stealthing

Jo man har ansvar för sig själv när man är myndig. Sen är det ju stor skillnad mellan en 18 åring och en 30 åring.

Men då är vi ju överens om att om en kvinna inte vill bli gravid så vilar huvudansvaret på henne att se till att inte bli gravid. Det tog emot men till slut kom du till sans :-)
Citera
2024-09-26, 21:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Då är det alltså potentiellt upp till 60% som inte kan tänka sig att göra en ny abort? Rätt många isf.

Nu bevisar ju anekdoter inte så mycket om statistik, men jag har varit med två tjejer som gjort abort och sa till mig att de inte kommer göra en till. Det var bra att veta.

Nej statistiken bevisar mer. Kom vi fram att det gjordes typ 35.000 aborter i Sverige varje år?
Låt säga att en abort in snitt kostar 10.000 kr. Det blir ganska så mkt pengar och om vi lät de
40% som gör abort för minst andra gången betala skulle det bli ganska mycket pengar till annat.

Gällande de två tjejerna, har du kollat upp med dem hur det har gått med det de sade till dig?
Citera
2024-09-26, 21:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Missfall är naturens sätt att ta bort foster som det är något fel på.
Abort är människans sätt att ta bort foster där föräldrarnas omständigheter inte räcker till för att ge fostret ett värdigt liv/människans sätt att ta bort ett foster när det är något fel på föräldrarnas omständigheter.

Både missfall och abort skonar fostret.
Missfall skonar fostret från att födas med svåra defekter som kommer orsaka fostret lidande.
Abort skonar fostret från att födas med defekta omständigheter som kommer orsaka fostret psykiskt lidande.

Ja du tror visst att alla som väljer abort lever på ruinens brant eller är missbrukare m.m. Njae den får du mig inte att tro på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in