Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-25, 22:29
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Formeln är alltså 23 kromosomer + 23 kromosomer. Inget annat.
Du saknar tydligt stolthet. Men självklart, du är ju kvinna.
Citera
2023-09-25, 22:57
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du saknar tydligt stolthet. Men självklart, du är ju kvinna.
Men du vet att alla människor har 46 kromosomer (utom de med Downs syndrom som har 47)?

Du kanske kan förklara hur du har kombinerat just dina 46 kromosomer och vad du har kombinerat dem med? Varandra?

Gjorde det till exempel skillnad när du kombinerade din hårfärg med din skostorlek och din längd?
Citera
2023-09-25, 23:42
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Men du vet att alla människor har 46 kromosomer (utom de med Downs syndrom som har 47)?

Du kanske kan förklara hur du har kombinerat just dina 46 kromosomer och vad du har kombinerat dem med? Varandra?

Gjorde det till exempel skillnad när du kombinerade din hårfärg med din skostorlek och din längd?
Du är så blåst om du tror kromosomerna är huvudspelare och inte DNA:t här. Så du miljarder, biljoner, kombinationer.

Men hey, är man feminist så skippar man biologin och hoppar direkt på förutfattade meningar.
Citera
2023-09-26, 07:04
Citat:
Du är så blåst om du tror kromosomerna är huvudspelare och inte DNA:t här. Så du miljarder, biljoner, kombinationer.

Men hey, är man feminist så skippar man biologin och hoppar direkt på förutfattade meningar.
DNA:t finns i de 46 kromosomerna, din tönt. Det är redan färdiga kombinationer. Det hoppar inte ur kromosomerna och börjar bilda nya kombinationer av något och det kombinerar inte heller om sig själv inuti kromosomerna.

Hur många kombinationer på din skostorlek, din hårfärg och din längd finns det i dina kromosomer? Miljarder, biljoner?
Senast redigerad av Ipsi 2023-09-26 kl. 07:59.
Citera
2023-09-26, 09:20
Noterade nu att du trodde att ägget och spermien hade XX-kromosomer respektive XY-kromosomer så det är nog klokt om du ligger lågt med att låtsas veta nånting om detta.
Citera
2023-09-26, 11:45
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
https://ki.se/forskning/saker-abort-raddar-kvinnors-liv[/spoiler]

Man vet att det inte går att minska antalet aborter genom att göra abortlagar mer restriktiva eller försöka undanhålla kvinnors möjlighet till abort. Det som händer då är att kvinnorna gör abort ändå, men de kanske blir fördröjda och görs med osäkra metoder. Det enda sättet att minska komplikationer och dödlighet vid abort är att öka tillgängligheten till säkra metoder och att öka användningen av fungerande preventivmedel, säger Kristina Gemzell Danielsson.

Tillgång till fri Abort är ett humant sätt att driva samhället framåt och minskar mycket lidande.
Förbud är bara negativt.

Ja, det är ett vanligt argument från abortförespråkare men om mans er världen ut abortmotståndarens ögon är det inte humant att döda mänskliga liv även om det handlar om att göra andra liv lättare att leva. Då är vi tillbaka till utgångspunkten - vilket liv är värt att rädda (eller vilket liv får man avsluta). Det är alltid knäckfrågan.

Citat:
Ett litet tillägg.
Minns du exemplet med den outbildade unga som kommit in på skola och fått en ljus framtid.
Och råkade bli gravid.

Skulle du kunns stå bredvid och tala om för henne att hon inte förstår att du tycker hennes graviditet är viktigare änn hennes framtidsutsikter.?
Säga
Du försgtår inte, jag tycker att du ska avryta din lovande framtid till att föda det här barnet du inte vill ha.

Ja. Livet ger oss alltid "curveballs". Det blir inte alltid som vi tänkt oss (mig inkluderat och troligtvis dig också). Det går inte alltid som vi från början velat och ibland måste man ta sitt ansvar och göra rätt sak. Sedan skulle jag inte gå in som någon tvingande patriark, jag är en tämligen mjuk personlighet, men jag skulle förklara min synvinkel och försöka få personen att förstå att det också är det vackraste vi kan göra att bli föräldrar, ta hand om och uppfostra ett barn. Trots de mödor detta kommer med.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, jag påstod att kriteriet är att det inte finns de grundläggande funktionerna som utgör själva innebörden av att vara en viss organism ex nu människa. Funktioner som bl.a. leder till att man kan känna smärta, men även saker som att man kan andas, utvinna energi (metabolism) och göra sig av med avfall själv, att man klarar skydda sig mot atmosfäriskt lufttryck, att man har en hud som klarar stå emot angrepp av baskelusker etc etc..kort sagt att man faktiskt ÄR den organism som man pratar om. och inte ett förstadium av celler på delning.

Ok. Säg mig då, med all info tillgänglig, exakt när blir en människa en människa enligt dig? Vad är det exakt som ska finnas på plats för att något ska räknas som människa? Och när sker detta i utvecklingsprocessen? Får fostret rätt till liv direkt när dessa saker är på plats? Varför? Varför inte?

Citat:
För att göra en liknelse:

Det du säger är att två ulltrådar är en hemstickad tröja.

men all förnuft fattar att en stickad tröja är en viss mängd ulltrådar som är ihopsatta enligt ett komplex struktur, som kräver en viss tid samt en viss mängd av energi/ arbete/ verktyg och omsorg för att få till.

Du skulle aldrig nånsin titta på två ulltrådar och säga att detta är en jättefin tröja! Släng inte tröjan!

Men den typen av osaklig förvirring går tydligen fin-fint att uttrycka då det kommer till två mänskliga könsceller.

Fast den liknelsen är inte relevant eftersom den lätt går att vända på. Du kan lika gärna säga att ullen är ull oavsett om det är en tråd eller en tröja men att den befinner sig i olika mekaniska stadier där den kan bli olika ting. Precis som det mänskliga livet är olikt beroende på om det är ett foster ett barn en vuxen eller en åldring.

Citat:
Ett konveptionsögonblick är celler vid liv enkom, den har inte hunnit utveckla sig till en den organism som vi alltså kallar "människa". . .

. . .Jo det handlar definitivt om graden av utveckling.
ett konceptionsögonblick är bara vid liv på cellnivå, finns inget "mänskligt "liv" där, enkom liv på cellnivå.

Fast det är mänskligt liv även vetenskapligt. Anser du att vetenskapen har fel? Sedan är det en annan fråga om du anser att detta första stadiet av liv är skyddsvärt eller inte. Men att det är mänskligt liv är belagt sedan decennier. Här har du en sammanfattad bild av vad biologer anser: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36629778/

Kan du producera en enda vetenskaplig källa för idén att det befruktade ägget inte är ett mänskligt liv i vetenskaplig mening? Varken mer eller mindre (du behöver inte förklara din syn igen, jag förstår ditt argument men anser det ovetenskapligt).
Citera
2023-09-26, 12:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag trodde att du var ironisk eller drev med mig.

Att du inte ens nu förstår att spermier och ägg och dess DNA bokstavligen ger upphov till oändliga kombinationer av DNA och vad det kan gör för en individ är oroväckande.

Det är oroväckande att du är så brutalt blåst och korkad.

Det är en djup oro.
Dnavariationen ligger i ägget och spermien som senare kombineras i ägget.
Variationen uppkommer inte i ägget utan tidigare.
Citera
2023-09-26, 12:17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Ja, det är ett vanligt argument från abortförespråkare men om mans er världen ut abortmotståndarens ögon är det inte humant att döda mänskliga liv även om det handlar om att göra andra liv lättare att leva. Då är vi tillbaka till utgångspunkten - vilket liv är värt att rädda (eller vilket liv får man avsluta). Det är alltid knäckfrågan.

Ja. Livet ger oss alltid "curveballs". Det blir inte alltid som vi tänkt oss (mig inkluderat och troligtvis dig också). Det går inte alltid som vi från början velat och ibland måste man ta sitt ansvar och göra rätt sak. Sedan skulle jag inte gå in som någon tvingande patriark, jag är en tämligen mjuk personlighet, men jag skulle förklara min synvinkel och försöka få personen att förstå att det också är det vackraste vi kan göra att bli föräldrar, ta hand om och uppfostra ett barn. Trots de mödor detta kommer med
.

Ok. Säg mig då, med all info tillgänglig, exakt när blir en människa en människa enligt dig? Vad är det exakt som ska finnas på plats för att något ska räknas som människa? Och när sker detta i utvecklingsprocessen? Får fostret rätt till liv direkt när dessa saker är på plats? Varför? Varför inte?

Fast den liknelsen är inte relevant eftersom den lätt går att vända på. Du kan lika gärna säga att ullen är ull oavsett om det är en tråd eller en tröja men att den befinner sig i olika mekaniska stadier där den kan bli olika ting. Precis som det mänskliga livet är olikt beroende på om det är ett foster ett barn en vuxen eller en åldring.

Fast det är mänskligt liv även vetenskapligt. Anser du att vetenskapen har fel? Sedan är det en annan fråga om du anser att detta första stadiet av liv är skyddsvärt eller inte. Men att det är mänskligt liv är belagt sedan decennier. Här har du en sammanfattad bild av vad biologer anser: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36629778/

Kan du producera en enda vetenskaplig källa för idén att det befruktade ägget inte är ett mänskligt liv i vetenskaplig mening? Varken mer eller mindre (du behöver inte förklara din syn igen, jag förstår ditt argument men anser det ovetenskapligt).

Och då är vi tillbaks till frågan om vem som är viktigast.
Kvinnan eller fostret?
Vi vet att kvinnor blir desperata av en oönskad graviditet.
Vem skall avgöra hennes liv?
Det är smärtfritt att avsluta en tidig graviditet, ingen blir lidande, för kom inte och påstå att embryot blirr lidande, det är bara båg.

Att jatilllivetfolket blir lidande ser jag inte som ett bekymmer.
Citera
2023-09-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI

Jag tycker det är fånigt med en "exakt tidspunkt" för detta, tror det flesta fattar att det är en långsam process som säkert även kan variera mellan olika individer när den uppnås Och den är just långsam för människan just råkar vara en mycket komplex organism.

Men frågar du mig, så säger jag alltså fortsatt att du har en organism som går kallas just "människa" när du har de grundläggande funktioner som just utgör en "mänsklig" organism ex. fungerande hjärna och nervsystem.

Varför / varför inte har jag ju nu ältat till dig säkert 30 ggr redan...

Citat:

visst, och celler är celler oavsett om de sitter i en människa eller i en gris.

Ull är ull....du kan använda ull till en mängd saker, MEN! du måste alltså skapa dessa olika saker av ullen INNAN du börjar kalla ull för tröja, täcke, isolering, vadd, what ever...

Celler är celler, de kan ingå i många saker, MEN....de måste alltså organisera sig enligt ett bestämt DNA, och växa till sig i antal framförallt INNAN du ska kunna börja prata om människa, gorilla, fisk, svamp eller ek.

Citat:

Kan du producera en enda vetenskaplig källa för idén att det befruktade ägget inte är ett mänskligt liv i vetenskaplig mening? Varken mer eller mindre (du behöver inte förklara din syn igen, jag förstår ditt argument men anser det ovetenskapligt).[

Nej, ett konceptionsögonblick är "startpunkten" för en mänsklig individ vetenskapligt.
återigen en startpunkt är inte sitt slumål. Människor blir inte till via att någon svingar ett trollspö och så "poff" har du en människa. En människa (och de allra flesta mer komplexa organismer vi har på klotet) blir till via en långsam inledande process/ tillväxt. Och den processen kan man alltså avbryta utan att "någon" far illa, eftersom denna "någon" faktiskt inte finns till än.
Och just att man kan göra detta besparar framtida ännu icke existerande liv en mängd lidande, för att inte tala om att det besparar redan existerande liv massa lidande.

och ska man använda av din sort av virrigt resonemang i denna fråga, så "räddar" det en mängd "framtida ännu ej existerande liv" till liv, via att människor, om de får lov göra abort av ett konceptionsögonblick de inte klarar ta hand om i sin ungdom ex. istället kan skaffa barn som de vill ha och kan ta hand om vid senare tillfälle.

Räcker det med FAKTAN att den medicinska expertisen och svensk lag etc...tillåter fri aborträtt?

Kom igen nu! börja använda hjärnan lite!
Senast redigerad av Merapi 2023-09-26 kl. 12:31.
Citera
2023-09-26, 12:53
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Dnavariationen ligger i ägget och spermien som senare kombineras i ägget.
Variationen uppkommer inte i ägget utan tidigare.
Jag har försökt förklara detta för honom i ett 10-tal inlägg nu men han fattar inte. Han kanske förstår bättre om du förklarar.
Citera
2023-09-26, 13:07
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag har försökt förklara detta för honom i ett 10-tal inlägg nu men han fattar inte. Han kanske förstår bättre om du förklarar.
Tror inte det.
Citera
2023-09-26, 21:27
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
DNA:t finns i de 46 kromosomerna, din tönt. Det är redan färdiga kombinationer. Det hoppar inte ur kromosomerna och börjar bilda nya kombinationer av något och det kombinerar inte heller om sig själv inuti kromosomerna.

Hur många kombinationer på din skostorlek, din hårfärg och din längd finns det i dina kromosomer? Miljarder, biljoner?
Är jag en tönt? Men jag är ju supergrym ju?
Fråga mig om min grymma bakgrund.

Du är lika dum nu som du var igår. Glöm 46 kromosomer. Variabler är för många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in