Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Ok. Säg mig då, med all info tillgänglig, exakt när blir en människa en människa enligt dig? Vad är det exakt som ska finnas på plats för att något ska räknas som människa? Och när sker detta i utvecklingsprocessen? Får fostret rätt till liv direkt när dessa saker är på plats? Varför? Varför inte?
Jag tycker det är fånigt med en "exakt tidspunkt" för detta, tror det flesta fattar att det är en långsam process som säkert även kan variera mellan olika individer när den uppnås Och den är just långsam för människan just råkar vara en mycket komplex organism.
Men frågar du mig, så säger jag alltså fortsatt att du har en organism som går kallas just "människa" när du har de grundläggande funktioner som just utgör en "mänsklig" organism ex. fungerande hjärna och nervsystem.
Varför / varför inte har jag ju nu ältat till dig säkert 30 ggr redan...
Citat:
Fast den liknelsen är inte relevant eftersom den lätt går att vända på. Du kan lika gärna säga att ullen är ull oavsett om det är en tråd eller en tröja men att den befinner sig i olika mekaniska stadier där den kan bli olika ting. Precis som det mänskliga livet är olikt beroende på om det är ett foster ett barn en vuxen eller en åldring.
visst, och celler är celler oavsett om de sitter i en människa eller i en gris.
Ull är ull....du kan använda ull till en mängd saker, MEN! du måste alltså skapa dessa olika saker av ullen INNAN du börjar kalla ull för tröja, täcke, isolering, vadd, what ever...
Celler är celler, de kan ingå i många saker, MEN....de måste alltså organisera sig enligt ett bestämt DNA, och växa till sig i antal framförallt INNAN du ska kunna börja prata om människa, gorilla, fisk, svamp eller ek.
Citat:
Fast det är mänskligt liv även vetenskapligt.
Anser du att vetenskapen har fel? Sedan är det en annan fråga om du anser att detta första stadiet av liv är skyddsvärt eller inte. Men att det är mänskligt liv är belagt sedan decennier. Här har du en sammanfattad bild av vad biologer anser:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36629778/
Kan du producera en enda vetenskaplig källa för idén att det befruktade ägget inte är ett mänskligt liv i vetenskaplig mening? Varken mer eller mindre (du behöver inte förklara din syn igen, jag förstår ditt argument men anser det ovetenskapligt).[
Nej, ett konceptionsögonblick är "startpunkten" för en mänsklig individ vetenskapligt.
återigen en startpunkt är inte sitt slumål. Människor blir inte till via att någon svingar ett trollspö och så "poff" har du en människa. En människa (och de allra flesta mer komplexa organismer vi har på klotet) blir till via en långsam inledande process/ tillväxt. Och den processen kan man alltså avbryta utan att "någon" far illa, eftersom denna "någon" faktiskt inte finns till än.
Och just att man kan göra detta besparar framtida ännu icke existerande liv en mängd lidande, för att inte tala om att det besparar redan existerande liv massa lidande.
och ska man använda av din sort av virrigt resonemang i denna fråga, så "räddar" det en mängd "framtida ännu ej existerande liv" till liv, via att människor, om de får lov göra abort av ett konceptionsögonblick de inte klarar ta hand om i sin ungdom ex. istället kan skaffa barn som de vill ha och kan ta hand om vid senare tillfälle.
Räcker det med FAKTAN att den medicinska expertisen och svensk lag etc...tillåter fri aborträtt?
Kom igen nu! börja använda hjärnan lite!