2024-09-12, 17:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men vad gör det dig att folk gör aborter? Hur påverkar det ditt liv att random främlingar gör aborter?

Det kostar mycket mer om ett oönskat barn föds. Och därmed hamnar på Socialtjänstens bord, förr eller senare. Lider av psykisk ohälsa. Det kosta betydligt mer pengar, än vad en abort gör. Så. Är det pengar du oroar dig över, så är abort det billigaste alternativet vid oönskad graviditet. Men dyrt för en person om hon ska bekosta aborten helt själv. Och är ekonomi anledningen till att hon gör abort, så har hon givetvis inte råd att betala en abort själv. Och då föder hon ett barn hon inte har råd med/inte är redo att ta hand om... Det kommer stå barnet dyrt. Det kommer stå samhället dyrt. Abort är billigare för samhället.

Det påverkar väl egentligen inte mig direkt att människor skjuts till döds lite här o där dagtid, kvällstid nattetid i Sverige heller? Det påverkar väl mig inte heller direkt om någon blir misshandlad, våldtagen, utnyttjad eller vad det nu kan vara så länge det inte är någon i min närhet?

Är det så du tycker att jag borde tänka i de frågorna också?

Hahaha så fort man antyder att kvinnorna ska börja ta ansvar, att kvinnor kanske också kan "belastas" för sitt oansvariga beteende går ni bananas :-)

Om en abort kostar 10.000 är väl det en spottstyver jämfört med vad en man får betala i underhåll för ett barn som från mannens sida var oönskat (kanske pga dålig ekonomi) upp tills dess att barnet passerat 18 år.
Citera
2024-09-12, 17:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Om mannen var gravid, så är jag helt ok med att han gör abort. Det är hans kropp, liv och hälsa (och ekonomi) som står på spel vid graviditet och förlossning i det läget. Då måste mannen få avgöra själv om abort/inte abort och kvinnan som gjort honom gravid får snällt betala underhåll för det barn hon knullat honom gravid med, om han väljer att föda barnet. Den gravida (oavsett om denna är man eller kvinna) har sista beslutanderätten i frågor som rör dennes kropp, liv och hälsa. Så. Hoppas det var svar på din fråga?

Det var bland de dummaste svaren jag har fått någonsin.
Citera
2024-09-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Folk kan inte göra abort, män kan inte göra det. De kan bli ekonomiskt ansvariga fastän de inte önskat det.

Hmmm så en våldäkt t.ex. skulle liksom inte kommit till eftersom den inte är önskad så därför existerar den inte?

Ekonomiskt ansvar är det minste lilla ansvaret när det kommer till barn. Och det rör sig om cirka 2000 kronor/månad. Resten tar kvinnan (både ekonomiskt ansvar, omsorgsansvar etc.). Du verkar tro att män som blir underhållsskyldiga till barn de inte vill ha, tvingas att betala för barnet så att de knappt själv har tak över huvudet...

En våldtäkt kommer inte till om våldtäktsförsöket stoppas.
Ett barn kommer inte till om graviditeten stoppas.

En fullbordad våldtäkt finns.
Ett barn finns.
Citera
2024-09-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du vägrar att besvara frågan. Gynnar det barnet att mördas/aborteras/eller vad du nu vill kalla det för?
Eftersom det inte är barn/människor som kan leva självständigt liv ser jag det inte som mord.
Citera
2024-09-12, 18:00
Medlem
Citat:
Sex leder inte till barn om folk skyddar sex och skyddet hållet måttet.
Sex leder inte till barn om folk gör abort vid oönskad graviditet.

Nej, sex är ingen mänsklig rättighet. Vad har det ens med saken att göra? Barn är inte heller en mänsklig rättighet. Och det är inte din mänskliga rättighet att förbjuda random främlingar från att göra abort.
Syftet handlar egentligen om att det ska bli barn. Det kan inte någon abort ändra på.
Många erkänner att sex handlar egentligen om befruktning för annars hade inte de använt preventivmedel för den orsaken
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-09-12 kl. 18:04. Anledning: ..
Citera
2024-09-12, 18:03
Medlem
Citat:
Det påverkar väl egentligen inte mig direkt att människor skjuts till döds lite här o där dagtid, kvällstid nattetid i Sverige heller? Det påverkar väl mig inte heller direkt om någon blir misshandlad, våldtagen, utnyttjad eller vad det nu kan vara så länge det inte är någon i min närhet?

Är det så du tycker att jag borde tänka i de frågorna också?

Hahaha så fort man antyder att kvinnorna ska börja ta ansvar, att kvinnor kanske också kan "belastas" för sitt oansvariga beteende går ni bananas :-)

Om en abort kostar 10.000 är väl det en spottstyver jämfört med vad en man får betala i underhåll för ett barn som från mannens sida var oönskat (kanske pga dålig ekonomi) upp tills dess att barnet passerat 18 år.

Kan bli du som blir våldtagen, skjuten etc. Men knappast du som blir bortaborterad, för du är inget foster. Så våldtäkter, skjutningar etc. behöver stoppas, så att inte det drabbar levande födda människor, så som dig själv.

Så. Varför bryr du dig om random främlingars aborter?

Men då är det väl bra att kvinnan gör abort, så slipper mannen betala underhåll? Kvinnan tar ansvar genom att göra abort. Hon tar ansvar för att det blivit en oönskad graviditet.
Citera
2024-09-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Eftersom det inte är barn/människor som kan leva självständigt liv ser jag det inte som mord.

Besvara frågan: gynnar det barnet om det mördas/aborteras/eller vad du vill kalla det för?
Citera
2024-09-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Bebisar kan inte klara sig självständigt.
Det finns personer som lever tack vare exempelvis för de använder en respirator
Citera
2024-09-12, 18:09
Medlem
Citat:
Det var bland de dummaste svaren jag har fått någonsin.

Det var svar på din fråga.
Jag anser att den som är gravid har yttersta ansvaret/rättigheten för beslutsfattandet kring graviditeten.
Och eftersom det bara är kvinnor som blir gravida, så blir det givetvis kvinnor som har yttersta ansvaret/rättigheten att fatta beslut om abort/inte abort. Hade det varit män som blev gravida hade det yttersta ansvaret/rättigheten för beslut om abort/inte abort vilat på mannen.

Eller du kanske anser att kvinnor ska ha rättigheten/ansvaret att fatta beslut om en man med prostatacancer ska behandlas för prostatacancern eller inte? Även om det endast är män som får prostatacancer. Och utebliven behandling kan för vissa leda till döden. Och viss (onödig) behandling kan leda till inkontinensbesvär och impotens för mannen?

Folk måste få fatta beslut som rör deras kroppar, liv och hälsa.

Så. En gravid kvinna måste få fatta beslut om hon vill göra abort/inte göra abort.
Det är liksom inte mannens ekonomiska situation som ska stå i fokus i hennes beslut.
Citera
2024-09-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Bebisar kan inte klara sig självständigt.
Det finns personer som lever tack vare exempelvis för de använder en respirator

Exakt. Dessa korkade idioter, som inte har en aning om hur de ska motivera sina åsikter i abortfrågan, fattar inte ens att de förespråkar mord av födda små barn och alla andra människor som inte kan klara sig självständigt.

Det är så otroligt tröttsamt att diskutera med dessa intellektuella dvärgar.
Citera
2024-09-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Bättre då att avstå från sex eller att endast ha sex när man använder sig av flera preventivmedel samtidigt.

Lösningen från din sida är inte främst förhindra att oplanerade graviditeter från början äger rum.

Jo, lösningen från min sida är preventivmedel eller avstå sex.
Men det är uppenbarligen inte lösningen för alla de 38000 par som årligen blir oönskat gravida. Och då måste de få göra abort.
Citera
2024-09-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Besvara frågan: gynnar det barnet om det mördas/aborteras/eller vad du vill kalla det för?
Det finns inget barn som kan gynnas eller missgynnas om graviditeten avbryts.

Gråter du över varje missfall också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in