2023-09-20, 22:02
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det håller jag inte med om, och nog inte evolutionsbiologerna heller. De senare förefaller tämligen överens om att livet och fortplantning är bärande delar av livets mening. Att skydda sin avkomma förefaller också ha hög prioritet för de flesta (alla?) däggdjur. För människor torde det vara så också, men människor är lättare att manipulera i sådana avseenden. Så, jag skulle snarare säga att det är eroderingen av den respekt som vi historiskt haft för det ofödda livet som kulturellt inlärt.
OK, jag håller med om att det finns en VISS biologisk drift att skydda sitt foster. Men det finns också en biologisk drift för modern (vi pratar naturligtvis enbart moder här) att själv överleva (för att kunna föda fler barn) och att inte sätta sig "i skiten". Sen är bekvämlighetsaborter tämligen kulturellt betingade, det är vi nog överens om.
Citera
2023-09-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ja, för gärningen är begången oavsett om grannarna märker av det. Och det ofödda livet märker förstås av det...
Hur märker det ofödda livet av det? Och hur vet det skillnaden?
Senast redigerad av Ipsi 2023-09-20 kl. 22:09.
Citera
2023-09-20, 22:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
OK, jag håller med om att det finns en VISS biologisk drift att skydda sitt foster. Men det finns också en biologisk drift för modern (vi pratar naturligtvis enbart moder här) att själv överleva (för att kunna föda fler barn) och att inte sätta sig "i skiten". Sen är bekvämlighetsaborter tämligen kulturellt betingade, det är vi nog överens om.

Jag accepterar abort av medicinska skäl, t ex om graviditeten medför risk för moderns hälsa, emedan jag anser att det födda livet är mer värt än det ofödda, men inte att det ofödda är värdelöst utan det måste göras en vägning. Bekvämlighet väger lätt som jag ser saken.
Citera
2023-09-20, 22:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hur märker det ofödda livet av det?

Det dör. Som allt liv strävar det ofödda livet efter sin egen överlevnad.
Citera
2023-09-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag drar inte en skarp gräns beträffande rättigheter. Du är den som gör det.

Du drar en gräns för abort. Det är din skarpa gräns för om någon har rättigheter eller inte. Din gräns är förvisso helt godtycklig men den är trots det skarp.

Citat:
Helt godtyckligt tycker jag inte att vi ska kunna göra det.

Var exakt står du i abortfrågan? Jag har aldrig stött på en abortförespråkare som inte anser att man av vilken anledning som helst och helt godtyckligt ska kunna döda fostret fram till en viss vecka om man känner för det.

Citat:
Om en läkare ska inseminera en kvinna med ett befruktat ägg, men råkar tappa behållaren i golvet så ägget dör så tycker jag det vore rent vansinnigt att ens överväga att döma för vållande till annans död, men det vore högst rimligt med en sådan dom om en läkare tappar en nyfödd bebis i golvet.

Detta vore en olycka, och ja, det vore vansinnigt att åtala. Läkaren hade inte blivit åtalad i ett sådant fall så länge han inte agerat ovarsamt eller vårdslöst. Det händer då och då att sjuksköterskor tappar barn.
Citera
2023-09-20, 22:16
Medlem
Citat:
Det dör. Som allt liv strävar det ofödda livet efter sin egen överlevnad.
Så du menar ägget märker att det dör om det blivit befruktat och spermien märker att den dör om den hunnit befrukta. Annars märker de inte att de dör.
Citera
2023-09-20, 22:28
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du drar en gräns för abort. Det är din skarpa gräns för om någon har rättigheter eller inte. Din gräns är förvisso helt godtycklig men den är trots det skarp.
Den gränsen jag drar är att ingen har rätt att leva på bekostnad av en annan individ.

Citat:
Var exakt står du i abortfrågan? Jag har aldrig stött på en abortförespråkare som inte anser att man av vilken anledning som helst och helt godtyckligt ska kunna döda fostret fram till en viss vecka om man känner för det.
Har förklarat det flera gånger tidigare. Jag tycker att man har rätt att sluta agera hyresvärd åt en parasit. Lägger ingen värdering i det ordvalet, utan använder det bara för att det beskriver det jag menar rätt bra.

Citat:
Detta vore en olycka, och ja, det vore vansinnigt att åtala. Läkaren hade inte blivit åtalad i ett sådant fall så länge han inte agerat ovarsamt eller vårdslöst. Det händer då och då att sjuksköterskor tappar barn.
Jag tror du fattade att huvudpoängen inte var att vållande till annans död förutsätter vårdslöshet, utan att det handlade om att jag gör skillnad på ett befruktat ägg och en nyfödd unge.
Citera
2023-09-20, 22:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Så du menar ägget märker att det dör om det blivit befruktat och spermien märker att den dör om den hunnit befrukta. Annars märker de inte att de dör.

Ungefär så. Ägg och spermier var för sig är inget eget liv och har därför inget liv att skydda. Det befruktade ägget däremot påbörjar direkt överlevnads- och utvecklingsåtgärder. Man kan se detta på bild till och med.
Citera
2023-09-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ungefär så. Ägg och spermier var för sig är inget eget liv och har därför inget liv att skydda. Det befruktade ägget däremot påbörjar direkt överlevnads- och utvecklingsåtgärder. Man kan se detta på bild till och med.
Spermien kämpar som fasiken för att komma fram till ägget för att få bli en bebis. Att bli dödad på mållinjen eller efter att ha passerat mållinjen är nog lika surt vilket som.
Citera
2023-09-20, 22:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Spermien kämpar som fasiken för att komma fram till ägget för att få bli en bebis. Att bli dödad på mållinjen eller efter att ha passerat mållinjen är nog lika surt vilket som.

Möjligen, men det är likafullt inte ett liv i sin egen rätt, utan en komponent i ett framtida liv. Liv är komplicerat, men i så gott som alla sammanhang överlevnadsdrivet.
Citera
2023-09-20, 22:45
Medlem
Citat:
Trots detta faktum så är Du inte för att mannen skall få ha ett avgörande inflytande över ett abortbeslut, eller ens att det är ett krav att informera honom.

Ska kvinnor ha något "avgörande beslutsrätt" över mäns kroppar?

DÄR har du svaret på varför män inte kan ha något avgörande beslutsrätt över kvinnors kroppar.
Kvinnors kroppar är DERAS och inte mäns eller celler på delnings ägodel att besluta över.

Citat:
Aborttalen förefaller ligga tämligen konstanta, med blott krusningar på ytan.

Tror jag inte de gör. De bör öka ungefär i samma takt som Sveriges befolkning ökar.

Citat:
De bär delvis olika ansvar. Enligt mitt förslag om bristande föräldraskap, avkrävs även män ansvar.

Nej du har inget sådant förslag att avkräva/ tvinga män till oönskad föräldraksap.
Att sätta människor i fängelse är ingen lösning på något, inte heller är det att "ta ansvar" att sitta i fängelse.

Citat:
Det går inte att utkräva exakt samma ansvar från män och kvinnor. Hade Du tänkt Dig att hota män med fängelse om de inte ammar sina barn exakt lika mycket som kvinnorna?

Det går självfallet att kräva ex delad vårdnadsansvar, det finns mjölkersättning, bröstmjölkspumpar och nappflaskor Uven, försöker du hävda att män inte kan hantera en nappflaska?
Citera
2023-09-20, 22:49
Medlem
Citat:
Möjligen, men det är likafullt inte ett liv i sin egen rätt, utan en komponent i ett framtida liv. Liv är komplicerat, men i så gott som alla sammanhang överlevnadsdrivet.
Det har nog ingen aning om ifall det är ett liv i sin egen rätt eller inte och märker precis lika lite oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in