Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Ja, så kan man se på saken, men jag ser inte hur det följer av detta resonemang att ett ofött barn har noll värde som man kan göra vad man vill med. Bara i abortsituationer där man måste välja mellan kvinnans och barnets liv är det relevant, och då anser jag likt de flesta att kvinnans liv går före, då kvinnan redan har bevisat att hon är livskraftig genom att hon uppnått en ålder där hon är kapabel till reproduktion. Om man nu vill säga att kvinnans liv är värt mer i en sådan situation, så är det något helt annat än vad abortförespråkare vanligtvis säger, nämligen att barnet inte har något värde alls och inte ens är mänskligt liv.
Tja, nu har jag inte sagt att ett ofött barn har noll värde.
Citat:
"My body, my choice"-argumentet med andra ord. Det är ett paradoxalt argument som inte håller eftersom att barnet inte tillhör kvinnans kropp, utan är sin egen kropp. "My body, my choice" gäller tydligen för kvinnan, men inte för barnet.
Vad abortförespråkarna brukar säga härnäst är att "barnet är beroende av mamman så hon får göra sig av med det", och vips så argumenterar abortförespråkare för att man ska få döda spädbarn också då dessa är beroende av någon annan för sin överlevnad. Jag säger inte att du gör det, men det är såhär debatten brukar arta sig.
I princip håller jag faktiskt med om att en mamma får göra sig av med ett spädbarn. Frågan är då vad "göra sig av med" betyder. Att döda det är ett sätt. Att lämna bort det för adoption är ett annat. Och här tycker jag det är helt rimligt att man tvingas till det senare alternativet.
Men generellt tycker jag att det är den som tycker att barnet måste få leva till varje pris som också ska åläggas skyldigheten att tillse att det blir så. Om samhället ska förbjuda att man dödar sina barn så ska samhället också ta hand om barn föräldrarna inte vill ha.
Tycker du att en förälder ska kunna tvingas till att donera benmärg till sina barn om det är enda sättet att rädda deras liv? Och gäller det i så fall oavsett ålder?
Citat:
Sen finns det andra enorma problem med detta argument, så som att det inte är barnet som valt att bli till, utan det är en konsekvens av mammans handlingar som barnet ska få betala priset för med sitt liv. Jag kan inte se hur det är moraliskt att någon annan ska straffas för dina handlingar.
Visst. Men ta situationen att en läkare tar ett ägg och en spermie från två personer som inte kan få barn, befruktar ägget med spermien och sätter in det i en surrogatmamma. När barnet föds, vilka har ansvar för det?