2023-09-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Men min primärinställning är att ingen har rätt att leva av någon annans kropp, och det är just därför jag är för abort. På samma sätt som jag inte tycker att man kan tvinga någon att bära omkring på ett foster så tycker jag heller inte att man kan tvinga någon att donera benmärg till någon annan.

Jag håller fullständigt med dig i detta. Jag har själv skrivit liknande i denna tråd.
Citera
2023-09-02, 21:41
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ja, så kan man se på saken, men jag ser inte hur det följer av detta resonemang att ett ofött barn har noll värde som man kan göra vad man vill med. Bara i abortsituationer där man måste välja mellan kvinnans och barnets liv är det relevant, och då anser jag likt de flesta att kvinnans liv går före, då kvinnan redan har bevisat att hon är livskraftig genom att hon uppnått en ålder där hon är kapabel till reproduktion. Om man nu vill säga att kvinnans liv är värt mer i en sådan situation, så är det något helt annat än vad abortförespråkare vanligtvis säger, nämligen att barnet inte har något värde alls och inte ens är mänskligt liv.
Tja, nu har jag inte sagt att ett ofött barn har noll värde.

Citat:
"My body, my choice"-argumentet med andra ord. Det är ett paradoxalt argument som inte håller eftersom att barnet inte tillhör kvinnans kropp, utan är sin egen kropp. "My body, my choice" gäller tydligen för kvinnan, men inte för barnet.

Vad abortförespråkarna brukar säga härnäst är att "barnet är beroende av mamman så hon får göra sig av med det", och vips så argumenterar abortförespråkare för att man ska få döda spädbarn också då dessa är beroende av någon annan för sin överlevnad. Jag säger inte att du gör det, men det är såhär debatten brukar arta sig.
I princip håller jag faktiskt med om att en mamma får göra sig av med ett spädbarn. Frågan är då vad "göra sig av med" betyder. Att döda det är ett sätt. Att lämna bort det för adoption är ett annat. Och här tycker jag det är helt rimligt att man tvingas till det senare alternativet.

Men generellt tycker jag att det är den som tycker att barnet måste få leva till varje pris som också ska åläggas skyldigheten att tillse att det blir så. Om samhället ska förbjuda att man dödar sina barn så ska samhället också ta hand om barn föräldrarna inte vill ha.

Tycker du att en förälder ska kunna tvingas till att donera benmärg till sina barn om det är enda sättet att rädda deras liv? Och gäller det i så fall oavsett ålder?

Citat:
Sen finns det andra enorma problem med detta argument, så som att det inte är barnet som valt att bli till, utan det är en konsekvens av mammans handlingar som barnet ska få betala priset för med sitt liv. Jag kan inte se hur det är moraliskt att någon annan ska straffas för dina handlingar.
Visst. Men ta situationen att en läkare tar ett ägg och en spermie från två personer som inte kan få barn, befruktar ägget med spermien och sätter in det i en surrogatmamma. När barnet föds, vilka har ansvar för det?
Citera
2023-09-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vissa saker berättar inte mammor för sina barn. Inte ens för sina vuxna barn. Tex.: om de gjort abort eller inte, om de har haft analsex med det vuxna barnets pappa eller inte. Osv. Sådant är privat och inget för vuxna barns öron. Många av alla människor som lever har säkert kommit till pga. deras mammor har gjort abort. Tänk på det några minuter. Begrunda. Och inse att jag har rätt.

Märkligt att abortmotståndare som du, är så ful i munnen. Jag trodde att ni hade bättre moral än så. Men här visar du på väldigt låg moral. Skäms du inte för dig själv när du skriver som du gör?

Jag skäms över att du existerar.

Jag skäms över hur korkad du är.

Jag skäms över hur du uttrycker dig.

Jag skäms över ditt hyckleri.

Du kan inte ens se till att din mailbox på Flashback inte är överfull
Senast redigerad av freed00m0fspeech 2023-09-02 kl. 21:46.
Citera
2023-09-02, 21:43
Medlem
Citat:
Jag anser inte att det är bekvämt - jag är emot abort. Jag konstaterar bara vad den vanligaste anledningen till abort är.

Barnet anses komma i vägen för deras planer och liv, och det är bekvämare att bara göra sig av med "problemet". Man anser sig ha rätten att döda någon annan för att det skulle göra livet enklare och bekvämare för sig själv.

Det existerar ingen nöd förutom i de fall där mammans liv är i fara och dessa aborter är en extremt liten del av alla aborter.

Om de är så cyniska som du skriver, så är det bra att de gör abort. Fullblodsegoister ska inte ha barn.
Citera
2023-09-02, 21:44
Citat:
Nja. Jag använder snarare den totala avsaknaden av lidande hos ett foster mellan vecka 5-9, som ett argument för att avstannande av graviditet genom abort i dessa veckor, verkligen inte är något "moraliskt dilemma". Fostret lider inte, det är alldeles för outvecklat för det. Men kvinnan/flickan/paret lider. Och då får man nog gå efter "vem som lider mest".

Men när nervsystemet alltmer utvecklas och fostret blir mer och mer mänsklig, med lidande, smärta och känslor etc. Då blir det alltmer sjukt att döda det.
Så det är inte det faktiska lidandet som är relevant, utan teoretisk möjlighet att känna lidande även om fostret inte lider alls av aborten?

Citat:
Jag håller fullständigt med dig i detta. Jag har själv skrivit liknande i denna tråd.
Det gör du ju inte alls det. Du vill ju att abort inte ska vara tillåtet efter en viss vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Jag skickar detta till dig. Men i övrigt verkar du vara helt hjärntvättat. Lev vidare i din hjärntvätt. Jag bryr mig inte.

"El Salvador har en av världens tuffaste lagstiftningar mot abort – inte ens om kvinnans liv är i fara får ett foster aborteras. Konsekvenserna har blivit att kvinnor fängslas för mord även om de fått missfall.

19-åriga Glenda Xiomara Cruz sökte vård på sjukhus efter att ha fått kraftiga blödningar och magsmärtor. Läkarna informerade henne om att hon förlorat ett barn som hon inte ens visste att hon bar på. Fyra dagar senare blev hon officiellt anklagad för mord – i dag avtjänar hon ett tioårigt straff för brottet.

Sedan missfallet i oktober har hon genomgått flera omfattande operationer och hon har inte träffat sin fyra år gamla dotter sedan den dagen hon åkte in till sjukhuset, rapporterar BBC.

40 års fängelse
Glenda är inte unik i hemlandet El Salvador – där har 56 kvinnor dömts för påstådda aborter på 2000-talet. 26 av dem har dömts för mord, med ett straff på upp till 40 års fängelse.

– Glenda är ännu ett oskyldigt offer för vårt orättvisa och diskriminerande rättssystem som fängslar fattiga unga kvinnor för mord på de mest sköra bevis, säger hennes advokat Dennis Munoz Estanley till BBC.

Han har även arbetat med 29 av de andra dömda kvinnorna.

– Endast en av dem gjorde medvetet en abort, övriga 28 drabbades av graviditetskomplikationer och dömdes utan direkta bevis.

En av dem dömdes till 40 års fängelse, en annan anmäldes av sjukhuset dit hon sökt sig för vård efter svåra blödningar.

En kvinna sattes fast i handklovar i sjukhussängen efter att i sjunde månaden fått missfall på sitt eget badrumsgolv. Hennes straff – 30 års fängelse för barnamord.

Vågar inte söka vård
Konsekvensen av domarna är att gravida kvinnor drar sig för att söka vård vid misstänkta missfall.

– Jag skulle vara livrädd för att gå till ett offentligt sjukhus eftersom ingen tror på unga kvinnor, vi antas vara skyldiga och fängslas. Vi kan inte ens lita på sjukvårdspersonalen, säger 27-åriga Bessy Ramirez till BBC.

De hårda abortlagarna slår hårdast mot fattiga kvinnor. Inte ett enda åtal har rört kvinnor som vårdats i den dyra privatvården, där tusentals aborter tros ske årligen.

El Salvador är ett av de länder i världen som har ett totalförbud mot abort, även om kvinnans liv är i fara. Ett annat är grannlandet Nicaragua, där tvingades 22-åriga Olga Reyes behålla ett barn som utvecklades utanför hennes livmoder, så kallat utomkvedshavandeskap, något hon avled av.

Tillbakagång i aborträtt
I El Salvador var aborter vid livshotande tillstånd tillåtet fram till 1998, då det totala förbudet infördes. Den typen av tillbakagång är inte ovanlig, berättar Kristina Ljungros, förbundsordförande på RFSU.

– Vi ser en backlash just nu, en allmänt konservativ våg, framför allt i Europa, där flera länder diskuterar inskränkningar i aborträtten. Det här är en extremvariant av det, och de som får betala priset är kvinnor, säger hon till SVT.

Kraftfulla förbud leder inte till färre aborter, menar hon.

– Att inte tillåta abort gör inte att det blir färre aborter, utan att de blir osäkra och farliga, vilket framför allt drabbar fattiga kvinnor. 47.000 kvinnor dör varje år av illegala aborter, säger Kristina Ljungros.

Och i El Salvador ser man ytterligare en konsekvens – enligt BBC är den vanligaste dödsorsaken bland flickor mellan 10 och 19 år självmord, och hälften av offren är gravida när de tar livet av sig." Källa: SVT.

Kul att du är för korkad för att förstå att du är hjärntvättad.
Citera
Medlem
Citat:
Jag anser att var och en ska få avgöra själv vad de känner inför sitt foster. Vissa känner som jag: kan inte tänka sig abort. Vissa känner sig nödgade till abort. Var och en får avgöra själva. Iaf. fram till och med vecka 18.

Jag vet att du anser det, men du framför inget argument som stödjer din åsikt utan det är bara helt godtyckliga saker som känslor i form av "jag känner så" och "hon känner så". Dina känslor är inget argument - hur svårt är det att förstå?

Om någon känner för att döda dig så är det helt okej att göra det om man följer ditt eget resonemang.
Citera
2023-09-02, 21:45
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är godtyckligt.
Värdet på embryo är också godtyckligt. Det blir inte mera värt för att det kan bli en människa.
Det är därför mamman har det avgörande beslutet om abort eller ej.
Håller inte med. Mamman har det avgörande beslutet för att fostret inte har någon rätt att leva på hennes kropp. Det gäller även om man nu ska betrakta fostret som en fullvärdig människa.
Citera
2023-09-02, 21:46
Medlem
Citat:
Om de är så cyniska som du skriver, så är det bra att de gör abort. Fullblodsegoister ska inte ha barn.

Märkligt resonemang. Du ska alltså dödas om du råkar ha två föräldrar som är oansvariga kräk.
Citera
2023-09-02, 21:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Abortförespråkare har i regel aldrig behövt debattera för sin sak då all debatt i frågan har kvästs i decennier av sosseriet, så många är helt enkelt totalt okunniga i frågan och förstår inte hur svaga deras argument är.

Man sätter epitetet "kvinnohatare" eller "religiös galning" i pannan på abortmotståndare och så är det bra med det på samma vis som man sätter(satte) rasist, nazist, främlingsfientlig och så vidare på alla som hade en annan uppfattning i invandringsfrågan.

Ja, så kan man se på saken, men jag ser inte hur det följer av detta resonemang att ett ofött barn har noll värde som man kan göra vad man vill med. Bara i abortsituationer där man måste välja mellan kvinnans och barnets liv är det relevant, och då anser jag likt de flesta att kvinnans liv går före, då kvinnan redan har bevisat att hon är livskraftig genom att hon uppnått en ålder där hon är kapabel till reproduktion. Om man nu vill säga att kvinnans liv är värt mer i en sådan situation, så är det något helt annat än vad abortförespråkare vanligtvis säger, nämligen att barnet inte har något värde alls och inte ens är mänskligt liv.

"My body, my choice"-argumentet med andra ord. Det är ett paradoxalt argument som inte håller eftersom att barnet inte tillhör kvinnans kropp, utan är sin egen kropp. "My body, my choice" gäller tydligen för kvinnan, men inte för barnet.

Vad abortförespråkarna brukar säga härnäst är att "barnet är beroende av mamman så hon får göra sig av med det", och vips så argumenterar abortförespråkare för att man ska få döda spädbarn också då dessa är beroende av någon annan för sin överlevnad. Jag säger inte att du gör det, men det är såhär debatten brukar arta sig.

Sen finns det andra enorma problem med detta argument, så som att det inte är barnet som valt att bli till, utan det är en konsekvens av mammans handlingar som barnet ska få betala priset för med sitt liv. Jag kan inte se hur det är moraliskt att någon annan ska straffas för dina handlingar.
Så här det i Polen

Trot
Citat:
s detta har det rapporterats om fall där gravida kvinnor har dött på grund av att läkare har svårt att veta var gränsen för livsfara går
.
Citera
2023-09-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så det är inte det faktiska lidandet som är relevant, utan teoretisk möjlighet att känna lidande även om fostret inte lider alls av aborten?

Det gör du ju inte alls det. Du vill ju att abort inte ska vara tillåtet efter en viss vecka.

Japp. Och det finns alltså inte en chans att ett 5-9 veckors foster kan lida. Det är så fullständigt outvecklat att det är helt omöjligt. Och de allra flesta aborter i Sverige sker innan vecka 9. Jag ser det mer som avslutandet av graviditet, än som något annat. Att kalla det "mord" såsom abortmotståndarna gör, är helt vansinne. Då får man nog även kalla alla för mördare, för dagligen och hela tiden dödar vi omedvetet en massa kvalster osv. Kvalster är också liv...

Precis. När det börjar närma sig den veckan då fostret kan klara sig utanför kvinnans kropp, så ska det givetvis inte längre vara tillåtet med abort. Kvinnor/flickor får bestämma själva om de vill göra abort fram till vecka 18+6. Det är lång tid. Hade de velat abort, har de haft god tid på sig att göra detta. Och snart kan fostret klara sig utanför flickans/kvinnans kropp. Det är inte lång tid ens till förlossning i normal tid. Och fostret skulle kunna klara sig utanför kroppen from. vecka 23.
Citera
2023-09-02, 21:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du blundar för konsekvenserna av abortförbud

Inte alls. Jag väger dem mot konsekvenserna av att ha släppt aborterna fria. Abortförespråkarna har blundat för följderna av sin politik i ett halvt sekel, och därtill vägrat att öppet diskutera dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in