2024-09-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du vill slippa betala för aborter. Inte sant? Det är vad jag uppfattar att du skriver.

Och då svarar jag dig på det.

Om kvinnor själva ska betala för sina aborter och det kostar 10 000 för en abort. Så finns det gott om kvinnor som kommer försöka sig på en gratis osäker abort. Vilket kommer riskera att skada kvinnan. Och dessa skador kommer i regel kräva sjukvård. Sjukvård som skattebetalarna kommer betala för. Sjukvård som kommer kosta skattebetalarna mer pengar än vad en säker, laglig, kostnadssubventionerad och reglerad abort inom sjukvården kostar.

Det är billigast för oss skattebetalare att aborter sker lagligt, säkert och reglerat på sjukhus och att de är kostnadssubventionerade.

Ett dygn på sjukhus (tex. pga. att en kvinna behöver sjukvård efter en osäker abort) kostar rejält för oss skattebetalare. En säker abort kan kvinnan göra hemma eller på bara några få timmar på sjukhus.

Jag förstår som sagt vad du skriver. Men du har nog svårt att förstå vad jag skriver.
Man behöver inte ha fullpris för en abort eller att det ska vara en samma kostnad för alla kvinnor som vill göra en abort.
Man skulle kunna höja kostnaden för sena aborter eller exempelvis efter vecka 12.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-09-27 kl. 19:08. Anledning: Uppdatering
Citera
2024-09-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Även här håller jag inte med, och jag tycker jämförelsen med stöld haltar rätt betänkligt. Summan är väldigt väsentlig. Hade det kostat en miljon att genomföra en abort hade jag absolut tyckt att det hade varit ett argument för att börja se hur man kan göra saker bättre. Kostar det ca tiotusen tycker jag inte det. Men sen måste man ju naturligtvis också titta på alternativkostnaden. Oönskade barn till pundare där farsan drar tenderar inte direkt att vara en nettovinst för samhället.

Hade det kostat hundra kronor hade man kunnat stå för kostnaden själv, för då är den så låg.

Vad är det som gör att du tycker stöld är jämförbart? Återigen ser jag gärna ett bredare perspektiv som även behandlar att du tycker akutsjukvård ska skattefinansieras. Jag har full respekt för inställningen "all skatt är stöld" även om jag inte håller med, men inte riktigt lika mycket för "skatt är stöld om den inte går till saker jag tycker den ska gå till"
En graviditet är inte en sjukdom eller skada.
Sjukvården betalat redan inte för vad som helst bara för det handlar om ens kropp
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-09-27 kl. 19:16. Anledning: Uppdatering
Citera
2024-09-27, 19:19
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
En graviditet är inte en sjukdom eller skada.
Sjukvården betalat redan inte för vad som helst bara för det handlar om ens kropp
Det är inte en födsel heller.
Citera
2024-09-27, 19:53
Medlem
Citat:
Man behöver inte ha fullpris för en abort eller att det ska vara en samma kostnad för alla kvinnor som vill göra en abort.
Man skulle kunna höja kostnaden för sena aborter eller exempelvis efter vecka 12.

Kvinnor betalar för sina aborter. Läkarbesöket inför kostar cirka 375 spänn. Behöver hon kuratorstöd innan och efteråt kostar varje sådant 100 spänn. Och hon kanske behöver ta sjukledigt 1-3 dagar och förlorar då kanske mellan 1000-2000 i inkomst. Det hela kan gå på kring allt mellan 375-3000 spänn. Gratis är det iaf. inte för kvinnan.

Därtill har vi våndan hon ska genomlida inför aborten, själva abortbeslutet är givetvis inte alltid lätt för kvinnan att ta. Sedan har vi smärtan och den kraftiga blödningen som själva aborten orsakar under och efter aborten. Eventuella tomhetskänslor. Hormonomställningen. Eventuella skuldkänslor. Eventuella känslor av att ångra sig. En del kan oroa sig för att de inte kommer kunna bli med barn i framtiden. Osv.

Så det är kännbart för kvinnor som gör abort, att de gör abort. Så allt detta märkliga dravel från abortmotståndarna i dessa trådar som anser att kvinnan "inte tar konsekvenser..." är just bara: dravel.

Kvinnor måste alltid ta konsekvenser av en graviditet, vare sig den är önskad eller oönskad. Vare sig den slutar i att hon föder barn/får missfall eller gör abort. En graviditet är alltid kännbar för kvinnan, om den går några veckor.

Känner sig kvinnan nödgad till abort, så ska hon givetvis få göra en sådan: säkert, lagligt, reglerat och subventionerat. Hon kommer få lida tillräckligt för sin abort iaf. Inte fan ska hon behöva sätta sitt liv, hälsa och kropp på spel via en osäker abort också. Eller liv, kropp och hälsa på spel genom att fortsätta vara oönskat gravid och föda ett oönskat barn (vilket varken är bra för henne eller för barnet).

Men ni abortmotståndare verkar tro att en abort är för en kvinna är som en abort är för en man.
För mannen är abort "samlag utan konsekvens". Han slipper ju allt elände som aborten medför för kvinnan. Han kan jobba, slipper betala patientavgiften, slipper ha ont osv. Han kan tom. knulla med en annan kvinna medans den oönskat gravida kvinnan lider sig igenom smärta och blödning vid sin abort.

Tänk på det du.
Citera
2024-09-27, 20:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Även här håller jag inte med, och jag tycker jämförelsen med stöld haltar rätt betänkligt. Summan är väldigt väsentlig. Hade det kostat en miljon att genomföra en abort hade jag absolut tyckt att det hade varit ett argument för att börja se hur man kan göra saker bättre. Kostar det ca tiotusen tycker jag inte det. Men sen måste man ju naturligtvis också titta på alternativkostnaden. Oönskade barn till pundare där farsan drar tenderar inte direkt att vara en nettovinst för samhället.

Hade det kostat hundra kronor hade man kunnat stå för kostnaden själv, för då är den så låg.

Vad är det som gör att du tycker stöld är jämförbart? Återigen ser jag gärna ett bredare perspektiv som även behandlar att du tycker akutsjukvård ska skattefinansieras. Jag har full respekt för inställningen "all skatt är stöld" även om jag inte håller med, men inte riktigt lika mycket för "skatt är stöld om den inte går till saker jag tycker den ska gå till"

Jag kan köpa argumentet att vi alla genom skattesedeln bör vara med och finansiera sjukvård för de som har det allra sämst i samhället. Om du menar att det är moraliskt ovärdigt för ett rikt samhälle att låta folk dö för att de behöver en blindtarmsoperation t ex.. Fine.

Men jag ser inget moraliskt förkastligt med att låta en kvinna genomgå en graviditet när hon frivilligt haft sex. Det är den naturliga följden av att ha sex, och därtill finns det hur mycket preventivmedel som helst att tillgå om man inte vill bli gravid.

Och som jag nämnt i ett tidigare inlägg så skulle jag vara för subventionerade aborter för samhällets bottenskikt. Om du går till soc eller din gynekolog och vill ha en abort och kan visa att du verkligen inte har råd, då bör du få hjälp av skattebetalarna. Det är mitt svar på alla rostig-galge-i-fittan och gravida-pundare argument.

Men situationen som den är i nuläget är inte moraliskt försvarbar, där jag ska betala aborten för 35-åriga Jenny som jobbar heltid och bor tillsammans med sin sambo. För det första är hon inte sjuk, för det andra är hon inte fattig och för det tredje är hennes graviditet inte mitt problem.
Citera
2024-09-27, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag kan köpa argumentet att vi alla genom skattesedeln bör vara med och finansiera sjukvård för de som har det allra sämst i samhället. Om du menar att det är moraliskt ovärdigt för ett rikt samhälle att låta folk dö för att de behöver en blindtarmsoperation t ex.. Fine.
Men det är fortfarande stöld?

Citat:
Men jag ser inget moraliskt förkastligt med att låta en kvinna genomgå en graviditet när hon frivilligt haft sex. Det är den naturliga följden av att ha sex, och därtill finns det hur mycket preventivmedel som helst att tillgå om man inte vill bli gravid.
Jag tycker inte sjukvården ska föra sådana resonemang. Där har vi det jag var inne på tidigare, ska de som cyklar utan hjälm bli utan vård?

För övrigt kan preventivmedel missa.

Citat:
Och som jag nämnt i ett tidigare inlägg så skulle jag vara för subventionerade aborter för samhällets bottenskikt. Om du går till soc eller din gynekolog och vill ha en abort och kan visa att du verkligen inte har råd, då bör du få hjälp av skattebetalarna. Det är mitt svar på alla rostig-galge-i-fittan och gravida-pundare argument.

Men situationen som den är i nuläget är inte moraliskt försvarbar, där jag ska betala aborten för 35-åriga Jenny som jobbar heltid och bor tillsammans med sin sambo. För det första är hon inte sjuk, för det andra är hon inte fattig och för det tredje är hennes graviditet inte mitt problem.
Tja, jag håller helt enkelt inte med. Men som jag var inne på tidigare låter det bara konstigt när du går in på en sådan specifik sak som abort, när din egentliga hållning är att ingen ska få vård om det inte är akut.

Betrakta följande:

Jag tycker inte män ska få försörjningsstöd - Jag tycker ingen ska få försörjningsstöd
Jag tycker inte arbetslösa ska få dricka alkohol - Jag tycker ingen ska få dricka alkohol
Jag tycker inte bögar ska få adoptera barn - Jag tycker adoption ska förbjudas

I samtliga tre exempel så blir den vänstra en direkt följd av den högra, men det ger ett helt annat budskap.
Citera
2024-09-27, 21:17
Medlem
Citat:
Kvinnor betalar för sina aborter. Läkarbesöket inför kostar cirka 375 spänn. Behöver hon kuratorstöd innan och efteråt kostar varje sådant 100 spänn. Och hon kanske behöver ta sjukledigt 1-3 dagar och förlorar då kanske mellan 1000-2000 i inkomst. Det hela kan gå på kring allt mellan 375-3000 spänn. Gratis är det iaf. inte för kvinnan.

Därtill har vi våndan hon ska genomlida inför aborten, själva abortbeslutet är givetvis inte alltid lätt för kvinnan att ta. Sedan har vi smärtan och den kraftiga blödningen som själva aborten orsakar under och efter aborten. Eventuella tomhetskänslor. Hormonomställningen. Eventuella skuldkänslor. Eventuella känslor av att ångra sig. En del kan oroa sig för att de inte kommer kunna bli med barn i framtiden. Osv.

Så det är kännbart för kvinnor som gör abort, att de gör abort. Så allt detta märkliga dravel från abortmotståndarna i dessa trådar som anser att kvinnan "inte tar konsekvenser..." är just bara: dravel.

Kvinnor måste alltid ta konsekvenser av en graviditet, vare sig den är önskad eller oönskad. Vare sig den slutar i att hon föder barn/får missfall eller gör abort. En graviditet är alltid kännbar för kvinnan, om den går några veckor.

Känner sig kvinnan nödgad till abort, så ska hon givetvis få göra en sådan: säkert, lagligt, reglerat och subventionerat. Hon kommer få lida tillräckligt för sin abort iaf. Inte fan ska hon behöva sätta sitt liv, hälsa och kropp på spel via en osäker abort också. Eller liv, kropp och hälsa på spel genom att fortsätta vara oönskat gravid och föda ett oönskat barn (vilket varken är bra för henne eller för barnet).

Men ni abortmotståndare verkar tro att en abort är för en kvinna är som en abort är för en man.
För mannen är abort "samlag utan konsekvens". Han slipper ju allt elände som aborten medför för kvinnan. Han kan jobba, slipper betala patientavgiften, slipper ha ont osv. Han kan tom. knulla med en annan kvinna medans den oönskat gravida kvinnan lider sig igenom smärta och blödning vid sin abort.

Tänk på det du.
Du har rätt att en abort som kvinna inte blir likadant för mannen som gjorde kvinnan gravid. Intressant nu att du snackar om orättvisa angående sex. Vanligen ska det kallas berättigande till sex.

När du jämför mellan kvinnor och män så gör du enbart med de män som både får sex och barn.
Nackdelen som kvinnor har kan kompenseras när friska kvinnor kan få välja ifall de ska ha barn, en graviditet och sex plus förhållande jämfört med män som blir utan något eller alla av dessa saker.

Varför jämför du bara med vissa män och inte alla männen och sedan tycker det är orättvist när vissa män får ha det bättre än olika kvinnor?
Såklart det är orättvist när olika personer som får ha det bättre än andra men du kan inte bara jämföra med vad vissa personer med ett visst kön har det.
Du tänker inte på att om kvinnan hade varit en man så hade hon haft andra problem som kvinnor inte har.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-09-27 kl. 21:27. Anledning: Uppdatering.
Citera
2024-09-27, 21:20
Medlem
Citat:

Tänk på det du.
Så det är värre att vara utan barn än att gå igenom en graviditet och få barn?
Om det är fel att en man har sex med andra kvinnor efter han gjort en abort, varför valde då kvinnor samma man till att ha sex med?

Du snackar nu som sex skulle vara en rättighet.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-09-27 kl. 21:22. Anledning: Uppdatering
Citera
2024-09-27, 21:21
Medlem
Citat:
Men det är fortfarande stöld?

Jag tycker inte sjukvården ska föra sådana resonemang. Där har vi det jag var inne på tidigare, ska de som cyklar utan hjälm bli utan vård?

För övrigt kan preventivmedel missa.

Tja, jag håller helt enkelt inte med. Men som jag var inne på tidigare låter det bara konstigt när du går in på en sådan specifik sak som abort, när din egentliga hållning är att ingen ska få vård om det inte är akut.

Betrakta följande:

Jag tycker inte män ska få försörjningsstöd - Jag tycker ingen ska få försörjningsstöd
Jag tycker inte arbetslösa ska få dricka alkohol - Jag tycker ingen ska få dricka alkohol
Jag tycker inte bögar ska få adoptera barn - Jag tycker adoption ska förbjudas

I samtliga tre exempel så blir den vänstra en direkt följd av den högra, men det ger ett helt annat budskap.
Om kvinnor ska betala för en abort så måste såklart mannen också betala. Han som gjorde henne gravid.
Citera
2024-09-27, 21:26
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Kvinnan bör få fakturan för det är hon som ingreppet görs på, men med det sagt så kommer nog de flesta män som är ansvariga för befruktingen att vara med och betala minst hälften av notan men det kan inte sjukvården styra, dom tar betalt av patienten/försäkringsbolaget och ingen annan.

En graviditet är inte en sjukdom eller en skada, utan en naturlig följd av att stoppa kuken i fittan.

Precis, hade män inte stoppat kuken i fittan - inga graviditeter.

Nädå, det finns små ekonomer som lätt hade kunnat splitta notan och skickat ena halvan till mannen och andra halvan till kvinnan. Inga problem. På så vis betalar bara just de ansvariga.

Kvittar om det bara var ett ons eller whatever.
Citera
2024-09-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Precis, hade män inte stoppat kuken i fittan - inga graviditeter.

Nädå, det finns små ekonomier som lätt hade kunnat splitta notan och skickat ena halvan till mannen och andra halvan till kvinnan. Inga problem. På så vis betalar bara just de ansvariga.

Kvittar om det bara var ett ons eller whatever.
Om kvinnan inte hade tillåtit att en man hade stoppat en kuk i hennes fitta så hade sannolikheten varit lägre att hon hade blivit gravid.
Både har ett ansvar.
Citera
2024-09-27, 21:29
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Om kvinnan inte hade tillåtit att en man hade stoppat en kuk i hennes fitta så hade sannolikheten varit lägre att hon hade blivit gravid.
Både har ett ansvar.

Exakt! Därför får båda betala sin halva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in