2023-09-22, 10:47
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Exakt 0 % av enskilda spermier och ägg har utvecklats vidare. 100 % av alla människor har utvecklats genom kombinationen spermie + ägg. Det är glasklar biologi.
Exakt 100% av alla människor har uppkommit genom att en enskild spermie och ett enskilt ägg har kombinerats. Det är precis lika glasklar biologi.
Citera
2023-09-22, 10:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, det är ingen förlust för mig. Jag visste ju inte om lottovinsten och lär aldrig få reda på den.
Däremot om jag vet om lottovinsten, men tex. tappar bort lotten, ja då är det en rejäl förlust för mig!

Detsamma gäller foster på 0-9 veckor (då de allra flesta aborter sker i Sverige). De är så pass outvecklade att de inte vet om att de lever. De känner ingen smärta (tidigast vecka 13 kan eventuellt foster känna smärta). Inget lidande. Så: nej, det är ingen förlust för dem att bli aborterade. För dem är det ännu ingen skillnad på att leva och på att vara död, eftersom de inte har något medvetande när de är mellan 0-9 veckor. De enda personerna det möjligtvis kan vara en förlust för, är de som känner till graviditeten. Dvs. kvinnan och mannen som knullat fram graviditeten. Men om graviditeten är oönskad av dem, så är det ju ingen förlust för dem heller.

Så. Vems är förlusten?
Är du religiös?

Fostrets. Jag förklarade ju det. Och i min liknelse, så naturligtvis är det en förlust för Dig att Du aldrig ens får reda på att Du hade rätt till 100 000 kronor. Din uppfattning är typisk för filosofisk materialism, och Din uppfattning om ett träd faller i skogen men ingen hör så har det fallit ljudlöst. Min utgångspunkt är kunskapsteoretisk idealism, och mitt svar är att trädet faller med ett kraftigt brak även om ingen hör.

Inget av detta har med religion att göra, men jag är gammelkyrklig lutheran av den sort som svenskar varit i århundraden.
Citera
2023-09-22, 10:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Exakt 100% av alla människor har uppkommit genom att en enskild spermie och ett enskilt ägg har kombinerats. Det är precis lika glasklar biologi.

Och lika glasklart är att komponenterna var för sig inte är så avgörande, medan effekten av deras möte är. Jag vill ogärna jämföra med binära biologiska stridsmedel.
Citera
2023-09-22, 11:06
Citat:
Och lika glasklart är att komponenterna var för sig inte är så avgörande, medan effekten av deras möte är. Jag vill ogärna jämföra med binära biologiska stridsmedel.
Ja det är klart att det är avgörande att de får chansen att mötas. Det är en fråga om liv eller död för barnet med det alldeles unika DNA:t.
Citera
2023-09-22, 11:20
Medlem
Citat:
Fostrets. Jag förklarade ju det. Och i min liknelse, så naturligtvis är det en förlust för Dig att Du aldrig ens får reda på att Du hade rätt till 100 000 kronor. Din uppfattning är typisk för filosofisk materialism, och Din uppfattning om ett träd faller i skogen men ingen hör så har det fallit ljudlöst. Min utgångspunkt är kunskapsteoretisk idealism, och mitt svar är att trädet faller med ett kraftigt brak även om ingen hör.

Inget av detta har med religion att göra, men jag är gammelkyrklig lutheran av den sort som svenskar varit i århundraden.

Nej, det är ingen förlust för mig att inte veta att jag skulle vara 100 000 kronor rikare. Jag vet ju inte.

Trädet som faller i skogen är dock en förlust. Det har stått där och givit skugga och bo åt djur och växter. Dessa växter och djur förlorar trädet. och trädet förlorar på sikt sitt liv. Där har du en riktig förlust. För många liv. Och det är ju precis vad som händer när en levande född människa dör. Folk kommer sörja och personen själv förlorar sitt liv.

Ett foster på 0-9 veckor har enbart värde för kvinnan och mannen som knullat fram graviditeten. Och om paret anser att fostret är oönskat, så är det ingen förlust för dem att abortera fostret. Och det är ingen förlust för fostret att dö, då den inte ens är medveten om att den lever.

Så. En kvinna är en levande född människa. Som kan dö av graviditetskomplikationer/förlossningskomplikationer eller av en olaglig och osäker abort. Detta är en förlust för kvinnan själv (som är medveten om att hon lever och lider innan hon dör). Och de som känner henne kommer sörja och det är en förlust för dem att hon dör (precis som med trädet i skogen). Ett foster på mellan 0-9 veckor däremot har inget medvetande, vet inte att den lever och lider inte om den dör. Om den är oönskad av paret som har knullat fram den, så finns det heller ingen som sörjer den om den dör. Vems liv är då viktigast att ta vara på? Kvinnans eller fostrets? För mig är det glasklart: det är kvinnans liv man först och främst måste värna om. Så känner hon sig nödgad till abort, ska hon givetvis få göra det, lagligt, reglerat och säkert.
Citera
2023-09-22, 12:37
Medlem
Citat:
Vilka värdeomdömen Du än kastar ur Dig, så kvarstår det grundläggande faktumet att vi pratar om ett mänskligt liv, med en unik DNA-uppsättning som har de förutsättningar som krävs för att ytterligare påverkan utvecklas till en fullgången människa.

Vad betyder ens det fetade?

Det grundläggande faktumet är att denna "framtida människa" som du ser för dig och som din förvirrade tankegång alltså ser lida m.m. inte finns vid abortögonblicket, lika lite som det finns i ejakulationsögonblicket.
Det du har är två sammansmälta könsceller....samt en relativt lång tidsperiod av celldelning och utveckling.
stadier i den mänskliga utvecklingen som man alltså kan avbryta utan att någon eller någonting "lider", precis som man kan avbryta en spermies väg framåt till ett ägg.

Citat:
Det är skillnad var de föds och var de sedan bor. Svenska barn, födda i Sverige och boende i Sverige orsakar nära noll i global klimatpåverkan. Men, man skärmmer upp dem på ett motbjudande sätt. Problemet demografisk för Sverige är 1 miljon+ inflyttade som sedan får många barn.

Man blir fan mörkrädd av hur du resonerar och din grava okunnighet.
svenskarnas klimatpåverkan är något av de högsta i världen. Vårt utsläpp av växthusgaser ex ligger idag på ca 8 ton per person och år. ALL ökning av just just Sveriges befolkning innebär alltså en ökning av dessa utsläpp.

Citat:
Det är skillnad på att födas in i samhällen som saknar resurser och i samhällen som har resurser. Vi kan hantera barnafödande, men det är det sämre med i Eritrea.

Det är skilland på att orsak 8 tons växthusgasutsläpp ja kontra 0,2 som är Eritreas antal ton per invånare...
Citera
2023-09-22, 12:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, det är ingen förlust för mig att inte veta att jag skulle vara 100 000 kronor rikare. Jag vet ju inte.

Trädet som faller i skogen är dock en förlust. Det har stått där och givit skugga och bo åt djur och växter. Dessa växter och djur förlorar trädet. och trädet förlorar på sikt sitt liv. Där har du en riktig förlust. För många liv. Och det är ju precis vad som händer när en levande född människa dör. Folk kommer sörja och personen själv förlorar sitt liv.

Ett foster på 0-9 veckor har enbart värde för kvinnan och mannen som knullat fram graviditeten. Och om paret anser att fostret är oönskat, så är det ingen förlust för dem att abortera fostret. Och det är ingen förlust för fostret att dö, då den inte ens är medveten om att den lever.

Jag förstår att Du inte förstår. Alla gör inte det.

Citat:
Så. En kvinna är en levande född människa. Som kan dö av graviditetskomplikationer/förlossningskomplikationer eller av en olaglig och osäker abort. Detta är en förlust för kvinnan själv (som är medveten om att hon lever och lider innan hon dör). Och de som känner henne kommer sörja och det är en förlust för dem att hon dör (precis som med trädet i skogen). Ett foster på mellan 0-9 veckor däremot har inget medvetande, vet inte att den lever och lider inte om den dör. Om den är oönskad av paret som har knullat fram den, så finns det heller ingen som sörjer den om den dör. Vems liv är då viktigast att ta vara på? Kvinnans eller fostrets? För mig är det glasklart: det är kvinnans liv man först och främst måste värna om. Så känner hon sig nödgad till abort, ska hon givetvis få göra det, lagligt, reglerat och säkert.

Du har en för binär syn på värde. För mig är det ingen tvekan om att det födda livet är mer värt än det ofödda livet. Om det skulle uppstå en verklig konkurrenssituation, är det ingen tvekan om att det födda livet äger företräde. Men av det följer inte att det ofödda livet är värdelöst. Enbart en hypotetisk risk för förlossningsskador är givetvis inte ett tillräckligt skäl att avliva det ofödda livet - det måste vara en allvarligare konkurrenssituation.
Citera
2023-09-22, 13:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad betyder ens det fetade?

Förenklat skulle jag säga programmering och metabolism.

Citat:
Det grundläggande faktumet är att denna "framtida människa" som du ser för dig och som din förvirrade tankegång alltså ser lida m.m. inte finns vid abortögonblicket, lika lite som det finns i ejakulationsögonblicket.
Det du har är två sammansmälta könsceller....samt en relativt lång tidsperiod av celldelning och utveckling.
stadier i den mänskliga utvecklingen som man alltså kan avbryta utan att någon eller någonting "lider", precis som man kan avbryta en spermies väg framåt till ett ägg.

Nej, det är Din gynnsam-för-Dig-tolkning. Om vi accepterar att det är något särskilt skyddsvärt med människolivet, så får vi acceptera att detta liv har sin startpunkt i konceptionsögonblicket och därifrån börjar också detta livs värde och behov av skydd.

Citat:
Man blir fan mörkrädd av hur du resonerar och din grava okunnighet.
svenskarnas klimatpåverkan är något av de högsta i världen. Vårt utsläpp av växthusgaser ex ligger idag på ca 8 ton per person och år. ALL ökning av just just Sveriges befolkning innebär alltså en ökning av dessa utsläpp.

Således borde vi inte ha ökat snabbt med en miljon+ människor utan låtit svenskarna förökat sig istället?

Det fel Du gör är att räkna på utsläpp/person. Vi är så få i Sverige att den globala påverkan av svenska folket är försumbar, särskilt om vi beaktar den stora minskning som Sverige har genomfört under senare decennier. Det är därför vi skall avstå från självspäkning.
https://www.naturvardsverket.se/data...-vaxthusgaser/

Citat:
Det är skilland på att orsak 8 tons växthusgasutsläpp ja kontra 0,2 som är Eritreas antal ton per invånare...

Så det är bättre att vi flyttar till Eritrea istället för att de flyttar till oss? Är det Din uppfattning?
Citera
2023-09-22, 14:14
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Förklara skillnaden då. Tror du det framtida barnet bryr sig om ifall det dödades före eller efter dess unika DNA hunnit blandas?

Ungefär som om de hemlösa bryr sig om ifall deras unika framtida hem slogs sönder före det var färdigbyggt eller efter. Följden är exakt densamma.

Jag har försökt göra det i 5-6 inlägg tidigare. Om du fortfarande inte förstår kan jag inte göra mer. Är du verkligen intresserad kan du gå tillbaka och läsa det igen.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
De har så i Sydamerika.
En stackare fick missfall i 8e månaden och fick 30 års fängelse.

Inte alls. Jag har tidigare i tråden berättat att jag inte vill straffa mödrarna.
Senast redigerad av InnesI 2023-09-22 kl. 14:24.
Citera
2023-09-22, 14:16
Medlem
Citat:
Förenklat skulle jag säga programmering och metabolism.

tror inte ens du själv fattar vad du skrev eller ens menade.

konceptionsögonblick m.m. lever av moderns metabolism, den har ingen egen sådan.

Citat:
Nej, det är Din gynnsam-för-Dig-tolkning. Om vi accepterar att det är något särskilt skyddsvärt med människolivet, så får vi acceptera att detta liv har sin startpunkt i konceptionsögonblicket och därifrån börjar också detta livs värde och behov av skydd.

det skyddsvärda med människan är just de funktioner som ännu ej finns hos konceptionsögonblick, innan dess är det moderns vilja som är det avgörande och inte något egenvärde.

Citat:
Således borde vi inte ha ökat snabbt med en miljon+ människor utan låtit svenskarna förökat sig istället?

Det fel Du gör är att räkna på utsläpp/person. Vi är så få i Sverige att den globala påverkan av svenska folket är försumbar, särskilt om vi beaktar den stora minskning som Sverige har genomfört under senare decennier. Det är därför vi skall avstå från självspäkning.
https://www.naturvardsverket.se/data...-vaxthusgaser/

INGENS utsläpp är "försumbart" och allra minst försumbart är alltså befolkningar i I-länder med höga utsläpp. Att vi minskat våra utsläpp något är bra, men betyder inte att det är tillräckligt.

Du borde läsa dina länkar istället för att länka utan någon som helt bäring till et du dillar om.

Citat:
Så det är bättre att vi flyttar till Eritrea istället för att de flyttar till oss? Är det Din uppfattning?

nej de bästa våra att vi började släppa ut mindre än vad Eritrea gör idag. Tror inte svenskar skulle ändra sitt levnadsätt via att fatta till Eritrea, du hade väl krävt luftkonditionering, bil m.m. även där.
Citera
2023-09-22, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag har försökt göra det i 5-6 inlägg tidigare. Om du fortfarande inte förstår kan jag inte göra mer. är du verkligen intresserad kan du gå tillbaka och läsa det igen.

Inte alls. Jag har tidigare i tråden berättat att jag inte vill straffa mödrarna.
Nej, du har bara liksom Strix försökt låta påskina att biologin bryr sig det minsta om hur långt i processen att bli en människa spermien och ägget har kommit och att det ska ha nån betydelse för lagstiftning på området.
Citera
2023-09-22, 14:25
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Det här är den stora brytpunkten mellan dig och oss abortmotståndare. Du anser att livets värde är relativt och subjektivt till föräldrarna. Vi andra anser att livets värde är ett värde i sig självt.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Den är typen av resonemang blir alltid problematiskt när man sätter in dem i andra situationer. Om det är ett kriterium att det är ok att avsluta ett mänskligt liv så länge det inte lider blir konsekvenserna sådana som ingen här (tror jag) skulle acceptera. Om någon var medicinskt bedövad gentemot smärtan skulle det gälla även då? Om någon inte kände smärtan på grund av en skada av något slag skulle det gälla även då? Naturligtvis inte, och därför är det vanskligt att ha detta som definitiv gräns för när det mänskliga livet är ok att avslutas.

För att täcka upp brukar abortförespråkare sedan räkna upp ytterligare olika anledningar till varför fostret bör få dödas men samma typ av resonemang kan då brukas. Skulle samma regel gälla även annat mänskligt liv förutom det ofödda? Och konsekvenserna leder alltid till samma problem för det är det (nästan) ingen som går med på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in