Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Fostrets. Jag förklarade ju det. Och i min liknelse, så naturligtvis är det en förlust för Dig att Du aldrig ens får reda på att Du hade rätt till 100 000 kronor. Din uppfattning är typisk för filosofisk materialism, och Din uppfattning om ett träd faller i skogen men ingen hör så har det fallit ljudlöst. Min utgångspunkt är kunskapsteoretisk idealism, och mitt svar är att trädet faller med ett kraftigt brak även om ingen hör.
Inget av detta har med religion att göra, men jag är gammelkyrklig lutheran av den sort som svenskar varit i århundraden.
Nej, det är ingen förlust för mig att inte veta att jag skulle vara 100 000 kronor rikare. Jag vet ju inte.
Trädet som faller i skogen är dock en förlust. Det har stått där och givit skugga och bo åt djur och växter. Dessa växter och djur förlorar trädet. och trädet förlorar på sikt sitt liv. Där har du en
riktig förlust. För många liv. Och det är ju precis vad som händer när en
levande född människa dör. Folk kommer sörja och personen själv förlorar sitt liv.
Ett foster på 0-9 veckor har
enbart värde för kvinnan och mannen som knullat fram graviditeten. Och om paret anser att fostret är oönskat, så är det ingen förlust för dem att abortera fostret. Och det är ingen förlust för fostret att dö, då den inte ens är medveten om att den lever.
Så. En kvinna är en
levande född människa. Som kan dö av graviditetskomplikationer/förlossningskomplikationer eller av en
olaglig och osäker abort. Detta är en förlust för kvinnan själv (som är medveten om att hon lever och lider innan hon dör). Och de som känner henne kommer sörja och det är en förlust för dem att hon dör (precis som med trädet i skogen). Ett foster på mellan 0-9 veckor däremot har inget medvetande, vet inte att den lever och lider inte om den dör. Om den är oönskad av paret som har knullat fram den, så finns det heller ingen som sörjer den om den dör.
Vems liv är då viktigast att ta vara på? Kvinnans eller fostrets? För mig är det glasklart: det är kvinnans liv man först och främst måste värna om. Så känner hon sig nödgad till abort, ska hon givetvis få göra det, lagligt, reglerat och säkert.