2022-06-27, 06:51
Medlem
Går ju fortfarande utmärkt att använda kondom också.

Eller helt enkelt sluta knulla runt med allt och alla.
Citera
2022-06-27, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Går ju fortfarande utmärkt att använda kondom också.

Eller helt enkelt sluta knulla runt med allt och alla.

Men kondom (och andra preventivmedel) är ju inte 100% säkert.
Citera
2022-06-27, 07:37
Medlem
Stödjer abort till barnet är fött kan låta extremt men vi har inga betänkligheter med att ta djurs liv och det är i mina ögon samma sak. Skillnad så klart om det sker i självförsvar mot djur eller människor. Sen behövs det inte fler människor just nu snarare färre. Vad som är rätt och vad som är fel låter jag vara osagt
Citera
2022-06-27, 07:42
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Personligen anser jag att de är betydligt mer rimligt att godkänna abort under de första veckorna efter de att graviditeten är bekräftad. Har kvinnan inte gjort abort då så får hon ta ansvar för sina handlingar och bära på de liv hon har inom sej, föda barnet och sedan lämna över de till en annan vårdnadshavare om hon vill.

Dessa sena aborter som görs långt efter se att barnet kan leva utanför kvinnans kropp är en helt bisart.

Det görs inte så sena aborter att barnet kan leva utanför kvinnans kropp. Läs på för helvete.
Citera
2022-06-27, 07:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Diskutabelt om fostret ska ses som en del av kvinnan eller som egen.
Håller med.
Citat:
Det är olagligt att bruka narkotika så där fungerar inte argumentet alls.
Lag och moral är inte samma sak. Om abort vore olagligt så skulle man ändå kunna använda "min kropp, mitt val"-argumentet.
Citat:
Ja, abort är att ta ett liv, eller möjligt liv beroende av hur man ser på det.
Jepp.
Citat:
Argumentet att kvinnor har rätt till sin egen kropp är inte alls orimligt, tvärtom.
Men att det i sin tur skulle innebära någon rätt att avsluta andra liv är jag tveksam till.
Jag tycker argumentet är orimligt. Argumentet går ut på att autonomi över X, innebär oinskränkt rätt att använda X. Men detta fungerar inte i ett samhälle där vi har en välfärdsstat. Ingen har oinskränkt rätt över sina kropp, varken kvinnor eller män.
Citat:
De flesta är väl överens om att livet börjar vid befruktningen.
Ja.
Citera
2022-06-27, 07:57
Medlem
Citat:
Kan nån förklara hur argumentet att "kvinnor har rätt till sin egna kropp", kan vara ett rimligt argument för abort?

Oavsett vad man tycker om abort kan jag inte förstå hur detta argumentet kan ha nån substans alls.

Argumentet fungerar när de gäller rätten att knarka osv. Detta skadar min kropp men de är min ensak.

Men för abort så detta argument nonsens. Eftersom abort inte bara skadar ett annat liv de tar död på ett annat liv.

De alltså ett helt orimligt argument. Och dessutom är de enda argumentet som lyfts fram av folk som är för rätten till abort.

Personligen tycker jag de är helt groteskt att man kan tror att man har rätt att ta död på ett liv bara för att de finns i ens kropp.

Det är väl lite som att ha rätt till att välja vad man vill ha i kroppen och inte. Till exempel vaccin eller alkohol. Sperma går kanske bra men inte ett foster.

Om kvinnan inte ska få göra abort måste vi stifta lagar om männens ansvar att ta hand om ungen på ett adekvat sätt.

Själv tycker jag nog att man ska få abortera upp till 3 års ålder. Innan dess är de inte ens medvetna utan mer som vilket djur som helst. Föräldrarna får en chans att se vilket arbete det innebär att vara förälder och kan liksom ångra sig. Vi skulle antagligen se bättre familjeförhållanden då föräldrarna valde barnet trots det hårda arbetet.
Citera
2022-06-27, 08:00
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Kan nån förklara hur argumentet att "kvinnor har rätt till sin egna kropp", kan vara ett rimligt argument för abort?

Oavsett vad man tycker om abort kan jag inte förstå hur detta argumentet kan ha nån substans alls.

Argumentet fungerar när de gäller rätten att knarka osv. Detta skadar min kropp men de är min ensak.

Men för abort så detta argument nonsens. Eftersom abort inte bara skadar ett annat liv de tar död på ett annat liv.

De alltså ett helt orimligt argument. Och dessutom är de enda argumentet som lyfts fram av folk som är för rätten till abort.

Personligen tycker jag de är helt groteskt att man kan tror att man har rätt att ta död på ett liv bara för att de finns i ens kropp.
Rätt väg att nå dessa egoister som tycker att abort är något som är ok, bör vara, att de själva får betala för det. Om det nu är något som de väljer.

Det är inte männens uppgift att betala för kvinnors val. En abort kostar säker 100 000. Låt dem betala själva för sina val och sin kropp.
Citera
2022-06-27, 08:07
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Det är inte något argument. Det är slagord, en ramsa på ett plakat.

Du kan enkelt bemöta det med ”Kvinnor har rätt till sin egen kropp, men inte någon annans”. Dvs, de har inte bestämmande rätt till det som växer till en egen individ inom dem.

Ett mer känslomässigt argument är förstås tvåstegsretoriken ”Då är du också för dödsstraff?”, ”Varför inte?”.
Citera
2022-06-27, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
vem har ihjäl sina barn? för att få knulla?

INGEN har någon som helst laglig rätt att döda barn, aborter gäller embryon och tidiga foster och inte barn.

När övergår fostret till att bli barn?

Är du emot sena aborter? Gäller isf inte kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp då längre?

(Har du verkligen kläckt ur dig 30 000+ inlägg av den här gapiga typen? ”Snyggt” jobbat …)
Citera
2022-06-27, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är inte något argument. Det är slagord, en ramsa på ett plakat.

Du kan enkelt bemöta det med ”Kvinnor har rätt till sin egen kropp, men inte någon annans”. Dvs, de har inte bestämmande rätt till det som växer till en egen individ inom dem.

Ett mer känslomässigt argument är förstås tvåstegsretoriken ”Då är du också för dödsstraff?”, ”Varför inte?”.

Den dag kvinnor som är oönskat gravid, kan plocka ur graviditeten ur sina egna kroppar och stoppa in dessa i kroppar som vill vara gravida/avancerad teknisk kuvös. Den dagen kommer jag vara den största abortmotståndaren. För då finns det ingen som helst anledning till abort. Då är fostret verkligen en egen individ.

Men nu har vi inte kommit så långt medicinskt. Fostret är helt beroende av att vara i kvinnans kropp. Om kvinnan då inte vill vara gravid och inte vill föda barn. Så måste hennes kropp och vilja ha företräde framför ett mycket outvecklat och omoget foster liv. Graviditet och förlossning innebär för flertalet kvinnor påfrestningar och krämpor. Och i rätt många fall komplikationer. I vissa fall allvarliga komplikationer. I en del fall rent av livshotande komplikationer. Så givetvis måste kvinnan få ha rätt till sin egen kropp och själv få bestämma över om hennes kropp ska vara gravid/föda barn eller inte, med allt vad det innebär.

Men som sagt: den dag foster inte är beroende av just kvinnans kropp, för sin överlevnad. Den dagen kommer jag vara den absolut största abortmotståndaren!
Citera
2022-06-27, 08:29
Medlem
Vi äger våra kroppar och vad kropparna skapar, vi är skyldiga att ta ansvar för våra handlingar. Det är naturens lagar.
Kvinnor och kvinnliga män har sett till att vi inte längre har några rättigheter alls gällande våra kroppar utan är helt utelämnade till vad makten anser.
Men det tillhör kanske ett annat ämne i stort.

Kvinnor äger inte barnet i livmodern, det är en egen individ. Att vilja döda barn och dessutom se det som sin rättighet att få döda barn är ett modernt påfund som kommer sig av den dekadens och ansvarslöshet som under lång tid fått breda ut sig utan motstånd. Männens logik och sunda förnuft har i princip eliminerats och ersatts av kvinnans känslor. Kvinnor hatar mest av allt andra kvinnor, det är därför de så gärna vill döda andras avkommor. Det ligger i deras natur helt enkelt. När de får rumstera fritt får vi dagens massmord på oskyldiga barn. De "argument" som finns blir därefter helt uppåt väggarna och saknar rim och reson, de säger sig stödja abort på "vetenskap" och rättigheten att ta någon annans liv utan repressalier.

Då får vi lögner som argument, som tex att barnets kropp är detsamma som kvinnans kropp.
Senast redigerad av Tompa81 2022-06-27 kl. 08:31.
Citera
2022-06-27, 08:34
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du har inte träffat gravida kvinnor, va? För om du hade gjort detta, så hade du förstått. Graviditeten sker inuti kvinnans kropp. Med exakt allt vad det innebär, med krämpor, komplikationer på kvinnans kropp, liv och hälsa etc. Förlossningen som sedan kommer sker ut ur kvinnans kropp, blodigt, smärtsamt och med risk för alla möjliga komplikationer på kvinnans kropp, liv och hälsa.

Hade kvinnor som var oönskat gravida kunna plocka ut graviditeten och givit den till någon som vill ha den, så hade abort varit avskyvärt, eftersom embryot/fostret då hade varit en egen individ som inte var beroende av just sin mammas kropp, utan lika gärna kunde ligga i en annan kropp (som ville ha graviditeten/barnet). Men nu kan inte kvinnor plocka ur sina oönskade graviditeter och ge bort dem till någon som vill ha dem. Abort är ändå sättet en oönskad gravid kvinna kan göra för att "freda" sin kropp, liv och hälsa från komplikationer, krämpor, smärtor osv. och allt vad det innebär att vara gravid och föda fram barn.

Jag ser på de ungefär så här:

Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Flertalet flickor och pojkar lär sig hur barn blir till långt innan de lärt sig läsa. Vill man inte skaffa barn så låt då bli oskyddat sex. Händer ändå en olycka ta ett test så snart som möjligt, och gör abort direkt.

Flertalet gör sannolikt exakt så, men den kvinna som kommer dragande med någon krystad bortförklaring långt in i graviditeten ska inte kunna välja att döda barnet bara för att hon varit slarvig och ansvarslös.

Har man inte denna linje så behandlar man kvinnor som barn och foster som objekt.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-06-27 kl. 08:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in