2022-06-27, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mord är något man utsätter någon annan människa för. Självmord är något man utsätter sig själv för. Det första olagligt, det andra lagligt.

Att utföra abort på en kvinna som inte vill = olagligt. Att en kvinna själv beslutar att för egen del genomgå abort=Lagligt.

Hur kan det vara svårt att skilja mellan det man utsätter någon annan för och det man gör mot sig själv?

Nu hoppade du iväg till något helt annat. Men faktum kvarstår. Regering/riksdag bestämmer över din kropp och ditt liv.
Citera
2022-06-27, 04:36
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
så då får du sätta igång och bevisa att

1. foster i alla fosterstadier är "kännande och medvetna".

2. att graviditeter, förlossningar etc innebär risker är fasen inget "nonsens".

3. att embryon, foster sitter inuti och utvecklas bokstavligen av kvinnors kroppar, och påverkar kvinnors kroppar är inget nonsens.

Argumenten för abort har haglat över dig, men du är nu ett korkat troll...så du vägrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Äntligen konkretiserar du dina dåliga argument.

1. Om du inte acceptera att foster med en komplett hjärna är vid medvetande. Så har du en alldeles egen teori om vad medvetande är.

Foster reagerar på beröring tidigt under fosterutvecklingen. Detta faktum borde satt punkt för debbaten om hur de vida dom är "kännande".

2. Ja de innebär risker men detta är inte ett argument för abort under normala omständigheter. Du kan inte säga att graviditeter i allmänhet innebär risker och att detta innebär att abort i allmänhet är acceptabelt. De är ett nonsens argument av den typ man ofta ser.

Där emot kan en stor risk under graviditeten som kan avhjälpas genom en abort möjligtvis vara acceptabelt. Men detta är undantagsfall som inte säger något om flertalet graviditeter eller aborter i allmänhet.

3. De stämmer naturligtvis. Men detta faktum är inte heller ett argument för rätten att göra abort. Även om de ofta presenteras som ett Du måste tänka ett steg till och resonera för varför detta faktum legitimera abort.

De va förmodligen rätt korkat att konkretisera dina argument. Nu framgår de hur substanslöst de är. Men de så en intellektuellt hedlig diskussion brukar se ut.

Men a andra sidan är de så de är med alla kontinentala skräp filosofer och genus teoretiker som du antagligen uppskattar. De hela faller samma när man skrapar på ytan. Och därför du gömmer dej bakom flytande flum resonemang. Som aldrig skulle accepteras i andra moraliska frågor. Du och din sort kan helt enkelt inte acceptera slutsatserna som en hedlig diskussion skulle utmynnar i.

De finns inga moraliska argument för rätten att ta ett annat liv med få undantag. Och de faktum att livet finns inne i den egna kroppen är inte ett sådant undantag.

De går inte att föra ett stringent resonemang för abort efter de är så uppenbart att de inte är moralisk försvarbart.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-06-27 kl. 04:40.
Citera
2022-06-27, 04:40
Medlem
Citat:
1. Om du inte acceptera att foster med en komplett hjärna är vid medvetande. Så har du en alldeles egen teori om vad medvetande är.

msn aborterar rätt sällan foster....och verkligen inte de senare stadierna då det går misstänka där kan finnas förmågor i hjärnan.
man aborteras abolut mest embryon i Sverige..så jag upprepar bevisa att embryon är "kännande och tänkande" för det var alltså ditt påstående.¨Klarar du bevisa dina påståenden?
eller klarar du inte det...vad är det då för värde i dem tror du?

Citat:
Foster reagerar på beröring tidigt under fosterutvecklingen. Detta faktum borde satt punkt för debbaten om hur de vida dom är "kännande".
njae.. inte så tidigt...och man tror det kan vara automatiska reaktioner alltså inte att fostret "känner" något så som vi känner något, för detta krävs ju att det finns mottagande receptorer i hjärnan för detta.

Citat:
2. Ja de innebär risker men detta är inte ett argument för abort under normala omständigheter. Du kan inte säga att graviditeter i allmänhet innebär risker och att detta innebär att abort i allmänhet är acceptabelt. De är ett nonsens argument av den typ man ofta ser. Där emot kan en stor risk under graviditeten som kan avhjälpas genom en abort möjligtvis vara acceptabelt. Men detta är undantagsfall som inte säger något om flertalet graviditeter eller aborter i allmänhet.

jag svarade enkom på dina påståenden. jag har inte sagt att aborträtten skulle avgöras av om det är riskfyllt eller inte.
Det som främst avgör aborträtten är att födda barn ska slippa det lidande det innebär att födas ovälkomna. det som vidare avgör aborträtten är att kvinnor ska slippa det lidande det innebär att tvingas på något som man inte vill vara med om, eller inte klarar av, eller inte har resurser till.
samt att vår planets allt möjligt liv, ska slippa trängas undan av extremt antal oönskade människor...bara för den misogyna "fröjden" av att förbjuda kvinnor sin självbestämmanderätt.
Citera
2022-06-27, 04:59
Medlem
Citat:
förvisso möjligt...men det är vad vi "tror" på idag, och betydligt vettigare "tro" än vad div abortmotståndares olika "tron" hit och dit.

ursäkta men antar du definierar en människa utan ben ex som vid liv?
eller en människa med pacemaker? eller ett grishjärta, nya njurar, utan halva magsäcken, etc etc

detta är ju vad man för övrigt diskuterar lite idag, var går gränsen för att någon existerar som "unik egen varelse" om man byter ut massa organ.
Det finns inget vettigt i att argumentera för att någonting är en kvinnans kropp och hennes rätt att bestämma över, när det i själva verket är begynnelsen till ett eget liv. Det är förvisso beroende av moderns kropp för sin utveckling men är inte ett och samma.

Tills vidare får vi definiera liv som liv, hjärnan och det centrala nervsystemet ansvarar för det vi normalt sett definierar som medvetande men är inte en oberoende existens från övriga kroppen utan en del av den som tillsammans utgör en människa. Att avsluta ett liv under utveckling är mord, det är inte detsamma som att t.ex avsluta ett liv utan hopp(koma, hjärndöd, som inte kan återhämta sig).

Citat:
och nej det du beskriver där är ren humbug. hjärtan ändrar inte någons personlighet.
om en människas personlighet ändras pga hjärttransplantation, så beror det nog mer på det trauma som detta medfört och inte att något hjärta "minns" som förra "ägares" personlighet.
Den blev snarlik med hjärtats tidigare ägare. En affärsman(just det fallet togs upp i ''vetenskapens värld'') som älskade stadslivet flyttande ut till landet och blev en hippie/utvecklade exakt samma intressen som den tidigare värden till hjärtat( en hippie). Slump menar du p.g.a trauma? Det finns flera sådana dokumenterade fall.

Citat:
För övrigt:
människans alla celler bytts ju ur regelbundet, vi är alltså aldrig identiska med vad vi var förra veckan.
utan vi blir "nya" hela tiden.
så det ställer ju till det hela ytterligare något.
Du får gärna utveckla hur det är relevant i sakfrågan men vi glider ifrån ämnet lite nu...()
Citera
2022-06-27, 05:00
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Nej, det gör regering/riksdag.

Om du kan straffas med fängelse eller värre så har du inte rätt att bestämma själv. Eftersom att det är olagligt. Med din logik så har jag rätt att döda dig trots att det är olagligt.

Nej regeringen bestämmer inte om kvinnan ska göra abort eller inte fram till vecka 18, inte så som abortlagstiftningen ser ut i Sverige idag.

Nej i länder där abort är helt eller hårt förbjudet/reglerat bestämmer kvinnan inte själv. Jag är tämligen säker på att mord är olagligt i dessa länder också. Ändå mördas det även i dessa länder.

Jag har inte skrivit något om att det skulle vara rätt att mörda.
Citera
2022-06-27, 05:04
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
msn aborterar rätt sällan foster....och verkligen inte de senare stadierna då det går misstänka där kan finnas förmågor i hjärnan.
man aborteras abolut mest embryon i Sverige..så jag upprepar bevisa att embryon är "kännande och tänkande" för det var alltså ditt påstående.¨Klarar du bevisa dina påståenden?
eller klarar du inte det...vad är det då för värde i dem tror du?

njae.. inte så tidigt...och man tror det kan vara automatiska reaktioner alltså inte att fostret "känner" något så som vi känner något, för detta krävs ju att det finns mottagande receptorer i hjärnan för detta.

jag svarade enkom på dina påståenden. jag har inte sagt att aborträtten skulle avgöras av om det är riskfyllt eller inte.
Det som främst avgör aborträtten är att födda barn ska slippa det lidande det innebär att födas ovälkomna. det som vidare avgör aborträtten är att kvinnor ska slippa det lidande det innebär att tvingas på något som man inte vill vara med om, eller inte klarar av, eller inte har resurser till.
samt att vår planets allt möjligt liv, ska slippa trängas undan av extremt antal oönskade människor...bara för den misogyna "fröjden" av att förbjuda kvinnor sin självbestämmanderätt.

Om du läst vad jag skriver tillexempel på sida 1 och 2 i tråden. Så skulle du se att jag inte motsätter mej abort av embryon. Jag tycker att kvinnan har en rätt att avgöra om vill abortera ett foster så länge graviditeten är en tidig fas.

De finns inga moraliska problem med detta som jag ser de.

Hjärnan och nervsystemet utvecklas gradvis. Och de mögligt att de finns rent stimulus drivna reaktioner mycket tidigt i fostrets utveckling. Som sagt utvecklad de mest primitiva delarna i hjärnan först..

Men i vecka 10 har fostret en frontallob. När hjärnan har nått detta utvecklingsstadium är de orimligt att argumentera för att barnets reaktioner endast är stimulus driva och att fostret inte upplever smärta samt har någon form av medvetenhet. I Sverige tillåts långt senare aborte än i vecka 10.

Citat:

De va ju glädjande att du nu förstår att hur de vida de är riskfyllt i allmänhet inte är argument för abort.

Men sen blir de tokigt igen. Tack i alla fall för du äntligen konkretiserar. Nu märks de hur substanslöst de du säger verkligen är.

Att ett barn kan komma att vara ovälkommen ska alltså vara ett argument för abort? Livet är förknippat med alla möjliga lidanden.

Att kvinnan tycker att de är jobbigt är helt ovidkommande. Ens handlingar har konsekvenser och kvinnan har alla möjligheter att göra en tidig abort. Dessutom kan inte kvinnans upplevelse av att något inte verkar intressant trumfa barnets rätt att leva.

Din sista poäng tror jag faktiskt är ditt huvudsakliga motivering. Alltså att misogynna följer ska undvikas. Att anför detta som ett argument är helt absurt. Och jag tror att du med denna beveksegrund kan motivera precis vad som helst.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-06-27 kl. 05:09.
Citera
2022-06-27, 05:11
Medlem
Citat:
Kan nån förklara hur argumentet att "kvinnor har rätt till sin egna kropp", kan vara ett rimligt argument för abort?
/../
Personligen tycker jag de är helt groteskt att man kan tror att man har rätt att ta död på ett liv bara för att de finns i ens kropp.
Poängen överlag borde vara att det är väldigt svårt att skilja på t.ex. kvinnans och barnets kropp och hälsa. Att bli gravid eller inte, samt avsluta graviditet eller inte, är att åverka sin egen kropp - oavsett man inkluderar barnets kropp eller inte. Man gör en grej av att det blir väldigt svårt att skilja kvinnans rätt att göra vad hon vill/inte vill avseende sin kropp, från barnets egenintresse. Det ena utesluter inte det andra.

Att sen liv 'alltid ska försvaras' av princip, det har inget praktiskt försvar. Man kan ha ihjäl halva mänskligheten och mänskligheten kommer inte vara i någon fara ändå. Krig dödar bokstavligen hundratusen gånger fler människor än aborter i så fall gör. Men i områden där abortmotståndet är högt, så är motståndet för krigisk politik, rätten att äga och använda vapen, och krigsindustrin samtidigt väldigt lågt. Go figure Mänsklighetens personlighet i ett nötskal.
Senast redigerad av Robbinist 2022-06-27 kl. 05:17.
Citera
2022-06-27, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nej regeringen bestämmer inte om kvinnan ska göra abort eller inte fram till vecka 18, inte så som abortlagstiftningen ser ut i Sverige idag.

Nej i länder där abort är helt eller hårt förbjudet/reglerat bestämmer kvinnan inte själv. Jag är tämligen säker på att mord är olagligt i dessa länder också. Ändå mördas det även i dessa länder.

Jag har inte skrivit något om att det skulle vara rätt att mörda.

Regeringen/riksdag bestämmer över kvinnans kropp. De tillåter kvinnan att göra abort om hon vill, men hon bestämmer inte över sin kropp.

Alltså för att sammanfatta diskussionen:
Ingen man eller kvinna bestämmer över sin kropp eller sitt liv, det gör riksdagen.
Alltså är meningen "en kvinna har rätt att bestämma över sin egen kropp" inte sann och har inget med abortfrågan att göra. Saknar du andra argument för varför du är för abort så kan jag hjälpa dig genom att berätta för dig det enda argumentet till varför abort borde vara tillåtet och reglerat.
Senast redigerad av raptenen 2022-06-27 kl. 05:47.
Citera
2022-06-27, 06:05
Medlem
Citat:
Kan nån förklara hur argumentet att "kvinnor har rätt till sin egna kropp", kan vara ett rimligt argument för abort?

Oavsett vad man tycker om abort kan jag inte förstå hur detta argumentet kan ha nån substans alls.

Argumentet fungerar när de gäller rätten att knarka osv. Detta skadar min kropp men de är min ensak.

Men för abort så detta argument nonsens. Eftersom abort inte bara skadar ett annat liv de tar död på ett annat liv.

De alltså ett helt orimligt argument. Och dessutom är de enda argumentet som lyfts fram av folk som är för rätten till abort.

Personligen tycker jag de är helt groteskt att man kan tror att man har rätt att ta död på ett liv bara för att de finns i ens kropp.

Du har inte träffat gravida kvinnor, va? För om du hade gjort detta, så hade du förstått. Graviditeten sker inuti kvinnans kropp. Med exakt allt vad det innebär, med krämpor, komplikationer på kvinnans kropp, liv och hälsa etc. Förlossningen som sedan kommer sker ut ur kvinnans kropp, blodigt, smärtsamt och med risk för alla möjliga komplikationer på kvinnans kropp, liv och hälsa.

Hade kvinnor som var oönskat gravida kunna plocka ut graviditeten och givit den till någon som vill ha den, så hade abort varit avskyvärt, eftersom embryot/fostret då hade varit en egen individ som inte var beroende av just sin mammas kropp, utan lika gärna kunde ligga i en annan kropp (som ville ha graviditeten/barnet). Men nu kan inte kvinnor plocka ur sina oönskade graviditeter och ge bort dem till någon som vill ha dem. Abort är ändå sättet en oönskad gravid kvinna kan göra för att "freda" sin kropp, liv och hälsa från komplikationer, krämpor, smärtor osv. och allt vad det innebär att vara gravid och föda fram barn.
Citera
2022-06-27, 06:43
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du har inte träffat gravida kvinnor, va? För om du hade gjort detta, så hade du förstått. Graviditeten sker inuti kvinnans kropp. Med exakt allt vad det innebär, med krämpor, komplikationer på kvinnans kropp, liv och hälsa etc. Förlossningen som sedan kommer sker ut ur kvinnans kropp, blodigt, smärtsamt och med risk för alla möjliga komplikationer på kvinnans kropp, liv och hälsa.

Hade kvinnor som var oönskat gravida kunna plocka ut graviditeten och givit den till någon som vill ha den, så hade abort varit avskyvärt, eftersom embryot/fostret då hade varit en egen individ som inte var beroende av just sin mammas kropp, utan lika gärna kunde ligga i en annan kropp (som ville ha graviditeten/barnet). Men nu kan inte kvinnor plocka ur sina oönskade graviditeter och ge bort dem till någon som vill ha dem. Abort är ändå sättet en oönskad gravid kvinna kan göra för att "freda" sin kropp, liv och hälsa från komplikationer, krämpor, smärtor osv. och allt vad det innebär att vara gravid och föda fram barn.

Det är dock fullt möjligt idag att helt undvika oönskade graviditeter. Just saying.
Citera
2022-06-27, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Det är dock fullt möjligt idag att helt undvika oönskade graviditeter. Just saying.

Ja, absolut. Avhållsamhet är en bra sak.
Citera
2022-06-27, 06:49
Medlem
Flertalet flickor och pojkar lär sig hur barn blir till långt innan de lärt sig läsa. Vill man inte skaffa barn så låt då bli oskyddat sex. Händer ändå en olycka ta ett test så snart som möjligt, och gör abort direkt.

Flertalet gör sannolikt exakt så, men den kvinna som kommer dragande med någon krystad bortförklaring långt in i graviditeten ska inte kunna välja att döda barnet bara för att hon varit slarvig och ansvarslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in