2023-09-03, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Men inte om du saknar koppling alltså. Då vet jag.

Exakt. Ett djur är inte en människa och vi värderar dem helt olika. Men var går gränsen?

Det är bara fundamentalistiska veganer som applicerar moral och etik avsedda för människor rakt av på djur. Gränsen går förstås vid att vi talar om en annan art, och inte mänskligt liv längre.

Denna jämförelse är fortfarande inte relevant i nästintill samtliga abortsituationer. Man värderar inte ett liv mot ett annat, och tvingas välja vem som ska leva eller dö. Aborter som utförs för att kvinnans liv är i fara är väldigt ovanliga, och det utförs närmare fyrtiotusen aborter per år i Sverige. I nästan samtliga fyrtiotusen aborter hade båda individer kunnat leva.

Citat:
Så är det, men det går inte emot det jag sa.

Du beskrev ett exempel som inte är jämförbart där du bortser från flera helt avgörande faktorer. Kalle har inte hamnat i sin beroendeställning av sig självt bara - det är du som har orsakat det.

Citat:
Det blir lite drygt om du bara ska märka ord.

Det är ju två helt väsentligt skilda saker. Vid en IVF-befruktning är det givetvis kvinnan som ansöker om behandlingen som har ansvaret att ta hand om barnet. Den biologiska pappan vet inte ens om att han är far till avkomman.
Citera
2023-09-03, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa

Jag ser inget motargument, bara samma dravel du upprepat hundra gånger tidigare som jag redan bemött.

Låt mig påminna dig om vad du sa:

Försök att bemöta mitt motargument eller håll käften.

Jag minns vad jag skrev. Och at jag skrev hur jag skulle känna. Hur jag skulle känna är inte samma sak som att andra skulle göra det. Men jag skrev det för att få dig att vakna upp ur ditt lull-lull kring att "bara man lever så är man lycklig". Så är det givetvis inte. Och en bra kvinna vill ge sitt/sina barn ett bra liv. Vet hon med sig att hon inte kommer kunna göra det, så kanske hon fattar det svåraste beslut hon någonsin har fattat: att göra abort.

Och nej: adoption/fosterhem behöver inte alls vara att ge sitt barn ett bra liv. För som jag nyss skrev: föds man och vet att man är oönskad av sina biologiska föräldrar och sedan blir illa behandlad i fosterhemmet/hos adoptivfamiljen... Så blir det ett liv förvisso. Men ett liv i lidande. Och en bra kvinna vill som sagt inte riskera att hennes barn får ett sådant liv: oönskad först och sedan ett liv i lidande... Då kan det för henne vara att välja mellan två dåliga alternativ och välja det minst dåliga, att göra abort.

Du verkar leva i villfarelsen att kvinnor/flickor som gör abort "bara tänker på sig själva". Så är det givetvis inte. De tänker hur livet med barn skulle vara... Och hur hon skulle vara som mor till barn och vilket liv hon skulle kunna ge till barn... Om bilden hon då ser är: "barnet får en outbildad mamma som lever på existensminimum och behöver skaffa sig en bra utbildning, som kommer ge barnet mindre tid med sin mamma... Och barnet kommer ha en frånvarande pappa som helst vill att barnet aldrig skulle ha fötts... Och barnet kommer kanske ärva min svåra ångest... Och är jag tillräckligt bra på detta med barn? Kommer jag kunna vara en god mor? Jag vet inte... Kanske. Jag skulle iaf. älska det. Men räcker det? Vi kommer ha det fattigt, barnet kommer ha en pappa som inte vill ha det och kanske ärva min svåra ångest. Kan jag balansera upp för det lidandet? Ska jag kanske föda barnet och adoptera bort det? Så det får en kärnfamilj där mitt barn kan få vara lycklig. Men tänk om adoptivpappan är pedofil... Och våldtar barnet... Vad ska jag göra?! Vad ska jag göra?! Abort... "

Så. Tänk på det några varv.
Citera
2023-09-03, 04:51
Citat:
Det är bara fundamentalistiska veganer som applicerar moral och etik avsedda för människor rakt av på djur. Gränsen går förstås vid att vi talar om en annan art, och inte mänskligt liv längre.
Det är bara fundamentalistiska veganer som på allvar värderar alla djur som människor. Men det finns gott om folk som filosoferar över det hela.

Citat:
Denna jämförelse är fortfarande inte relevant i nästintill samtliga abortsituationer. Man värderar inte ett liv mot ett annat, och tvingas välja vem som ska leva eller dö. Aborter som utförs för att kvinnans liv är i fara är väldigt ovanliga, och det utförs närmare fyrtiotusen aborter per år i Sverige. I nästan samtliga fyrtiotusen aborter hade båda individer kunnat leva.
Det är väldigt relevant. Det blir bara irrelevant om man utgår från dina premisser, men eftersom det är just dem jag ifrågasätter blir det lite cirkelresonemang.

För att exemplifiera. Ta en godtycklig hundägare som älskar sin hund och en godtycklig gravid kvinna som vill göra abort. Nu ska du välja om du vill döda fostret eller hunden. Jag hade valt hunden i den situationen.

Citat:
Du beskrev ett exempel som inte är jämförbart där du bortser från flera helt avgörande faktorer. Kalle har inte hamnat i sin beroendeställning av sig självt bara - det är du som har orsakat det.
Precis som ett foster har hamnat i sin situation för att dess föräldrar har orsakat det.

Citat:
Det är ju två helt väsentligt skilda saker. Vid en IVF-befruktning är det givetvis kvinnan som ansöker om behandlingen som har ansvaret att ta hand om barnet. Den biologiska pappan vet inte ens om att han är far till avkomman.
Och där kom ett svar!

Jag tycker frågan är väldigt intressant i det här sammanhanget, för om man ska ålägga en annan människa ansvar för ett foster/barn så är det viktigt att veta på vilka grunder det ansvaret kommer. För du pratar ju om att barn inte bara kommer till, utan att det är andra som har orsakat det. Så då är ju frågan vem/vilka det är som är orsaken i det fall jag nämnde.
Citera
2023-09-03, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag minns vad jag skrev.

Uppenbarligen inte, och inte heller kunde du greppa det moralfilosofiska motargument jag presenterade för dig.

Citat:
Och at jag skrev hur jag skulle känna. Hur jag skulle känna är inte samma sak som att andra skulle göra det.

Bara några sidor bak i tråden argumenterade du för abort med argumenten "jag känner så" och "andra känner så".

Citat:
Men jag skrev det för att få dig att vakna upp ur ditt lull-lull kring att "bara man lever så är man lycklig". Så är det givetvis inte.

Nu ljuger du. Du kan inte hitta ett enda inlägg där jag påstår att bara man är vid liv så är man lycklig. Det jag däremot vänt mig mot är ditt resonemang om att det är bättre att minimera lidande genom att döda personen innan lidandet ens hunnit uppstå. Två helt skilda saker. Vad är den logiska slutsatsen av ett sådant resonemang? Vilket vore det ultimata sättet att minimera lidande på? Att döda alla människor så smärtfritt som möjligt. Inga människor, inget mänskligt lidande.

Dina prioriteringar här är dessutom helt skeva vilket är uppenbart i princip omedelbart. Det går inte att prioritera lycka före liv, då liv först måste existera för att lycka ens ska vara möjligt. Vi kanske borde döda deprimerade människor också för deras eget bästa? Det hade ju minimerat deras lidande. Ja, just det, ja, alla människor lider, att lida är en naturlig del av livet - bäst vi dödar alla människor.

Det genomförs dessutom nästan fyrtiotusen aborter per år i Sverige, och här sitter du och försöker rättfärdiga det genom att antyda att dessa fyrtiotusen barn skulle ha blivit misshandlade, våldtagna och vem vet vad mer du fantiserar om om man inte hade dödat barnen.
Citera
2023-09-03, 05:33
Medlem
Citat:
Det är bara fundamentalistiska veganer som på allvar värderar alla djur som människor. Men det finns gott om folk som filosoferar över det hela.

Det finns många idioter till veganer som slösar sin tid på detta, ja. Till sist hamnar dom alltid i resonemang om att våld i naturen, t.ex. en björn som dödar ett annat djur för föda, är en förkastlig moralisk handling som borde leda till bestraffning i form av att man sätter björnen i fängelse.

Citat:
Det är väldigt relevant. Det blir bara irrelevant om man utgår från dina premisser, men eftersom det är just dem jag ifrågasätter blir det lite cirkelresonemang.

Då får du demonstrera hur min premiss är felaktig, men du kommer inte kunna göra det. Av fyrtiotusen aborter i Sverige per år är det ett ytterst fåtal som utförs för att man tvingas välja mellan kvinnans och barnets liv.

Citat:
För att exemplifiera. Ta en godtycklig hundägare som älskar sin hund och en godtycklig gravid kvinna som vill göra abort. Nu ska du välja om du vill döda fostret eller hunden. Jag hade valt hunden i den situationen.

Precis som ett foster har hamnat i sin situation för att dess föräldrar har orsakat det.

Och där kom ett svar!

Jag tycker frågan är väldigt intressant i det här sammanhanget, för om man ska ålägga en annan människa ansvar för ett foster/barn så är det viktigt att veta på vilka grunder det ansvaret kommer. För du pratar ju om att barn inte bara kommer till, utan att det är andra som har orsakat det. Så då är ju frågan vem/vilka det är som är orsaken i det fall jag nämnde.

Att jag ska behöva förklara att barn är ett resultat av föräldrarnas handlingar att ha sex känns lite som dagisnivå.
Citera
2023-09-03, 08:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
En av följden är att etniska svenskar efter hand blir en allt mindre andel av Sveriges befolkning och det är svårt att se något positivt i det.
Ett knepigt argument för abortförbud, men men.
Ditt personliga problem.
Citera
2023-09-03, 08:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Du och jag är också cellklumpar med DNA.

Problemet för de som är för abort är att det inte finns någon annan tydlig och vettig linje för när någon blir en människa bortsett från befruktningsögonblicket. Det finns teorier att det blir en människa från från vecka 6 när organen börjar utvecklas ända fram till tillfället precis innan födseln (då vissa resonerar att platsen där fostret befinner sig definierar om det är en människa eller ej, i magen eller utanför).

När anser du att någon blir en människa?
Vid födseln. Innan är det ett foster, innan vecka tolv är det en slemklu p som är till glädje eller olycka för mamman.
Citera
2023-09-03, 08:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej. Att mänskligt liv börjar vid befruktningsögonblicket är ett objektivt vetenskapligt faktum.

Av ditt eget resonemang så följer det att om någon känner för att döda dig så är det okej. Att du inte förstår simpel logik är inte mitt problem.
Vad vi kan göra med det startade livet är en godtycklig bedömning.
Det har resulterat i våra abortlagar.

Att mord är olagligt är också en godtycklig bedömning.
Att döda till och med premieras ibland.
Citera
2023-09-03, 08:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, jag håller med dig om att abort ska vara tillåtet, men av andra anledningar än du. Du säger att det är för att en vuxen människa är värd mer än ett foster. Jag säger att det är för att man inte är skyldig att dedikera sin kropp till någon annan.
Ok.
Likställer du en vuxen med ett foster?
Det gör de flesta, utom de länder som har totalt abortförbud. Där tycker de att mamman lika gärna kan dö, bara fostret l överlever.

En hemsk syn .
Citera
2023-09-03, 09:01
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
För att elaborera lite. Värde är inte objektivt. Vad som är värt mycket för dig kan vara skitlite värt för mig. Och det är helt rimligt att tycka att ofödda foster har noll värde. Det är även rimligt att tycka att barn är föräldrars ägodelar som de gör som de vill med. Jag delar inte åsikten, men det är inte fel att tycka så.

Och den som säger att något har ett värde åtar sig samtidigt ett ansvar för det. Säg att du köper en fin gammal veteranmoped. Sedan låter du den stå ute och förfalla och rosta sönder. Jag kommer till dig och säger att det är helt förkastligt att behandla en gammal moped på det sättet. Du svarar att för dig är det bara lite plåt, och att jag kan få den om jag vill. Jag svarar att jag inte har ork och lust att ta hand om den.

Tror du ser parallellen.

En får tacka.

Fast moralfilosofiskt så blir det ju en väsentlig skillnad på att aktivt döda någon och att passivt göra det genom att inte aktivt hålla någon vid liv, vilket det ju blir om man lämnar ett spädbarn att svälta ihjäl.

Och en abort går att se som någon sorts nödvärn. Jag vet att jämförelsen haltar lite, men det finns relevanta likheter. Om vi antar min grundtes, att ingen människa har rätt att leva på någon annans kropp, så har kvinnan rätt att göra vad som krävs för att bli av med ungen. Möjligtvis kan man kräva att man inte dödar ungen i processen om det är möjligt. Men det är under förutsättning att det faktiskt är möjligt.

Ur det perspektivet är jag inte helt främmande för idén att om det är möjligt att plocka ut ungen ur morsan och föda upp den i en kuvös för senare bortadoption så ska det också göras.

Och bara för att slänga in en till liten synvinkel. Du var ju inne på att barnet inte hade något val, vilket är helt sant. Så säg nu att en morsa föder ett barn, ser till att det har ett bra liv och dödar det efter fem år. Då har ju barnet "fått" fem lyckliga år av sin morsa. Så morsan har ju "gett" otroligt mycket mer jämfört med om hon valde att inte knulla. Att knulla och sedan döda bör alltså totalt sett ses som bättre än att inte knulla. Nu håller jag inte med om detta, men det är helt klart värt att fundera över. Hur argumenterar man emot det? Jag är osäker.

Exakt min poäng. Just därför kan man inte tvinga en kvinna att agera hyresvärd i nio månader.

Om det är olagligt eller dåligt är en separat diskussion. Kärnan i min fråga är just vem det är som är ansvarig för barnet. Barnet har inte valt att komma till, så vem eller vilka ska vara ansvariga?
Snygg fundering.

Lite utilitarism, eller hur.
Citera
2023-09-03, 09:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ett avsiktligt och medvetet dödande av ett mänskligt liv är per definition ett mord. Var en människa befinner sig i sin utveckling är helt irrelevant, då även en ettåring är en outvecklad människa, och vissa människor utvecklas aldrig fullt ut på grund av diverse defekter.

Varför är var en människa befinner sig i sin utveckling viktigt för dig? Varför dra gränsen där du helt godtyckligt sätter den? Varför inte sätta gränsen vid 140IQ? Utvecklingsstörda är med ditt resonemang inte att betrakta som fullvärdiga människor.

Jag ser inget argument. Du sa specifikt att det handlade om dina godtyckliga känslor. Låt mig citera:

Om det är dina och andras känslor som avgör så finns det inget som säger att det inte vore okej att döda dig om man känner för det, enligt ditt resonemang.

Detta är en helt godtycklig gränsdragning som du själv sa att du baserade på dina känslor. Enbart en imbecill kan tycka att något så allvarligt som vem som har rätten att leva eller inte ska avgöras av vad man känner för.

Du har fortfarande inte framfört ett argument mot varför det inte skulle vara okej enligt ditt eget resonemang.

En femtioåring är mer utvecklad än en tioåring, så vad är din irrelevanta poäng? Den existerar inte. Du bara säger saker som du inte förstår innebörden utav.
Mord är en rättstek isk term, använd ordet döda i stället så är det i alla fall rätt benämning.
Citera
2023-09-03, 09:55
Medlem
[quote=Reiwa|85608959]
Citat:
Det är biologisk fakta. Att du försöker beskriva verkligheten som något den egentligen inte är genom semantiska trick förändrar inte vad vetenskapen och fakta säger om saken.

Det mänskliga livet börjar vid befruktningen och abort är per definition att man medvetet och överlagt dödar ett ofött mänskligt liv. Att beskriva det som mord är således helt rimligt.

Det är jag som beskriver verkligheten just efter hur den faktiskt ser ut, och inte du.
Verkligheten är inte att en mänsklig befruktning är en bebis eller fullgången människa, utan att det är en sammanslagning av 2 celler som sen börjar dela sig.
Den som använder sig av "semantiska tricks" här är alltså du.

Citat:
Är du medveten om att du, alltså människan Merapi, också enbart består av DNA och celler? Vi kan med andra ord applicera alla argument du framför där du förespråkar abort på dig själv. Ofödda människor har inte en rätt till liv för det är bara celler och DNA säger du, men eftersom att du också bara är celler och DNA så följer av din egen logik att du inte har någon rätt till liv heller.

Det är också intressant att du, och andra abortförespråkare, intar den här positionen där ni säger något som mer eller mindre är kvasi-religiösa argument. Människan är något mer än bara celler och DNA och en biologisk verklighet är vad du antyder här, men vad menar du med det? Du är skrämmande nära att börja prata om en själ som religiösa gör eller andra övernaturliga fenomen.

japp, men mina celler, till skillnad från en befruktning, har hunnit dela sig till X biljoners celler och organiserat sig i olika essentiella organ för att kunna fungera som människa vid "liv", och det har alltså INTE en befruktning. En befruktning har precis hunnit starta den processen, och de tär alltså den processen mot ett mänskligt liv, som avbryts via en abort.

DET är verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in