2023-09-02, 21:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det är precis det jag menar. Kokpunkten är när det mänskliga livet startar. Jag går på den vetenskapliga vägen som säger att det är vid befruktningen. Om det är så innebär det att jag avslutar ett mänskligt liv vid en abort. Därför blir varje argument för abort surrealistiskt. Döda ett mänskligt liv för att det inte passar in i livspusslet. Döda ett mänskligt liv för att jag inte har råd. Döda ett mänskligt liv för att jag är för ung. Döda ett mänskligt liv för att jag är för gammal. Döda ett mänskligt liv för att det inte var planerat. När jag väl tagit steget och förstått när det mänskliga livet faktiskt startar, och att detta liv per definition är helt oskyldigt, var det inte svårt att ändra åsikt till att vara för livet.

Först: ett bra, klokt och genomtänkt inlägg! Inte alltid vanligt på Flashback.

Jag håller med dig. Det behövs bättre preventivmedel för kvinnor. Det vore trevligt om det fanns bättre för män också. Och jag anser även att båda föräldrarna ska ha ett ansvar för omhändertagandet av barnet. Däremot är det kanske inte så konstigt att kvinnan tar det största ansvaret med tanke på de band hon har till barnet genom graviditeten och sedan med bröstmjölken. Jag tror det är något unikt och viktigt. Men med det sagt avskyr jag män som inte är där och hjälper och stöttar även om de kanske inte fungerar i en kärleksrelation med kvinnan. Ännu värre är det med de män som tvingar sin partner att avsluta en graviditet.

Ja, på något sätt rangordnar vi nog alltid liv. Jag äter själv kött vilket betyder att jag inte värderar deras liv lika högt som en människas liv. Jag tror det är ofrånkomligt. Sedan vill jag förtydliga att jag inte per definition är mot att avsluta en människas liv. Jag anser att det kan vara berättigat i en självförsvarssituation t.ex. I teorin är jag också för dödsstraff när en människa förbrukat sin rätt att leva genom hemska handlingar. Men ett foster är per definition helt oskyldigt och det svagaste mänskliga liv vi kan tänka oss och det svaga livet bör vi ta hand om. Krig är en pandoras ask av rang. Jag tror att det är nödvändigt, jag är ingen pacifist, men jag ser stödjer heller inte mördandet av små barn på motståndarsidan.

Sedan ser jag inget som heligt då jag inte är religiös. Och eftersom jag inte per definition tycker att det alltid är fel att döda ett mänskligt liv skulle en sådant tanke ändå inte fungera (eftersom det som är heligt tenderar att också ha en tidlös kvalitet).

För mig blir det en för luddig gräns att dra. Bara för att jag äter djur är det ok att döda ett mänskligt liv. Man kan dra det längre, bara för att jag äter djur är det ok att äta människor. Jag säger inte att det är det du säger men resonemanget kan nyttjas på det sättet. Jag vill göra världen lite bättre men det som går att göra bättre. Därför vill jag inte stödja sådant jag anser är galet även om det finns mycket annat i världen som är galet också.
Chansen att bli en människa kommer vid befruktningen, det är då en cellklumpmed dna. Programmerad att bli människa.
Citera
2023-09-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så om man på något sätt kan garantera att fostret inte lider av aborten, exempelvis genom någon form av sövning, så är du ok med att göra abort fram till födseln?

Nej, det är jag inte. Jag skriver som sagt att svensk abortlagstiftning är bra.
Citera
2023-09-02, 21:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderOvechkin
Abort är mord. Vill du inte ha barn finns preventivmedel av ABSOLUT klass. P-piller skyddar till 99.9997% och sedan finns dagen efter piller som minskar chansen till graviditet med 90%!

Har du tankarna på abort, och använder preventivmedlen som finns så är det i princip OMÖJLIGT att bli gravid.

”Det kan ske ändå även om man använder p-piller och dagen-efter piller” ja, för typ 1 person

Abort är mord.

Kvinnan ska ta sitt jävla ansvar om hon blir på smällen och inte har skyddat sig. Slyntyg.

Om kvinnan väljer att han barnet, och mannen inte vill, så tar han ändå ansvar för det!

Om mannen vill ha barnet, men kvinnan inte vill, så tar hon inte ansvar för det! Man behandlar kvinnor som barn….

Välkommen till det nya, bättre sverige!
Ett dagenefterpiller dödar ägget då det inte fastnar. Du mördar ägget innan det ens har fått en chans
Citera
2023-09-02, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, det är jag inte. Jag skriver som sagt att svensk abortlagstiftning är bra.
Men du använde ju lidandet som ett argument.
Citat:
Om fostret lider, så är det horribelt att begå något mot fostret.
Citera
2023-09-02, 21:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ja, att du vill döda barn när de befinner sig i sitt allra tidigaste skede och är som mest försvarslösa har jag redan förstått. Att mänskligt liv börjar vid befruktningsögonblicket är inte min subjektiva tolkning utan det är ett objektivt vetenskapligt faktum, så dina känslor och godtyckliga gränsdragningar är helt irrelevanta.

Det finns inget som skiljer ett ofött barn som är fem månader, två veckor, eller en minut gammalt från ett fött barn som är tio år förutom vilket stadie i utvecklingen denna individ befinner sig i. Att alla dessa stadier är ett mänskligt liv är ett objektivt vetenskapligt faktum, men du anser dig, utefter helt godtyckliga gränsdragningar, ha rätten att döda en mänsklig individ baserat på vilket stadie i utvecklingen den befinner sig i.
Men du godkänner dagenefterpiller
Citera
2023-09-02, 21:20
Medlem
Citat:
Du kan använda vilka termer du vill, det har ingen effekt på argumentet att det mänskliga livet börjar vid befruktningen. Jag påpekar bara era trick när ni försöker avhumanisera barnet och det mänskliga livet med hjälp av språket.

Du säger att man är inte en människa om man är 22 veckor och 6 dagar gammal, men nästa dag då man är 23 veckor gammal blir man helt magiskt en människa och ska ha rättigheter. En helt absurd och godtycklig gränsdragning som inte baseras på något mer än dina känslor.

Tyvärr för dig så är det ett objektivt vetenskapligt faktum att livet börjar vid befruktningen. Redan vid befruktningen har du ett komplett och unikt DNA.

Att du känner dig nödgad till något av rena bekvämlighetsskäl ger dig inte rätten att döda en annan människa. Du kan inte försvara det ur ett moralfilosofiskt perspektiv.

Ditt argument här är så svagbegåvat att man tar sig för pannan. Anser du att fattiga ska ha rätten att döda och stjäla tillgångar från andra också för att det hade gjort livet bekvämare för dem? Detta är nämligen en av många helt absurda slutsatser man hamnar i om man tillämpar ditt resonemang.

När man sen svarar "nej, fattiga har inte rätten att göra sitt liv bekvämare på det viset" så ska det påpekas "du bryr dig inte om fattiga människor!!!". Detta är precis vad du gör när det kommer till abort.

Säg mig: på vilket vis menar du att det är "bekvämt" med abort?
Jag tycker att det är ett väldigt märkligt resonemang du för nämligen.

Själv anser jag nämligen att barn är livet. Och att det är det allra bekvämaste liv som finns, att ha barn. Roligt, givande, kärleksfullt osv.

Abort däremot verkar vara jädrigt obekvämt. Fullt av smärta, både fysiskt och psykiskt. Ingen glädje. Blod, smärta, ångest, tomhet, ångerkänslor eller skuldkänslor. På vilket sätt menar du att detta skulle vara "bekvämt"?

När jag skriver att det finns flickor/kvinnor/par som känner sig nödgade till abort, så är det för att mellan två dåliga alternativ, så ser de abort som det minst dåliga. Men knappast ser de det som något "bekvämt".
Citera
2023-09-02, 21:26
Medlem
Citat:
Jepp. Det är därför jag inte använder sådana argument.

Abortförespråkare har i regel aldrig behövt debattera för sin sak då all debatt i frågan har kvästs i decennier av sosseriet, så många är helt enkelt totalt okunniga i frågan och förstår inte hur svaga deras argument är.

Man sätter epitetet "kvinnohatare" eller "religiös galning" i pannan på abortmotståndare och så är det bra med det på samma vis som man sätter(satte) rasist, nazist, främlingsfientlig och så vidare på alla som hade en annan uppfattning i invandringsfrågan.

Citat:
Eller ja, det beror på hur man ser det. Enligt mig så utvecklas människovärdet gradvis, för som du själv är inne på så blir det rätt absurt om man saknar människovärde strax innan man ska ut ur fittan, men direkt efter det ska betraktas som en fullvärdig människa.

Ja, så kan man se på saken, men jag ser inte hur det följer av detta resonemang att ett ofött barn har noll värde som man kan göra vad man vill med. Bara i abortsituationer där man måste välja mellan kvinnans och barnets liv är det relevant, och då anser jag likt de flesta att kvinnans liv går före, då kvinnan redan har bevisat att hon är livskraftig genom att hon uppnått en ålder där hon är kapabel till reproduktion. Om man nu vill säga att kvinnans liv är värt mer i en sådan situation, så är det något helt annat än vad abortförespråkare vanligtvis säger, nämligen att barnet inte har något värde alls och inte ens är mänskligt liv.

Citat:
Men min primärinställning är att ingen har rätt att leva av någon annans kropp, och det är just därför jag är för abort. På samma sätt som jag inte tycker att man kan tvinga någon att bära omkring på ett foster så tycker jag heller inte att man kan tvinga någon att donera benmärg till någon annan.

"My body, my choice"-argumentet med andra ord. Det är ett paradoxalt argument som inte håller eftersom att barnet inte tillhör kvinnans kropp, utan är sin egen kropp. "My body, my choice" gäller tydligen för kvinnan, men inte för barnet.

Vad abortförespråkarna brukar säga härnäst är att "barnet är beroende av mamman så hon får göra sig av med det", och vips så argumenterar abortförespråkare för att man ska få döda spädbarn också då dessa är beroende av någon annan för sin överlevnad. Jag säger inte att du gör det, men det är såhär debatten brukar arta sig.

Sen finns det andra enorma problem med detta argument, så som att det inte är barnet som valt att bli till, utan det är en konsekvens av mammans handlingar som barnet ska få betala priset för med sitt liv. Jag kan inte se hur det är moraliskt att någon annan ska straffas för dina handlingar.
Citera
2023-09-02, 21:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi är inte papister i Sverige, och därför inte heller rabiata. Jag har, som bekant, ett flertal rimliga undantag från den generella abortrestriktionen. Min uppfattning är att det födda livet är mera värt än det ofödda, och vinner om det uppstår "konkurrens", men av det följer inte att det ofödda är värdelöst som man får göra som man vill med.

Jag känner inte till alla länders abortlagstiftning, men jag tror inte på utopier och att varje land behöver konstruera sina egna lagar.
Du blundar för konsekvenserna av abortförbud
Citera
2023-09-02, 21:34
Medlem
Citat:
Men du använde ju lidandet som ett argument.

Nja. Jag använder snarare den totala avsaknaden av lidande hos ett foster mellan vecka 5-9, som ett argument för att avstannande av graviditet genom abort i dessa veckor, verkligen inte är något "moraliskt dilemma". Fostret lider inte, det är alldeles för outvecklat för det. Men kvinnan/flickan/paret lider. Och då får man nog gå efter "vem som lider mest".

Men när nervsystemet alltmer utvecklas och fostret blir mer och mer mänsklig, med lidande, smärta och känslor etc. Då blir det alltmer sjukt att döda det.
Citera
2023-09-02, 21:35
Medlem
Citat:
Säg mig: på vilket vis menar du att det är "bekvämt" med abort?
Jag tycker att det är ett väldigt märkligt resonemang du för nämligen.

Jag anser inte att det är bekvämt - jag är emot abort. Jag konstaterar bara vad den vanligaste anledningen till abort är.

Barnet anses komma i vägen för deras planer och liv, och det är bekvämare att bara göra sig av med "problemet". Man anser sig ha rätten att döda någon annan för att det skulle göra livet enklare och bekvämare för sig själv.

Citat:
När jag skriver att det finns flickor/kvinnor/par som känner sig nödgade till abort, så är det för att mellan två dåliga alternativ, så ser de abort som det minst dåliga. Men knappast ser de det som något "bekvämt".

Det existerar ingen nöd förutom i de fall där mammans liv är i fara och dessa aborter är en extremt liten del av alla aborter.
Citera
2023-09-02, 21:35
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Se Reiwas inlägg.

Jag säger inte att du är en abortmotståndare. Jag säger bara att ditt resonemang är sjukt märkligt och fullt med godtycke. Det hade varit en sak om vi diskuterade när det är ok att använda mobilen vid matbordet eller något annat oväsentligt. Men nu pratar vi om när en mänsklig individ helt plötsligt pang bom ska anses som ett barn från en dag till en annan. Och även när det är ok att tvinga en människa att mot sin vilja gå omkring och bära omkring på ett foster. Det är alldeles för allvarliga saker för att man ska komma undan med en massa godtycklighet.

Säg att en morsa dödar fostret en dag innan födseln. Hur etiskt fel är det? Om du jämför med att döda det precis efter födseln?

Och så har vi den där ytterst märkliga kopplingen till när ungen går att rädda OM den skulle födas. Jag ser inte hur det går ihop med att tvinga någon att bära omkring på ett foster. I synnerhet inte som du uppenbarligen verkar värdera ett foster avsevärt lägre än ett barn.
Det är godtyckligt.
Värdet på embryo är också godtyckligt. Det blir inte mera värt för att det kan bli en människa.
Det är därför mamman har det avgörande beslutet om abort eller ej.
Citera
2023-09-02, 21:37
Medlem
Citat:
Så om det är ditt barn är du emot abort, men andras barn bryr du dig inte så mycket om. Helt inkonsekvent i dina resonemang som du baserar helt på dina känslor.

Du får tycka vad du vill, men att mord ska vara förbjudet i ett civiliserat samhället ser jag som en självklarhet, särskilt när det handlar om mord på de allra mest försvarslösa och utsatta i samhället.

Jag anser att var och en ska få avgöra själv vad de känner inför sitt foster. Vissa känner som jag: kan inte tänka sig abort. Vissa känner sig nödgade till abort. Var och en får avgöra själva. Iaf. fram till och med vecka 18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in