2023-08-25, 22:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag syftar också på grupper. Jag lyfter fram de ansvarsfulla som grupp, oaktat kön. Varför vill Du likställa ansvarsfulla med ansvarslösa? Varför anser Du att kön är viktigare än ansvarsförmåga?

När det gäller avkomman har gruppen kvinnor den absolut högsta ansvarsförmågan. Män som grupp har det inte.

Det här är ingen raketvetenskap. Vi lyssnar tex inte på barnen när det gäller familjens ekonomi eftersom de inte har en aning om vad det handlar om.
Citera
2023-08-25, 22:10
Medlem
Citat:
Missfall är, som Du säger, naturens ordning. Abort är en aktiv mänsklig handling. Naturen tar sitt ansvar och människor måste ta sitt ansvar. Analogin till Ditt resonemang är att naturen tar död på oss alla, och det vore därför oproblematiskt med mord. Det tycker Du nog inte.

Och människor tar sitt ansvar när graviditeten är oönskad: de gör då abort. På det sättet slipper ett barn födas oönskad. Världen är så pass otrygg och otrevlig nog som det är, ett barn har rätt att få födas till föräldrar som vill ha det/älskar det och kan ge barnet allt barn behöver. Om kvinnan och mannen vet med sig att de inte kommer kunna ge barn det barn behöver/inte vill ha barn/inte kommer kunna känna kärlek och glädje över barn. Så är det faktiskt det skonsammaste de kan göra i det läget är abort. Gärna så tidigt som möjligt, då embryot/fostret är så pass outvecklat att den varken har medvetande eller kan känna smärta.

Människan gör många "aktiva mänskliga handlingar". Tex. låter vi inte folk dö hur som helst, utan vi sätter in aktiva mänskliga (medicinska) åtgärder för att få dem att överleva. och vi utför aborter på de kvinnor, när paret inte önskar barn/inte önskar graviditet. Vilket är att skona både paret och deras avkomma. En avkomma som kanske ändå hade dött. I missfall.
Citera
2023-08-25, 22:10
Medlem
[quote=Strix m/94|85530161]
Citat:
Åh, det var ett allmänt intryck. Din ilska antydde att Du börjat inse att jag har rätt, men inte fullt ut vill erkänna detta.

Du vet mycket väl att min ilska ritas mot dina sunkiga idéer och oförmåga svara hederligt på argument.

Citat:
Ja, av oss två är det jag som förstår skillnaden mellan individnivå och grupp-/samhällsnivå. Män, liksom kvinnor, är en för stor grupp för att i alla avseenden kunna hållas samman. Därför är det ofta lämpligt att dela upp i undergrupper.
Knappast, vilket framstår rätt tydligt eftersom du inte verkar göra någon åtskillnad, utan hoppar runt i dessa nivåer utan stringens.

Citat:
"Man" räknas inte som någonting, vara så där. Staten accepterar medborgarskapet som utgångspunkt, men det behöver inte jag som enskild göra. Likväl som t ex samer har rätt till sin etnicitet, och inte accepterar att andra tar för sig av den, har jag rätt till min svenska etnicitet. Att vänstern gärna framhåller andra etniciteters rättigheter, men förnekar svenskars, är både märkligt och fientligt.

Samer är också svenskar, förnekar du kanske att samer ingår i nationen Sverige? eller ursäkta, "accepterar" du inte att samer är svenskar? Vilken nationalitet anser du samer har?
eller de romer, judar, tornedalnignar, finnar etc etc som är födda i landet och har en släkt som levt här i kanske flera hundra år...kanske längre tid än din egen släkt levt här.
Samer har har ofta längre historia på den geografiska plätt vi idag kallar Sverige än average Svensson.

Låt mig gissa... du kommer inte svara på detta heller utan återigen skifta ämne, skriva nått fjantigt svar med nån irrelevant YouTube snutt.
Citera
2023-08-25, 22:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
När det gäller avkomman har gruppen kvinnor den absolut högsta ansvarsförmågan. Män som grupp har det inte.

Det här är ingen raketvetenskap. Vi lyssnar tex inte på barnen när det gäller familjens ekonomi eftersom de inte har en aning om vad det handlar om.

Jag undrar om det har slagit Dig att det enbart är kvinnor som begår aborter?

Med Ditt sätt att resonera så är det enbart män som aldrig begår aborter, och därför borde vi mera lyssna på dem. För egen del är jag mera för att lyssna på de ansvarsfulla, än de ansvarslösa oaktat kön. Det är litet som i partipolitiken - kön har visat sig ha en viss betydelse, men det är inte allenarådande som partivalsfaktor, och Fi gick överhuvudtaget inte hem i stugorna.
Citera
2023-08-25, 22:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och människor tar sitt ansvar när graviditeten är oönskad: de gör då abort. På det sättet slipper ett barn födas oönskad. Världen är så pass otrygg och otrevlig nog som det är, ett barn har rätt att få födas till föräldrar som vill ha det/älskar det och kan ge barnet allt barn behöver. Om kvinnan och mannen vet med sig att de inte kommer kunna ge barn det barn behöver/inte vill ha barn/inte kommer kunna känna kärlek och glädje över barn. Så är det faktiskt det skonsammaste de kan göra i det läget är abort. Gärna så tidigt som möjligt, då embryot/fostret är så pass outvecklat att den varken har medvetande eller kan känna smärta.

Människan gör många "aktiva mänskliga handlingar". Tex. låter vi inte folk dö hur som helst, utan vi sätter in aktiva mänskliga (medicinska) åtgärder för att få dem att överleva. och vi utför aborter på de kvinnor, när paret inte önskar barn/inte önskar graviditet. Vilket är att skona både paret och deras avkomma. En avkomma som kanske ändå hade dött. I missfall.

Man bör nog ta sig en funderare på den gudalika position man sätter sig i, när man låter urvalet vara önskad eller döden. Gamla tiders stråtrövare gav en i alla fall att välja på pengarna eller livet.

Det borde nog göras en mera omfattande undersökning, särskilt hos de som fötts oväntade eller oönskade (behöver inte vara samma sak) och fråga dessa om de hellre inte blivit födda. Hur stor andel tror Du skulle svara ja på det?
Citera
2023-08-25, 22:18
Medlem
Citat:
Du menar att lyssna på de som smiter från ansvar genom att begå aborter, ibland flera stycken? Varför är det bättre att lyssna på dem än på män som tagit sitt föräldraansvar?

Massa män är ansvariga för att aborter görs Uven. En stor andel kvinnor rådgör om sin graviditet med den ansvarige mannen, och om han inte vill bli fader, inte vill ta det ansvar det innebär att bli förälder, så gör hon abort.
Varför räknar du aldrig med dessa män?
Vidare, betydligt fler, en avgörande andel fler kvinnor än män är ensamstående förälder till barn, JUST! för att den andre föräldern inte vill ta sitt ansvar.
Varför räknar du inte med dessa män?

betydligt fler män än kvinnor blir överhuvudtaget aldrig biologiska fäder, varför riktar du inte ditt gnäll mot dem?

För återigen, det kön som alltså MINST tar ansvar för avkomma, är män, inte kvinnor. Kvinnor tar mer ansvar för barn än vad män gör.
Citera
2023-08-25, 22:19
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jag undrar om det har slagit Dig att det enbart är kvinnor som begår aborter?

Med Ditt sätt att resonera så är det enbart män som aldrig begår aborter, och därför borde vi mera lyssna på dem. För egen del är jag mera för att lyssna på de ansvarsfulla, än de ansvarslösa oaktat kön. Det är litet som i partipolitiken - kön har visat sig ha en viss betydelse, men det är inte allenarådande som partivalsfaktor, och Fi gick överhuvudtaget inte hem i stugorna.

"Begår aborter"

Då är vi alltså tillbaka på ruta ett. Bland gruppen kvinnor finns majoriteten ansvarsfulla gällande avkomman. Bland gruppen män finns majoriteten av de ansvarslösa.

Hence, vi bör lyssna på gruppen kvinnor gällande detta.
Citera
2023-08-25, 22:21
Medlem
Citat:
Man bör nog ta sig en funderare på den gudalika position man sätter sig i, när man låter urvalet vara önskad eller döden. Gamla tiders stråtrövare gav en i alla fall att välja på pengarna eller livet.

Det borde nog göras en mera omfattande undersökning, särskilt hos de som fötts oväntade eller oönskade (behöver inte vara samma sak) och fråga dessa om de hellre inte blivit födda. Hur stor andel tror Du skulle svara ja på det?

Ett embryo har ingenting den kan göra något som helst val med. Inte heller kan den svara i en ännu ej existerande framtid, huruvida den ville bli född eller ej, fast den ännu ej är född.

Du har enorma intellektuella problem fatta att embryon alltså inte är individer med någon identitet eller svarsförmåga överhuvudtaget.
Citera
2023-08-25, 22:23
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Försvara en kvinna? Vad dillar du om?

Om kvinnor vore slavar under sin genetik, så är ju abort något som också hör till kvinnors genetik att göra. Annars skulle de ju inte göra abort. Enligt din logik.
Tv-Serien jag skulle kolla på, Ashoka (Star Wars) kräver lite mer än att bara kasta sig in i den.

Försvara kvinnor emellan. Det gör kvinnor jämt. Det är helt genetisk. Men det vet inte kvinnor om. Men det är genetiskt för kvinnor att hålla med andra kvinnor och ”stå upp för dem”. Kvinnor behöver stödet när de föder.

Ledsen men biologin och genetiken är starkare än din feminism.
Citera
2023-08-25, 22:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du vet mycket väl att min ilska ritas mot dina sunkiga idéer och oförmåga svara hederligt på argument.

Det kanske är så att Du bara är en ovanligt ilsken person. Du förefaller anse att den som inte svarar på av Dig önskat sätt är ohederlig. Kanske borde Du bära en varningsskylt, så att inte någon oskyldig man råkar illa ut, t ex råkar gifta sig med Dig.

Citat:
Knappast, vilket framstår rätt tydligt eftersom du inte verkar göra någon åtskillnad, utan hoppar runt i dessa nivåer utan stringens.

Tvärtom. Jag byter analysnivå när så är påkallat - Du byter nivå utan att själv märka när det händer.

Citat:
Samer är också svenskar, förnekar du kanske att samer ingår i nationen Sverige? eller ursäkta, "accepterar" du inte att samer är svenskar? Vilken nationalitet anser du samer har?
eller de romer, judar, tornedalnignar, finnar etc etc som är födda i landet och har en släkt som levt här i kanske flera hundra år...kanske längre tid än din egen släkt levt här.
Samer har har ofta längre historia på den geografiska plätt vi idag kallar Sverige än average Svensson.

Nu är detta litet vid sidan av ämnet, även om demografiskt intressanta beröringspunkter finns. Emellertid är samer samer. Deras nationalitet är samer. En del av samerna är sedan medborgare i Norge, Sverige och Finland, men de är samer först och främst. Så, samerna är inte svenskar, utan en del av dem är svenska medborgare. På samma sätt är svenskar som bor i Finland inte finnar, utan brukar benämnas finlandssvenskar. Samlingsbenämningen brukar vara finländare.

Citat:
Låt mig gissa... du kommer inte svara på detta heller utan återigen skifta ämne, skriva nått fjantigt svar med nån irrelevant YouTube snutt.

Jag svarar alltid, och om Du inte är alldeles uppåt väggarna så är svaret därtill relevant.
Citera
2023-08-25, 22:25
Medlem
Citat:

Levande födda människor vill i regel leva, hur miserabla liv de än har/har haft.

Men foster som inte har något medvetande, vet inget alls om någonting. De lider inte av att dö. Men kvinnan (och mannen) kommer lida av den oönskade graviditeten. Så ska vi verkligen tvinga dem att genomgå det lidandet bara för att det finns människor som föds oönskade och som trots det vill leva? Är det ett klokt sätt att tänka på tycker du?

Och som sagt: ett litet foster kan mycket väl dö i missfall. Kvinnan kanske gör abort i vecka 5-6. Och om hon inte gjort detta så hade hon lidit till vecka 8 i våndor och kval över graviditeten som sedan slutar i missfall.
Citera
2023-08-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
"Begår aborter"

Då är vi alltså tillbaka på ruta ett. Bland gruppen kvinnor finns majoriteten ansvarsfulla gällande avkomman. Bland gruppen män finns majoriteten av de ansvarslösa.

Hence, vi bör lyssna på gruppen kvinnor gällande detta.

Uven anser att ansvarslöshet är en rättighet hos enkom män. Enkom män ska inte straffas, eller tvingas pga sin ansvarslöshet.
Kvinnor ska inte ha den rätten, endast DE ska straffas och tvingas när de uppvisar nån form av ansvarslöshet.

Att den biologiska realiteten är sådan att BÅDA könen av arten homo sapiens uppvisar ansvarslöshet pga hjärnans omognad i unga år samt BÅDA könen mognar gällande ansvarsfullhet med åren, verkar inte Uven bry sig om....Män ska få lov vara ansvarslösa hela livet, dessutom "påhejat" av faktumet att kvinnor tvingas bära ansvaret åt dem...
Kivnnor ska tvingas till fullt ansvar från att de börjat menstruera vid 11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in