2023-08-29, 18:30
Medlem
Abort är möjligheten att välja bort att bli mamma. Det kan också vara så att en abort är att förvägra någon att bli pappa…

Den rättigheten har inte männen. I en värld med en fullt ut införd jämlikhet borde pappan också ha rättigheten att kunna ha möjlighet att välja bort att bli pappa.

Argumentet att ”det är kvinnans kropp” är ofta ett argument som effektivt dödar debatten.

Men nu finns det inget alternativ till att fostret ska utvecklas på annat sätt än i kvinnans livmoder. Så argumentet är därför dåligt och eftersom det inte ger männen möjligheten att påverka abortfrågan.

Om man ska använda argumentet jämlikhet mellan könen så är borde även faktorn att det även är pappans foster väga lika tungt.

Det är en svår fråga både etniskt och moraliskt.
I denna fråga har männen absolut inget att säga till om. Är det rättvist?

Jag anser att abort är mord. Jag fördömer inte abort. Det kan finnas många anledningar till att kvinnan väljer att göra abort.

Vår planet är överbelastad och överbefolkad. Inte i västländerna men i Afrika och Asien.

Kvinnor och politiska rörelser pratar ofta om just jämlikhet och jämställdhet ur ett kvinnligt perspektiv. Men i denna fråga krävs pappan att ta ansvar även om han inte vill bli pappa.
Det känns orättvist.
Citera
2023-08-29, 18:47
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Till pojkar, killar och män.

För att vaska fram dessa viktiga ställningstaganden fråga er kvinnliga partner denna väldigt enkla fråga:

Tycker du abort är?:
1. Bra
2. Likgiltig
3. Dåligt

Om hon svarar "Dåligt" kan du ta diskussionen vidare. Svarar hon "Bra" eller "Likgiltig" är det bara vända på klacken och lämna henne.

..och nej, jag pratar inte om rätten till abort utan själva aborten i sig.

Vad menar du egentligen med detta? En abort är en hemsk upplevelse rent fysiskt som jag tror ingen man kan förstå helt, den kan aldrig bli smärtfri. Och varför ska en kvinna ens behöva diskutera ett ingrepp på hennes kropp, något hon upplever som dåligt?

En kvinna som inte har respekt för ingreppet och gör aborter slentrianmässigt det kan jag hålla med om är en varningsflagg. Men en sån person har också andra problem som bidrar till ett sånt beteende. En kvinna som tycker det är bra att gå igenom eller till och med njuter är förbannat störd.

Huruvida en kvinna upplever beslutet att ta en abort det är nog faktiskt helt situationsbaserat. Det finns omständigheter som kan göra att det känns som en lättnad.Andra omständigheter då är det en stor sorg. En annan gång kanske inga känslor alls finns det är bara något som måste göras grundat ens omständigheter.

Ytterst få går opåverkade ifrån det.
Citera
2023-08-29, 18:47
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Abort är möjligheten att välja bort att bli mamma. Det kan också vara så att en abort är att förvägra någon att bli pappa…

Den rättigheten har inte männen. I en värld med en fullt ut införd jämlikhet borde pappan också ha rättigheten att kunna ha möjlighet att välja bort att bli pappa.

Argumentet att ”det är kvinnans kropp” är ofta ett argument som effektivt dödar debatten.

Men nu finns det inget alternativ till att fostret ska utvecklas på annat sätt än i kvinnans livmoder. Så argumentet är därför dåligt och eftersom det inte ger männen möjligheten att påverka abortfrågan.

Om man ska använda argumentet jämlikhet mellan könen så är borde även faktorn att det även är pappans foster väga lika tungt.

Jag anser att abort är mord. Jag fördömer inte abort. Det kan finnas många anledningar till att kvinnan väljer att göra abort.

Vår planet är överbelastad och överbefolkad. Inte i västländerna men i Afrika och Asien.

Kvinnor och politiska rörelser pratar ofta om just jämlikhet och jämställdhet ur ett kvinnligt perspektiv. Men i denna fråga krävs pappan att ta ansvar även om han inte vill bli pappa.
Det känns orättvist.

Ingenting i livet är rättvist. Så länge kvinnor totalt dominerar på området - blir gravida, föder, ammar, tar huvudansvaret för de egna och andras barn - så har män inget att säga till om gällande detta. Män kan ju börja med att ta ut mer än 4 månaders föräldraledighet.
Senast redigerad av Jenny9 2023-08-29 kl. 18:53.
Citera
2023-08-29, 18:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonet95
"Antifeministerna tycker alltså att det är viktigare att oönskade barn föds till en otrygg situation. Än att paret får välja abort och därmed har chans längre fram att ge liv till älskade och önskade barn i en trygg situation (i en kärnfamilj dessutom). Logiken i detta är för mig så pass skev att jag riktigt häpnar. "

Jag tror de tycker att det är bättre för det ofödda barnet att det får leva än att bli dödad.
Att man gör bästa av situationen, inte att man tycker det är att det är bättre att vara oönskad än önskad.

Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Till pojkar, killar och män.

För att vaska fram dessa viktiga ställningstaganden fråga er kvinnliga partner denna väldigt enkla fråga:

Tycker du abort är?:
1. Bra
2. Likgiltig
3. Dåligt

Om hon svarar "Dåligt" kan du ta diskussionen vidare. Svarar hon "Bra" eller "Likgiltig" är det bara vända på klacken och lämna henne.

..och nej, jag pratar inte om rätten till abort utan själva aborten i sig.
Din fråga är fel.
Tycker du våra abortlagar är bra?
Alla beklagar att bli ofrivilligt gravid, tur att abort öjlighet finns. Det kan bli ett jävla bök att göre en abort.
Citera
2023-08-29, 18:55
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Varför är det så många män som skiter i sin avkomma?
Bra fråga. Är det nåt genetisk involverat?

Men varför vill kvinnor abortera sina barn, trots att kvinnor är så sociala och omhändertagande?

Är det det sociala som spökar? När abort blev tillåtet så började alla kvinnor att abortera för att vara en i klubben?
Citera
2023-08-29, 19:01
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Men varför vill kvinnor abortera sina barn, trots att kvinnor är så sociala och omhändertagande?

Är det det sociala som spökar? När abort blev tillåtet så började alla kvinnor att abortera för att vara en i klubben?

Kvinnor har aborterat sen mänsklighetens begynnelse, det är helt naturligt. Finns djurarter som äter upp/dödar sina (födda) ungar av olika anledningar. Mindre plågsamt att abortera i vecka 7-9. Vikingarna "aborterade" ända fram tills barnet fyllde ett år. Dessförinnan ansågs barnets själ inte tillhöra världsalltet och man kunde lugnt lägga ut det i skogen, många naturfolk har haft liknande sedvänjor. Som sagt, mindre plågsamt att abortera ett foster i vecka 7-9.
Citera
2023-08-29, 19:04
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sist Sverige hade abortförbud så dog ca 50 kvinnor per år pga förbud till säkra och trygga aborter.
Globalt idag så är den siffran knappt 50 000 kvinnor som dör varje år pga farliga och osäkra aborter, som de alltså oftast tvingas till för där finns inte tillgång till lagliga, säkra dito.

Men, du är ju en fjant till troll, som vägrar inse saker som detta.

Framtiden för människan, och övrigt liv på detta klot, är en långsam och säker minskning av antalet människor på detta klot, speciellt" på de platser där människan lever över sina resurser.
Framtiden är också trygga barn som får det de behöver av kärlek, trygghet, mat, sjukvård, utbildning m.m. och inte tvångsfödda barn rakt in i misärer, eftersom ingen kan eller vill ta hand om dem.
Ingen förtjänar detta, allra minst det samhälle som sen tvingas skrapa upp resterna.

Världen behöver fri aborträtt för alla kvinnor samt värdiga jämställda villkor för just kvinnor, först då tenderar det hända något avseende de allra viktigaste lösningarna för den mänskliga "framtiden".
”dog ca 50 kvinnor per år pga förbud till säkra och trygga aborter”

Men 1200 per år dör i självmord.
Och 200 döda i trafiken.

Visst ger det utslag att nämna antalet döda? Och får det folk att haja till.

Eller så kan man säga: de vägrade följa lagen.

Så låt inte någon stoppa nåt i dig som gör att du får barn. ”Hur svårt ska det va?”
Citera
2023-08-29, 19:12
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
"Osäkra abortmetoder tar nämligen ungefär 47 000 kvinnors liv världen över varje år, enligt Världshälsoorganisationen, WHO. Det gör osäkra aborter till en av de största dödsorsakerna bland kvinnor globalt sett.

Medan en del länder har lagstiftning som ger kvinnan rätt att själv bestämma över sin kropp och göra abort under en del av graviditeten, är abort illegalt på många platser i världen. Men aborter görs ändå och då ofta på ett osäkert sätt.

Globalt genomgår drygt 21 miljoner kvinnor osäkra aborter varje år, främst i resurssvaga länder. De osäkra aborterna utgör enligt WHO nästan hälften av alla aborter i världen.

– Man vet att det inte går att minska antalet aborter genom att göra abortlagar mer restriktiva eller försöka undanhålla kvinnors möjlighet till abort. Det som händer då är att kvinnorna gör abort ändå, men de kanske blir fördröjda och görs med osäkra metoder. Det enda sättet att minska komplikationer och dödlighet vid abort är att öka tillgängligheten till säkra metoder och att öka användningen av fungerande preventivmedel, säger Kristina Gemzell Danielsson."
Källa: Karolinska Institutet (avdelning: forskning).

Så. Läs och ta in ovanstående. Aborter sker, även om det är förbjudet. Med stora risker för kvinnans liv och hälsa. Och illegala aborter sker i regel senare under graviditeteten, så att även fostret kan komma att lida vid aborten. Abortförbud är inte vägen att gå. Finns inget att debattera här. Du har det svart på vitt i texten ovan. Och kan du ta in detta, så inser du också varför vi humanister är för laglig, reglerad, säker aborträtt. Vi vill skona kvinnors liv och hälsa och låta de bestämma själva över sina kroppar. Och vi vill inte att foster ska lida i onödan.
Jo, jag kan ta in det. Och det är fruktansvärt när aborter sker med hemmagjorda metoder typ stålgalge (såg en brasiliansk film hur en flicka körde upp en böjd galge i underlivet (hur verklighetstroget det var vet jag inte, men filmen var drama åt och ”realistisk”).

Men i Sverige har vi p-piller gratis. Föräldrapenning. Lagstadgad ledighet från jobbet när man är med barn.

Så jag kan inte se andra länders statistik kunna appliceras på Sverige alls.
Citera
2023-08-29, 19:15
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du läste ju inte ens vad som stod. Läs det jag skrev, så ser du att det är tänkvärda ord. För även om du inte gillar mig, så kan jag skriva bra saker. Allt är inte antingen svart eller vitt, du vet.
Men det där kursiva stycket var inte intressant alls. Innehöll ingen sentens att begrunda. För mig alltså.

Jag är ledsen.
Citera
2023-08-29, 19:27
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Kvinnor har aborterat sen mänsklighetens begynnelse, det är helt naturligt. Finns djurarter som äter upp/dödar sina (födda) ungar av olika anledningar. Mindre plågsamt att abortera i vecka 7-9. Vikingarna "aborterade" ända fram tills barnet fyllde ett år. Dessförinnan ansågs barnets själ inte tillhöra världsalltet och man kunde lugnt lägga ut det i skogen, många naturfolk har haft liknande sedvänjor. Som sagt, mindre plågsamt att abortera ett foster i vecka 7-9.

Jojo, visst har många saker funnits sedan urtiden och hedenhös.

Men sedan tidningarnas och magasinens framkomst och inte minst Internet så har man tusentals om inte miljoner att jämföra sig med.

Viss skillnad.
Citera
2023-08-29, 19:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh

Det känns orättvist.
Vill du att pappan ska ha utslagsröst?
Har du funderat över straff för abort eftersom du anser abort = mord?
Citera
2023-08-29, 19:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Aborter har alltid förekommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in