2023-08-31, 08:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Det är mycket som är sjukt dagens i värld.
Ju mer man tänker på hur världen är och hur människor beter sig så inser man att vi är bortom räddning.

Barnet behöver båda sina föräldrar så klart.
Men det är bättre att barnet får ett bra hem och föräldrar som verkligen vill ha barn.

Amen.
Därav abortfättigheten.
Citera
2023-08-31, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du skrev 8ngenting om abort = mord.

varför skulle någon annan än den som får bära fostret ha vetorätt?

Abort är mord. En människa dödas, en värnlös människa.

Om du läser mina inlägg så ger jag en filosofisk orsak till varför argumentet att det är kvinnans kropp inte håller fullt ut, sett ur ett jämställdhets och jämlikhets perspektiv. Lika så att mannen också bör har möjlighet/rättighet att välja bort att bli pappa. Även detta ur ett filosofiskt perspektiv.

Då blir frågan jämställdhet/jämlikhet ställd på sin spets.

Jag har tre vuxna barn och det är jag glad för.
Jag tycker inte att abort är fel eller bör förbjudas.
Men jag tycker att gränsen antal veckor bör sänkas och mer stöd ska ges till dem som funderar på abort och till dem som funderat på abort men som inte gjorde det.

Det finns absolut goda skäl till abort. Våldtäkt insest gravt missbildade foster. Tidiga tonårs graviditeter.
Citera
2023-08-31, 08:52
Medlem
Citat:
Amen.
Därav abortfättigheten.

Abort ska vara en möjlighet och rättighet absolut.
Citera
2023-08-31, 09:07
Medlem
Citat:
Abort är mord. En människa dödas, en värnlös människa.

Ett absurt påstående i sak, som definitivt! inte håller.
Abort är avstannandet av en utveckling mot en människa. Det är en ännu ej existerande framtid du "mördar" i sånt fall. Vilket om man ska böra resonera så blir fullständigt ohållbart, eftersom varje fertil människa i sånt fall går runt med miljoner av potentiella "framtider" som de glatt "mördar" varje sekund, speciellt så män.

Citat:
Om du läser mina inlägg så ger jag en filosofisk orsak till varför argumentet att det är kvinnans kropp inte håller fullt ut, sett ur ett jämställdhets och jämlikhets perspektiv. Lika så att mannen också bör har möjlighet/rättighet att välja bort att bli pappa. Även detta ur ett filosofiskt perspektiv.
Då blir frågan jämställdhet/jämlikhet ställd på sin spets.

Män HAR möjligheter välja bort att bli pappa. SINA möjligheter, de stavas att avsäga sig aktivt faderskap.
Citera
2023-08-31, 09:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du får inga "fungerande" kärnfamiljer, via tvång. Utan tvång är liksom en FET anledning till att relationer inte fungerar.
Dessutom får du ännu sämre "fungerande" relationer, om enkom den ena parten ska tvingas, såsom dina förslag är upplagda, medan den andre parten kan välja fritt.

Och jag kan ju istället undra varför inte köra dina förslag, men istället , för omväxling skull, ENKOM rikta dem mot män?

Straffa män om de "slarvat" med preventivmedlet och varit "ansvarslösa". TVINGA män ! ta ansvar" vid ansvarslöshet. Tvinga män via div. ekonomiska "incitament" etc. etc

Märkligt att så gott som ALLA dina förslag riktas mot kivnnor och ENKOM handlar om STRAFF, TVÅNG och att göra kvinnors liv ohållbara.

Det finns inget tvång. Det står var och en fritt att avstå, men jag vill uppmuntra de som gör rätt. De som avstår abort, de som bildar kärnfamilj.
Citera
2023-08-31, 09:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Den gamla bibliska strävan, tryck ner de du kan.

Mateus 13:12
Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har.

Vidrig syn på människan
Den vill inte barnen väl. Liksom du vill straffa barnen för de vuxnas liv.

Jag tror att det bibelcitatet har tolkats felaktigt och att det finns en tämligen omfattande debatt kring hur det skall förstås, så i detta sammanhang är min bedömning att det har begränsad bärkraft.

Även vänstern måste inse att barnens väl i första hand skall säkerställas genom deras föräldrar - de är inte samhällets barn. Men, samhället kan hjälpa till.
Citera
2023-08-31, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det finns inget tvång. Det står var och en fritt att avstå, men jag vill uppmuntra de som gör rätt. De som avstår abort, de som bildar kärnfamilj.

Nä precis Uven, vi lever i ett samhälle som omkonstruerats så att kvinnor ska slippa "TVINGAS" mot sin vilja hit eller dit. Du vet, alla den där "friheten" som du och din konservativa sort vill förstöra.

Inför du abortförbud, så TVINGAS kvinnor föda eller försöka abortera olagligt ofta med osäkra och farliga metoder.

Inför du att enkom kvinnor ska få vårdnaden om oönskade barn utanför äktenskapet, så TVINGAR du kvinnor in i desperation, till handlingar de inte vill göra, (ex. gifta sig med en man de inte vill gifta sig med eller ens ha en relation med, bara för att kunna klara försörjnigen) Tvingar du dem DESSUTOM! till ensam vårdnad, under omöjliga ekonomiska villkor ( inget barnbidrag) så gör du situationen etter värre.

Du verkar inte ha intellektuell kapacitet att begripa att din politik bygger på TVÅNG enkom riktat mot kvinnor, som alltså är vad förtryck innebär, att orättvist klämma åt enkom en part, fast det finns andra precis lika ansvariga i saken.

Det är totalt omöjligt att få dig att fatta detta.
Citera
2023-08-31, 09:36
Medlem
Citat:
Verkligen? Du tycker kvunnor ska avstå att ha sex med män?
Om man inte kan hantera sitt sexliv bättre.
Det finns ingen rättighet för sex för män heller och män kan alltid riskera bli pappa mot sin egna vilja varje gång mannen har sex med en kvinna.
Citera
2023-08-31, 09:37
Medlem
Citat:
Ett absurt påstående i sak, som definitivt! inte håller.
Abort är avstannandet av en utveckling mot en människa. Det är en ännu ej existerande framtid du "mördar" i sånt fall. Vilket om man ska böra resonera så blir fullständigt ohållbart, eftersom varje fertil människa i sånt fall går runt med miljoner av potentiella "framtider" som de glatt "mördar" varje sekund, speciellt så män.

Män HAR möjligheter välja bort att bli pappa. SINA möjligheter, de stavas att avsäga sig aktivt faderskap.
Man blir fortfarande pappa.

Dessutom man drar en gräns någonstans redan när man anser det är en människa.
Den gränsen kan ändras.
Senast redigerad av Lejonet95 2023-08-31 kl. 09:41. Anledning: ...
Citera
2023-08-31, 09:38
Medlem
Citat:
Abort ska vara en möjlighet och rättighet absolut.
Sjukvårdens uppgift borde vara att man ska åtgärda sjukdomar, skador etc inte någon som medvetet skapar problem.
Sjukvård är exempelvis inte ett skönhetsingrepp
Senast redigerad av Lejonet95 2023-08-31 kl. 09:39. Anledning: ...
Citera
2023-08-31, 09:42
Medlem
Citat:
Nä precis Uven, vi lever i ett samhälle som omkonstruerats så att kvinnor ska slippa "TVINGAS" mot sin vilja hit eller dit. Du vet, alla den där "friheten" som du och din konservativa sort vill förstöra.

Inför du abortförbud, så TVINGAS kvinnor föda eller försöka abortera olagligt ofta med osäkra och farliga metoder.

Inför du att enkom kvinnor ska få vårdnaden om oönskade barn utanför äktenskapet, så TVINGAR du kvinnor in i desperation, till handlingar de inte vill göra, (ex. gifta sig med en man de inte vill gifta sig med eller ens ha en relation med, bara för att kunna klara försörjnigen) Tvingar du dem DESSUTOM! till ensam vårdnad, under omöjliga ekonomiska villkor ( inget barnbidrag) så gör du situationen etter värre.

Du verkar inte ha intellektuell kapacitet att begripa att din politik bygger på TVÅNG enkom riktat mot kvinnor, som alltså är vad förtryck innebär, att orättvist klämma åt enkom en part, fast det finns andra precis lika ansvariga i saken.

Det är totalt omöjligt att få dig att fatta detta.
De kvinnor som har en möjlighet får helt enkelt ändra på sitt sexliv.
Om man vill använda sjukvårdens resurser så har andra personer redan en rösträtt för.
Citera
2023-08-31, 09:43
Medlem
Citat:
Amen.
Därav abortfättigheten.
Och eftersom det handlar om att använda skattemedel så handlar det inte längre om kvinnors egna kroppar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in