2022-07-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
MIn ambition är att följa lagen, snusmumriken inom mig gör dock att jag tänjer lite på den ibland
Angående våldtäkt så har jag inte mycket våldskapital att ta till, jag skulle bli en usel lagföljare.
Men hur får vi in en så usel lag i rättssystemet. Det luktar halmgubbe.
Det var tillåtet att våldta sin hustru förr, men de flesta gjorde inte det, konstigt när det var tillåtet.

Jag skulle nog undfly plikten så gott som möjligt.
Om du tycker att abort är oetiskt tycker jag att du inte ska begå abort, jag tycker inte det är oetiskt att du inte gör en abort.

OK, så din ambition är att lyda lagen oavsett vad den stipulerar? OK, hade du ansett att andra med våldskapital ska följa en sådan lag där det står att man måste våldta sina hustrur eller kvinnor? För enligt dig så ska man ju lyda lagen till varje pris.

Ondska har lagstiftats för tidigare. Det spelar ingen roll hur vi får in det i lagsystemet haha, det handlar om principen - att du anser att en lag ska lydas jämt.

Vissa tycker det är moraliskt och etiskt att ha ihjäl ofödda barn men fortfarande har ingen lyckats presentera ett övertygande argument.
Citera
2022-07-27, 11:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Citat:
Tänk att du gjort den diskreptansen

Men om nu foster och embryo är det samma som ett barn, enligt dig, bestäm dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
diskrepans heter det.
Oops, my bad.
Vad snyggt du hoppade över mitt påstående.

Enligt dig
Foster och embryo är inte samma sak.
Du har tidigare satt likhetstecken mellan foster och barn samt embryo och barn.

Kan du reda ut skillnaderna?
Citera
2022-07-27, 11:27
Citat:
Jag frågar vad du tycker är rätt och om du anser att det lagen stipulerar ska följas till varje pris. Ja eller nej? Om du inte svarar ja eller nej på frågan denna gång så får du inget mer svar någonsin. För nu får du sluta hålla på att undvika och ducka frågor.
Du tänker att om vi levde i en diktatur där regimen stiftar lagar i strid med vad folket anser är rätt? Nej då kanske jag hade ägnat mig åt civil olydnad. Jag kanske till och med hade stött ett attentat som attentatet mot Hitler t ex fast lagen säger att det är fel.

Men vår lagstiftning baseras på vad folket tycker är det moraliskt rätta att lagstifta om.

Så, nu har jag svarat klart och tydligt.

Din tur att svara klart och tydligt: IS-anhängare anser att det är moraliskt rätt och guds vilja att döda alla otrogna, är det rätt?
Citera
2022-07-27, 11:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Men vad är din poäng ditt pucko? Att modern enligt det nuvarande lagsystemet bestämmer värdet? Vi snackar om moralen här.

OK, så en kvinna som har 1 vecka kvar till att föda ett barn ska få bestämma värdet på den ofödde?
Varför kallar du mig pucko, slut på argument eller?

Vem annan kan bestämma värdet?
Nu har vi råkat bestämma att vid artonde veckan förlorar modern sitt åsiktsmonopol.

Det är bättre att abortera än att sätta ut ungen i skogen.
Citera
2022-07-27, 11:30
Medlem
Citat:
Oops, my bad.
Vad snyggt du hoppade över mitt påstående.

Enligt dig
Foster och embryo är inte samma sak.
Du har tidigare satt likhetstecken mellan foster och barn samt embryo och barn.

Kan du reda ut skillnaderna?

Kan du citera där jag har sagt att embryo och foster är samma sak? Det är ju jag som rättade dig med att det inte är samma sak .

Bevisa att jag har sagt det, eller erkänn att du har kört med en ohederlig halmgubbe.

Hur försvarar du aborter?
Citera
2022-07-27, 11:35
Medlem
Citat:
Varför kallar du mig pucko, slut på argument eller?

Vem annan kan bestämma värdet?
Nu har vi råkat bestämma att vid artonde veckan förlorar modern sitt åsiktsmonopol.

Det är bättre att abortera än att sätta ut ungen i skogen.

Haha, så en kvinna bestämmer godtyckligt om ett ofött barn har ett moraliskt värde eller inte? Värdet dikteras inte av att fostret exempelvis är ett liv (jo, det är ett liv, livet börjar vid befruktning), rätten till ett framtida liv UTANFÖR kvinnans kropp etc.?

Så man sätter ut ungar i skogen som man inte kan ta hand om? Du vet ju att det inte är så det funkar. Det som händer är då att socialen får gå in och att man får komma till en annan familj eller barnhem. Du hittar ju bara på scenarion som inte ens existerar. Vilket barn blir placerat i skogen av myndigheterna för att målsman inte kan ta hand om ungen? Ja, du är ett oärligt pucko.

Nej jag har inte slut på argument men jag är trött på tramset i den här tråden.

Ett par tips till dig:
1) Ducka inte logiska frågeställningar.
2) Hitta inte på saker som du inte kan belägga, du ser då ganska korkad ut. Som när du hävdade att jag har sagt att ett embryo och foster är samma sak, har jag aldrig gjort.
3) Sluta fjolla och svara på frågorna.
Citera
2022-07-27, 11:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du skrev innan att du måste lyda lagen, det måste du inte alls. Faktum är att jag hade förväntat mig att du inte följer lagen om den insisterade på något djupt omoraliskt och oetiskt som du var emot - exempelvis att våldföra sig på barn eller att våldta kvinnor.

Att sätta likhetstecken med lydnad och lagen är oroväckande. Då är du en slav för staten.

Du måste resonera kring vad lagen stipulerar och du kan aldrig följa den slaviskt för det finns etiska och moraliska principer som väger tyngre än vad lagen säger, i varje fall enligt mig. Exempel: Om lagen sa att man måste våldta kvinnor, hade du då lydit och gjort det? Om inte, vad bra då är vi överens om att lagens utformning inte ska vara ett likhetstecken med om den ska följas eller inte.

En ond lag hade jag aldrig följt.

Att majoriteten är för abort i Sverige är inget argument. Det är ett argumentationsfel, en appeal to popularity. Där man tror det ''rätta'' är det som majoriteten tycker.

Har du inte tid aatt sitta i finkan, gör inte brottet.
Ditt hypotetiska exempel är en halmgubbe.
Är det du som avgör om en lag är ond?

Lagen är ett majoritetsargument.
Hur ska det annars funka?
Tack vare demokratin har vi gett rättigheter till minoriteter och hbtq osv, men aldrig skrivit in den starkes rätt. Som i ditt underliga exempel.
Du måste vara beredd att jobba för förändring om du anser lagarna är fel.
Citera
2022-07-27, 11:38
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
OK, så din ambition är att lyda lagen oavsett vad den stipulerar? OK, hade du ansett att andra med våldskapital ska följa en sådan lag där det står att man måste våldta sina hustrur eller kvinnor? För enligt dig så ska man ju lyda lagen till varje pris.

Ondska har lagstiftats för tidigare. Det spelar ingen roll hur vi får in det i lagsystemet haha, det handlar om principen - att du anser att en lag ska lydas jämt.

Vissa tycker det är moraliskt och etiskt att ha ihjäl ofödda barn men fortfarande har ingen lyckats presentera ett övertygande argument.
Lämna din våldtäkthypotes, den är bara fel.

Värdet sätter modern, det är mitt argument.
Du har inget annat argument än att "det bara är så".
Objektiv moral finns inte.
Citera
2022-07-27, 11:42
Medlem
Citat:
Lämna din våldtäkthypotes, den är bara fel.

Värdet sätter modern, det är mitt argument.
Du har inget annat argument än att "det bara är så".
Objektiv moral finns inte.

Den är inte fel eftersom du säger att lagen jämt ska lydas. Det är ju du som pratar om objektiv moral? Du säger att det som majoriteten tycker är rätt.

Det är som att vi skulle diskutera forskning du och jag.. och jag ber dig presentera bevisen bakom dina påståenden varpå du enbart hänvisar till auktoriteter och säger: ''Ja men majoriteten tycker så, de tycker inte som du''. Du ska representera ditt case, lägga fram argument och fakta. Det är totalt irrelevant vad majoriteten tycker.

Appeal to popularity fallacy.
Citera
2022-07-27, 11:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Kan du citera där jag har sagt att embryo och foster är samma sak? Det är ju jag som rättade dig med att det inte är samma sak .

Bevisa att jag har sagt det, eller erkänn att du har kört med en ohederlig halmgubbe.

Hur försvarar du aborter?
Möjligen har jag blandat dig med någon annan i tråden, ber om ursäkt för det.
Det var din rättning som triggade minnet av den tidigare skribenten.

Men många prolivefare jämställer embryo med barn.

Jag tycker det redan framgått hur jag försvara aborter med att det är mamman som sätter värdet på sitt foster. Inte du eller någon annan.
Citera
2022-07-27, 11:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Haha, så en kvinna bestämmer godtyckligt om ett ofött barn har ett moraliskt värde eller inte? Värdet dikteras inte av att fostret exempelvis är ett liv (jo, det är ett liv, livet börjar vid befruktning), rätten till ett framtida liv UTANFÖR kvinnans kropp etc.?

Så man sätter ut ungar i skogen som man inte kan ta hand om? Du vet ju att det inte är så det funkar. Det som händer är då att socialen får gå in och att man får komma till en annan familj eller barnhem. Du hittar ju bara på scenarion som inte ens existerar. Vilket barn blir placerat i skogen av myndigheterna för att målsman inte kan ta hand om ungen? Ja, du är ett oärligt pucko.

Nej jag har inte slut på argument men jag är trött på tramset i den här tråden.

Ett par tips till dig:
1) Ducka inte logiska frågeställningar.
2) Hitta inte på saker som du inte kan belägga, du ser då ganska korkad ut. Som när du hävdade att jag har sagt att ett embryo och foster är samma sak, har jag aldrig gjort.
3) Sluta fjolla och svara på frågorna.
Sluta vara otrevlig.

Socialen och adoptionsbyråerna har inte plats för alla tvångsfödda barn.
I Sverige adopteras typ tusen barn om året. Det aborteras 30 000.

Nu måste du se lite internationellt också.
Citera
2022-07-27, 11:47
Medlem
Citat:
Möjligen har jag blandat dig med någon annan i tråden, ber om ursäkt för det.
Det var din rättning som triggade minnet av den tidigare skribenten.

Men många prolivefare jämställer embryo med barn.

Jag tycker det redan framgått hur jag försvara aborter med att det är mamman som sätter värdet på sitt foster. Inte du eller någon annan.

Och varför ska värdet godtyckligt bestämmas av kvinnan, peka gärna ut varför. Du säger vad du tycker men berätta varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in