Citat:
Ursprungligen postat av
Psykoslek
De som fått påhälsning har säkert gjort ett köp i relativ närtid och då är det ju chansen att man kommer hitta något i bostaden eller att personen har något i sitt urin/blod extremt stor då man inte stoppat köparens varor i postgången. Försvinner post har man ju tid att både städa urin och bostad och jag tror det är rätt vanligt att polis åker ut efter beslag av post men att den misstänkte är helt beredd på detta. Är nästan helt säker på att Polisen inte har spårat några transaktioner, en exchange dedikerad till Monero kan inte samarbeta med polis och tro att dom ska behålla sina kunder. Det är centraliserade exchanges som Kraken man behöver vara orolig för och inte skicka rakt in till AT (skadar så klart inte att skicka till egen wallet oavsett)
Nej polisen har inte spårat några kryptotransaktioner öht. Utan de har följt upp säljarens swishtransaktioner som kopplats till kryptovaluta. Då den säljaren som nu snackat har ju förmodligen sålt krypto i ganska stora mängder, och därför också haft någon form av organiserad handel så polisen har ju nog lätt att se vilka som köpt krypto genom swish. Har man även ett tidigare register hos polisen, eller finns med i det allmänna spaningsregistret/intresseregistret/interna spaningsregistret så är det ju lätt för polisen att fatta skälig misstanke om vad krypton har
inhandlats för..
Citat:
Ursprungligen postat av
Flouvonne
Ah ja har också hört att exchanges som Kraken bannar en väldigt snabbt ifall man skickar sin krypto rakt till sin wallet på AT eller flugsvamp, nog det jag tänkte på.
Inte bara det, jag vet att även arche bannar dig om du är så dum att du överför direkt från t.ex kraken/binance/localmonero pga bristen av grundläggande anonymitet, säkerhetstänk osv.
Om man är så jävla dum att man köper krypto, och skickar den direkt till en market så har man ingenting att göra på darknet.. Ibland önskar jag att det var krav på uppvisande av basala kunskaper kring anonymitet,opsec,säkerhet,kryptering och datakunskaper. Jag tror det hade gjort polisens arbete så mycket svårare (har läst flertalet fup där t.om. säljare fört över mellan exchange och marknader, sparat ner beställningslistor i .txt filer och sparat dessa i flera års tid. Öppet mål för snuten när dessa väl åker fast då namn+adress+mängd+typ av drog finns att läsa helt öppet, är då köparen en av alla som helt öppet skickar krypto så polisen kan spåra dessa så har man svårt att hävda sin oskuld)
Citat:
Ursprungligen postat av
Trewq58
Att köpa krypto är inget brott, inte fan väl åker polisen och gör razzia i hemmet hos varenda person dom har köpt där bara för att krypto KAN användas med syfte till att köpa knark?
Att swisha pengar till någon eller ta ut kontanter från bankomater kan ju också tolkas som potentiellt köp av narkotika då dom inte kan veta vad dom summorna ska användas till
Återigen, krypton i sig är inte orsaken till att folk fått husis.
Däremot så är det lätt för polisen att länka samman saker som:
- swish kopplat till kryptovaluta
- monero är allmänt känt för att nyttjas till illegala saker oftare än för t.ex investering.
- den som köpt krypton förekommer i polisen register sedan tidigare
= stor risk att kryptoköpet gjorts som en del i kedjan att inhandla narkotika, även risk att det kan finnas narkotika hos denna vilket är skäl nog för att polisen ska göra en husrannsakan