Citat:
Ursprungligen postat av
Zyprexa123
Mottog själv liknande brev, min första reaktion var ett skämt och spolade ner eländet. Sammantaget verkar olika versioner av ökända brevet florera. Detta kom från en relativt ny säljare inom cannabisbranschen. Beställde ytterligare orders samtidigt varav övriga anlände samtidigt men med innehåll.
Det som var anmärkningsvärt var följande:
- Diarienr var handskrivet, övrigt var maskinellt
- Uppgifter till mottagare saknades helt och hållet, utan namn eller adress
- Datum när "dokumentet/brevet/lappen/eländet" upprättades var SAMMA dag som när ordern lades (kvällstid 20:00+)
- Upplösningen av Polisens logotyp var låg, skvallrande om en billig printer
- Utformning: Halvt A4, vilket ej är standard
- Försändelsetyp: Låg i samma "paket" från vendorn, öppnat och igentejpat med genomskinlig tejp.
- Frimärkning: Skumt nog var detta inte stämplat, där gör jag ingen vidare tolkning mer än att jag inte får ihop varför posten inte stämplat det om det nu kommit in i terminalen.
Andra observationer som är gjorde är att samtliga personer som tycks ha mottagit liknande brev har handlat av någon form av cannabis-vendor på archetyp.
Återkommande förekommer tongivande "hejapåare" som med bestämdhet hävdar äktheten bakom dessa brev. Om vi vrider på det, finns det något som ens talar för att är äkta bortsett från en logotyp? Finns det några hänvisningar till av dessa långvariga ihållande insatser hos posten? Jag har inte lyckats något underlag för något gemensam insats iaf i närtid till mitt eget ärende.
Det var nog en god tanke att försöka snäva ned dessa vendors på något sätt utan att bryta några regler här på forumet, är det spritt över hela linjen eller enbart ett par odågor?
Jag instämmer med alla dina synpunkter men vill också inflika att liknande eller samma dokument verkar ha förekommit i brev beställda från flera återförsäljare av nätdroger. Åtminstone tre till fem personer (minst) har rapporterat att de emottagit sina brev och sedan mötts av detta dokument på insidan av sin försändelse.
Antingen har polisen tillsammans med PostNord verkligen haft en insats eller har också återförsäljare inom branschen för lagliga alternativ inom gråzonen tagit tillfället i akt att tillämpa detta tillvägagångssätt. Utmärkande för de tillfällen som användare har rapporterat om beslagtaget innehåll verkar vara bristande och sedermera suspekt paketering, med andra ord undermålig stealth, för att vid nytt utskick med förbättrad paketering lyckats med att få försändelsen att nå mottagaren.
Om detta bara är ett spel för gallerierna eller är verkligheten sådan den faktiskt är låter jag vara osagt.
Detta pågående dilemma följs med spänning.