2024-01-31, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcophagus
De tar ut innehållet ur kuvertet och lägger i sitt brev och tejpar igen.
Haha ja snuten dra e lina cola o rullar en indianen i sen stänger. Hö hö
Citera
2024-01-31, 15:00
Medlem
Orkar inte svara folk fram och tillbaka om detta så vill bara säga mitt sista

Det finns 2 alternativ gällande breven

1. Det är en vendor/packare som har skickat ut det här till kunder som den medvetet har blåst för att rädda sig själv.

2. Det är någon äcklig pundare som själv skrivit brevet för att kunna använda som ”bevis” till sin vendor att varorna inte har kommit, så den kan få dubbelt upp.

Självklart hade det kunna vara ett alternativ 3. Att det faktiskt kommer ifrån polisen, men detta brevet gör inte det, så då återstår 2.

Ni väljer själva vad ni tror är troligast
Citera
2024-01-31, 15:47
Medlem
Sarcophaguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bipsal
Med all respekt: ​​Varför skulle de göra det? Skulle inte adressen vara bevis och samlas in för att starta fallet? Polisen behöver ingen frimärk för att skicka brev. Dessutom gör en snabb google-sökning mig ännu mer skeptisk.

De fotograferar säkerligen. Vilket fall förresten? De informerade bara om att försändelsen innehöll misstänkt narkotika och att innehållet kommer att förverkas.
Citera
2024-01-31, 17:19
Medlem
jimmiejugends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannamedK
Orkar inte svara folk fram och tillbaka om detta så vill bara säga mitt sista

Det finns 2 alternativ gällande breven

1. Det är en vendor/packare som har skickat ut det här till kunder som den medvetet har blåst för att rädda sig själv.

2. Det är någon äcklig pundare som själv skrivit brevet för att kunna använda som ”bevis” till sin vendor att varorna inte har kommit, så den kan få dubbelt upp.

Självklart hade det kunna vara ett alternativ 3. Att det faktiskt kommer ifrån polisen, men detta brevet gör inte det, så då återstår 2.

Ni väljer själva vad ni tror är troligast

Jag är helt inne på din bana också, det finns för lite faktiska bevis som visar på att Polisen har skickat de här breven. Framförallt eftersom vi inte sett några Poliskuvert i de här bilderna.
Citera
2024-01-31, 18:45
Medlem
Läste tidigare på arch-forumet att det rapporterats att ett flertal kuvert skickade av en specifik leverantör innehöll endast detta brev, utan de beställda varorna. Vendorn kompensierade detta med rabbatterade varor. Denna observation tyder på att flera ordrar från samma leverantör har hanterats på ett liknande sätt.

Vidare har det tidigare noterats att samma leverantör skickade ut gräs utan adekvat vakuumförpackning. Detta indikerar en brist på professionalism och noggrannhet i packprocessen.

Med beaktande av dessa omständigheter, finns det anledning att misstänka att någon inom distributionen kan ha manipulerat sändningarna. Det är möjligt att denna person agerat utan leverantörens vetskap, genom att avlägsna de beställda varorna och ersätta dem med brev.

Inte helt ovanligt att man får problem med packaren..
Senast redigerad av abcukm 2024-01-31 kl. 18:47.
Citera
2024-01-31, 20:39
Medlem
Lasselangfingers avatar
Är flugan nere?
Citera
2024-01-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselangfinger
Är flugan nere?

Nä funkar för mig
Citera
2024-01-31, 21:30
Medlem
st33rs avatar
Huruvida de där breven är äkta eller ej kan man avgöra genom att titta på kuvertet det kommer i,

Polisen skickar inte frankerade privatbrev utan kör företagspost , det är inte frimärke på brevet alltså, och det är oftast fönsterkuvert och har myndighetens namn i tryck på kuvertet.

Exempel på polisbrev hittat via google:

https://main.superiorimports.se/wp-c...49-642x481.jpg

Polisen öppnar inte knarkbrev, tömmer dem och stoppar in ett brev i det tomma knarkbrevet.

Men får ni ett myndighetsbrev , fönsterbrev, utan frimärke, med polisens logga på. Då lär det vara the real deal.
Senast redigerad av st33r 2024-01-31 kl. 21:32.
Citera
2024-01-31, 22:30
Medlem
Mottog själv liknande brev, min första reaktion var ett skämt och spolade ner eländet. Sammantaget verkar olika versioner av ökända brevet florera. Detta kom från en relativt ny säljare inom cannabisbranschen. Beställde ytterligare orders samtidigt varav övriga anlände samtidigt men med innehåll.

Det som var anmärkningsvärt var följande:
- Diarienr var handskrivet, övrigt var maskinellt
- Uppgifter till mottagare saknades helt och hållet, utan namn eller adress
- Datum när "dokumentet/brevet/lappen/eländet" upprättades var SAMMA dag som när ordern lades (kvällstid 20:00+)
- Upplösningen av Polisens logotyp var låg, skvallrande om en billig printer
- Utformning: Halvt A4, vilket ej är standard
- Försändelsetyp: Låg i samma "paket" från vendorn, öppnat och igentejpat med genomskinlig tejp.
- Frimärkning: Skumt nog var detta inte stämplat, där gör jag ingen vidare tolkning mer än att jag inte får ihop varför posten inte stämplat det om det nu kommit in i terminalen.

Andra observationer som är gjorde är att många personer som tycks ha mottagit liknande brev har handlat av någon form av cannabis-vendor på archetyp iaf - baserat enbart på tidigare kommentarer på forum snackas det enbart om cannabis, så ett antagande.

Återkommande förekommer tongivande "hejapåare" som med bestämdhet hävdar äktheten bakom dessa brev. Om vi vrider på det, finns det något som ens talar för att är äkta bortsett från en logotyp? Finns det några hänvisningar till av dessa långvariga ihållande insatser hos posten? Jag har inte lyckats något underlag för något gemensam insats iaf i närtid till mitt eget ärende.

Det var nog en god tanke att försöka snäva ned dessa vendors på något sätt utan att bryta några regler här på forumet, är det spritt över hela linjen eller enbart ett par odågor?
Senast redigerad av Zyprexa123 2024-01-31 kl. 22:36.
Citera
2024-01-31, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Huruvida de där breven är äkta eller ej kan man avgöra genom att titta på kuvertet det kommer i,

Polisen skickar inte frankerade privatbrev utan kör företagspost , det är inte frimärke på brevet alltså, och det är oftast fönsterkuvert och har myndighetens namn i tryck på kuvertet.

Exempel på polisbrev hittat via google:

https://main.superiorimports.se/wp-c...49-642x481.jpg

Polisen öppnar inte knarkbrev, tömmer dem och stoppar in ett brev i det tomma knarkbrevet.

Men får ni ett myndighetsbrev , fönsterbrev, utan frimärke, med polisens logga på. Då lär det vara the real deal.

Skriver under, konstapel
Citera
2024-01-31, 22:44
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyprexa123
Mottog själv liknande brev, min första reaktion var ett skämt och spolade ner eländet. Sammantaget verkar olika versioner av ökända brevet florera. Detta kom från en relativt ny säljare inom cannabisbranschen. Beställde ytterligare orders samtidigt varav övriga anlände samtidigt men med innehåll.

Det som var anmärkningsvärt var följande:
- Diarienr var handskrivet, övrigt var maskinellt
- Uppgifter till mottagare saknades helt och hållet, utan namn eller adress
- Datum när "dokumentet/brevet/lappen/eländet" upprättades var SAMMA dag som när ordern lades (kvällstid 20:00+)
- Upplösningen av Polisens logotyp var låg, skvallrande om en billig printer
- Utformning: Halvt A4, vilket ej är standard
- Försändelsetyp: Låg i samma "paket" från vendorn, öppnat och igentejpat med genomskinlig tejp.
- Frimärkning: Skumt nog var detta inte stämplat, där gör jag ingen vidare tolkning mer än att jag inte får ihop varför posten inte stämplat det om det nu kommit in i terminalen.

Andra observationer som är gjorde är att samtliga personer som tycks ha mottagit liknande brev har handlat av någon form av cannabis-vendor på archetyp.

Återkommande förekommer tongivande "hejapåare" som med bestämdhet hävdar äktheten bakom dessa brev. Om vi vrider på det, finns det något som ens talar för att är äkta bortsett från en logotyp? Finns det några hänvisningar till av dessa långvariga ihållande insatser hos posten? Jag har inte lyckats något underlag för något gemensam insats iaf i närtid till mitt eget ärende.

Det var nog en god tanke att försöka snäva ned dessa vendors på något sätt utan att bryta några regler här på forumet, är det spritt över hela linjen eller enbart ett par odågor?

Jag instämmer med alla dina synpunkter men vill också inflika att liknande eller samma dokument verkar ha förekommit i brev beställda från flera återförsäljare av nätdroger. Åtminstone tre till fem personer (minst) har rapporterat att de emottagit sina brev och sedan mötts av detta dokument på insidan av sin försändelse.

Antingen har polisen tillsammans med PostNord verkligen haft en insats eller har också återförsäljare inom branschen för lagliga alternativ inom gråzonen tagit tillfället i akt att tillämpa detta tillvägagångssätt. Utmärkande för de tillfällen som användare har rapporterat om beslagtaget innehåll verkar vara bristande och sedermera suspekt paketering, med andra ord undermålig stealth, för att vid nytt utskick med förbättrad paketering lyckats med att få försändelsen att nå mottagaren.

Om detta bara är ett spel för gallerierna eller är verkligheten sådan den faktiskt är låter jag vara osagt.

Detta pågående dilemma följs med spänning.
Citera
2024-01-31, 23:12
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskdumrik
Instämmer. Det är plågsamt uppenbart att brevet inte är från polisen. Det är kvaliteten på texten som är avgörande. Man använder ett alltför ledigt språk med märkliga syftningar och uttryck som inte hör hemma i formell skrift.

Exakt vad jag själv tänkte säga.

För personer som någonsin mottagit post från valfri statlig myndighet, främst polisen ser tydligt att den typen av ord, uttryck samt meningsuppbyggnad inte är legitim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in