2024-01-31, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Åh herregud... Det tog mig mindre än 1 sekund att se att det brevet varken är skrivet av polisen, är kopplat till något beslag eller är äkta..
Det saknas både info (så som NÄR beslaget skall ha gjorts, vem din förundersökningsledare är, vilket brott du är misstänkt för, direktnummer till utredande handläggare, datum för när brevet är skrivet osv. osv. osv.)
Har man aldrig haft med polisen att göra innan, så kan man nog absolut bli rädd av det där brevet.. Men har man lite hjärna, och tidigare haft med polisen att göra så ser man direkt att brevet inte är äkta.
På riktigt, detta är bara pinsamt Du har blivit blåst av din säljare, grattis! Vet inte om jag ska skratta eller gråta, men för alla er andra oroliga missbrukare - DETTA BREV ÄR INTE ETT BREV SOM NÅGON POLIS I VÄRLDEN HAR SKRIVIT OCH DETTA ÄR INTE ENS FRÅN POLISEN!
Nej, än så länge finns det fler saker som talar för att det är äkta än att det skulle vara fejk:
Ett bättre exempel: https://imgur.com/gallery/MZGv1ov

Det står både datum och diarienr (personen som fått brevet har självklart strukit över sitt eget diarienr med svart färg).
Det stod att någon hade provat att ringa och frågat och uppgett sitt diarienr för att höra status, och hade fått till svar att ärendet var öppet. Någon mer som fått brev som kan testa sitt eget diarienr? Vill man vara anonym är det bara att skaffa sig en temporär/anonym email och mailar till dom och frågar status på sitt eget diarienr. .Om alla brev skulle ha samma diarienr så skulle det ev. kunna vara fejk, men diarienr syns ju ej på bilderna eftersom alla som fått brevet självklart stryker över det innan dom lägger ut brevet på internet.

I Rosersberg ligger Sthlms största postsorteringscentral, och närmsta större polisstation är Sollentuna, så det stämmer också. Email addressen "ipo-sollentuna.utredning-stockholm@polisen.se" är ingen emailadress som man kan googla sig fram till, den ligger ej ute publikt på nätet. Dessutom fungerar emailadressen, så den är också korrekt.

När det gäller sådana här stora massbeslag (som ej kan leda till fängelse, max ringa brott) så kommer inte man få en enskild utredare, utan en grupp. Som i detta fall kan nås via tidigare nämnda email. Det verkar handla om hundratals beslagtagna brev så självklart lägger man inte ut en enskild tjänstepersons jobbtele/jobbmail i brevet, polisen lär ha vetat att brevet snabbt läggs ut på internet. Jag har själv sett liknande brev från tullen, för många år sedan, på den tiden många importerade effedrin. Det stod samma sak, typ: om du ej hör av dig, kommer innehållet att förverkas, det blev ingen ytterligare påföljd, inte ens reggad i polisregistret. Så länge det handlar om brott som ej kan leda till fängelse.

En sak som är intressant är hur själva kuvertet och portostämpeln såg ut. Lägg ut en bild på detta också, så man kan göra en bedömning.
Senast redigerad av jmadden 2024-01-31 kl. 00:57.
Citera
2024-01-31, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jmadden
Nej, än så länge finns det fler saker som talar för att det är äkta än att det skulle vara fejk:
Ett bättre exempel: https://imgur.com/gallery/MZGv1ov

Det står både datum och diarienr (personen som fått brevet har självklart strukit över sitt eget diarienr med svart färg).
Det stod att någon hade provat att ringa och frågat och uppgett sitt diarienr för att höra status, och hade fått till svar att ärendet var öppet. Någon mer som fått brev som kan testa sitt eget diareinr? Vill man vara anonym är det bara att använda en kontantlur eller eller ringa via Wifi via VPN (fler och fler leverantörer stöder Wifi-tele), eller bara låna en telefon någnstans!, detta är det bästa sättet att verifiera. Om alla brev skulle ha samma diarienr så skulle det kunna vara fejk, men diarienr syns ju ej på bilderna eftersom alla som fått brevet självklart stryker över det innan dom lägger ut brevet på internet. Alternativt skaffar man sig en temporär/anonym email och mailar till dom och frågar status på sitt eget diarienr.

I Rosersberg ligger Sthlms största postsorteringscentral, och närmsta större polisstation är Sollentuna, så det stämmer också. Email addressen "ipo-sollentuna.utredning-stockholm@polisen.se" är ingen emailadress som man kan googla sig fram till, den ligger ej ute publikt på nätet. Dessutom fungerar emailadressen, så den är också korrekt.

När det gäller sådana här stora massbeslag (som ej kan leda till fängelse, max ringa brott) så kommer inte man få en enskild utredare, utan en grupp. Som i detta fall kan nås via tidigare nämnda email. Det verkar handla om hundratals beslagtagna brev så självklart lägger man inte ut en enskild tjänstepersons jobbtele/jobbmail i brevet, polisen lär ha vetat att brevet snabbt läggs ut på internet. Jag har själv sett liknande brev från tullen, för många år sedan, på den tiden en flera bolag och privatpersoner importerade effedrin. Det stod samma sak, typ: om du ej hör av dig, kommer innehållet att förverkas, det blev ingen ytterligare påföljd, inte ens reggad i polisregistret. Så länge det handlar om brott som ej kan leda till fängelse.

En sak som är intressant är hur själva kuvertet och portostämpeln såg ut. Lägg ut en bild på detta också, så man kan göra en bedömning.

I tråden på annat forum ang personen som ringde upp och kollade sitt diarenummer så visade det sig senare att minst en annan hade samma diarenummer.
Citera
2024-01-31, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dipropyltryptamin
I tråden på annat forum ang personen som ringde upp och kollade sitt diarenummer så visade det sig senare att minst en annan hade samma diarenummer.

Yes, men om beslagtagningen skedde samtidigt av samma polisgrupp så kan man få samma diarienr. Sedan är det inte köparna dom är ute efter i första hand, utan säljarna, därför kan det finnas fördel med att ha samma diarienr om beslagtaget skedde samtidigt, för att enklare samla ihop bevis mot säljaren. Brevmottagaren blir i princip bara ett sorts "vittne", som polisen vill försöka få ut info från, i bästa fall. Självklart ska dessa brevmottagare inte säga något om hur köpet gick till, bara att neka

Skulle beslagtagningen skett på olika datum, annan ort, eller av annan polisgrupp så är jag säker på att dom måste ha olika diarienr. Så det är som sagt viktigt att kolla det noga.

De personer som beställt stora mängder, är i praktiken dom enda som kan riskera åtal i ev. massbeslag av denna typ.

För att ytterligare kontrollera om det är fejk, så kan brevmottagarna själva verifiera med varandra om dom handlat av samma säljare, tänk på att samma säljare kan förekomma både på FS4 och AT m.fl. Ni inte behöver inte ens posta säljarens riktiga namn, ni kan konvertera det till en SHA256-summa.
Här nedanför finns ett exempel på en sida som inte skickar data vidare (går att använda sidan trots att man stängt ner internetuppkopplingen):
https://emn178.github.io/online-tools/sha256.html
Användarinställningar: UTF-8 samt använd bara små bokstäver, skriv in säljarens namn överst så får ni envägssumman nedanför.

Om SHA256-summorna är likadana så har ni handlat av samma säljare.
Isåfall borde ni gå ut och varna för denne säljares nickname (eller bara gå ut med SHA256-summan)
Senast redigerad av jmadden 2024-01-31 kl. 01:56.
Citera
2024-01-31, 10:42
Medlem
Phobiazis avatar
Alltså jag orkar inte med diskussion om vad som är fejk och inte. Men däremot så bör ju folk åtminstone höra med vendors om de anpassat sin stealth, för bruna vadderade kuvert är så uppenbara att jag inte fattat varför någon ens använder dessa?

Jag väntar personligen på post nu från arch vendor o jag är inte mer orolig än normalt, om det skulle ta för lång tid mest, då jag vet hur deras stealth är.

Men FS har jag hållit mig ifrån sedan länge, ostabil sida och "hög" avgift på insättningar. Samt att det ofta tog 24h innan btc sågs på kontot

Jag har dock undrat som alla andra - varför har så många vendors dragit? Kan finnas tusentals skäl, några få vet jag har gått över till att behålla sina stammisar och ta allt privat istället för att leva i rampljuset så att säga. Men det är typ 1-2st bara, vart är resterande?
Citera
2024-01-31, 11:39
Medlem
Kan bekräfta att det där brevet är äkta. Polisen måste ha plockat mängder av paket. Vilket alla som suttit och väntat på ett paket blir varse om till sist antar jag, när dom själva får brevet.

Tror staten och polis bör tänka till en extra gång kring det här, sånt här tvingar ju folk ut i möten med gängkriminella på gatorna för köp istället.
Senast redigerad av DrL0c 2024-01-31 kl. 11:44.
Citera
2024-01-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Kan bekräfta att det där brevet är äkta. Polisen måste ha plockat mängder av paket. Vilket alla som suttit och väntat på ett paket blir varse om till sist antar jag, när dom själva får brevet.

Tror staten och polis bör tänka till en extra gång kring det här, sånt här tvingar ju folk ut i möten med gängkriminella på gatorna för köp istället.

Hej, snälla berätta för mig hur du tänkte bekräfta att det är äkta? Eller du kanske tror att det räcker att skriva det så är det bekräftat?

Då vill jag med säga en sak

Jag bekräftar att brevet är fake.

Seriöst, är folket här inne så hjärndöda att dom inte ser att det brevet inte kommer ifrån någon svensk myndighet? Herregud, ni skrämmer upp folk i tråden och ger bilden av att det jobbar 5 poliser per postgubbe.

Pinsamt.

Ni som fortsätter ropa att brevet är äkta, ta gärna kort på ”kuvertet” det kom i som tydligen med var ifrån polisen, men vad jag kan minnas har jag inte sett någon sådan bild.
Citera
2024-01-31, 12:11
Medlem
Sarcophaguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannamedK
Hej, snälla berätta för mig hur du tänkte bekräfta att det är äkta? Eller du kanske tror att det räcker att skriva det så är det bekräftat?

Seriöst, är folket här inne så hjärndöda att dom inte ser att det brevet inte kommer ifrån någon svensk myndighet? Herregud, ni skrämmer upp folk i tråden och ger bilden av att det jobbar 5 poliser per postgubbe.

Pinsamt.

Ni som fortsätter ropa att brevet är äkta, ta gärna kort på ”kuvertet” det kom i som tydligen med var ifrån polisen, men vad jag kan minnas har jag inte sett någon sådan bild.

De tar ut innehållet ur kuvertet och lägger i sitt brev och tejpar igen.
Citera
2024-01-31, 12:15
Medlem
Snuskdumriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c

Jasså du kan bekräfta? Ja men då måste det ju vara sant.
Citera
2024-01-31, 12:22
Medlem
Snuskdumriks avatar
Citat:

Pinsamt.

Instämmer. Det är plågsamt uppenbart att brevet inte är från polisen. Det är kvaliteten på texten som är avgörande. Man använder ett alltför ledigt språk med märkliga syftningar och uttryck som inte hör hemma i formell skrift.
Citera
2024-01-31, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcophagus
De tar ut innehållet ur kuvertet och lägger i sitt brev och tejpar igen.

Med all respekt: ​​Varför skulle de göra det? Skulle inte adressen vara bevis och samlas in för att starta fallet? Polisen behöver ingen frimärk för att skicka brev. Dessutom gör en snabb google-sökning mig ännu mer skeptisk.
Citera
2024-01-31, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Åh herregud... Det tog mig mindre än 1 sekund att se att det brevet varken är skrivet av polisen, är kopplat till något beslag eller är äkta..
Det saknas både info (så som NÄR beslaget skall ha gjorts, vem din förundersökningsledare är, vilket brott du är misstänkt för, direktnummer till utredande handläggare, datum för när brevet är skrivet osv. osv. osv.)
Har man aldrig haft med polisen att göra innan, så kan man nog absolut bli rädd av det där brevet.. Men har man lite hjärna, och tidigare haft med polisen att göra så ser man direkt att brevet inte är äkta.
På riktigt, detta är bara pinsamt Du har blivit blåst av din säljare, grattis! Vet inte om jag ska skratta eller gråta, men för alla er andra oroliga missbrukare - DETTA BREV ÄR INTE ETT BREV SOM NÅGON POLIS I VÄRLDEN HAR SKRIVIT OCH DETTA ÄR INTE ENS FRÅN POLISEN!
Du har nog rätt.
Sedan när skriver de: "Innehållet kommer att skickas på annalys och därefter högst troligt att förverkas.".
Citera
2024-01-31, 12:51
Medlem
Citat:
Jag hörde att vissa fått brevet i ett riktigt poliskuvert, något som gjorde att jag tyckte det verkade mer äkta än fejk.
Själva brevtexten skiljer inte speciellt mycket mot vad jag sett från äkta brev från tullen.

MEN om det är det är så att brevet inte kom i ett poliskuvert (dvs. med pre-paid porto utan frimärken och där avsändaradress var Polisen's adress), alltså om brevet låg inuti säljarens egna "stealthkuvert" så ökar ju chansen att det är fejk, då blir det en helt annan femma. Som sagt, ingen verkar ha bild på själva kuvertet. Ni som fått "polisbrevet" borde sammanstråla på någon forumavdelning på något DarkWeb-marknadsforum, och lista ut vilken säljare det är. Säljaren borde sedan bannas på alla marknader som går, och även säljarens nickname borde outas, dock ej här, utan på DW marknaderna. OM det vore polisen som verkligen gör detta så är det som det är, det är deras jobb att sätta dit säljare och skrämma kunder. Jag tycker det är mer oförlåtligt om det är en säljare som skickar dessa fejkbrev, de flesta hatar scammare, och säljarens nickname går att få fram om brevmottagarna tänker till lite. Men se till att ni har har verifierat allt innan ni går ut med någon mer fakta om detta. Att kontrollera diarie-nr är som sagt enkelt , bara att maila till ipo-sollentuna.utredning-stockholm@polisen.se och fråga om erat egna diarienr-nr, om det är korrekt nummer och om ärendet är öppet. Sedan borde det finnas fler än två olika diarie-nr, totalt sett. Om detta är fejkbrev och någon skulle scamma mig hade jag gjort allt för att få säljaren bannad överallt.
Senast redigerad av jmadden 2024-01-31 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in