Citat:
Ursprungligen postat av
HontraPoints
Om du hade varit så smart som du tror, så hade du fattat vilket enormt integritetsbrott det är, och som han säger så kan servern lika gärna stå i utlandet.
Om du hade varit så smart som du tror så hade du klarat av att läsa mitt ursprungliga inlägg och sett att jag skrev bl.a. "förutsatt att servrarna stod i Sverige".
Jag beskrev en teoretisk attackvektor mot Tor/Onion-protokollet. Givetvis fungerar den inte om vissa självklara antaganden inte uppfylls, t.ex. då servern inte är en av datorerna i nätverket som undersöks, eller då angriparen inte kan påbörja attacken till följd av logistiska eller juridiska begränsningar. Om något så argumenterade jag indirekt för hur extremt säkert Tor-protokollet
för tillfället är i Sverige, med tanke på vad som krävs för att identifiera en server här, så ni gräs-nojare kan lugna ner er.
Med det sagt tror jag inte vi är så långt borta från de lagändringar (eller på annat sätt utökade FRA-befogenheter) som krävs för svepande avstängningar av internetuppkopplingar för liknande identifieringar. "Casting a wide net" vad gäller browser fingerprinting, missbruk av släktforskningsdatabaser för att identifiera Linköpingsmördaren och liknande är trendigt nu.