Citat:
Ursprungligen postat av
Medelkass
Om du hade varit så smart som du tror så hade du klarat av att läsa mitt ursprungliga inlägg och sett att jag skrev bl.a. "förutsatt att servrarna stod i Sverige".
Jag beskrev en teoretisk attackvektor mot Tor/Onion-protokollet. Givetvis fungerar den inte om vissa självklara antaganden inte uppfylls, t.ex. då servern inte är en av datorerna i nätverket som undersöks, eller då angriparen inte kan påbörja attacken till följd av logistiska eller juridiska begränsningar. Om något så argumenterade jag indirekt för hur extremt säkert Tor-protokollet för tillfället är i Sverige, med tanke på vad som krävs för att identifiera en server här, så ni gräs-nojare kan lugna ner er.
Med det sagt tror jag inte vi är så långt borta från de lagändringar (eller på annat sätt utökade FRA-befogenheter) som krävs för svepande avstängningar av internetuppkopplingar för liknande identifieringar. "Casting a wide net" vad gäller browser fingerprinting, missbruk av släktforskningsdatabaser för att identifiera Linköpingsmördaren och liknande är trendigt nu.
Då tycker jag du ska stödja denna tes med någon form av källa, att man ska med lagstöd få göra svepande avstängningar från myndighetshåll på ett övergripande sätt, på icke misstänka medborgare.
Det är avtalsbrott för det första.
Det är skillnad på en släktdatabas och att släcka kunders tillgång till internet, fatta att det lär vara företag och annan skit du ska stänga ner.
Ska myndigheten ersätta eventuella förluster då?
Så ogenomtänkt så fan klockorna stannar.
Sedan spelar det ju ändå ingen roll, vem säger att man sitter på sin egen lina.
Det är för många lösa boliner och vår hela grundlag skyddar just medborgaren mot dylika ingrepp i sin frihet.
Dessutom skulle det vara ett ingrepp på näringsidkare i form av leverantörer av fiber eller liknande.
Saudiarabien sysslar med sånt där, regimer sysslar med sånt, så du menar att vi snart är en totalitär stat för att en site på TOR nätverket säljer knark?
Ahmen kom igen? Det var en dum idé, ibland kör man i diket tankemässigt, lika bra att erkänna.